Redeneren over God; een grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Redeneren over God; een grens?

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 15:10

Sabra schreef:
hijwel schreef:wordt je bijbel dan niet een vaag boek, in plaats van een vaste grond?

edit/ mischien is dit wel offtopic

Ik zou niet weten waarom de bijbel dan een vaag boek wordt. Juist niet. De essentie van God en zijn plan met de wereld wordt hierin weergegeven.

Zeker in de Nederlandse vertaling kun je niet zeggen dat de bijbel een letterlijke weergave is van de letterlijke inspiratie van God.

waarom? Omdat als je leest in de bijbel bijvoorbeeld gaat twijvelen of Het wel echt van God komt? In de bijbel staat regelmatig dat we ons moeten laten vormen door de waarheid (het Woord van God). Het lijkt me zo moeilijk om te vertouwen op de bijbel (die niet geinspireerd is door God)..

ik zal niet weten waarom ik niet kan zeggen dat de bijbel geinspeerd is door God? ik weet meer redenen te verzinnen dat het wel zo is!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 15:13

hijwel schreef:waarom? Omdat als je leest in de bijbel bijvoorbeeld gaat twijvelen of Het wel echt van God komt? In de bijbel staat regelmatig dat we ons moeten laten vormen door de waarheid (het Woord van God). Het lijkt me zo moeilijk om te vertouwen op de bijbel (die niet geinspireerd is door God)..

Als ik de bijbel lees twijfel ik er niet aan dat dat het woord van God is. Dat staat dus niet ter discussie. Ik geloof enkel niet in een letterlijke inspiratie, m.a.w. dat God letterlijk de bijbel gedicteerd zou hebben. Veel van wat geschreven staat is toch een persoonlijke weergave of interpretatie van de schrijver van het bijbelboek.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 15:20

Sabra schreef:
hijwel schreef:waarom? Omdat als je leest in de bijbel bijvoorbeeld gaat twijvelen of Het wel echt van God komt? In de bijbel staat regelmatig dat we ons moeten laten vormen door de waarheid (het Woord van God). Het lijkt me zo moeilijk om te vertouwen op de bijbel (die niet geinspireerd is door God)..

Als ik de bijbel lees twijfel ik er niet aan dat dat het woord van God is. Dat staat dus niet ter discussie. Ik geloof enkel niet in een letterlijke inspiratie, m.a.w. dat God letterlijk de bijbel gedicteerd zou hebben. Veel van wat geschreven staat is toch een persoonlijke weergave of interpretatie van de schrijver van het bijbelboek.

ja dat is ook het verschil tussen gedicteerd en geinspireerd.
Ik geloof ook niet in een gedicteerde Bijbel. Het is duidelijk te zien dat elke schrijven van een boek zijn eigen ervaringen met God opschrijft, en dat is juist de kracht van Gods Woord!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 dec 2004 15:25

hijwel schreef:Het is duidelijk te zien dat elke schrijven van een boek zijn eigen ervaringen met God opschrijft, en dat is juist de kracht van Gods Woord!

Waarom is dat zo?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 15:30

Maja de Bij schreef:
hijwel schreef:Het is duidelijk te zien dat elke schrijven van een boek zijn eigen ervaringen met God opschrijft, en dat is juist de kracht van Gods Woord!

Waarom is dat zo?

haha, ja daar benk wel van overtuigt. Maar kan het niet direct bijbels aantonen. zal het proberen.

In de bijbel komen zoveel verschillende mensen voor, die allemaal een gedeelte hebben geschreven door God geinspireerd. Juist omdat je zoveel invalshoeken heb, is er voor iedereen wat bij.
Er zijn zoveel mensen die zoveel hebben aan 1 speciafiek bijbelboek omdat het aansluit bij zijn persoon/situatie. Ik denk dat alle verschillende invalshoeken van Gods wijsheid uitgebeeld in persoonen de kracht vormt van het persoonlijk contact van God met ons!

Door zoveel verschillende invalshoeken, leer je zoveel kanten kennen van God!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 dec 2004 15:34

hijwel schreef:
Maja de Bij schreef:

Waarom is dat zo?

haha, ja daar benk wel van overtuigt. Maar kan het niet direct bijbels aantonen. zal het proberen.

In de bijbel komen zoveel verschillende mensen voor, die allemaal een gedeelte hebben geschreven door God geinspireerd. Juist omdat je zoveel invalshoeken heb, is er voor iedereen wat bij.
Er zijn zoveel mensen die zoveel hebben aan 1 speciafiek bijbelboek omdat het aansluit bij zijn persoon/situatie. Ik denk dat alle verschillende invalshoeken van Gods wijsheid uitgebeeld in persoonen de kracht vormt van het persoonlijk contact van God met ons!

Door zoveel verschillende invalshoeken, leer je zoveel kanten kennen van God!

Ik snap wat je bedoelt, thanx.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 dec 2004 20:29

apologetiek: waarom heeft de 'waarheid' uberhaupt verdediging nodig? Zij spreekt toch voor zich...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 dec 2004 21:07

surfer schreef:apologetiek: waarom heeft de 'waarheid' uberhaupt verdediging nodig? Zij spreekt toch voor zich...

De Waarheid heeft geen verdediging nodig; Hij kan wel tegen een stootje. :wink:
In 1 Pet 3:15 staat:
Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Je moet kunnen uitleggen wat je gelooft. (Waar heb ik dat meer gelezen....in m'n boekenkast , geloof ik ; yes...Alister McGrath :) )

Apologetische kennis dient het verstandelijke deel van het geloof.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 dec 2004 23:24

Hm, komt die quote van surfer uit een ander topic, Cathy?

Ik ken overigens geen waarheid die voor zich spreekt..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 dec 2004 15:35

Aragorn schreef:Hm, komt die quote van surfer uit een ander topic, Cathy?

dat bericht van surfer staat boven Cathy's posting Aragorn :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 15:36

Yael schreef:
Aragorn schreef:Hm, komt die quote van surfer uit een ander topic, Cathy?

dat bericht van surfer staat boven Cathy's posting Aragorn :wink:

:roll: dat was erg slim. :P

Terug naar “Archief”