Redeneren over God; een grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Redeneren over God; een grens?

Berichtdoor Yael » 03 dec 2004 21:24

Wat denken jullie hierover? 8)

Zelf merk ik dat ik op dit forum en andere fora veel geleerd hebt van het nadenken en discussieeren over de Bijbel enzovoort. Maar ook merk ik even goed twijfel over fundamentele zaken zoals onfeilbaarheid van de Bijbel om maar iets te noemen. Want waar eindigt de kritiek en redenatie over God eigelijk?

tjaa misschien beetje vaag verhaal nogal denk :oops: maar hoop dat jullie beetje begrijpen :wink:

André

Re: Redeneren over God; een grens?

Berichtdoor André » 03 dec 2004 21:49

Yael schreef:Wat denken jullie hierover? 8)

Zelf merk ik dat ik op dit forum en andere fora veel geleerd hebt van het nadenken en discussieeren over de Bijbel enzovoort. Maar ook merk ik even goed twijfel over fundamentele zaken zoals onfeilbaarheid van de Bijbel om maar iets te noemen. Want waar eindigt de kritiek en redenatie over God eigelijk?

tjaa misschien beetje vaag verhaal nogal denk :oops: maar hoop dat jullie beetje begrijpen :wink:

Onfeilbaarheid van de bijbel, voor mij persoonlijk koppel ik dat aan "geloof"
Redeneren, ik denk tot zover als je menselijke vermogen het toelaat. Kritiek moet je iets duidelijker vertellen wat je daar onder verstaat wat mij betreft, voordat ik daar iets mee kan.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 03 dec 2004 23:04

iegenlijk valt er weinig over die onderwerpen te discusieren. Je vind iets of je vind het niet, en het kom in disscussies over 'hoe is God' en over 'de onfeilbaarheid van de bijbel' bijna nooit voor dat iemand van standpunt veranderd.
Het is inderdaad een kwestie van geloof.

DoIoRoK

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 dec 2004 23:08

Yael schreef:Wat denken jullie hierover? 8)

Ik ken het wel een beetje. Zelf geloof ik dat de Bijbel consistent is, met de logica. Goed nadenken zou dus in principe je geloof niet aan kunnen tasten. Is een geloof dat bang is om het met de logica of met God's andere woord, de natuur, te confronteren, wel een echt geloof?

Aan de andere kant ik weet dat ik vaak te einig weet. Onvolledige informatie kan gevaarlijk zijn hierin en je op verkeerde gedachten brengen. Daarbij komt dat zeker informatie van internet veel beschikbaar is, maar ook vaak onbetrouwbaar is. Juist op dit soort informatie worden veel meningen gebaseerd.

Zo dit was weer eens goed om het probleem heen draaien.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2004 00:26

parsifal schreef:Ik ken het wel een beetje. Zelf geloof ik dat de Bijbel consistent is, met de logica. Goed nadenken zou dus in principe je geloof niet aan kunnen tasten. Is een geloof dat bang is om het met de logica of met God's andere woord, de natuur, te confronteren, wel een echt geloof?

Inderdaad. Ik las eens een uitspraak van iemand de gewaarschuwd werd om geen filosofie te gaan studeren: als het me afleidt van het geloof is of het christendom niet waar, of m'n geloof niet echt. :wink:

Ik hoor regelmatig mensen zeggen: daar moet je maar niet teveel over nadenken, etc. Dat vind ik een enorm zwaktebod waarmee je de geloofwaardigheid van het christendom schade mee aandoet. Alsof het christendom een vijand van het gezonde verstand is.. :roll: De reden hiervoor is denk ik dat er te weinig kennis is van apologetiek. De redeneringen tegen het geloof komen we dagelijks tegen, maar de weerwoorden niet. Als je je daar een beetje in verdiept kom je er al snel achter dat elke aantijging te weerleggen is. Wel niet definitief, maar je strandt dan tenminste nog ergens bij het agnosticisme en dat is al beter dan atheisme. :)

Aan de andere kant ik weet dat ik vaak te einig weet. Onvolledige informatie kan gevaarlijk zijn hierin en je op verkeerde gedachten brengen. Daarbij komt dat zeker informatie van internet veel beschikbaar is, maar ook vaak onbetrouwbaar is. Juist op dit soort informatie worden veel meningen gebaseerd.

Inderdaad, dat is sowieso het eeuwige euvel bij menselijke kennis, vooral op dit gebied. Je kent nooit de volledige werkelijkheid en kunt er dus nooit volledige objectief zuivere uitspraken over doen. Maar kennis is macht, dus als je meer weet dan de ander win je het meestal wel. :P

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2004 00:29

Oja, het ging over redeneren over God en of daar een grens aan is. :oops:

Ik denk dat die grens er wel is, maar dat hij vaak op een ongelukkige plaats gelegd wordt. Vaak wordt die grens gelegd op het punt waar wij er niet meer uitkomen, terwijl je je al een stuk eerder bewust moet zijn dat je uitspraken doet die zich in de speculatieve sfeer bevinden.
Anders wordt het geloof er maar even als laatste redmiddel bijgehaalt: ik kom er niet meer uit, dus geloof ik het maar.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 01:31

Yael schreef:Want waar eindigt de kritiek en redenatie over God eigelijk?

Daar is een tweeledig antwoord op te geven:
1. de kritiek en redenatie over God eindigt als Hij een mens bekeerd.
2. de kritiek en redenatie over God eindigt in de hel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 dec 2004 12:04

Heej mensen bedankt voor jullie antwoorden hier kon ik wat mee. 8)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 04 dec 2004 12:25

Ik herken het 'probleem' ook.
Soms zit ik te stuiteren achter de pc. Toch blijf ik geloven dat wanneer G.d bestaat en Zijn Woord waarheid is, je niet bang hoeft te zijn om van je geloof te vallen. Ook niet als er nieuwe inzichten komen.
Juist het Chr. geloof komt van buiten jezelf.
Daarom is het wel van belang om het contact met 'Boven' goed te houden. Daar komt het vandaan.
Verder denk ik dat de Bijbel klopt, maar dat wij vaak verkeerd lezen. Er zit nog veel meer in verborgen dan wat wij er t.n.t. hebben uitgehaald. Maar daarvoor zijn we afhankelijk van Hem; heb je 'verlichte ogen van het verstand' nodig.
En Apologetiek (wat Aragorn aangaf) zou op chr. scholen een deel van het godsdienstonderwijs moeten zijn.
(Bij mij vroeger was dat droevig)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2004 12:29

Cathy schreef:En Apologetiek (wat Aragorn aangaf) zou op chr. scholen een deel van het godsdienstonderwijs moeten zijn.
(Bij mij vroeger was dat droevig)

Bij mij is het in 6VWO wel een klein beetje de revue gepasseerd, maar niet enorm uitgebreid. Er schijnen namelijk ook nog een hoop andere onderwerpen te zijn die ze ook graag wilden behandelen.. :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 14:30

jas schreef:

Ik ben het er niet helemaal mee eens jas.

kritiek/redenatie over God zit diep in mensen geworteld. Kritiek op God kan zo in eens naar boven komen. Redenatie houd ook niet op bij je bekering. Je oude ik is niet in 1 keer uitgeroeid.

Ik denk dat redenatie en kritiek pas ophoud als je compleet overgeeft in de handen van de Heer en alleen op Hem vertrouwt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2004 14:33

jas schreef:

Asaf was volgens mij allang bekeerd toen hij zat te morren in psalm 73.

Dus in de lijn van jouw antwoord:
De kritiek en redenatie over God eindigt als de mens de aarde verlaat.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 15:01

Yael schreef:Wat denken jullie hierover?
Maar ook merk ik even goed twijfel over fundamentele zaken zoals onfeilbaarheid van de Bijbel om maar iets te noemen. Want waar eindigt de kritiek en redenatie over God eigelijk?

Wat mij betreft eindigt die bij de ontkenning van God. Verder zijn er wat mij betreft geen grenzen.

Zo ben ik er van overtuigd dat de bijbel geen letterlijk geïnspireerd boek is, maar een boek dat de essentie van God en zijn plan met de mensen weergeeft.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 15:02

Sabra schreef:
Yael schreef:Wat denken jullie hierover?
Maar ook merk ik even goed twijfel over fundamentele zaken zoals onfeilbaarheid van de Bijbel om maar iets te noemen. Want waar eindigt de kritiek en redenatie over God eigelijk?

Wat mij betreft eindigt die bij de ontkenning van God. Verder zijn er wat mij betreft geen grenzen.

Zo ben ik er van overtuigd dat de bijbel geen letterlijk geïnspireerd boek is, maar een boek dat de essentie van God en zijn plan met de mensen weergeeft.

wordt je bijbel dan niet een vaag boek, in plaats van een vaste grond?

edit/ mischien is dit wel offtopic
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 15:07

hijwel schreef:wordt je bijbel dan niet een vaag boek, in plaats van een vaste grond?

edit/ mischien is dit wel offtopic

Ik zou niet weten waarom de bijbel dan een vaag boek wordt. Juist niet. De essentie van God en zijn plan met de wereld wordt hierin weergegeven.

Zeker in de Nederlandse vertaling kun je niet zeggen dat de bijbel een letterlijke weergave is van de letterlijke inspiratie van God.

Terug naar “Archief”