Aragorn schreef:Nogmaals: het hangt maar van je definitie van volmaaktheid af.
Aragorn schreef:Ik denk dat dit mogelijk was (ontvankelijkheid voor kwade invloed) doordat de mens volmaakt naief was, zoals ik op de vorige pagina ook al zei. De mens was als een kind dat alleen de vreugde van de vaderlijke liefde kent en geen weet heeft van de mogelijkheid van het kwade. Daarom trad Eva de slang ook onbevangen en zonder argwaan tegemoet; ze kon zich niet voorstellen dat iemand iets kwaads in de zin zou hebben.
Maar zoals Marnix ook al zei is het de vraag wat volmaaktheid precies is. Hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik me een voorstelling kan maken van (een definitie van) het volmaakte. Misschien is dat ook meer iets voor het andere topic dat parsifal geopend heeft n.a.v. dit topic..
Ik neem voor het gemak aan dat
caprice met haar opmerking waarmee deze discussie begon 'volmaakt goed' bedoelde. De mens was naar Gods beeld geschapen, namelijk: volmaakt in kennis, gerechtigheid en heiligheid. Verder: stellen dat de mens volmaakt naïef was, heeft wat vervelende consequenties:
* De mens was gemaakt volgens het beeld van God, dus ook God is volmaakt naïef.
* God bezit dus geen volmaakte kennis, gerechtigheid en heiligheid; volgens mij gaan alle drie die eigenschappen niet samen met enige vorm van naïviteit.
* Dat de mens volkomen naïef gemaakt is dat je de mens de zondeval eigenlijk niet kunt verwijten. Een naïef klein kind mag je ook niet de keuze bieden tussen een glas limonade en een glas zoutzuur, om maar een raar voorbeeld te noemen.
Verder: wat is volmaakt? Je moet daar wel een eigenschap aan koppelen, bijv. goed, slecht, gelukkig, ongelukkig, etc. Zonder die eigenschap is 'volmaakt' een triviaal begrip.