geweld in games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

geweld in games

Berichtdoor Q-Pounder » 06 dec 2004 09:17

Volgens de zoekfunctie is hier nog geen topic over. Maar dit onderwerp houd me de laatste dagen een beetje bezig. Nu dat ik een nieuwe Xbox heb is de drempel om spellen te kopen en lenen van vrienden lager (geen installatie, een vader die zeurt over ruimte op harde schijf etc.), en er is minder controlle op de spellen die ik speel (pc staat beneden in de huiskamer en m'n Xbox op m'n kamer). Dus ik vraag me af waar m'n grens ligt. Wat is acceptabel en wat niet? Maakt het uit of ik zulke spellen speel of zijn het toch maar pixels? Is mensen 'neerschieten' in games erger als een actiefimpje op zaterdagavond kijken?
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 09:21

In mijn ogen niet in iedergeval. Als je geen mensen mag doden, mag je ook geen Risk en Stratego meer doen, terwijl Command en Conquer en Call of Duty toch op het zelfde idee rusten.

Toch kies ik er voor om eerder C&C te pakken dan CoD, minder bloed en minder dat tril gevoel als je opeens neer wordt gesniperd :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 06 dec 2004 10:15

Voor mijn gevoel is er wel verschil tussen een actiefilm en een shootergame. Vraag het me niet om het uit te leggen. Denk dat het iets te maken heeft met hoe actief je er mee bezig bent.
Voor mijzelf heb ik de 'afspraak' dat ik geen firstperson shooters speel. Maar actiefilms heb ik niet echt moeite mee. Met first person shooters heb ik misschien een beetje het idee dat je het zelf doet. En anders ben je er alleen maar passief mee bezig of zo. Zal wel zoiets zijn.
Maar gelukkig zijn spelen met veel bloed en geschiet toch niet echt mijn spelen, dus zoveel hou ik me er nou ook weer niet mee bezig.

DoIoRoK

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 dec 2004 10:26

Persoonlijk hou ik niet van dat soort spellen. Ik kan het niet rijmen met het gebod "Gij zult niet doodslaan". Ook al doe je het niet in werkelijkheid, is dan in de vituele wereld ineens alles toegestaan? Ik denk het dus niet!

Waarom zouden we in real ons wel aan de 10 geboden houden, en er virtueel maar op los leven? Ik kan dat echt niet met elkaar rijmen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 10:46

Snap ook niet dat er vanuit Refoweb gewoon gemultigamed wordt, CoD staat er niet om bekend dat zo'n vrede lievend spel is. Ik hou niet echt van FPS maar op een lanparty doe ik weinig anders gewoon voor de fun...

Het is gewoon leuk om te winnen van een ander, door lepe moves, goed schieten etcetra..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 11:22

Ik vind dit nogal overdreven. Ik speel weleens CoD, maar dat komt niet omdat ik bloeddorstig ben o.i.d. Het is een stukje ontspanning na een dag studeren of werken. Daarnaast gaat het als bij zoveel spellen om de behendigheid die je hebt en enigszins je tactische inzicht.

Vooral de argumenten die Peter gebruikt snap ik niet. Ik vind jij argument van het gebod 'Gij zult niet dood slaan', wel erg ver doortrekt. Ik ben erg benieuwd hoe jij dat staat tegenover oorlogen etc.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 11:27

behendigheid minder maar tactiek inderdaad, het is gewoon goed voor je. Het is niet echt mijn game hoor, of mijn style, toch speel ik het wel eens (4 uur in de week ofzo). Maar ik kan er mee stoppen hoor, bloeddorstig, hihi grappig idee eigenlijk maar je kunt je wel goed afreageren op zo'n spel maar als ik echt bloeddorstig ben dan ga ik wel Shade of Vampire spelen, mensen en vampieren aan mootjes hakken...

en nog lever Battle of Middle-Earth om dan met vriend Gimli's massa's Orcks te reduceren tot shoarma-vleeesch...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 06 dec 2004 11:34

Wat is dan je punt als je zegt dat je niet begrijpt dat er een aantal Refowebbers CoD spelen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 11:42

Heb er geen problemen mee, maar stond wel even te kijken toen ik de screenshot zag met groot www.refoweb.nl op een gebouw uit CoD, lijkt me niet echt de reclame die je moet hebben bij de refomatorische gezinte, lees het RD maar eens, zijn ze echt lovend over schietspellen...[/i]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 dec 2004 13:20

Ik zou het RD niet graag als maatstaf voor m'n morele keuzes op multimediagebeid nemen, maar ik vraag me soms ook wel af hoever je hierin kunt gaan. Zelf ben ik helemaal niet zo'n gamer, maar spellen als Age of Empires, C&C, Commando's, etc. vind ik wel oke. Dat laatste vindt m'n moeder bijvoorbeeld weer niet echt een succes, mensen neerhalen enzo, maar ik heb daar niet zovee moeite mee. Maar toen ik pas een recensie van een of andere horrorgame las waarbij je allerhande ranzige zombie's op 100 manieren om zeep kunt helpen, melaatsen over de grond kruipen en stukken vlees van hun lichaam rukken en naar je toesmijten, etc. dan begin ik me toch af te vragen of dat wel helemaal gezond is.

CoD heb ik de demo's van, vond het wel aardig en dat is idd ook meer de fun van het rennen, sluipen, verstoppen, de ander te grazen nemen, enz. Ik wordt er niet agressief van en heb nog steeds een grote hekel aan fysiek geweld.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2004 13:22

Civilization III, Europa Universalis II en Grand Theft Auto III.... lekker.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sela

Berichtdoor sela » 06 dec 2004 13:28

je kunt toch als 'medic' verantwoord gamen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 dec 2004 13:28

sela schreef:je kunt toch als 'medic' verantwoord gamen?

Medic?

sela

Berichtdoor sela » 06 dec 2004 13:30

zo'n soldaat die de gewonden verzorgd..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 13:37

Haha.... ja geweldig, FPS-gamen uit naastenliefde.... Gaan we allemaal medics spelen :D Je kan je ook voor een ander opofferen.... :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”