sorry (hoedje... ff serieus)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 18 nov 2004 17:57

BertV schreef:Dan heb jij een dunne bijbel, alleen de 4 evangelieën.

Ik heb er soms moeite mee dat er twee geschriften bestaan. Eén van Jezus en eentje van Paulus. Waarom schrijft Paulus wat Jezus zelf niet gezegd heeft, het maakt het geloven voor velen zo tot een last zie het onderwerp hier.

BertV.

????????????

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 nov 2004 21:58

Ik heb er soms moeite mee dat er twee geschriften bestaan. Eén van Jezus en eentje van Paulus. Waarom schrijft Paulus wat Jezus zelf niet gezegd heeft, het maakt het geloven voor velen zo tot een last zie het onderwerp hier.

BertV.

Jesjoea sprak voornamelijk tot Zijn Joodse toehoorders, Hij was naar eigen zeggen immers gezonden voor Jiesrael:
Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael (Matth.15:24)
Aan Zijn leerlingen geeft Hij bij Zijn hemelvaart pas de opdracht de boodschap aan de volkeren te verkondigen:
Ga dan heen, onderwijs al de volken (Matth.28:19a)
In tegenstelling tot wat Hij hen voor die tijd opdroeg:
U zult niet heengaan op de weg van de volkeren, en u zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen. Maar ga veel meer heen tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael. (Matth.10:5,6)

Dit alles werd reeds geprofeteerd:
En nu zegt HASJEM, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Ja'akkov tot Hem weerbrengen zou; maar Jiesrael zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen van HASJEM, en Mijn G-d zal Mijn Sterkte zijn. Verder zei Hij: Het is te gering, dat U Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Ja'akkov, en om weer te brengen de bewaarden in Jiesrael; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der volken, om Mijn verlossing te zijn tot aan het einde der aarde. (Jes.49:5,6)
Aangezien Jiesrael reeds van een aantal zaken op de hoogte was en de volken nog niet is er over een aantal zaken meer uitleg nodig voor hen die daar nietin gewandeld hadden.

Sam

Sam

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 nov 2004 22:30

Aragorn schreef: :idea: :!:

Zou er de hele tijd met bedekking niet gewoon (lang) haar bedoeld worden?

hey goed punt!

6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen.

dan wordt er iig lang haar bedoelt.. en geen mooie knot :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 nov 2004 22:50

hijwel schreef:

hey goed punt!

Tja.. misschien is het wel een heel dom punt :wink: , maar toen sela wees op de volgens haar tegenstrijdige verzen vroeg ik me dit toch af.. verder heb ik me er niet in verdiept, ik weet niet of iemand er even op wil schieten of het bevestigen en zodoende deze kwestie uit de wereld helpen? :D

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 19 nov 2004 00:16

Divrei Shmuel schreef:

BertV.

Jesjoea sprak voornamelijk tot Zijn Joodse toehoorders, Hij was naar eigen zeggen immers gezonden voor Jiesrael:
Ik ben niet gezonden, dan tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael (Matth.15:24)
Aan Zijn leerlingen geeft Hij bij Zijn hemelvaart pas de opdracht de boodschap aan de volkeren te verkondigen:
Ga dan heen, onderwijs al de volken (Matth.28:19a)
In tegenstelling tot wat Hij hen voor die tijd opdroeg:
U zult niet heengaan op de weg van de volkeren, en u zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen. Maar ga veel meer heen tot de verloren schapen van het huis van Jiesrael. (Matth.10:5,6)

Dit alles werd reeds geprofeteerd:
En nu zegt HASJEM, Die Mij Zich van moeders buik af tot een Knecht geformeerd heeft, dat Ik Ja'akkov tot Hem weerbrengen zou; maar Jiesrael zal zich niet verzamelen laten; nochtans zal Ik verheerlijkt worden in de ogen van HASJEM, en Mijn G-d zal Mijn Sterkte zijn. Verder zei Hij: Het is te gering, dat U Mij een Knecht zoudt zijn, om op te richten de stammen van Ja'akkov, en om weer te brengen de bewaarden in Jiesrael; Ik heb U ook gegeven tot een Licht der volken, om Mijn verlossing te zijn tot aan het einde der aarde. (Jes.49:5,6)
Aangezien Jiesrael reeds van een aantal zaken op de hoogte was en de volken nog niet is er over een aantal zaken meer uitleg nodig voor hen die daar nietin gewandeld hadden.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 19 nov 2004 11:28

Aragorn schreef:
hijwel schreef:

hey goed punt!

Tja.. misschien is het wel een heel dom punt :wink: , maar toen sela wees op de volgens haar tegenstrijdige verzen vroeg ik me dit toch af.. verder heb ik me er niet in verdiept, ik weet niet of iemand er even op wil schieten of het bevestigen en zodoende deze kwestie uit de wereld helpen? :D

Dat past wel helemaal in het stuk dat Sam schreef over de Griekse woorden pros (op) en kata (langs..neer). Er staat geen pros, maar kata; lang haar heb je niet op je hoofd, zoals een hoed, maar langs je hoofd, kata dus! Zoals het ook in het Grieks staat.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 19 nov 2004 21:29

Dat staat zo in het Grieks, maar ook de teksten in het Grieks is reeds een vertaling en hoe goed was men toen in het vertalen?

BertV
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

meboy

Berichtdoor meboy » 22 nov 2004 00:25

Deze uitleg heb ik ooit ergens opgevangen en vind ik wel bruikbaar;

Een vrouw werdt vroeger kaal geschoren als ze een hoer bleek te zijn, het hebben van lang vrouwenhaar was een bewijs dat je niet hoereerde maar toebehoorde aan een (toekomstige) man.

Paulus wil zeggen; je gehoorzaamt je man, gehoorzaam dan ook God. Is het geoorloofd om kaal rond te lopen? nee, want dan ziet iedereen dat je een hoer bent, is het geoorloofd om te hoereren met andere goden? nee zegt paulus, en om dat te symboliseren heb je een dubbele macht op het hoofd... het hoedje is het kapstokje om het trouw blijven aan God te symboliseren, is het hoedje belangrijk? nee, het wezen (het trouw blijven aan god) is belangrijk. Als een hoedje dat heden ten dage symboliseert dan is dat mooi, maar het hoedje zelf zou niet de halszaak moeten zijn.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 22 nov 2004 01:15

BertV schreef:Dat staat zo in het Grieks, maar ook de teksten in het Grieks is reeds een vertaling en hoe goed was men toen in het vertalen?

BertV
Vertaling van wat/waaruit?

Sam

pip
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pip » 05 dec 2004 21:04

De beste manier om je tegenover de schepper te tonen is naakt.
Ontdaan van alle stoffelijke bescherming en uiterlijkheden. Met je platte poten op Gods eigen Aarde. Onder de onverbiddelijke hemel.
Terug in de ware essentie van wat je denk te zijn, een stofje in de woestijn. Kwetsbaar en onzeker. Maar in het aangezicht Gods de schitterendste diamant. Wij zijn de wezens die het dichtst bij hem kunnen zijn.
Laat het Licht over heel je lichaam stromen zonder hoedje of menselijk bedenksel maar zoals we zijn geschapen.

Ik pleit niet voor het naakt bidden maar welke vorm we ook kiezen, alleen of met meerderen, bedenk dat je eigenlijk met een naakte open ziel in het licht moet staan. Los van iedere bescherming of bedeksel, weg uit het duister en stap in het Licht.
vrede voor allen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 09:00

Ik snap je gedachten gang wel maar je bid niet met je lichaam maar met je ziel, het is onzinnig om naakt te bidden, je lichaam zal later toch verrotten in het graf. Het gaat om je ziel, dat die wordt ontdaan van alle smet.

Toch vind ik het een heel mooi idee... naakt bidden, voor God.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 dec 2004 14:44

Mijns inziens is de Schrift helder in het 'waarom' van de hoed:

Zie 1 Kor. 11.

Enerzijds dragen vrouwen een hoofddeksel "tot een teken dat zij staat onder de macht en het gebied van de man". M.a.w. het geeft haar positie volgens de scheppingsorde (!) weer. Dat deze scheppingsorde de laatste tijd niet zo populair meer is, is weer een discussie apart 8)

Anderzijds dragen vrouwen een hoofddeksel uit eerbied jegens de in de eredienst aanwezige engelen. "Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, Ps. 34:8, en Matth. 18:10, en door onordelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven."

Dit lijkt me zo helder als glas.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 15:01

Pieter schreef:Mijns inziens is de Schrift helder in het 'waarom' van de hoed:

Zie 1 Kor. 11.

Enerzijds dragen vrouwen een hoofddeksel "tot een teken dat zij staat onder de macht en het gebied van de man". M.a.w. het geeft haar positie volgens de scheppingsorde (!) weer. Dat deze scheppingsorde de laatste tijd niet zo populair meer is, is weer een discussie apart 8)

Anderzijds dragen vrouwen een hoofddeksel uit eerbied jegens de in de eredienst aanwezige engelen. "Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, Ps. 34:8, en Matth. 18:10, en door onordelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven."

Dit lijkt me zo helder als glas.

oke en het doel?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 15:06

geen... niets nul komma nul... in mijn ogen, net alsof de vrouw minder is dan de man.. ik ben het er gewoon botweg niet mee eens. Ik vind het gewoon een traditie, maar waarom... tja, eigenlijk best nutteloos, iedereen is toch voor God het zelfde?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 dec 2004 15:07

Dat is toch duidelijk?

1. Onderwerping (dat stuit velen van u ongetwijfeld tegen de borst, maar het zij zo) aan de door God Zelf ingestelde scheppingsorde, man en vrouw. Daarmee, voordat ik een orkaan van protest over me heen krijg, bedoel ik zeer zeker niet dat de vrouw ondergeschikt is aan de man! Man en vrouw zijn gelijkwaardige schepselen, maar Gods scheppingsorde laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Lees ook het huwelijksformulier.

2. Het betonen van eerbied aan de engelen.

Terug naar “Archief”