jas schreef:Brion schreef:jas schreef:Hoe kun je zo gemakkelijk zeggen, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dat je onbekeerd bent. Als je dat weet, zou je op je knieën in het stof moeten liggen en niet opstaan tot God je in je hart verzekerd heeft, dat je Zijn kind bent.
Vat het het goed samen als ik stel dat er hier maar 2 mogelijkheden zijn:
a) jij ligt nu met je knieen in het stof
of
b) jij bent een kind van God
?
Ik snap je vraag. Maar zo kun je het niet stellen. Waar het me in dezen om ging was dat poster er zowat prat op ging onbekeerd te zijn. En in sommige kerken is dat de tendens.
Je geeft aan dat je mijn vraag begrijpt. Maar toch vind je dat ik het zo niet kan stellen. Ik stelde mijn vraag, omdat je het zo vreselijk simpel neerzet. Ik zie het wat genuanceerder, en er zit voor mijn best wat tussen het "bekeerd zijn, of kind van God zijn" en het "op je knieen in het stof liggen".
Ik ken nogal wat mensen uit kerken, waar het niet gebruikelijk is om te snel te roepen dat je bekeerd bent. En ik ken dan ook helemaal geen mensen die er "prat" op gaan dat ze niet bekeerd zijn. Hooguit zijn ze wat bescheiden in hun uitspraken voor wat betreft hun persoonlijk geloof.
Omdat je je nogal sterk afzet tegen deze kerken (misschien moet ik wel zeggen ALLE kerken, omdat je aangaf in een eerder bericht, dat je straks kerkloos bent, omdat je OOK de PKN wilt verlaten) vraag ik me af, in hoeverre je visie nog objectief is.
jas schreef:Echter wie ben ik om te eisen dat iedereen dat op deze manier moet hebben? Er worden mensen bekeerd op de manier als bij Paulus, maar ook als Lydia de purperverkoopster of de moorman.
Precies. En misschien zijn er nog wel veel meer mogelijkheden. Mogelijkheden die voor ons niet te verklaren zijn, of te begrijpen. Misschien zijn er wel mensen die bekeerd zijn en daar nauwelijks weet van hebben. Of misschien zijn er mensen die hun bekering in volledige stilte beleven, en daar weinig uiting aan geven. En dan is er ook nog een grote groep mensen die van mening is, dat bekering niet een statisch moment is, maar spreken over een "dagelijkse bekering". Die laatste groep mensen begrijp ik heel goed.