Open "brief" aan zoekers naar de Waarheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2004 15:08

jas schreef:Maar i.i.g. ik neem niets terug van wat ik over Mallan heb gezegd in dat beruchte topic GGin-GG omdat het gewoon waar is.

Ookal heb je 1000 keer gelijk, dan is dat nog steeds een enorm pedante discussiehouding waarmee je je opponenten bij voorbaat laat weten geen open oren te hebben (zoals je hen zo dikwijls verwijt). Je zegt te staan voor de zaak van Christus, maar maakt hem gruwelijk te schande op deze manier.

Ik heb het topic gg vs. ggin nog eens doorgelezen en wordt er moedeloos van hoe iemand ZO eigenwijs en ZO bot kan zijn en ZO'N gebrek aan zelfreflectie kan hebben. :|

Goed, dit dreigt weer een persoonlijk afzeik-topic te worden waarmee we weer vervallen in hetgeen waar Optimatus juist voor waarschuwde dus laten we het over iets positiefs gaan hebben. Zouden we een aartsketter ook niet met een glimlach tegemoet moeten treden om hem te overtuigen? Heeft de Waarheid het nodig om er met agressie ingeduwd te worden? Of kan zij ook in een fatsoenlijke discussie zegevieren? Zoja, laten we dat dan eens proberen..

Loezje
Sergeant
Sergeant

Re: Open "brief" aan zoekers naar de Waarheid

Berichtdoor Loezje » 04 dec 2004 16:01

Brion schreef:
Optimatus schreef:Om even op deze discussie in te haken: men kan het niet eens zijn met een predikant als Ds. Mallan, maar om de man nu af te schilderen als de vleesgeworden dwaalleraar (niet letterlijk, maar zo komt het op mij wel over), vind ik stilaan onverkwikkelijk worden. Er worden termen gehanteerd die ik niet vind passen in een discussie tussen Christenen. Intussen lijkt het wel of Ds. Mallan gedemoniseerd wordt en we weten wat daar van komen kan. Ik verwacht nog niet dat er een geflipte Christen de hand gaat slaan aan Ds. Mallan, maar "Rufmord" (karaktermoord) wordt wel al gepleegd.

Ik vind het moedig van je dat je dit post. Ik ben het er mee eens.
Jammer dat Loezie om die reden zich heeft teruggetrokken uit de discussie. Ik kan me niet voorstellen dat degene die steeds maar weer over "dwaal-leer" sprak, daar vrede mee heeft.

Misschien moeten we het maar als een gegeven beschouwen. Op ieder forum lopen 1 of 2 mensen rond die de waarheid in pacht hebben, en niet zullen rusten voor iedereen nèt zo denkt, praat en gelooft als zij.

Optimatus, ik ben het met je eens. Hm... ik was dus toch niet de enige die het een paar weken geleden wel erg bont vond worden...

Overigens is Loezje nog steeds bereid een 'leuke' discussie te voeren op grond van wat de Bijbel zegt over sommige zaken. Maar zoals ik vaker heb gezegd: niet op de persoon, maar op de Bijbel gebaseerd.

Verder verbaas ik me er eigenlijk een beetje over dat de GGiN maar één ds (Mallan) in hun gelederen lijkt te hebben. Volgens recente informatie zijn er toch wat meer... :P
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Napoleon
Moderator

Re: Open "brief" aan zoekers naar de Waarheid

Berichtdoor Napoleon » 04 dec 2004 16:07

Loezje schreef:
Verder verbaas ik me er eigenlijk een beetje over dat de GGiN maar één ds (Mallan) in hun gelederen lijkt te hebben. Volgens recente informatie zijn er toch wat meer... :P

inderdaad, maar je kunt moeilijk ontkennen dat ds. Mallan toch een soort van boegbeeld is van de GGiN, hij is altijd vrij beeldbepalend geweest, zowel naar binnen (op bijv. synodes) als naar buiten (mediacontacten). Bij bijv. de GG is ds. Kersten dat ook lang geweest, terwijl er toen ook veel meer predikanten waren, en tegenwoordig is ds. Moerkerken dat een beetje.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 18:09

Aragorn schreef:
jas schreef:Maar i.i.g. ik neem niets terug van wat ik over Mallan heb gezegd in dat beruchte topic GGin-GG omdat het gewoon waar is.

Ookal heb je 1000 keer gelijk, dan is dat nog steeds een enorm pedante discussiehouding waarmee je je opponenten bij voorbaat laat weten geen open oren te hebben (zoals je hen zo dikwijls verwijt). Je zegt te staan voor de zaak van Christus, maar maakt hem gruwelijk te schande op deze manier.

Ik heb het topic gg vs. ggin nog eens doorgelezen en wordt er moedeloos van hoe iemand ZO eigenwijs en ZO bot kan zijn en ZO'N gebrek aan zelfreflectie kan hebben. :|

Goed, dit dreigt weer een persoonlijk afzeik-topic te worden waarmee we weer vervallen in hetgeen waar Optimatus juist voor waarschuwde dus laten we het over iets positiefs gaan hebben. Zouden we een aartsketter ook niet met een glimlach tegemoet moeten treden om hem te overtuigen? Heeft de Waarheid het nodig om er met agressie ingeduwd te worden? Of kan zij ook in een fatsoenlijke discussie zegevieren? Zoja, laten we dat dan eens proberen..

Het is bijzonder gemakkelijk om mij de zwarte piet toe te spelen en te weigeren inhoudelijk op zaken in te gaan. Je stelt dat ik ZO eigenwijs ben. Dan moet je eerst maar eens aantonen in welk opzicht ik dat geweest ben. Dat is niet gebeurd. Tot het moment daar is, vind ik dus dat jij jezelf zeer aanmatigend opstelt door mij eigenwijs te noemen. Het is dus eerder op jou van toepassing dan op mij. Ik heb al mijn argumenten in betreffend topic gefundeerd op de Bijbel en de acta van de Dordtse Synode en er is niets weerlegd. Ook niet door jou.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 18:44

Ik betreur het dat Optimatus dit topic geopend heeft. Niet voor mij, want ik kan mij verdedigen. Maar omdat hiermee opnieuw de knuppel in het hoenderhok, of de bekende steen in de vijver gegooid wordt. Daarnaast ben ik niet geheel overtuigd van de rechtvaardigheidszin van topicopener. Immers, als hij voorstelt dat we met meer respect voor elkaar moeten discussieren, wat dus volgens mij ook inhoudt dat niet op de man gespeeld wordt, dan bevreemd mij het volgende: In het openingstopic worden weliswaar alle genoemde negatieve zaken niet aan één persoon toegeschreven, maar wordt algemeen gesteld; "wie de schoen past trekke hem aan". Dat klinkt heel leuk, en ieder zou er mee kunnen doen wat hij wil of er het zijne van denken.
Als mij dan echter vriendelijk per pb meegedeeld wordt dat ik degene ben die de schoen moet aantrekken, dan vind ik het alweer een heel ander verhaal worden. Het wordt dan nl. erg persoonlijk gespeeld al hebben anderen daar misschien geen weet van. Ik voel me dan ook geroepen tot persoonlijke verdediging.
Theologische verschilllen leiden vaak tot verhitte discussies. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd ook wel zo blijven. Als mens hoeven wij echter de ander er niet minder om te achten dat hij of zij een andere leer is toegedaan. Wat natuurlijk niet wegneemt dat men het met die leer zelf niet eens hoeft te zijn.
Welnu, er is een topic GG versus GGiN, waarin de verschillen tussen beide kerkverbanden openlijk besproken moeten kunnen worden. Als dat niet kan, heeft het topic geen zin.
Ik word er nu van beschuldigd dat ik grof ben geweest tegen Mallan en tegen de GGiN in het algemeen. Het benoemen van een dwaling of het stellen dat iets een leugenleer is kan grof overkomen. Maar er wordt hier aan voorbijgegaan, dat een leugenleer opzich ook iets heel ergs is. En er wordt aan voorbijgegaan dat het onderzoek daarnaar grondig moet gebeuren en niet afgedaan kan worden met enkel het ontkennen daarvan. In de theologische polemiek is men nooit erg zachtzinnig met elkaar omgegaan. Hele boeken en verhandelingen schreef men tegen elkaar. Dit was voor sommige partijen niet altijd even aangenaam, maar bijkomend voordeel was wel, dat dwalingen of onjuistheden op den duur toch uitgelicht werden. In het betreffende topic is daar in het geheel geen sprake van. Men ontkent, beschuldigt de ander van grofheid en daar blijft het bij.
Ik herhaal nog maar eens dat ik geen lastercampagne tegen Mallan gevoerd heb of onnodig grof geweest ben. Hetgeen ik over hem geschreven heb, heb ik ook bewezen. Dat men van dat bewijs niet gediend is, is niet mijn verantwoording. Dat men niet kan accepteren dat Mallan door iemand als leugenaar wordt aangewezen, is niet mijn verantwoording. Dat men vindt dat wel dwalingen van andere kerken door Mallan mogen worden aangetoond, maar dat anderen van Mallan geen dwalingen mogen aantonen, is niet mijn verantwoording.
Daar komt nog bij, dat in één van de laatste postings ondergetekende aan Optimatus, de opener van dit topic, vraagt om aan te tonen waar ik dwaal en dat ik dat dan ook ter harte zal nemen. Daar zou Optimatus onderzoek naar gaan doen, maar het antwoord is nooit gekomen. Hieronder nog even betreffende postings:
Optimatus schreef:
Jas schreef:
Jas... niet gaan slaan... maar toch deze voorzichtige hypothese:

Zou het in het meest onwaarschijnlijke hypothetische geval mogelijk kunnen zijn dat er eventueel een mogelijkheid zou kunnen bestaan dat jij er heel misschien in 1 op de 1 miljoen gevallen heel misschien naast zou kunnen zitten?

Maar beste Opti, wie ben ik om te beweren dat ik onfeilbaar ben. Echter, dan moet men mij dat aantonen. Dat is het enige wat ik vraag.
Trouwens, geef even aan waar ik naast zou kunnen zitten. Er zijn nl. dingen waar ik niet naast kan zitten.

Optimatus schreef:
Jas schreef:En waarom zou jij er dan niet naast kunnen zitten? Dat zou bijna betekenen dat je de waarheid in pacht hebt en daar kan ik mijn mijn boeren (nou ja, bij wijze van spreken dan) verstand niet bij.

Ik zei sommige dingen. Gewone feiten bedoel ik. Voor het overige wil ik dat aangetoond word waar ik dwaal en dan neem ik dat met plezier ter harte.

Optimatus schreef:
Jas schreef:Ik zal eens op zoek gaan. Maar als je ergens mijns inziens gelijk hebt, kun je het krijgen. Daar ben ik dan ook wel weer eerlijk in.

Ja, daar twijfel ik bij jou zelfs niet aan.

En zo is het gegaan. Het spijt me te moeten vaststellen dat jullie je schuldig maken aan grof onrecht. Ik vraag nog steeds om de door mij genoemde argumenten te weerleggen op grond van de Schrift en ik beloof nog steeds dat als ik gelogen zou hebben, al is het onwetend, ik dat ter harte zal nemen en ook mijn excuses aanbieden aan degenen die ik daarmee gekwetst zou hebben. Maar zolang dat niet gebeurt, kan ik mij ook niet verontschuldigen. Ik zou dus zeggen, doe jullie best met een hetze tegen mij te voeren. Het is jullie van harte gegund. Ik heb gemerkt, hoe meer onrecht er van mensen over mij uitgestort wordt, hoe meer de Heere mij zegent. Dat neemt niet weg, dat de onrechtvaardige volgens Gods Woord gestraft zal worden. Ik hoop dat jullie tot inkeer komen van deze kwade weg.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 04 dec 2004 18:52

jas schreef: Ik hoop dat jullie tot inkeer komen van deze kwade weg.

Hou hier toch in vredesnaam mee op joh! Doe niet zo dom.......!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 18:54

Brion schreef:

Maar ik wil dat rechtgezet hebben. En deze keer ben ik er niet over begonnen, men heeft zelfs gemeend er een topic over te moeten openen. Dus wie is nou dom?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 dec 2004 19:01

Oke even ingrijpen

Misschien is er zelfs wel een soort vrede mogelijk op dit forum:

Het is duidelijk dat veel mensen niet gecharmeerd zijn van je manier van discussieren Jas. Er zijn hier zelfs mensen die aangeven om die reden de theologiediscussies uit de weg te gaan. Misschien moet je dan toch eens overwegen om de toon wat aan te passen. Probeer eens niet alleen de waarheid te verkondigen maar ook die waarheid aan anderen over te brengen. Daarbij helpt het een hoop, als je niet op de persoon speelt, of een poging doet om mensen zich niet persoonlijk aangevallen te laten voelen. (Dus niet iemand in een hokje stoppen of weet ik veel wat).
Ook zou het helpen als je bij het aanwijzen van een in jouw ogen fouten leer de volgorde een beetje in de gaten houdt:

Bijvoorbeeld ik heb Ds Malan dit horen zeggen : "... ...". Dit is duidelijk in strijd met de Bijbel want "... ..." en daarom is het niet goed dat mensen naar die kerk gaan of iets dergelijks. Het woord leugen brengt gelijk zo'n reactie bij veel mensen teweeg dat het het redelijk argumenteren vrij onmogelijk maakt. Zeker als de argumenten niet direct heel duidelijk zijn in de context. Wees als 42 jarige ook een beetje geduldig met broekies als wij. Probeer een beetje geduld te hebben.

Voor iedereen eigenlijk de vraag om elkaars argumenten proberen in te schatten en te begrijpen. Dat zal ook een hoop helpen om de discussies leefbaar te houden (en zodat wij een keer geen overwerk hebben). Wordt in ieder geval nooit persoonlijk.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 04 dec 2004 19:32

jas schreef:
Brion schreef:

Maar ik wil dat rechtgezet hebben. En deze keer ben ik er niet over begonnen, men heeft zelfs gemeend er een topic over te moeten openen. Dus wie is nou dom?

Ik vind jou een beetje dom, omdat je maar doorgaat met steeds weer te stellen dat jouw waarheid bijbels is. En er steeds maar weer op te hameren dat anderen tot inkeer moeten komen. Dat schrijf je nu weer letterlijk. Dat soort zinnen stoten zo af! En je maakt jezelf er onmogelijk mee.

Zoek eens met de zoekfunctie op Josh. Hij heeft hier maandenlang exact hetzelfde gedaan als jij. Bewijzen, het grote gelijk, alle anderen hebben het fout, gegoochel met bijbelteksten en ga zo maar door. Probeer je eigen gelijkhebberige mening eens te relativeren. En stop eens met woorden als leugenleer, en dwaalleraar. Dan bereik je meer, en de discussie wordt wat prettiger. Ga eens gewoon meedoen, zoals bijna iederen hier, en stop er eens mee met de profeet uit te hangen die alles juist ziet, en de waarheid in pacht heeft. 't Is niets meer dan een bescheiden tip. Voor mij hoef je het niet doen; ik vind alles best. Maar probeer je eigen "leven" op dit forum een beetje draaglijk te maken. Succes!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 dec 2004 19:40

Ik kan de vraag van Optimatus alleen maar onderschrijven.
De wijze waarop over sommige dingen geschreven wordt, kwetst en geeft dat je je terugtrekt. Je noemde al wat topics (het topic over de Gergem heb ik nooit ingezien, dat is voor mij een totaal onbekend terrein) maar ik refereer ook aan de onverkwikkelijke manier waarop tegen de PKN wordt geageerd. Dat is ronduit kwetstend en doet mij vaak zeer.

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 21:42

parsifal schreef:Oke even ingrijpen

Misschien is er zelfs wel een soort vrede mogelijk op dit forum:

Het is duidelijk dat veel mensen niet gecharmeerd zijn van je manier van discussieren Jas. Er zijn hier zelfs mensen die aangeven om die reden de theologiediscussies uit de weg te gaan. Misschien moet je dan toch eens overwegen om de toon wat aan te passen. Probeer eens niet alleen de waarheid te verkondigen maar ook die waarheid aan anderen over te brengen. Daarbij helpt het een hoop, als je niet op de persoon speelt, of een poging doet om mensen zich niet persoonlijk aangevallen te laten voelen. (Dus niet iemand in een hokje stoppen of weet ik veel wat).
Ook zou het helpen als je bij het aanwijzen van een in jouw ogen fouten leer de volgorde een beetje in de gaten houdt:

Bijvoorbeeld ik heb Ds Malan dit horen zeggen : "... ...". Dit is duidelijk in strijd met de Bijbel want "... ..." en daarom is het niet goed dat mensen naar die kerk gaan of iets dergelijks. Het woord leugen brengt gelijk zo'n reactie bij veel mensen teweeg dat het het redelijk argumenteren vrij onmogelijk maakt. Zeker als de argumenten niet direct heel duidelijk zijn in de context. Wees als 42 jarige ook een beetje geduldig met broekies als wij. Probeer een beetje geduld te hebben.

Voor iedereen eigenlijk de vraag om elkaars argumenten proberen in te schatten en te begrijpen. Dat zal ook een hoop helpen om de discussies leefbaar te houden (en zodat wij een keer geen overwerk hebben). Wordt in ieder geval nooit persoonlijk.

Vaya con Dios,

Parsifal

Aha, we moeten van zachte dingen spreken. Ik begrijp goed wat jij bedoelt. Wat me alleen opvalt is dat die 'broekies' waar je het over hebt, blijkbaar wel alles tegen een 42 jarige mogen zeggen. Niet dat mij dat wat uitmaakt trouwens. Het enige wat ik gevraagd heb is om op argumenten in te gaan. Is dat te veel? En waarom was het nodig om dit topic te openen? Het was net zo lekker rustig. Dit was niet mijn idee hoor.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 21:47

Brion schreef:Ik vind jou een beetje dom, omdat je maar doorgaat met steeds weer te stellen dat jouw waarheid bijbels is. En er steeds maar weer op te hameren dat anderen tot inkeer moeten komen. Dat schrijf je nu weer letterlijk. Dat soort zinnen stoten zo af! En je maakt jezelf er onmogelijk mee.

Ik ben echt blij dat jij veel slimmer bent. Echter, ik heb gevraagd om mij aan te tonen wanneer 'mijn' waarheid niet Bijbels is. Ik heb ook gezegd dat ik een Bijbels gefundeerde weerlegging niet naast mij neer zal leggen. Nou, dat is toch simpel dan? Als jij of anderen nu vinden of weten dat ik ongelijk heb, dan toon je me dat toch gewoon even aan en is de zaak toch opgelost? Meer vraag ik echt niet.
En natuurlijk wil ik ook graag op een gewone manier discussiëren maar blijkbaar wekt mijn mening meestal nogal wat tegenstand op.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 21:49

Riska schreef:Ik kan de vraag van Optimatus alleen maar onderschrijven.
De wijze waarop over sommige dingen geschreven wordt, kwetst en geeft dat je je terugtrekt. Je noemde al wat topics (het topic over de Gergem heb ik nooit ingezien, dat is voor mij een totaal onbekend terrein) maar ik refereer ook aan de onverkwikkelijke manier waarop tegen de PKN wordt geageerd. Dat is ronduit kwetstend en doet mij vaak zeer.

Riska

Ik zou de vraag op zich ook kunnen onderschrijven ware het niet dat deze voor mij nu een erg dubbel karakter heeft gekregen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2004 22:17

jas schreef:Het enige wat ik gevraagd heb is om op argumenten in te gaan. Is dat te veel? En waarom was het nodig om dit topic te openen? Het was net zo lekker rustig. Dit was niet mijn idee hoor.

Ik heb dit topic geopend om eens te zeggen wat ik van al dat thelogisch gekrakeel vind. Ik ben zeker geen fervent aanhanger van welke dominee dan ook en ik ben ook geen tegenstander van welke dominee dan ook. Ik stoor mij alleen - en ik merk dat ik niet alleen sta - aan de wijze waarop door een aantal mensen (meer dan vier) wordt gediscussieerd.

Misschien dat ik in sommiger ogen een halfzacht smeltend boterschaap ben, ik sta pal voor een enigszins normale, respectvolle en open discussie. Als iemand gelijk heeft, zal ik dat zeker toegeven, als iemand er in mijn ogen naast zit, zal ik dat op een fatsoenlijke manier zeggen. Termen als dwaalleraar, leugenaar, ketter en dergelijke dragen NIETS maar dan ook NIETS bij aan een zinvolle, leerzame en aangename discussie.

Volgens heel Nederland mag tegenwoordig gezegd worden wat gedacht wordt. Van die vrijheid maak ik gebruik. En als jij, Jas, mij die vrijheid probeert te ontnemen, uitstekend. Dan HAAL ik die vrijheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 dec 2004 23:11

Wikipedia schreef:Een duistere periode in het leven van Calvijn is wanneer hij van vervolgde zelf vervolger wordt en de Spaanse arts Michael Servet laat executeren. Servet was een eminent geleerde en de ontdekker van o.a. de bloedsomloop. In 1553 publiceerde hij anoniem het boek "Restitutio Christianismi", herstel van het Christendom. Daarin bekritiseerde hij Calvijn en diens Institutie. Servet was een bestrijder van de leer van de Drieëenheid. Hij wil niet weten van drie Personen binnen de Godheid, maar spreekt van drie krachten. Op zondag 13 augustus 1553 woont hij in Genève een dienst bij in de Madeleine-Kerk die door Calvijn wordt geleid. Daar wordt hij herkend en gevangen genomen. Omdat Servet als ketter werd beschouwd, veroordeelt de Raad van Genève, een rechtbank, hem tot de brandstapel. Calvijn had een actief aandeel in dit proces.
Naar aanleiding van de executie van Servet ontbrandde een hevige polemiek over tolerantie en over de rol van de overheid in religieuze aangelegenheden. Van kritiek op zijn heftige optreden in godsdienstige polemieken moest Calvijn niets weten; hij zag zichzelf als degene die door God geroepen was om de waarheid te verkondigen en hij was ervan overtuigd dat het zijn plicht was om net als eens de oudtestamentische profeten dat hadden gedaan, deze waarheid te verdedigen.

@jas: wat is je avatar treffend.

@Iedereen: dit topic lijkt zijn doel niet te halen. Eigenlijk is dat ook niet te verwachten, omdat de twee partijen (jas tegen de rest?) fundamenteel van inzicht verschillen. Velen vinden dat jas te ver gaat door anders denkende 'kinderen van God' voor leugenaars of dwaalleraars uit te maken, maar jas vindt, net als Calvijn, dat hij de waarheid moet verkondigen en dat hij slechts dingen constateert ("meneer X ís nu eenmaal een leugenaar, want ...") Welk inzicht is juist? Ieder zal zijn eigen inzicht het juiste vinden, dus die vraag is vrij zinloos.

Dit fundamentele verschil van inzicht zie ik bij geen van de partijen zo 1-2-3 veranderen. Daarom zou ik voor de mensen uit beide partijen iets willen suggereren dat geen inbreuk doet aan hun fundamentele inzichten, maar er hopelijk wel voor zorgt dat mensen zich minder gekwetst voelen:

* Voor 'kamp Optimatus': realiseer je dat jas vanuit zijn overtuiging spreekt. Als hij iets beledigends zegt, is dat (als het goed is) niet om mensen te kwetsen, maar om zijn waarheid te verdedigen. Dat is zijn goed recht; laat het een reden zijn om je niet gekwetst te voelen. Als hij iets over iemand zegt, verandert dat niets ten kwade aan die persoon, het geeft alleen zijn mening aan.

* Voor 'kamp jas': realiseer je dat veel mensen (al dan niet terecht) een hekel aan je krijgen als je ze/hun overtuigingen op een harde manier aan de kaak stelt. Voor alles wat je wilt zeggen is er een aardigste en een onaardigste versie. Gebruik tot vermoeiens toe de aardigste versie. Zo word je het meest serieus genomen en zo jaag je geen mensen weg.

* Voor beide 'kampen': vermijd onaardige opmerkingen. Zelfs in dit topic hebben beide partijen zich hier alweer aan schuldig gemaakt. Met stroop vangt men meer vliegen dan met azijn.

σεβασμός! :wink:

Terug naar “Archief”