Het aanroepen van heiligen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 03 dec 2004 23:25

jas schreef:Ieder die Christus niet kent als zijn Verlosser en denkt dat de weg tot Hem met overleden heiligen geplaveid is, dwaalt zeer.

Er zijn er zat die christus kennen als verlosen én heiligen hebben. Maar ze bidden niet voor die heiligen. Ze hebben alleen extra respect voor ze om hun daden. Een soort voorbeeldfunctie. Niets mis mee zou ik zeggen.

DoIoRoK

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 01:21

DoIoRoK schreef:
jas schreef:Ieder die Christus niet kent als zijn Verlosser en denkt dat de weg tot Hem met overleden heiligen geplaveid is, dwaalt zeer.

Er zijn er zat die christus kennen als verlosen én heiligen hebben. Maar ze bidden niet voor die heiligen. Ze hebben alleen extra respect voor ze om hun daden. Een soort voorbeeldfunctie. Niets mis mee zou ik zeggen.

DoIoRoK

Als iemand oprecht Christus als Verlosser heeft aangenomen is het onmogelijk dat die persoon nog heiligen aanbid. Want als wij ingelijfd worden in Christus, schrijft Hij de wet in ons hart om die te vervullen uit dankbaarheid en een liefde tot Zijn Woord. En die wet en dat Woord zeggen; "Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen", en in Deut. 5:8+9 wordt het aanbidden van alles wat niet God is verboden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 04 dec 2004 02:38

Ik had het over heiligen als voorbeeld hebben, niet over ze aanbidden.

DoIoRoK

caprice

Berichtdoor caprice » 04 dec 2004 07:02

DoIoRoK schreef:Ik had het over heiligen als voorbeeld hebben, niet over ze aanbidden.

DoIoRoK

Niet de heiligen moeten ons voorbeeld zijn, maar Christus.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 dec 2004 10:00

jas schreef:
DoIoRoK schreef:

DoIoRoK

Als iemand oprecht Christus als Verlosser heeft aangenomen is het onmogelijk dat die persoon nog heiligen aanbid. Want als wij ingelijfd worden in Christus, schrijft Hij de wet in ons hart om die te vervullen uit dankbaarheid en een liefde tot Zijn Woord. En die wet en dat Woord zeggen; "Den Heere, uw God, zult gij aanbidden, en Hem alleen dienen", en in Deut. 5:8+9 wordt het aanbidden van alles wat niet God is verboden.

Zoals al eerder aangegeven ging het in deze discussie niet over aanbidden maar over voorbede vragen aan gestorven heiligen. Hoewel het vereren veel gebeurd, heb ik het idee dat dit niet bij iedereen gebeurt die de heiligen om voorbede vraagt. Laten we de discussie zuiver houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joepie

Berichtdoor joepie » 04 dec 2004 11:18

Maar hoe kun je voorbede aanvragen bij mensen die gestorven zijn?
Ze kunnen niet voor ons bidden. Ze zijn dood.
De enige voorbidder die wij hebben is onze middelaar Jezus Christus.
Dus je kunt niet via maria bij Jezus komen.

Zelfs mensen heilig verklaren is al niet goed. Want wie is heilig?
Wie bepaald dat?
Je kunt alleen heilig zijn in Christus. Heilig betekend niets meer dan apart gezet. Door God. Niet door een paus.

Verder krijgen veel RK mensen een bepaalde bescherm heilige. Alsof die ze zou kunnen beschermen. Ze kunnen niets. Zijn niets meer of minder dan onze gestorven geliefden. Die kunnen ook niets.
Denk maar aan de gelijkenis van Lazarus en de rijke. Waarvan de ene in de hemel en de ander in de hel is. De rijke vraagt aan Abraham of hij niet iemand kan zenden om zijn familieleden te waarschuwen.
Maar dat kan dus niet.
Dus ook niet Maria, Petrus, enz.
Alleen Christus kan voor ons pleiten bij de Vader in de Hemel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 11:44

parsifal schreef:
jas schreef:
DoIoRoK schreef:

DoIoRoK

Zoals al eerder aangegeven ging het in deze discussie niet over aanbidden maar over voorbede vragen aan gestorven heiligen. Hoewel het vereren veel gebeurd, heb ik het idee dat dit niet bij iedereen gebeurt die de heiligen om voorbede vraagt. Laten we de discussie zuiver houden.

Ik zie het verschil niet tussen het vragen om voorbede aan heiligen en het aanbidden van heiligen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2004 12:19

jas schreef:Ik zie het verschil niet tussen het vragen om voorbede aan heiligen en het aanbidden van heiligen.

Ik ben het met allebei niet echt eens, maar er is natuurlijk een duidelijk verschil. Bij het vragen om voorbede richt je je uiteindelijk nog op Christus als Degene die je kan helpen, alleen heb je een soort gebedsgroepje georganiseerd van overleden heiligen (en hoe meer mensen er bidden hoe beter het schijnt te werken). Bij het aanbidden van de heiligen zelf ga je voorbij aan Christus en zie je hen als zaligmakend. Dat is een fundamenteel verschil!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 13:28

Aragorn schreef:
jas schreef:Ik zie het verschil niet tussen het vragen om voorbede aan heiligen en het aanbidden van heiligen.

Ik ben het met allebei niet echt eens, maar er is natuurlijk een duidelijk verschil. Bij het vragen om voorbede richt je je uiteindelijk nog op Christus als Degene die je kan helpen, alleen heb je een soort gebedsgroepje georganiseerd van overleden heiligen (en hoe meer mensen er bidden hoe beter het schijnt te werken). Bij het aanbidden van de heiligen zelf ga je voorbij aan Christus en zie je hen als zaligmakend. Dat is een fundamenteel verschil!

Bidden is een verzoek richten tot... Dus in dit geval verzoek je een heilige om voorbidding. Je bidt dus tot die heilige of die weer voor jou wil bidden tot Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2004 14:54

jas schreef:Bidden is een verzoek richten tot... Dus in dit geval verzoek je een heilige om voorbidding. Je bidt dus tot die heilige of die weer voor jou wil bidden tot Christus.

Klopt. Dus je aanbid de heilige niet, je verzoekt hem of haar iets.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 dec 2004 15:46

ten eerste: ik snap niet waarom mensen het gebed van overleden mensen nodig hebben, terwijl er nog heel veel levende mensen ook kunnen bidden, maar dat terzijde.

ik zie wel een duidelijk verschil tussen het vragen van voorbede en aanbidding op zich. als ik iemand vraag om voor mij te bidden, een levende of een reeds overleden persoon, lijkt het mij niet echt zinnig om te stellen dat ik mijn heil direct van die persoon verwacht, wat wel zo is, als ik die persoon direct aanbidt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”