Open "brief" aan zoekers naar de Waarheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Open "brief" aan zoekers naar de Waarheid

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2004 20:57

Men onderzoeke zichzelve of dit van toepassing is op de lezer.

Zusters en broeders,

Wat mij in de religiefora opvalt, is een grote starheid in bijna alle opzichten. Het is in mijn ogen een goede zaak dat men vanuit een eigen stelling discussieert, maar intussen worden veel discussies (ik wijs even op de discussie GerGem en GerGeminNed) op een in mijn ogen verwerpelijke manier gevoerd. In alle eerlijkheid, ik stoor me daar niet alleen aan, ik walg er van.

Om even op deze discussie in te haken: men kan het niet eens zijn met een predikant als Ds. Mallan, maar om de man nu af te schilderen als de vleesgeworden dwaalleraar (niet letterlijk, maar zo komt het op mij wel over), vind ik stilaan onverkwikkelijk worden. Er worden termen gehanteerd die ik niet vind passen in een discussie tussen Christenen. Intussen lijkt het wel of Ds. Mallan gedemoniseerd wordt en we weten wat daar van komen kan. Ik verwacht nog niet dat er een geflipte Christen de hand gaat slaan aan Ds. Mallan, maar "Rufmord" (karaktermoord) wordt wel al gepleegd.

Ook ik heb me ietwat laatdunkend uitgelaten, vooral over het zingen op hele noten. Dat ik dat krijsen heb genoemd, was niet goed, waarvoor ik mijn excuses aan bied.

Een zelfde manier van discussiëren wordt gehanteerd inzake de Nieuwe Bijbelvertaling. Ook hier worden de meest onvriendelijke dingen door (laten we het noemen) supporters van de SV en de NBV geslingerd. Ik ben het zat omwille van mijn positieve mening over de NBV te worden afgeblaft als nieuwlichter, dwaler en dat soort waanzin. KAPPEN daarmee en wel nu meteen.

Wat wil ik met dit schrijfsel bereiken? Ik wil bereiken dat er op een normale manier en met inachtneming van de basale normen van fatsoen met elkaar wordt gediscussieerd. Dat lijkt mij een vrij eenvoudige opgave. Termen als "Ik haat je" vind ik daarbij in geen geval passen.

Nogmaals, wie de schoen past, trekke hem aan. Het zoeken naar de Waarheid hoeft niet gepaard te gaan met het schofferen van mensen met een andere mening.

Erik aka Optimatus
H.T. Gegriefd

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 dec 2004 21:12

Ik ben het echt volledig met je eens. Ik heb er de laatste tijd ook weinig gepost, omdat ik mij er zeer aan stoorde. Daar komt nog bij dat men in vele topics OFFtopic ging. Ik wil me hier bij aansluiten.

En ik hoop dat er verbetering komt!

Optimatus, ik vind het knap dat je het op deze manier kunt verwoorden. Diep respect.

Ik hoop dat we elkaar niet uitmaken voor allerlei onzinnigheden. Je mening uiten mag, maar met respect voor de ander. En het lijkt wel alsof we DE ANDER vergeten...

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 21:16

Het kwam weer eens duidelijk openbaar dat het geen leerverschil, maar een eergeschil is. :(

Collateral

Re: Open "brief" aan zoekers naar de Waarheid

Berichtdoor Collateral » 03 dec 2004 22:51

Optimatus schreef:Zoekers naar de Waarheid

Bedoel je niet 'dwepers met de waarheid'?

/edit: Ook mee eens, by the way.
Laatst gewijzigd door Collateral op 03 dec 2004 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 03 dec 2004 23:01

Totaal mee eens, Optimatus.

DoIoRoK

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 dec 2004 23:06

Optimatus schreef:Om even op deze discussie in te haken: men kan het niet eens zijn met een predikant als Ds. Mallan, maar om de man nu af te schilderen als de vleesgeworden dwaalleraar (niet letterlijk, maar zo komt het op mij wel over), vind ik stilaan onverkwikkelijk worden. Er worden termen gehanteerd die ik niet vind passen in een discussie tussen Christenen. Intussen lijkt het wel of Ds. Mallan gedemoniseerd wordt en we weten wat daar van komen kan. Ik verwacht nog niet dat er een geflipte Christen de hand gaat slaan aan Ds. Mallan, maar "Rufmord" (karaktermoord) wordt wel al gepleegd.

Ik vind het moedig van je dat je dit post. Ik ben het er mee eens.
Jammer dat Loezie om die reden zich heeft teruggetrokken uit de discussie. Ik kan me niet voorstellen dat degene die steeds maar weer over "dwaal-leer" sprak, daar vrede mee heeft.

Misschien moeten we het maar als een gegeven beschouwen. Op ieder forum lopen 1 of 2 mensen rond die de waarheid in pacht hebben, en niet zullen rusten voor iedereen nèt zo denkt, praat en gelooft als zij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 23:21

Collateral schreef:
Optimatus schreef:Zoekers naar de Waarheid

Bedoel je niet 'dwepers met de waarheid'?

/edit: Ook mee eens, by the way.

Inderdaad, ik dacht al net dat Optimatus even uit ging leggen wat De Waarheid was.. helaas! :?

Overigens vind ik dat de discussie Rome-Dordrecht wel op een voorbeeldige wijze gevoerd wordt door TS en ondergetekende. 8)

Verder: geheel mee eens! Ik denk dat je puur uit pragmatisch oogpunt al niet slim bent als je (de standpunten van) je tegenstander gaat demoniseren. Daarmee schep je een karikatuur van je eigen standpunt, hoe juist dat ook moge zijn, en maak je het voor de ander juist moeilijker om geloof te hechten aan jouw visie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2004 00:05

Brion schreef:Misschien moeten we het maar als een gegeven beschouwen. Op ieder forum lopen 1 of 2 mensen rond die de waarheid in pacht hebben, en niet zullen rusten voor iedereen nèt zo denkt, praat en gelooft als zij.

Over mijn lijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 11:42

Ds. Mallan is een erg lieve man en door hem zijn al tallozen tot het ware geloof gekomen. Ik hoop dat Hij nog jaren kan doorgaan met zijn bezielde en bevlogen prediking zodat velen nog door hem als middel tot Christus zullen komen. Toch?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 11:49

Optimatus schreef:Men onderzoeke zichzelve of dit van toepassing is op de lezer.

Zusters en broeders,

Wat mij in de religiefora opvalt, is een grote starheid in bijna alle opzichten. Het is in mijn ogen een goede zaak dat men vanuit een eigen stelling discussieert, maar intussen worden veel discussies (ik wijs even op de discussie GerGem en GerGeminNed) op een in mijn ogen verwerpelijke manier gevoerd. In alle eerlijkheid, ik stoor me daar niet alleen aan, ik walg er van.

Om even op deze discussie in te haken: men kan het niet eens zijn met een predikant als Ds. Mallan, maar om de man nu af te schilderen als de vleesgeworden dwaalleraar (niet letterlijk, maar zo komt het op mij wel over), vind ik stilaan onverkwikkelijk worden. Er worden termen gehanteerd die ik niet vind passen in een discussie tussen Christenen. Intussen lijkt het wel of Ds. Mallan gedemoniseerd wordt en we weten wat daar van komen kan. Ik verwacht nog niet dat er een geflipte Christen de hand gaat slaan aan Ds. Mallan, maar "Rufmord" (karaktermoord) wordt wel al gepleegd.

Ook ik heb me ietwat laatdunkend uitgelaten, vooral over het zingen op hele noten. Dat ik dat krijsen heb genoemd, was niet goed, waarvoor ik mijn excuses aan bied.

Een zelfde manier van discussiëren wordt gehanteerd inzake de Nieuwe Bijbelvertaling. Ook hier worden de meest onvriendelijke dingen door (laten we het noemen) supporters van de SV en de NBV geslingerd. Ik ben het zat omwille van mijn positieve mening over de NBV te worden afgeblaft als nieuwlichter, dwaler en dat soort waanzin. KAPPEN daarmee en wel nu meteen.

Wat wil ik met dit schrijfsel bereiken? Ik wil bereiken dat er op een normale manier en met inachtneming van de basale normen van fatsoen met elkaar wordt gediscussieerd. Dat lijkt mij een vrij eenvoudige opgave. Termen als "Ik haat je" vind ik daarbij in geen geval passen.

Nogmaals, wie de schoen past, trekke hem aan. Het zoeken naar de Waarheid hoeft niet gepaard te gaan met het schofferen van mensen met een andere mening.

Erik aka Optimatus
H.T. Gegriefd

Er is volgens mij door niemand geschoffeerd of gedemoniseerd. De houding die Mallan zijn hele leven getoond heeft werpt zijn vruchten af, dat had hij kunnen voorzien. Verder zijn er een heleboel leerinhoudelijk zaken genoemd die gewoon terzijde zijn geschoven. Zo schijnt men niet te mogen zeggen dat Mallan openlijk heeft gelogen over de leer van de oudvaders in de acta van de Dordtse Synode, terwijl dit NB gewoon aantoonbaar is. Dat is pas hypocriet en walgelijk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 12:02

Optimatus schreef:Termen als "Ik haat je" vind ik daarbij in geen geval passen.

Ik weet niet waar dat staat, maar ik heb dat niet geschreven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 dec 2004 12:14

jas schreef:Ds. Mallan is een erg lieve man en door hem zijn al tallozen tot het ware geloof gekomen. Ik hoop dat Hij nog jaren kan doorgaan met zijn bezielde en bevlogen prediking zodat velen nog door hem als middel tot Christus zullen komen. Toch?

Ik onderschrijf het niet, maar de toon is iig aardig. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 dec 2004 12:42

Ik ben geen trouwe aanhanger van welke predikant of pastoor dan ook, ik probeer God te volgen. Ik had gehoopt dat dit duidelijk zou zijn, waarde Jas. Het feit dat je nog hulp nodig hebt om een schoen die je als gegoten zit aan te trekken vind ik ietwat twijfelachtig.

Ik ken Ds. Mallan niet en al helemaal niet persoonlijk. Echter, zoals jij tegen deze dominee te keer gaat, tart elke beschrijving van fatsoen. Laat hem fouten hebben gemaakt, laat de GerGerinNed een kerkgenootschap zijn dat zich op een bepaalde wijze opstelt, maar laat mens en kerkgenootschap wel in hun waarde.

"... en uw naaste als uzelf."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 dec 2004 13:26

Optimatus schreef:Ik ben geen trouwe aanhanger van welke predikant of pastoor dan ook, ik probeer God te volgen. Ik had gehoopt dat dit duidelijk zou zijn, waarde Jas. Het feit dat je nog hulp nodig hebt om een schoen die je als gegoten zit aan te trekken vind ik ietwat twijfelachtig.

Ik ken Ds. Mallan niet en al helemaal niet persoonlijk. Echter, zoals jij tegen deze dominee te keer gaat, tart elke beschrijving van fatsoen. Laat hem fouten hebben gemaakt, laat de GerGerinNed een kerkgenootschap zijn dat zich op een bepaalde wijze opstelt, maar laat mens en kerkgenootschap wel in hun waarde.

"... en uw naaste als uzelf."

Ik ben nooit onbeschoft tegen Mallan geweest. Dat verwijt van je is onterecht. Trouwens, ik sta voor de Zaak van Christus, niet voor die van Mallan als mij gebleken is dat dit een andere zaak is. Jij maakt nu een grove fout door te stellen dat ik tegen Mallan tekeer ben gegaan. Dat is pertinent niet waar. Ik heb fouten van hem aangetoond, mag dat niet?
En weet je wat ook goed voor jou zou zijn i.p.v. mij een schoen te laten passen? Dat je het eens op jezelf betrekt. Maar i.i.g. ik neem niets terug van wat ik over Mallan heb gezegd in dat beruchte topic GGin-GG omdat het gewoon waar is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 dec 2004 14:17

Ik ben het met je eens Optimatus! Vindt het goed hoe jij dat neer gezet hebt.
Om die reden reageer ik in verschillende topics al niet meer!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”