geen homo-dominee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 10:44

Ik wordt een beetje moedeloos. Mensen lees toch de Bijbel, zie je nou echt niet dat God duidelijk homosexuele relaties verbiedt, en Hij dus nooit goed kan keuren dat iemand die zo'n relatie heeft als dominee bevestigd wordt?

Waarom zijn jullie zo ik-gericht, zo mens-gericht? Waarom je eigen intenties stellen boven de woorden van God uit de Bijbel?
Waarom een tekst die dit zo duidelijk veroordeeld aan de kant schuiven?

sela

Berichtdoor sela » 08 nov 2004 11:19

Waarom zijn jullie zo ik-gericht, zo mens-gericht? Waarom je eigen intenties stellen boven de woorden van God uit de Bijbel?

vanwaar deze conclusie?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 11:51

* wacht stug op antwoord op de vraag waarom de bijbeltekst ondergeschikt wordt geacht aan de intentie van mensen *

sela

Berichtdoor sela » 08 nov 2004 12:43

beste peterd,

ik snap dat je op basis van deze bijbeltekst concludeerd dat homodominees niet kunnen. ik snap dat er teksten in de bijbel staan waaruit je concludeerd dat homo's een gruwel in gods ogen zijn.

maar 'k ben een andere mening toegedaan, op basis van dezelfde bijbel.

en ik vind inderdaad dat deze ene tekst ondergeschikt aan de intentie van mensen. god gaat namelijk met iedereen zijn eigen weg. 'k heb de indruk dat ik zondig tegen god als ik zeg dat op basis van deze tekst homo's niet tot het ambt van dominee geroepen kunnen worden of dominee kunnen zijn.

vrede,
sela

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 nov 2004 13:27

Ok, dan hebben we nog steeds een verschil van mening, waar we niet uit gaan komen ook vrees ik.

Aan de ene kant zeg je dat je de tekst op de zelfde wijze als ik interpreteer, dus geen homo-dominees. Aan de andere kant schuif je hem aan de kant omdat je de intenties van mensen hoger acht.

Dan ga je op basis van een gevoel zeggen dat je vindt dat de bijbeltekst ondergeschikt is aan de intenties van mensen.
Snap je nu mij opmerking van een paar posts terug waarin ik aangaf dat ik hget zo ontzettend jammer vind dat het eigen ik boven de Bijbel gesteld wordt?

sela

Berichtdoor sela » 08 nov 2004 13:32

nee.

taco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor taco » 08 nov 2004 16:53

psalm 118:17-18
ik zal niet sterven maar leven en ik zal
de daden des Heren vertellen
De Here heeft mij zwaar gekastijd,
maar aan de dood heeft Hij mij niet overgegeven.

mooie tekst ook. zareb, ik vind het dapper van je dat je de keuze kon maken om het aan God terug te geven. ik denk dat het ook een bemoediging kan zijn voor anderen (en niet alleen homo's)

ik heb een tekst op mijn hart die ik graag wil delen. het is ook het laatste wat ik zeg in deze topic (eindelijk rust :mrgreen: )

romeinen 14: verdraagzaamheid.
aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. de een gelooft,dat hij alles eten mag,maar de zwakke eet plantaardig voedsel. wie wel eet minachte hem niet, die niet eet, en die niet eet veroodele hem niet. want God heeft hem aanvaard. wie zijt gij,dat gij eens anders knecht oordeelt?of hij staat of valt, gaat zijn eigen heer aan.maar hij zal staande blijven, want de Here is bij machte hem vast te doen staan.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 nov 2004 18:53

taco schreef:mooie tekst ook. zareb, ik vind het dapper van je dat je de keuze kon maken om het aan God terug te geven. ik denk dat het ook een bemoediging kan zijn voor anderen (en niet alleen homo's)

Ik (uit mijzelf) kon het niet, en eerlijk gezegd heb ik het er soms nu nog moeilijk mee. Maar wat God doet is welgedaan! Klinkt fatalistisch maar dat is het niet. Hij heeft mijn leven in Handen en Hij zal wel uitmaken wat er gebeurd.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 nov 2004 19:18

PeterD schreef:Ik wordt een beetje moedeloos. Mensen lees toch de Bijbel, zie je nou echt niet dat God duidelijk homosexuele relaties verbiedt, en Hij dus nooit goed kan keuren dat iemand die zo'n relatie heeft als dominee bevestigd wordt?

Waarom een tekst die dit zo duidelijk veroordeeld aan de kant schuiven?

Ik word soms ook moedeloos, want waarom kan je niet geloven dat God, nee, dat mijn God misschien anders denkt dan jij. Ik geloof ten diepste dat Hij mijn partner bij mij heeft gebracht. Ik geloof ten diepste dat Hij al onze wegen recht maakt.
En dat heeft niets te maken met mens-gericht!
ABSOLUUT niets. Dat is je leven overgeven aan Hem die het uiteindelijk Zelf wel zal beslissen. En dat staat los van cultuur gebonden teksten uit de Bijbel. Uiteindelijk gaat het maar om een ding, Als God roept en zend wie heeft er dan nog het recht om te weigeren!

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 nov 2004 20:59

Ik moet eerlijk zeggen dat van bepaalde reacties in dit topic echt mijn broek afzakte!

Nadat ik een riem gekocht heb wil ik nog even kwijt dat ik een dergelijk staaltje farizeïsme (of is het farizisme?) zelfs in de tijd van Jezus zelden ben tegengekomen. Het is een bemoediging voor me dat Jezus altijd overhoop lag met deze farizeërs. Maar écht blij kan ik er niet van worden. (Wel van Jezus, niet van die bijna-eeuwigdurende conflicten)

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 14:14

De meeste homo's die ik ken zijn wel degelijk verwijfd. Maar lopen in "gewone" mannenkleren rond. ze zijn gewoon wat hipper dan de gemiddelde Hollandse boer

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 dec 2004 14:17

Ik ken ook hele onhippe homo's hoor... en hele hippe en verwijfde hetero's.

of verwijfd.... in elk geval van die types die een toilettas ter grootte van een hutkoffer meeslepen if y' know wh'd-i mean....

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 09:45

Ik moet eerlijk zeggen dat van bepaalde reacties in dit topic echt mijn broek afzakte!

Nadat ik een riem gekocht heb wil ik nog even kwijt dat ik een dergelijk staaltje farizeïsme (of is het farizisme?) zelfs in de tijd van Jezus zelden ben tegengekomen. Het is een bemoediging voor me dat Jezus altijd overhoop lag met deze farizeërs. Maar écht blij kan ik er niet van worden. (Wel van Jezus, niet van die bijna-eeuwigdurende conflicten)
Bah, schennispleger! Maar even toe-da-point.

Waarom wordt homoseksualiteit als een grote zonde gezien, dacht je dat een 'gewone' dominee geen zonden had? Een dominee doet ook wel eens verkeerde dingen, homosexsualiteit is geen grotere zonde dan bijvoorbeeld liegen, ik zie op dat gebied het punt niet zo. Dat mensen kippenvel krijgen bij het woord homo ja daar kan ik begrijpen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”