Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 dec 2004 22:10

Markie schreef:Maar goed, als het zo is dat alleen bekeerde mensen belijdenis mogen doen, zouden er weinig mensen in (sommige) kerken lid zijn.

denk het niet.

Wij als mensen denken heel snel dat we niet bekeerd kunnen worden en dat je al bepaalde eisen moet voldoen!!!!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 02 dec 2004 22:11

Evelien schreef:
Markie schreef:Maar goed, als het zo is dat alleen bekeerde mensen belijdenis mogen doen, zouden er weinig mensen in (sommige) kerken lid zijn.

denk het niet.

Wij als mensen denken heel snel dat we niet bekeerd kunnen worden en dat je al bepaalde eisen moet voldoen!!!!

Wil je zeggen van niet dan?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 dec 2004 22:14

Markie schreef:
Evelien schreef:

denk het niet.

Wil je zeggen van niet dan?

Tuurlijk je hebt twee groepen mensen die belijdenis doen:

1. die bekeerd zijn
2. die onbekeerd zijn.

Alhoewel ik het woordje bekeerd een niet zo'n fijn woord vindt!

Laat ik het over Gods kind hebben!

Als een hert dat verlangt naar water..... alzo verlangt mijn ziel naar de Levende God.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 dec 2004 22:17

Het zou mensen in diepe schuld moeten brengen, te voelen en te weten niet anders dan een valse belijdenis te kunnen afleggen. Maar eerder vindt men het nog een hele prestatie om met de mond belijdenis te doen. 'Want er zijn er toch zovelen die zelfs dat niet doen'.
De mens maakt zo graag wat van zichzelf.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 09:07

jas schreef:
caprice schreef:
Marnix schreef:Of dat dat al wel gebeurd is maar dat ze er meer van verwachten, een bijzondere gebeurtenis of zo die de roeping moet voorstellen... waardoor ze niet aan het avondmaal aangaan terwijl ze er wel thuishoren... alleen dat anderen het idee geven dat ze daar nog niet aan toe zijn.

Het kan bij zulke mensen ook een rol spelen dat ze bang zijn dat andere mensen hen gelijk zien als geoefende christenen, tegenover andere mensen te hoog op geven 'over die en die', en dat terwijl ze geen geloof denken te hebben. In zichzelf zijn ze niets bij aanvang, maar ook bij voortgang van Gods genadewerk.
Als Christus (nog) verborgen is kan dat een grote rol spelen.

Wat bedoel je met (nog) verborgen? Je weet toch dat iemand die niet in Christus is nog steeds een hel- en doemwaardig schepsel is? De term 'Christus (nog) verborgen' is uitgedacht om mensen op grond van bekommering, geklaag, etc. een grond te geven voor de zaligheid terwijl ze nog buiten Hem zijn. "Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden". Ps. 2:12. Wie heeft die leer van die toeleidende wegen uitgevonden Caprice?

O.
Dus als ik me niet vergis heeft iemand mét de wedergeboorte gelijk een volledige kennis van Christus?

joepie

Berichtdoor joepie » 03 dec 2004 09:41

Wat is nu eigenlijk bekeerd zijn?
Ik denk dat als je niet naar het avondmaal gaat na je belijdenis dat je dan Jezus offer niet serieus neemt. Dat je dan geen gehoor geeft aan de roep die Hij dan doet. Hij nodigt je uit om met Hem Zijn offer te gedenken en je zegt gewoon dat je niet komt! Hij heeft voor jou aan het kruis geleden en zegt: Komt eet en drinkt en gedenkt, aan Mijn lichaam wat voor JOU gebroken is, aan Mijn bloed wat vergoten is voor jouw zonde!
Eet en drinkt, en gedenkt en geloofd dat het is tot een volkomen verzoening van al je zonde!
Wie durfd er dan nog te blijven zitten omdat hij zichzelf nog niet bekeerd acht? Er wordt niet naar je bekering gevraagd, maar of je geloofd.
Dat niet jij iets moet doen, maar dat Christus het heeft gedaan.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 03 dec 2004 11:34

joepie schreef:Wat is nu eigenlijk bekeerd zijn?
Ik denk dat als je niet naar het avondmaal gaat na je belijdenis dat je dan Jezus offer niet serieus neemt. Dat je dan geen gehoor geeft aan de roep die Hij dan doet. Hij nodigt je uit om met Hem Zijn offer te gedenken en je zegt gewoon dat je niet komt! Hij heeft voor jou aan het kruis geleden en zegt: Komt eet en drinkt en gedenkt, aan Mijn lichaam wat voor JOU gebroken is, aan Mijn bloed wat vergoten is voor jouw zonde!
Eet en drinkt, en gedenkt en geloofd dat het is tot een volkomen verzoening van al je zonde!
Wie durfd er dan nog te blijven zitten omdat hij zichzelf nog niet bekeerd acht? Er wordt niet naar je bekering gevraagd, maar of je geloofd.

als je niet gaat kan dat ook een soort 'schaamte' zijn (weet ff geen ander woord) avondmaalsgang als versterking van t geloof. Zou niet best zijn dat alleen de mensen die aan het avondmaal gaan, kinderen van God zijn... Als ik tenminste bij ons in de kerk kijk, dan zou het dieptriest zijn!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 dec 2004 11:57

caprice schreef:
jas schreef:
caprice schreef:
Marnix schreef:Of dat dat al wel gebeurd is maar dat ze er meer van verwachten, een bijzondere gebeurtenis of zo die de roeping moet voorstellen... waardoor ze niet aan het avondmaal aangaan terwijl ze er wel thuishoren... alleen dat anderen het idee geven dat ze daar nog niet aan toe zijn.

Het kan bij zulke mensen ook een rol spelen dat ze bang zijn dat andere mensen hen gelijk zien als geoefende christenen, tegenover andere mensen te hoog op geven 'over die en die', en dat terwijl ze geen geloof denken te hebben. In zichzelf zijn ze niets bij aanvang, maar ook bij voortgang van Gods genadewerk.

Wat bedoel je met (nog) verborgen? Je weet toch dat iemand die niet in Christus is nog steeds een hel- en doemwaardig schepsel is? De term 'Christus (nog) verborgen' is uitgedacht om mensen op grond van bekommering, geklaag, etc. een grond te geven voor de zaligheid terwijl ze nog buiten Hem zijn. "Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden". Ps. 2:12. Wie heeft die leer van die toeleidende wegen uitgevonden Caprice?

O.
Dus als ik me niet vergis heeft iemand mét de wedergeboorte gelijk een volledige kennis van Christus?

"Toen raakte Hij hun ogen aan, zeggende: U geschiede naar uw geloof. En hun ogen zijn geopend geworden." Matth.9:29-30

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 dec 2004 13:22

Jannoek schreef:

als je niet gaat kan dat ook een soort 'schaamte' zijn (weet ff geen ander woord) avondmaalsgang als versterking van t geloof. Zou niet best zijn dat alleen de mensen die aan het avondmaal gaan, kinderen van God zijn... Als ik tenminste bij ons in de kerk kijk, dan zou het dieptriest zijn!

ik denk dat er heus wel meer mensen bekeerd zijn dan alleen diegenen die aan het avondmaal deelnemen!!!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 dec 2004 13:56

Evelien schreef:
ik denk dat er heus wel meer mensen bekeerd zijn dan alleen diegenen die aan het avondmaal deelnemen!!!

Ik denk dat er bekeerde mensen zijn die niet aan het H.A. deelnemen.
Ik denk dat er niet-bekeerde mensen zijn die aan het H.A. deelnemen.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 dec 2004 14:13

Hoe weet je dat Hij JOU PERSOONLIJK nodigt? dat Hij voor JOU aan het kruis geleden heeft? dat Zijn lichaam voor JOU gebroken is? en Zijn bloed voor JOU vergoten is? Als je voor jezelf geen grond hebt om dat te geloven en je hebt er voor jezelf geen zekerheid over, kan je toch niet aangaan?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 16:16

jas schreef:
caprice schreef:
jas schreef:
caprice schreef:

O.

"Toen raakte Hij hun ogen aan, zeggende: U geschiede naar uw geloof. En hun ogen zijn geopend geworden." Matth.9:29-30

Dus zij hadden al geloof voordat Christus hun ogen geopend hadden.
Ik weet niet wat jouw punt is?

Jannoek schreef:als je niet gaat kan dat ook een soort 'schaamte' zijn (weet ff geen ander woord) avondmaalsgang als versterking van t geloof. Zou niet best zijn dat alleen de mensen die aan het avondmaal gaan, kinderen van God zijn... Als ik tenminste bij ons in de kerk kijk, dan zou het dieptriest zijn!

Mee eens. Er is volk dat blijft zitten. Dan is het ook een groot voorrecht als er nog eens wat meer Godsvreze mag zijn dan mensenvrees. Dan valt alles wat van mensen is weg.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 dec 2004 16:25

caprice schreef:O.

een persoonlijke relatie en wetenschap dat je zonde om Jezus Christus wil vergeven zijn. (is dat volledige kennis van Christus overigens? of bedoel je dat je alles dan van Hem weet? dat lijkt me zelfs voor het meest geoefend kind van God niet haalbaar in dit leven.)

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 16:31

Yael schreef:
caprice schreef:O.

een persoonlijke relatie en wetenschap dat je zonde om Jezus Christus wil vergeven zijn. (is dat volledige kennis van Christus overigens? of bedoel je dat je alles dan van Hem weet? dat lijkt me zelfs voor het meest geoefend kind van God niet haalbaar in dit leven.)

Ik overtrok het wat, omdat Jas, als ik hem goed begrijp, zegt dat iemand bij de wedergeboorte (in een punt des tijds) meteen Christus ook kent (in een punt des tijds). Ik denk dat hij hierin scheef gaat, en adviseer de Heidelberger catechismus nog eens door te lezen.

Ellende -- Verlossing -- Dankbaarheid

En niet: Ellendeverlossing -- Dankbaarheid

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 dec 2004 16:44

Ellende -- Verlossing -- Dankbaarheid

En niet: Ellendeverlossing -- Dankbaarheid

:? Dit snap ikke niet. Waarom neem je als je zegt wat Jas zei de ellende en de verlossing samen? De wedergeboorte en het kennen van Christus hoort toch allebei bij de verlossing? Of zie ik dat verkeerd?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Terug naar “Archief”