Socrates schreef:jas schreef:Socrates schreef:Of we zien Paulus juist in zijn grootste zwakheid, zijn doorn in het vlees: zijn ongewoon grote aanhankelijkheid aan zijn bezit,
Waarom denk je dat Paulus dit bedoelt met zijn 'doorn in het vlees'?
Dat denk ik niet, ik geef het alleen maar als (nogal overdreven) voorbeeld van het feit dat je rondom elke tekst wel een heel fantastische verklaring kunt bedenken, maar dat dat eigenlijk nergens op slaat.
Dat kun je nu wel vinden, maar wat geeft het eigenlijk dat ik -volgens jou- de bijbel op deze manier uitleg?
Allegorische bijbeluitleg heeft niet alleen bij Jas z'n oudvaders maar ook bij de kerkvaders goede papieren.
In ieder geval neem ik de hele bijbel, zoals ik die gekregen heb, als Gods Woord serieus, en ik zit er liever een keer naast (of geef ik toe dat ik ook de uitleg niet weet), dan dat ik ga schrappen. Daar is het me allemaal te heilig en te belangrijk voor.
Dat een Griekse wijsbeer dat niet snapt, bevestigt mij alleen in mijn overtuiging. Het dwaze van God is nu eenmaal wijzer dan de wijsheid van de wereld.