Betrokkenheid is zo belangrijk, dat geeft je een thuis-gevoel.
Moderator: Moderafo's
parkiet schreef:Iets wat ik ff wil noemen: je zoon is een kind van jou en je vrouw (ga ik voor t gemak ff van uit), dus hij zal waarschijnlijk ook wel op jullie lijken. Dus dan is het handig om eens na te denken hoe jouw ouders het vroeger deden en wat je daar van vond, en hoe je zou willen dat je ouders tegen jou zouden doen als je niet meer naar de kerk zou willen op je 15e.
Iemand dwingen kan bij sommigen heel verkeerd uitpakken. Het idee van een strippenkaart klinkt mij wel leuk in de oren. Zo geef je hem zelf een stukje verantwoordelijkheid over z´n doen en laten op zondag, maar heb je ondertussen zelf wel de touwtjes in handen. Doe dat dan wel in goed overleg met hem. Leg hem uit waarom je het zo doet, waarom je graag wil dat hij naar de kerk gaat. Probeer erachter te komen waarom hij niet wil. Misschien kun je eens met hem in een andere (of enkele andere) kerken gaan kijken, zodat hij zich kan oriënteren.
Het maken van afspraken over wat je wel en niet vind kunnen op zondag lijkt me ook niet slecht (even in reactie op Evelien). Hij woont wel in jouw huis, en dan zou ie zich toch aan bepaalde regels moeten houden. Vooral als ie nog geen 18 is, je hebt nog de verantwoordelijkheid over hem...
joepie schreef:Er stond maandag een stukje in het ND van Ds. Schreuder wat hij in het kerkblad van Spakenburg had geschreven. En het kwam erop neer dat hij alle moeite doet om kinderen bij de dienst te betrekken, maar dat bij navraag op de Cath, er maar een enkeling was die wist waar er zondags over gepreekt was. Of wat er in de dienst was gebeurd. Hij zei dat als de ouders niet zelf hun kinderen stimuleren er niets gebeurd. Als hij zorgt dat er elke zondag een uittreksel van de preek is en voor de jeugd een blad met vragen waar je het antwoordt van in de preek hoord, en de ouders stimuleren dat niet dan maakt hij het dus eigenlijk voor niets.
Ik denk ook dat het tegenwordig echt niet ligt aan de inhoud van de dienst, maar gewoon aan de desinteresse van ons.
We zijn niet meer zo doordrongen van het feit dat God tot ons spreekt in de Eredienst. We gaan allemaal zitten praten en zitten herkauwen.
Onze kinderen weten gewoon vanaf dat ze voor het eerst meegingen dat naar de kerk gaan een goede gewoonte behoort te zijn. Dat je leert als je ook eens geen zin hebt om toch te gaan, omdat God je roept.
Hij wil jou daar hebben en tot je spreken.
Hij heeft je iets belangrijks te zeggen.
Het is als met alles in het leven, ook als je ergens geen zin in hebt, zul je het toch moeten doen. Ik heb weleens geen zin om te koken, te strijken, te stoffen, enz enz. Maar ik zal het toch moeten doen, of ik nu wil of niet.
En het is goed voor kinderen als ze dat gewoon gelijk leren.
Ook als je geen zin hebt ga je gewoon naar de kerk.
joepie schreef:jas schreef:Veel christenen stoppen meer tijd in het laten geloven van hun kinderen in sinterklaas, dan ze te laten geloven in Jezus.
Gelukkig hebben wij ze nooit verteld over een nietbestaandealdanwelbestaandesinterklaas. Gewoon een verklede man.
Dus dat is weer een pluspuntje voor Joepie![]()
Beer schreef:Hallo,
ik ben nieuw op dit forum, en ik heb de zoekfuntie gebruikt en ik kon niets vinden over dit specifieke onderwerp, dus daarom open ik dit topic.
Ik heb 2 kinderen, een zoon van 15 en een dochter van 12, ze heten Arnold en Nina. Arnold zit midden in de pubertijd en de laatste tijd weigert hij steeds vaker om mee te gaan naar de kerk, wij thuis weten niet goed hoe we daar om mee moeten gaan, is dwingen een optie?? Of is het beter om erover te praten? Tot nu toe hebben we het maar een beetje op zijn beloop gehouden, hopende dat er verandering in de situatie zou komen, zijn er ouders die hetzelfde probleem hebben (gehad?)
Kees81 schreef:zachte banken in de kerk zouden geen overbodige luxe zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten