bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

bekering

Berichtdoor johannes1 » 30 nov 2004 20:48

n.a.v een discussie elders vroeg ik me af hoe je ziet dat je bekeerd bent, op welke grond een ander dat kan toetsen. dus eigenlijk 2 vragen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2004 21:27

Ik moet nu aan 2 dingen denken:

Persoonlijk:
Met Jezus Christus gekruisigd, begraven en opgestaan zijn. Symbolisch natuurlijk. (datstaat ergens in een bijbeltekst)

Dat moet je toch ervaren hebben, als je bekeerd bent?
Dus dat je echt gezocht en gevonden hebt, verlost bent van je zonden.
Ik ben daar nog steeds veel over na aan het denken. Het lijkt soms zo eenvoudig maar ook weer zo moeilijk.

En hoe zie je dat een ander bekeerd is:
Aan de vrucht kent men de boom.

WAt mijn belijdeniscat.leraar zei: een bekeerd iemand is niet opeens zonder zonden, maar de scherpe kanten zijn er af. Ik denk dan aan barmhartigheid en zachtmoedigheid en naastenliefde, bewogenheid en Lust om de Heere te vrezen, wat puur uit het hart komt. Iemand die bekeerd is, zal dit uitstralen als een licht, ieder op een eigen manier.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 21:36

Met het hart geloven en met de mond belijden dat Jezus Heer is en God Hem heeft opgewekt.

Dat is bekering... Hoe je dat kan zien? Aan iemands hele levensstijl.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 dec 2004 00:14

je ben bekeert als je weet dat je Jezus volgt en wil volgen!

bekeren is afkeren van je wereldse doel, en je richten op het doel in de Hemel(God)!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Berichtdoor André » 01 dec 2004 01:41

meschianza schreef:WAt mijn belijdeniscat.leraar zei: een bekeerd iemand is niet opeens zonder zonden, maar de scherpe kanten zijn er af.
Om eerlijk te zijn vind ik dit een wat vreemde uitspraak m.i. blijf je "gewoon" een zondaar, met scherpe kanten.

Ik denk dan aan barmhartigheid en zachtmoedigheid en naastenliefde, bewogenheid en Lust om de Heere te vrezen, wat puur uit het hart komt. Iemand die bekeerd is, zal dit uitstralen als een licht, ieder op een eigen manier.
Maar in je beschrijving kan ik me vinden.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 01 dec 2004 02:37

Ik denk dat je bekering verwart met 'zalig mogen zijn'.

Bekering kun je namelijk zelf doen, en toch ook weer niet...

Er staat misschien wel 100x in de bijbel: bekeert u! (ofwel, bekering is je leven beteren, iets wat je zelf moet doen, anders stond er niet: bekeert u!) Toch kan geen mens uit zichzelf zichzelf bekeren, het moet je gegeven worden.

Ik bad altijd: wilt U me bekeren.. Tegenwoordig bid ik: Wilt u me zalig maken, of: wilt U geven dat ik me bekeer, want ik kan het (blijkbaar) niet zelf..

Het blijft een dillemma, voor mij is 1 Joh. 14 (of volgens mij dat hoofdstuk) nogal van toepassing: geen geloof zonder de werken.. (ik leef er totaal niet naar hoewel ik zo goed weet hoe het zou moeten, al zal ik het nooit helemaal kunnen). Aan de andere kant is een mens, en kan een mens, niks uit zichzelf, wat mijn en onze verantwoordelijkheid absoluut niet wegneemt!

Betekent bekering ook 'zalig mogen zijn'?? Ik denk van wel. Er staat immers: wie zoekt ZAL vinden! (niet: wie zoekt zal misschien vinden..) Maar als geldt: wie zoekt ZAL vinden, dan kun je het toch weer zelf doen. Dus moet het echte zoeken je ook weer gegeven worden...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 01 dec 2004 03:03

Hoi johannes. Lees eens het boekje 'Jongeren en de bekering'. Het is een uitgave van de Jeugdbond GerGem met 5 hoofdstukken over:

Jongeren en de bekering
Wedergeborte en bekering
Vragen en antwoorden over bekering
Wat is geloven
Vragen en antwoorden over geloven

http://www.jbgg.nl/Page/nctrue/sp6589/Index.html

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 dec 2004 14:58

Bekering = omkering.
God eist van ons dat we ons bekeren. Dus dat we ons volledig en onvooraardelijk aan God geven. Zo van: "Hier ben ik Heere, wilt U mij leiden, ik maak er een zooitje van".
Niet uit eigen kracht, maar door de kracht die de Geest je geeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 16:40

Inderdaad.... en daar hoeven we niet iets mooiers van te maken.... om het toch nog maar wat exclusiever te maken... het koninkrijk van God moet immers niet te makkelijk "verdiend" worden....

Gelukkig hoeven we het niet te verdienen maar wordt het ons geschonken...

Jezus maakte dat mogelijk en Hij roept ons op tot bekering, dat wil zeggen: Geloof in Hem... Dat je dat kan is geen verdienste maar alleen mogelijk door God... je kunt het niet zelf verdienen... je kan het wel zelf verspelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 01 dec 2004 17:47

Wat ik nooit niet helemaal snap, is hoe het nou werkt met bekering. JIJ maakt toch de keus om te willen leven met God, om te geloven? Ja God geeft jou mensen/gebeurtenissen op je pad waardoor het zo heeft kunnen komen, maar jij maakt toch de keus? Of niet?

Maargoed, de vraag. Hoe kun je zien dat iemand bekeerd is.
Het zou moeten blijken uit zijn daden, maar goede daden is geen voorwaarde. Het is m.i. gevaarlijk om criteria te stellen aan bekering. Je kunt hier eigenlijk niks zinnigs over zeggen, hooguit dat je aan mensen kunt zien dat zij een lichtje in de duisternis zijn. Hun leven aan God overgeven dus, en zich niet door de wereldse regels laten leiden maar enkel door Gods woord. Maar oke, nog steeds geen voorwaarde dus onbepaalbaar.

André

Berichtdoor André » 01 dec 2004 18:40

Misschien komen we dan bij, wat is persoonlijk geloof?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: bekering

Berichtdoor TheKeimpe » 01 dec 2004 18:45

johannes1 schreef:n.a.v een discussie elders vroeg ik me af hoe je ziet dat je bekeerd bent, op welke grond een ander dat kan toetsen. dus eigenlijk 2 vragen.

AW 1:
Ik denk dat een ander nog wel eens eerder kon zien dat je "bekeerd ben" dan dat je dat zelf ziet. Bekeerd zijn is zien op Christus. Het woord van Johannes:) de Doper opvolgen: zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.
Jezelf bekeren is de directe vrucht van wedergeboorte. Een (gezond) kind wat net geboren is, zal hoe dan ook aandacht vragen van zijn moeder. Dus "bekeerd zijn" betekent absoluut dat je God zoekt. En Hij heeft beloofd dat wie Hem zoekt, Hem ook zal vinden.

AW 2:
Je kan nooit een zeker oordeel vellen over een ander, toch is het al eerder genoemd. Aan de vruchten kent men de boom. Over de Geestesvruchten staat genoeg in de Bijbel (Matth 25, Gal 5)
Wij kunnen niet in harten kijken, dus zullen we het met het uiterlijke van de ander moeten doen. Een schijnbekeerde, naamchristen, of hoe je dat ook noemen wil zal je er niet altijd uitpikken.

Jezus waarschuwt: velen zullen komen en zeggen: "Hebben wij niet in Uw naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen etc". Wij hoeven dit niet voor een ander toe te passen, laten we onszelf onderzoeken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 dec 2004 18:53

Duckie schreef:Wat ik nooit niet helemaal snap, is hoe het nou werkt met bekering. JIJ maakt toch de keus om te willen leven met God, om te geloven? Ja God geeft jou mensen/gebeurtenissen op je pad waardoor het zo heeft kunnen komen, maar jij maakt toch de keus? Of niet?

hey duckie! :wink:

omkeren naar God kan iedereen! De keuze maken om je aan God toe te vertouwen kan ook iedereen. Kiezen is opzich niet echt een bijbels woord, het komt een paar keer voor net zoals : "en God bekeerde hen (of zo iets)". kiezen is minder dan bekeren denk ik.
Je kan wel kiezen: nu draai ik me op. Maar je moet dat dus ook doen! En dat (volgens mij) bekeren.

Het zelfde geld denk ik als je zegt: "ik heb gekozen om te geloven". Je kan wel kiezen om te gaan geloven(God vertrouwen). Maar dan moet je dat ook daadwerkelijk doen.

bekeren is alswaare jezelf constant overgeven in de handen van onze Vader.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 dec 2004 21:36

Met Christus gestorven, begraven en opgestaan: wat de doop symboliseert. Opstaan vóór te sterven? Misschien voer voor de volwassendoop-discussie...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 dec 2004 21:43

Gershwin schreef:Met Christus gestorven, begraven en opgestaan: wat de doop symboliseert. Opstaan vóór te sterven? Misschien voer voor de volwassendoop-discussie...

Idd voer voor die discussie. Het is een punt waar ik momenteel dus echt niet uit kom!

Terug naar “Archief”