Kopspijkers is te ver gegaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 nov 2004 23:47

Collateral schreef:
arjan2 schreef:Ik denk dat dit forum geen werelds vertier is!

Ik denk dat een kroeg geen werelds vertier is! 8)

Wat is dan volgens jou wel werelds vertier? Een kerk? Zou zomaar kunnen hoor.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2004 09:22

een kroeg is niet PER DEFINITIE werelds vertier
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 dec 2004 10:24

jas schreef:
Collateral schreef:
arjan2 schreef:Ik denk dat dit forum geen werelds vertier is!

Ik denk dat een kroeg geen werelds vertier is! 8)

Wat is dan volgens jou wel werelds vertier? Een kerk? Zou zomaar kunnen hoor.

Ik zie een kerk niet als werelds vertier, in de eerste plaats omdat ik een kerk niet zie als vertier. Of een kerk werelds is, daar kunnen we inderdaad over discussiëren. :wink:

Verder onderschrijf ik wat Raido zegt: een kroeg is niet per definitie werelds vertier.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 01 dec 2004 14:47

Yael schreef:
Collateral schreef:
Yael schreef:En wat zouden de mensen in Zijn dagen dat als schoppend kunnen hebben ervaren?

De godslastering van Jezus; hij noemde zichzelf immers Zoon van God. Bovendien noemde hij de Farizeën adderengebroedsels. (Volgens Mattheüs 23 iig.)

waarom is dat schoppend dan? Hij sprak toch de waarheid? schoppen is iets wat je bewust met opzet doet lijkt me om iemand te raken...

Tuurlijk, maar hij had de Farizeeën ook apart kunnen nemen en een goed gesprek van man tot man hebben, in plaats van ze publiekelijk uit te maken voor adderengebroedsels.
Hij had er ook voor kunnen kiezen om mensen NIET op de sabbath te genezen maar op een andere dag, omdat er aanstoot aan genomen werd, of die aren plukken... dat had hij ook een dag eerder al kunnen doen.
Kijk WIJ weten nu niet beter, wij weten dat het Jezus was die dat deed, en kijken er niet meer van op of om, maar als nu iemand allerlei dingen zou doen die indruisen tegen ons gevoel van een 'achtzaam christelijk leven' zouden wij dat niet als provocatie en relschopperij zien? Zouden wij ons niet afvragen of het allemaal niet wat rustiger en diplomatieker kan? Om geen heilige huisjes omver te schoppen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 dec 2004 15:06

Dan moet er dus in het profiel van de gebruiker worden opgenomen wat zijn of haar heilige huisjes zijn
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 01 dec 2004 15:44

Raido schreef:Dan moet er dus in het profiel van de gebruiker worden opgenomen wat zijn of haar heilige huisjes zijn

Daar kom je meestal vanzelf wel achter hoor :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 16:29

Socrates schreef:
Yael schreef:
Collateral schreef:
Yael schreef:En wat zouden de mensen in Zijn dagen dat als schoppend kunnen hebben ervaren?

De godslastering van Jezus; hij noemde zichzelf immers Zoon van God. Bovendien noemde hij de Farizeën adderengebroedsels. (Volgens Mattheüs 23 iig.)

waarom is dat schoppend dan? Hij sprak toch de waarheid? schoppen is iets wat je bewust met opzet doet lijkt me om iemand te raken...

Tuurlijk, maar hij had de Farizeeën ook apart kunnen nemen en een goed gesprek van man tot man hebben, in plaats van ze publiekelijk uit te maken voor adderengebroedsels.
Hij had er ook voor kunnen kiezen om mensen NIET op de sabbath te genezen maar op een andere dag, omdat er aanstoot aan genomen werd, of die aren plukken... dat had hij ook een dag eerder al kunnen doen.
Kijk WIJ weten nu niet beter, wij weten dat het Jezus was die dat deed, en kijken er niet meer van op of om, maar als nu iemand allerlei dingen zou doen die indruisen tegen ons gevoel van een 'achtzaam christelijk leven' zouden wij dat niet als provocatie en relschopperij zien? Zouden wij ons niet afvragen of het allemaal niet wat rustiger en diplomatieker kan? Om geen heilige huisjes omver te schoppen?

Jezus doet dat denk ik ook omdat veel mensen tegen de farizeeen opkeken... Het waren de theologen van nu, mensen die er verstand van moeten hebben. Daarom werd wat ze zeiden door de mensen vaak ook geloofd... maar ze hadden allerlei regels verzonnen die niet van God kwamen en maakten van het geloof een vroom toneelspel... Jezus maakte ze in het openbaar uit voor adderengebroed omdat ze het volk meesleepten in hun vrome schijnheiligheid, het was een tik voor hun reputatie en dat was denk ik Jezus bedoeling, als Hij alleen met de Farizeeen apart had gepraat zou het volk achter de Farizeeen blijven aanlopen terwijl Jezus wilde dat ze achter Hem aan zouden lopen aangezien Hij de Weg tot de Vader is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 01 dec 2004 16:34

Je hoeft het niet uit te leggen Marnix, het gaat erom hoe Jezus' acties overkwamen op de mensen destijds. En dan zijn het de acties van een relschopper, een activist, een tegendraads karakter die heel wat mensen tegen het verkeerde been schopte.

Je moet niet vergeten dat hij niet alleen de farizeeërs raakte, maar door hun reputatie ook alle goedwillende vrome gelovigen van Israel die wel even flink opgekeken zullen hebben van die 'bijdehand' uit Nazareth.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2004 17:31

Tja.... de gevestigde orde vindt iemand die tegen die orde aanschopt altijd een relschopper.... ook als die gevestigde orde het helemaal niet goed doet....

In de ogen van Hitler waren verzetstrijders ook relschoppers en terroristen...

Dat zegt dus niet zoveel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 dec 2004 20:50

Zijn jullie serieus van mening dat Jezus een rebel, activist was?
Wat betekent voor jullie dan Zijn uitspraak tegen Pilatus, dat Zijn koninkrijk niet van deze wereld is en dat daarom er geen engelen voor Hem in de bres sprongen?
Wat betekent het dan dat Hij als een schaap ter slachting is geleid?
De lijdende Knecht des Heeren was Hij, dat is gelukkig heel wat anders dan een politiek of religieus activist.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 01 dec 2004 21:11

Jezus was zeker een religieuze activist in mijn ogen. Daarnaast werd hem ook het stempel van politiek activist gegeven. Niet voor niets verwachten vele mensen dat Hij hen zou verlossen van de Romeinen. Zo werd Hij ook in Jeruzalem binnen gehaald, als de verlosser.

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 01 dec 2004 21:14

Sabra schreef:Jezus was zeker een religieuze activist in mijn ogen. Daarnaast werd hem ook het stempel van politiek activist gegeven. Niet voor niets verwachten vele mensen dat Hij hen zou verlossen van de Romeinen. Zo werd Hij ook in Jeruzalem binnen gehaald, als de verlosser.

Je kan hem mischien een stempel op duwen als politiek activist, maar zelf had hij deze ambities helemaal niet. Bij pilatus zei hij dat! Een religieus activist in de juiste zin van het woord, vind ik wat kort door de bocht, maar botweg zou je hem zo kunnen bestempelen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 dec 2004 21:51

Maja de Bij schreef:Zijn jullie serieus van mening dat Jezus een rebel, activist was?
Wat betekent voor jullie dan Zijn uitspraak tegen Pilatus, dat Zijn koninkrijk niet van deze wereld is en dat daarom er geen engelen voor Hem in de bres sprongen?
Wat betekent het dan dat Hij als een schaap ter slachting is geleid?
De lijdende Knecht des Heeren was Hij, dat is gelukkig heel wat anders dan een politiek of religieus activist.

Ik ben het helemaal met jou eens. Jezus was noch een politiek, noch een religieus activist. Hij gaf de keizer wat des keizers was en God wat Godes was.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 01 dec 2004 22:09

wat niet wegneemt dat veel mensen, vooral de gevestigde orde (de farizeeen e.d.) hem wel degelijk als rebel zagen...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

arjan2
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor arjan2 » 01 dec 2004 22:13

Het was zeker niet makkelijk voor de Farizeen, in de tijd van jezus waren er tientallen profeten die zeiden dat ze Jezus waren... Wat niet de schuld van ze wegneemt natuurlijk!!!!

Trouwens het feit dat de Farizeen Jezus als een rebel zagen betekent niet dat hij ook een rebels was. INTEGENDEEL!!!

Terug naar “Archief”