geestelijke gaven ontdekken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

geestelijke gaven ontdekken

Berichtdoor Lalage » 30 nov 2004 14:07

Ik heb pas geleden een gaventest gedaan. In het boek waar die test in staat, staat dat je in de praktijk moet ontdekken welke gaven je echt hebt. Rafaella zegt elders op dit forum echter dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld te proberen of je geesten uit kunt drijven en daar ben ik het mee eens. Maar hoe kom je er nou achter of je bijvoorbeeld de gave van genezing, profetie of demonen uitdrijven hebt?

(Bij de gave van gastvrijheid lijkt het me niet gevaarlijk om in de praktijk uit te proberen of je die gave hebt.)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: geestelijke gaven ontdekken

Berichtdoor @tlantis » 30 nov 2004 14:34

Lalage schreef:Ik heb pas geleden een gaventest gedaan. In het boek waar die test in staat, staat dat je in de praktijk moet ontdekken welke gaven je echt hebt. Rafaella zegt elders op dit forum echter dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld te proberen of je geesten uit kunt drijven en daar ben ik het mee eens. Maar hoe kom je er nou achter of je bijvoorbeeld de gave van genezing, profetie of demonen uitdrijven hebt?

(Bij de gave van gastvrijheid lijkt het me niet gevaarlijk om in de praktijk uit te proberen of je die gave hebt.)
Demonen uitdrijven komt in de bijbel niet als gaven voor, wel komen voor als gaven:

1. Spreken in Tongen
2. Uitlegging van het spreken in Tongen
3. Profetie
4. Woorden van kennis
5. Onderscheiden van Geesten
6. Genezing
7. Geloof
8. Krachten
9. Woorden van wijsheid
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 14:39

Zo iets merk je, bijvoorbeeld als je samen met iemand bid die depressief is of een andere geestelijke ziekte heeft, en daarna blijkt dat het stukken beter gaat ... Toch vind ik dat je uit moet kijken, voor het onderscheiden van geesten is erg moeilijk, dat weet ik uit ervaring
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 15:15

@tlantis schreef:
Lalage schreef:Ik heb pas geleden een gaventest gedaan. In het boek waar die test in staat, staat dat je in de praktijk moet ontdekken welke gaven je echt hebt. Rafaella zegt elders op dit forum echter dat het gevaarlijk is om bijvoorbeeld te proberen of je geesten uit kunt drijven en daar ben ik het mee eens. Maar hoe kom je er nou achter of je bijvoorbeeld de gave van genezing, profetie of demonen uitdrijven hebt?

Demonen uitdrijven komt in de bijbel niet als gaven voor, wel komen voor als gaven:

1. Spreken in Tongen
3. Profetie
4. Woorden van kennis
6. Genezing
7. Geloof
8. Krachten
9. Woorden van wijsheid

In Handelingen lees je wel meerdere keren dat mensen van onreine/boze geesten worden bevrijd door de apostelen/oudsten.

Verder denk ik dat God je, als je bepaalde gaven hebt gekregen, je wel duidelijk zal maken dat je die hebt.... Doordat je in een situatie komt waarin het zichtbaar wordt of op wat voor manier dan ook. Hij heeft je die gave niet voor niets gegeven en heeft er vast ook een plan mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 nov 2004 15:36

Marnix schreef:
@tlantis schreef:

1. Spreken in Tongen
3. Profetie
4. Woorden van kennis
6. Genezing
7. Geloof
8. Krachten
9. Woorden van wijsheid

In Handelingen lees je wel meerdere keren dat mensen van onreine/boze geesten worden bevrijd door de apostelen/oudsten.
Het is ook absoluut bijbels, maar niet een van de gaven (charisma's) die Paulus in zijn opsomming - Kor 12 geloof ik - noemt) Het is dus waarschijnlijk geen persoonsgebonden charisma, maar een algemeen 'talent'...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Bolle Henk

Berichtdoor Bolle Henk » 30 nov 2004 16:55

Niemand heeft "speciale" gaven. Die onzin bestaat gewoon niet. Niemand heeft er ooit het levende bewijs van gezien. Mensen die zeggen dat ze gaven hebben, hebben gewoon een aandachtstekort of een of ander triest complex. Ja, misschien omdat ik niet in die dingen geloof dat ik ze dan niet "zie" of "ervaar". Maar dat lijkt mij sterk want iemand die niet in de zwaartkracht gelooft komt toch even hard als ieder ander op de grond terecht als ie van een hoge trap af springt.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 nov 2004 17:08

Bolle Henk schreef:Niemand heeft "speciale" gaven. Die onzin bestaat gewoon niet. Niemand heeft er ooit het levende bewijs van gezien. Mensen die zeggen dat ze gaven hebben, hebben gewoon een aandachtstekort of een of ander triest complex. Ja, misschien omdat ik niet in die dingen geloof dat ik ze dan niet "zie" of "ervaar". Maar dat lijkt mij sterk want iemand die niet in de zwaartkracht gelooft komt toch even hard als ieder ander op de grond terecht als ie van een hoge trap af springt.

perfect onderbouwd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2004 17:20

Gaven bestaan niet? WAt een intressante redenering. Dus talenten ook niet, want die ''zie'' je ook niet.
En ik maar denken dat ik een talent voor tekenen had. Wordt even in 1 posting tot onzin verklaart. Humor 8)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 nov 2004 17:22

meschianza schreef:Gaven bestaan niet? WAt een intressante redenering. Dus talenten ook niet, want die ''zie'' je ook niet.
En ik maar denken dat ik een talent voor tekenen had. Wordt even in 1 posting tot onzin verklaart. Humor 8)

Hier past de klassieke tegenwerping: ik zie de hersenen van Bolle Henk niet, dus ze bestaan niet. :P

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 nov 2004 17:30

@tlantis schreef:

1. Spreken in Tongen
3. Profetie
4. Woorden van kennis
6. Genezing
7. Geloof
8. Krachten
9. Woorden van wijsheid

Iedere gelovige heeft puntje 7 dus al gekregen. Als het nu is zoals sommigen stellen dat iedere gelovige tenminste een (1) gave heeft gekregen, bestaan er dus gelovigen zonder gaven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Bolle Henk

Berichtdoor Bolle Henk » 30 nov 2004 17:50

Aragorn schreef:
meschianza schreef:Gaven bestaan niet? WAt een intressante redenering. Dus talenten ook niet, want die ''zie'' je ook niet.

Hier past de klassieke tegenwerping: ik zie de hersenen van Bolle Henk niet, dus ze bestaan niet. :P

Die van jou mogen dan wel bestaan, maar ze werken overduidelijk niet naar behoren. Talenten zie je zeker. Als iemand beter is in tekenen, dan zie je de uitwerking daarvan, toch? Daarnaast heb ik ook het woord "ervaren" gebruikt in het geval van dingen die niet met het blote oog te zien zijn, zoals het talent om razendsnel te rekenen. Maar gaven zoals objecten bewegen met je geest of dat andere hippie-gezwets, die bestaan niet.

Gelukkig voor jullie beiden heb ik nog 2 inschrijfformulieren voor een cursus begrijpend lezen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 nov 2004 17:57

Ok, en nu weer even met de Bijbel als uitgangspunt, als je daar niet achter staat open je maar een ander topic. Ik neem aan dat de topicstarter niet uit was op een discussie over het bestaan van gaven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 30 nov 2004 18:06

Daarbij zijn gaven ook uitingen die zichtbaar zijn, net als goed zijn in tekenen.

Dus dat het hebben van gaven onzin zijn, is van de baan en kunnen we idd weer verder met de discussie.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 30 nov 2004 18:25

"Gaven" blijven een moeilijk terrein. Talenten, zoals bv "tekenen" zijn meetbaar, tenminste, als iemand met het syndroom van Down heel graag tekend maar het ziet er in onze ogen niet, kan dat net zo goed een talent zijn.
Genezing kan een gave zijn, geloof ik, is nog Bijbels te onderbouwen ook, maar waar maak je dan het onderscheid tussen een Goddelijke gave en iets wat van de boze afkomt.
Ik ben er eerlijk gezegd een beetje huiverig voor.

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 30 nov 2004 18:55

Zareb schreef:"Gaven" blijven een moeilijk terrein. Talenten, zoals bv "tekenen" zijn meetbaar, tenminste, als iemand met het syndroom van Down heel graag tekend maar het ziet er in onze ogen niet, kan dat net zo goed een talent zijn.
Genezing kan een gave zijn, geloof ik, is nog Bijbels te onderbouwen ook, maar waar maak je dan het onderscheid tussen een Goddelijke gave en iets wat van de boze afkomt.
Ik ben er eerlijk gezegd een beetje huiverig voor.

Herken ik op zich wel, huiverig zijn voor genezingsgave, maar eigenlijk is dat niet erg goed...
Ik bedoel, dan ga je gaven van God afwijzen, omdat het ook wel eens misbruikt word (denk aan: zeggen dat het geloof van mensen niet sterk genoeg is, dat ze daardoor niet genezen worden, bij gebedsgenezing)
hóe verkeerd zijn we dan bezig??
Verblijd je in de Here!

Terug naar “Archief”