Ruzie in relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 29 nov 2004 21:58

Topicstarter, wat noem jij een ruzie?
Echt dat je boos wordt op elkaar; elkaar in de haren vliegt,
of is een meningsverschil al een ruzie?

(Ik persoonlijk leg daar geen link tussen, maar anderen dus blijkbaar wel.)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 22:24

sela schreef:
snien schreef:mn oma zei altijd: valt er niks te sussen? ->valt er niks te kussen
:D

ik denk dat ruzie feitelijk een teken is dat je ff verzuimd hebt voldoende te communiceren. waardoor dezelfde communicatie er in te korte tijd plots toch uit moet.

Ja, dat denk ik ook wel. Dus als je gewoon constant goed blijft communiceren is ruzie niet echt nodig..

Daphne schreef:Ruzie is nodig in een relatie, vind ik. Je groeit daardoor dichter naar elkaar toe. Bovendien leer je elkaar hierdoor beter kennen:
-je weet waar de ander zich aan irriteert
-je leert de mening van de ander over een bepaald onderwerp kennen en ermee omgaan
-je weet zelf hoe je het beste op de ander kan reageren, zonder dat het (al teveel) irritaties oproept
En, last but not least, je kunt niet altijd 'ja en amen' zeggen op de mening van de ander. Er zijn altijd wel meningsverschillen. Dit is niet erg, als je er gewoon op een goede manier mee om kunt gaan en het ook kan accepteren dat de ander een andere mening heeft.

Definieer jij onenigheid nu als ruzie ofzo?

Ik bedoel met ruzie dat je niet meer serieus naar elkaars standpunten luisterd, praat met stemverheffing, de ander vooral verwijt zonder naar jezelf te kijken, evt. scheldwoorden, etc. Hoeft helemaal niet gepaard te geaan met non-verbaal geweld. En dus geen meningsverschil, zoals Markie en Daphne het blijkbaar zien. Tuurlijk zijn er meningsverschillen, maar ik heb bijv. nog nooit echt knallende ruzie gehad met m'n vriendin (deze (5maanden) en de vorige (2,5jaar) niet). Daarom ook dit topic, omdat sommige mensen het als noodzakelijk zien. Ik ben zelf wel erg reasonable (kan even geen beter nederlands woord bedenken) en ben niet snel boos. Maar dat betekent ook weer niet dat ik snel overal ja en amen op zeg, integendeel.. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2004 22:33

Um ja... die omschrijving van sela klopt volgens mij wel. Ik merk dat het fout gaat als ik niet eerlijk ben tegen Borkdude, als ik sommige dingen voor me houd waar ik wel mee zit. En als we erg moe zijn, dan worden we sneller boos.
Nu probeer ik om dingen niet op te kroppen, als ik ergens mee zit, dan wacht ik tot een goed moment om dat te vertellen, maar ik moet niet te lang wachten. Meeltjes schrijven wil ook goed helpen, omdat je dan goed kunt uitleggen wat je bedoelt.

Het is trouwens heel belangrijk dat je tegen elkaar probeert toe te geven dat je fout was, zodat je elkaar ook weer kunt vergeven. En dan komt de uitspraak van sniens oma: een knuffel en een kus om het helemaal goed te maken.

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 30 nov 2004 00:05

Het kan best zijn dat er positieve kanten aan ruzie zitten maar ik zie ze niet. Ik heb een ongelofelijke hekel aan ruzie en vind er niets opbouwends voor je relatie aan. Ja, de muren tussen ons in worden hoog opgebouwd maar dat bedoel ik natuurlijk niet.
Iemand (Markie?) schreef dat je geen ruzie krijgt als je niet communiceert maar dat is absoluut niet waar. Als de een niet weet wat de ander bezighoudt dan krijg je juist irritaties omdat je je onbegrepen voelt en daaruit ontstaan weer ruzies. Door goede communicatie ontstaat juist minder ruzie. Dat wordt overigens ook geleerd in (relatie)therapie: Communicatie, praten en vooral luisteren!

Johanna

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 30 nov 2004 00:08

Ik stuurde laatst een smsje: 'soms ben ik boos op je, altijd hou ik van je!'

Volgens mij raakt dat zo'n beetje de kern. Onenigheid kan en het is haast niet mogelijk nooit van mening te verschillen of een keer iets van ruzie te hebben, als die basis er maar is, anders gaat het geheid fout.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 nov 2004 00:09

Johanna schreef:Iemand (Markie?) schreef dat je geen ruzie krijgt als je niet communiceert maar dat is absoluut niet waar. Als de een niet weet wat de ander bezighoudt dan krijg je juist irritaties omdat je je onbegrepen voelt en daaruit ontstaan weer ruzies.

Ja. En als die ook weer onuitgesproken blijven heb je nog altijd de welbekende 'woorden zonder woorden'. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 nov 2004 00:10

Overigens zit er misschien toch wel meer in wat Cybercurse in het begin stelde. Want als je het na ruzie goedmaakt, heb je wel weer een soort nieuw begin, dat is altijd aardig. :P

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 30 nov 2004 00:17

Moet je het wel goedmaken en niet laten sudderen.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 30 nov 2004 00:28

Aragorn schreef:Overigens zit er misschien toch wel meer in wat Cybercurse in het begin stelde. Want als je het na ruzie goedmaakt, heb je wel weer een soort nieuw begin, dat is altijd aardig. :P

Daar doe ik het voor, muhaha ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 08:16

mafda schreef:ik vin het niet goed. ruzie is een ontlading van iets op elkaar... soms kan dat goed zijn maar ik vind niet dat het altijd aanwezig mag zijn...(dit is mijn mening..zoals julllie zien..)
Ik ben het type dat zich altijd inhoud en dat is echt niet erg hoor, maar een beetje ruzie is niet verkeerd. Helemaal als je getrouwd bent, als je, het brengt gewoon een extra iets aan je relatie :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 30 nov 2004 11:44

Idd, Acire heeft ook weleens een ruzietje met Jaco, en heeeeel af en toe (een keer per jaar voor de preciciteit ;) ) een flinke ruzie. Het heeft denk ik idd te maken met te laat of te weinig communiciren. Vogges mij gaat het dan niet over communiceren in het algemeen, maar over dat punt. Want je kunt hele dagen hele goede communicatie hebben, maar als je een punt vergeet, tja dan kan het er ineens uitkomen, ongeordend en op verhoogde toon enz.
Die ene flinke ruzie was voor onze relatie best wel goed. Twas niet leuk ofzo, not!, maar het werkte wel heel verduidelijkend, en het punt waar het om ging werd voor ons allebei heel erg helder. Achteraf kunnen we er wel om lachen! :D
Als je over een punt echt gefrustreerd bent, zou ik zeggen: maak er gerust vette ruzie over..dan ben je je negatieve gevoelens kwijt, en dan word t heel duidelijk hoe belangrijk het voor je is!

Succes allemaal met je relatie \:D/

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 30 nov 2004 12:04

Heel veel praten helpt het een beetje te voorkomen denk ik.
Je moet kleine dingetjes niet laten sudderen maar er direct over praten.
(Dat moet je wel afspreken met elkaar.)
Als je alles direct zegt en er over praat kan dat veel voorkomen.
Als je alles opstapelt komt alles er een keer in 1 keer uit en dan kan het even misgaan.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 30 nov 2004 12:31

Markie schreef:Wat is dat voor onzin?Juist als je veel communiceert heb je meer kans op onenigheid, dan wanneer je weinig communiceert.

Nou, als je niet communiceert, dan kunnen de spanningen zich juist opbouwen en dat leidt eerder tot ruzie, dan wanneer je wel communiceert. In het laatste geval is de kans groter dat je meningsverschillen in een rustig gesprek kunt oplossen i.p.v. te gaan ruziën.

Misschien is het een aardig idee, om eerst is stil te staan bij wat we onder ruzie verstaan. Voor de een is iedere confrontatie, of zelfs meningsverschil al ruzie, voor de ander is het pas ruzie als je begint te schreeuwen of met deuren te slaan... Ik behoor tot de laatste groep. Een meningsverschil uitpraten en zelfs heftig argumenteren is voor mij nog geen ruzie. Zo lang je probeert er samen uit te komen, elkaar te vinden, of zelfs elkaar te overtuigen, is het voor mij geen ruzie. Als je de grens passeert, dat het er alleen maar om gaat om te winnen en de ander duidelijk te maken hoe verkeerd hij of zij zit, dan is het ruzie en dat vind ik negatief. Maar ik denk, dat het in elke relatie wel eens voorkomt en of het slecht is, hangt vooral af van wat je daarna doet. Mijn vrouw en ik hebben de afspraak, dat we nooit gaan slapen na een ruzie - al komen die echt weinig voor - zonder het goed te maken. Elkaar liefhebben en dat uitspreken is belangrijker dan gelijk hebben en ook belangrijker dan een meningsverschil oplossen.

Sommige stellen zeggen altijd dat ze nooit ruzie hebben en het altijd met elkaar eens zijn. Volgens mij kan dat maar twee dingen betekenen: ofwel een van de twee heeft geen eigen mening en volgt gewoon de ander (in de praktijk is dat meestal de vrouw), ofwel de een (meestal de man) domineert de ander en de ander durft er niet tegenin te gaan of heeft zich er al lang "voor de lieve vrede" bij neergelegd. Maar je hoeft volgens mij geen doctor in de psychologie te zijn, om te begrijpen, dat er geen twee mensen bestaan die over alles dezelfde mening hebben.

Conclusie: confrontaties zijn in een relatie onvermijdelijk, tenzij je het acceptabel vindt, dat een van de partners de ander overheerst. Maar confrontatie is niet hetzelfde als ruzie. Confrontatie is alles, waarbij een verschil van mening openbaar wordt en er een oplossing voor gevonden moet worden. Voor mij betekent ruzie maken, dat de normale communicatie is gestopt. Meestal wordt het ruzie vanuit frustratie, of een gevoel van onmacht om tot een voor beide bevredigende oplossing te komen. Ruzie wordt het, als er in afbrekende bewoordingen wordt gesproken. Bv. "Jij doet altijd..." (onzin, niemand is consequent, zelfs niet in z'n fouten!), "Ja, maar jij..." (meestal worden er dan dingen tegenover elkaar gesteld, die niets met elkaar te maken hebben. Het gaat dan om scoren, 1-0, daarna 1-1, maar er is geen scheidsrechter die de wedstrijd affluit!).

Ik vind het wel gezond, om snel te ontdekken, als je in het ruziestadium terecht komt. Eigenlijk is het eenvoudig op te lossen. Je kunt eenvoudig tegen elkaar zeggen: we zijn het duidelijk niet eens, laten we even afkoelen en nadenken en er later op terugkomen om te zien, hoe (niet of) we elkaar gaan vinden. Als je eenmaal ruzie maakt, luister je niet goed meer naar wat er in de ander leeft. Het gaat niet alleen om argumenten, mannen, maar ook om hoe de ander e.e.a beleeft. Vaak is een timeout nodig, om daarna weer in staat te zijn je in te leven in de ander. En dat is absoluut nodig om eruit te komen. En volgens mij is het al dan niet aanwezig zijn van dat inlevingsvermogen datgene wat verschil maakt tussen een goede confrontatie en een schadelijke ruzie.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 12:39

jij bent echt goed man! Bij ons is het ook altijd zo omdat ik iets net anders bedoel dan het bij haar overkomt, elk woordje wegen op een gouden balansje :D maar goed, dat is het leven hè... Het fijne van ruzie vind ik dat je je gewoon kunt luchten, al hoewel ik dat meestal doe door heeeeel hard mee te brullen met muziek (Rammstein - Du Hast echt top agressieafblaasnummer). Nog fijner is om je vriendin in je armen te nemen om dan te voelen dat het weer goed is.

en jij ook succes met je relatie
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 nov 2004 13:10

Peter L schreef:Misschien is het een aardig idee, om eerst is stil te staan bij wat we onder ruzie verstaan. Voor de een is iedere confrontatie, of zelfs meningsverschil al ruzie, voor de ander is het pas ruzie als je begint te schreeuwen of met deuren te slaan... Ik behoor tot de laatste groep.

Dat was idd ook ongeveer mijn defintie.

Sommige stellen zeggen altijd dat ze nooit ruzie hebben en het altijd met elkaar eens zijn. Volgens mij kan dat maar twee dingen betekenen: ofwel een van de twee heeft geen eigen mening en volgt gewoon de ander (in de praktijk is dat meestal de vrouw), ofwel de een (meestal de man) domineert de ander en de ander durft er niet tegenin te gaan of heeft zich er al lang "voor de lieve vrede" bij neergelegd.

..maar hier lijkt het weer alsof je vindt dat het hebben van een andere mening onvermijdelijk ooit tot ruzie leidt.

Terug naar “Archief”