liefde op t eerste gezicht...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2004 12:14

Paulus schreef:4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

Ik denk dat het dan toch wel duidelijk is wat het verschil tussen verliefd en liefde is...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 nov 2004 12:16

Raido schreef:
Paulus schreef:4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

Ik denk dat het dan toch wel duidelijk is wat het verschil tussen verliefd en liefde is...

Inderdaad! Mooi he!
Ik ben weleens bang dat zulke liefde niet bestaat... volmaakt is. Niet kan... :( Alleen dat Gods liefde zo is...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 12:19

mystery schreef:
Raido schreef:

Inderdaad! Mooi he!
Ik ben weleens bang dat zulke liefde niet bestaat... volmaakt is. Niet kan... :( Alleen dat Gods liefde zo is...

't is maar net op welk tijdstip je een verliefheid / liefde bekijkt. beide zijn even waardevol m.i.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2004 12:29

sela schreef:of eh, je kan voor jezelf [steeds] beter definieren wat je zoekt, waardoor dingen opeens duidelijker worden... of alles samenvalt.
daarom kan m.i. liefde op het eerste gezicht ook.

Volgens mij snap ik wat je bedoelt, dat had ik toen ik voor het eerst met Borkdude chatte: ineens zit alles wat je zoekt in een persoon :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2004 12:49

wat betekend m.i.? Mission Impossible? toch de liefde die mijn vriendin voor mij heeft en ik voor haar voldoet aan wat ik net poste.

Ik denk niet dat er veel mensen een lijstje hebben van dit of dat moet ie hebben, dat had ik niet. Maar op het moment dat je merkt dat er iemand aan de andere kant zit (chat/mail/whatever) en dat je begrepen word, dan ga je denk ik ook dingen zien waarvan je denkt, ja dat wil ik.

als je verkering hebt zie je steeds meer dingen, en je denkt, wat wonderlijk toch, iets wat je normaal niet bijzonder zou vinden wordt dan wel bijzonder. Mijn vriendin is echt niet knap ofzo, maar ik vind haar fantastisch, ik ben dus het type dat iemand mooi vind omdat ik van iemand hou in plaats van andersom. En ik geloof best dat er mensen zijn die smoorverliefd zijn opslag, maar ik denk dat die dan meer verliefd zijn op het uiterlijk van iemand...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 nov 2004 12:57

Uiterlijk zonder uitstraling zegt mij niet veel.

Uitstraling.. daar val je voor (ik dan).

Je hebt toch ook wel met andere mensen dat je je begrepen voelt. Je voelt dan een band... maar je hoeft dan niet direct verliefd te zijn. Ik weet niet of dát de basis kan zijn. Je begrepen voelen- herkenning...
Maar wellicht bedoel jij (raido) het anders?!

Ik denk dat mensen wel een beeld hebben in hun hoofd. Dat hoeft niet bewust te zijn. Vooral mensen die wat 'ouder' zijn (iig geen 14 ofzo) hebben echt wel een beeld van hun toekomstige partner. Je zoekt bepaalde eigenschappen in een persoon... Ja toch?

Uiterlijke dingen zijn zo tijdelijk joh! Heel goed dat je innerlijk waardeert en hiervan de schoonheid ervaart, Raido!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 13:01

m.i. = mijn inziens

André

Berichtdoor André » 29 nov 2004 13:03

sela schreef:m.i. = mijn inziens

Niet op happen joh!!

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 29 nov 2004 13:10

Andre schreef:Niet op happen joh!!

???????? Misschien bedoelde hij het wel serieus.
What a wonderfull girl!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 13:11

sela schreef:'t is maar net op welk tijdstip je een verliefheid / liefde bekijkt. beide zijn even waardevol m.i.

Hier wil ik even hartgrondig amen op zeggen! :D

Sommige mensen doen alsof verliefdheid waardeloos is, slechts inhoudsloze emotionalitiet is ofzo. Terwijl ik het redelijk essentieel vind. Liefde, prima, maar zonder verliefdheid is het allemaal niet zo sprankelend. Dat houdt de spanning er een beetje in.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2004 13:18

Als je al relaties hebt gehad, weet je wel wat je ongeveer wel en niet zoekt in een partner.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 29 nov 2004 13:26

en daar ik zeg ik volmondig amen op.
What a wonderfull girl!!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 29 nov 2004 13:29

peentje schreef:en daar ik zeg ik volmondig amen op.

Hoeveel relaties heb je gehad?

Ik denk ook wel dat als je met mensen omgaat, je er wel achter komt welke karaktereigenschappen je wel en niet liggen. Daar hoef je mijns inziens niet per se verkering voor te hebben gehad.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 13:30

Nee, en het kan ook juist weer een scheef beeld geven. Als je bepaalde dingen bij de een miste lijkt de ander weer helemaal geweldig omdat die het wel heeft, terwijl die ook weer bepaalde dingen niet heeft die de ander weer had.

André

Berichtdoor André » 29 nov 2004 13:33

Christa schreef:Ik denk ook wel dat als je met mensen omgaat, je er wel achter komt welke karaktereigenschappen je wel en niet liggen. Daar hoef je mijns inziens niet per se verkering voor te hebben gehad.

Dat is denk ik mensenkennis wat jij bedoelt.....
Als je b.v. 18 jaar winkelwerk hebt gedaan, krijg je daar enig inzicht in. 8)

Terug naar “Archief”