Aragorn schreef:jas schreef:Jeugdkerken horen niet, vind ik ook. Allen, dus ouderen en jongeren horen in één kerk. Ik vraag me af in hoeverre de vorm aangepast moet worden om het mensen naar de zin te maken. Persoonlijk ben ik daar helemaal geen voorstander van. Als wij Gods boodschap niet leuk vinden, en dat is ie vaak ook niet, moeten we niet allerlei zaken gaan aanpassen waardoor het wellicht beter te pruimen is. De roep om jeugdkerken komt dus m.i. voort uit desinteresse in de Waarheid en een hunkering om het wereldse vlees te koesteren en te paaien met een een beetje van God en een beetje veel van de wereld. Ik schiet nu wel weer gelijk met een kernraket maar dan kom ik in elk geval niet vaag over. Trouwens, doen andere religies dat ook, andere vormen en muziek etc. om het voor de jeugd leuker te maken? Volgens mij doet bijv. de islam dat niet.

Dat zijn een hoop vooroordelen en stigma's in zo'n klein stukje..
Ik denk overigens ook wel dat het beter is om de gemeente niet helemaal te versplinteren in aparte groepjes voor iedereen, maar voor sommige bijeenkomsten is dat prima. Als er ook nog maar bijeenkomsten zijn waar iedereen komt, je moet natuurlijk nog wel een beetje een zijn en iedere (leeftijds)groep voegt weer eigen dingen toe.
Jeugdkerken zouden waarschijnlijk niet bestaan als iedere kerk een voldoende bevredigend jeugdprogramma zou hebben. En verder, ach, het is toch een leuke aanvulling?
Precies.... maar is de kerk nog wel jong en oud samen? soms heb ik het idee dat de jongeren buiten de boot vallen en nauwelijks in de kerk worden betrokken... Jeugdkerken zijn ontstaan omdat er zoveel jongeren zich niet thuisvoelden in de kerk... hoe kan het dat ze dat gevoel hebben? Ligt dat aan de jongeren? Of wordt er zo met jongeren omgegaan dat ze zich er niet thuisvoelen? Veel jongeren gingen niet meer naar de kerk of ze gingen wel omdat het moest of om vrienden te zien maar niet meer voor God... daarnaast nemen jongeren naar een traditionele kerkdienst ook geen ongelovigen mee omdat het een grote abacadabra voor ze zou zijn... Vanuit die noden die er waren ontstond het idee voor een jeugdkerk, omdat de kerken er niets mee deden (elke vorm van vernieuwing zorgde al voor lange discussies etc...)
Als jongeren zo welkom zijn in de kerk, geef ze dan ook dat gevoel en hou rekening met ze. Dan waren er helemaal geen jeugdkerken geweest.... maar dat die er wel zijn moet je niet de organisatoren van de jeugdkerken verwijten... daar moet de kerk zich eerst zelf eens achter de oren krabben: Hoe kon het zover komen dat die stap genomen moest worden.
Jeugdkerken willen niet tegen de kerken aanschopping, maar aanvullen wat de kerken missen. Als kerken zelf met een goed jeugdprogramma komen, de jongeren betrekken en aandacht willen geven zijn er binnenkort geen jeugdkerken meer. Dat zou een geweldige situatie zijn... Het initiatief ligt nu bij de kerk. Ik ben benieuwd.
Jas schreef:Ik geloof er helemaal niets van. De jongeren gaan naar de verdoemenis omdat ze de bijbelse boodschap van Christus niet aannemen. Die willen ze graag in een eigen vormpje gieten, aangenaam voor het vlees, daardoor gaan ze naar de verdoemenis. De boodschap van Christus is misschien niet zo aangenaam als we wel zouden willen. In elk geval niet altijd even leuk.
Precies, gaan we weer: Het ligt aan hen, waarom zou ik me er druk om maken... ben ik mijn broeders hoeder... ze moeten zich maar aanpassen. De vorm zegt niets over de inhoud, Paulus bracht de inhoud ook in Athene door een aansprekende vorm... Daardoor werden mensen gered en gingen ze niet naar de verdoemenis. Jezus bracht het evangelie met beelden en op door mensen begrijpelijke manieren... ze gingen er niet door naar de verdoemenis, integendeel. Tegenwoordig willen we het precies andersom doen... we brengen het evangelie aan jongeren, ongelovigen en de rest op een onaantrekkelijke manier waar ze moeilijk wat van kunnen opsteken en als ze het dan niet aannemen is het hun schuld... En roepen we: Ja maar de boodschap is ook niet leuk... Leg mij dan maar eens uit waarom jongeren dat heel anders ervaren bij jeugdkerken waar de vorm anders is maar ze DEZELFDE boodschap te horen krijgen.