jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 nov 2004 10:38

Marnix schreef:De JEUGD is een onmisbaar deel van de kerkelijke gemeenschap. Net als iedere leeftijdsgroep onmisbaar is... kerk ben je samen, jong en oud...

Helemaal mee eens.
En daarom heb ik het niet zo op aparte jeugdkerken. Want ze zijn een teken van onmacht van de gevestigde structuur.
Of, zou dit een Nederlands verschijnsel zijn?

Ik ben betrokken bij de jongerengroep van onze gemeente. Vrijdagavond hadden we een bespreking met een 30tal jongeren tussen de 16 en 28 jaar over de evangelisatie activiteiten rond de kerst. Ik heb toen dit topic naar voren gebracht. Ze zaten mij aan te kijken alsof ik gek was. Goed, de Spaanse cultuur is anders. Hier is de gezins - cq familieband heel belangrijk. Dus vanzelfsprekend spelen de jongeren een actieve rol in de gemeente. Niet alleen in de zondagse dienst maar ook door de week. Het evangelisatiewerk steund voor meer dan helft op jongeren. Elke dag is er een team van jongeren in de kerk aanwezig dat zich bezig houd met de opvang van straatkinderen, maaltijden verzorgd voor daklozen ect. Jongeren verzorgen de Bijbellezingen tijdens de dienst, bedienen de projectoren, spelen op het keyboard en gitaar. (Tja een klassiek orgel is voor onze gemeente een onbetaalbare droom.)
Door de weeks hebben ze soms hun eigen vieringen, net zoals de ouderen, maar de zondag is de gemeentedag. Die vieren we samen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 12:27

Ik zal ook zeker niet pleiten voor een totale segregatie of federalisering van gemeenten en parochies, in tegendeel.

Maar het loont wel als er bepaalde diensten een bepaald thema meekrijgen. Een dienst speciaal gericht op de jeugd, een dienst speciaal gericht op rand- en nietkerkelijken (die komen dan meestal toch wel eens nieuwsgierig meekijken), een dienst speciaal gericht op ouderen.

Als je uitsluitend de grootste gemene deler neemt, gaan al die diensten zo op elkaar lijken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2004 12:49

Zareb schreef:
Marnix schreef:De JEUGD is een onmisbaar deel van de kerkelijke gemeenschap. Net als iedere leeftijdsgroep onmisbaar is... kerk ben je samen, jong en oud...

Helemaal mee eens.
En daarom heb ik het niet zo op aparte jeugdkerken. Want ze zijn een teken van onmacht van de gevestigde structuur.
Of, zou dit een Nederlands verschijnsel zijn?

Ik ben betrokken bij de jongerengroep van onze gemeente. Vrijdagavond hadden we een bespreking met een 30tal jongeren tussen de 16 en 28 jaar over de evangelisatie activiteiten rond de kerst. Ik heb toen dit topic naar voren gebracht. Ze zaten mij aan te kijken alsof ik gek was. Goed, de Spaanse cultuur is anders. Hier is de gezins - cq familieband heel belangrijk. Dus vanzelfsprekend spelen de jongeren een actieve rol in de gemeente. Niet alleen in de zondagse dienst maar ook door de week. Het evangelisatiewerk steund voor meer dan helft op jongeren. Elke dag is er een team van jongeren in de kerk aanwezig dat zich bezig houd met de opvang van straatkinderen, maaltijden verzorgd voor daklozen ect. Jongeren verzorgen de Bijbellezingen tijdens de dienst, bedienen de projectoren, spelen op het keyboard en gitaar. (Tja een klassiek orgel is voor onze gemeente een onbetaalbare droom.)
Door de weeks hebben ze soms hun eigen vieringen, net zoals de ouderen, maar de zondag is de gemeentedag. Die vieren we samen.

Onmacht is denk ik niet het juiste woord.... misschien kun je het beter ONWIL noemen. Er zijn genoeg gemeenten die laten zien dat het anders kan... maar er zijn er ook een heleboel die dat niet willen, omdat ze dan oude vaste patronen en tradities overboord moeten gooien... dat hebben ze niet voor jongeren, ongelovigen en randkerkelijken over. Misschien is dat ook wel een gevolg van het individualisme, wat in nederland hoogtij viert... en in andere culturen minder overheerst (zoals je voorbeeld over de familiebanden in Spanje bijvoorbeeld duidelijk maakt)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 nov 2004 17:51

Marnix schreef:
caprice schreef:
JMvVliet schreef:Die talenten... Maar kunnen die talenten niet samengevoegd worden? Een orgel met een bandje. Klinkt echt niet onaardig. Opwekking bij een orgel of psalmen met een band, klinkt echt niet onaardig. Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

:shock:

Waar zit je verstand?

Hij gebruikt zijn verstand tenminste... Hij zoekt naar mogelijkheden waarbij zowel met de jongeren als met de ouderen, kortom met de hele gemeente rekening wordt gehouden.... In plaats van het te willen zoals je zelf graag wil.... en met de rest geen rekening te willen houden (ze passen zich maar aan, kortom, ze houden maar rekening met ons)

Wat nou talenten samenvoegen... jongeren moeten talenten hebben die aansluiten bij de wensen van de gevestigde orde.... zo niet, dan zetten we die jongeren maar niet in.... ze moeten zich maar aanpassen.

En dan maar braaf roepen: Nee, jeugdkerken kunnen niet... want jongeren en ouderen zijn samen kerk... Oh horen de jongeren ook bij de kerk? Daar merk je anders niet zoveel van... we gaan ons namelijk niet druk maken hoe die jongeren aangesproken worden in de kerk.... ze passen zich maar lekker aan.

En dan klagen dat jongeren naar jeugddiensten gaan.... waarom mogen ze niet naar jeugddiensten gaan omdat het gericht is op 1 groep.... en wel naar kerkdiensten die dat net zo goed zijn, alleen zijn de jongeren dat niet die groep? Als de kerk hun diensten niet richt op alle groepen inclusief de jeugd kan ik me wel voorstellen dat de jeugd diensten opzoekt maar mensen wel rekening met de houden en hart voor jongeren hebben.

Waar zit als kerk dan je verstand?

Jeugddiensten vormen een onvervreembaar deel van een kerkelijke gemeenschap.

Uitleg; Een jeugddienst is een verrijking voor een gemeente, omdat op die manier jongeren bij een dienst kunnen worden betrokken. Een jeugddienst is een dienst voor en door de jeugd, dus de jeugd moet een inbreng hebben in de organisatie en de uitwerking van de dienst.
E.a. houdt niet in dat er geen gewone diensten meer worden gehouden natuurlijk . Misschien is een andere optie om ook speciale zangdiensten voor ouderen in te stellen ofzo, waar liederen worden gezongen die zij waarderen.

De JEUGD is een onmisbaar deel van de kerkelijke gemeenschap. Net als iedere leeftijdsgroep onmisbaar is... kerk ben je samen, jong en oud... Daarom stimuleren jeugdkerken ook altijd jongeren om ook naar hun eigen kerk te gaan en wordt er verteld hoe waardevol de kerk is. Het probleem is dat in die kerken jongerern weinig worden betrokken en de betrokkenheid dus vaak ook niet groot is. Jeugdkerken zijn ontstaan omdat jongeren de kerk vaak niet leuk vinden, zich er niet thuis voelen, geen betrokkenheid hebben en ze er niet serieus worden genomen... Ook in de vormgeving wordt daar weinig op ingespeeld, het wordt allemala vaak op voor jongeren moeilijk te begrijpen en te volgen manier gebracht... Als dat nou eens zou veranderen... zouden jeugddiensten voor dat doeleinde al helemaal niet nodig zijn... Maar als er ook maar iets inde kerk zou moeten veranderen om de jongeren meer in de kerk te betrekken vragen mensen af of je je verstand hebt verloren en gaan er boze brieven naar de kerkenraad, onstaan er kerkscheuringen... Jongeren vinden dat onbegrijpelijk, het kan ook teleurstelling in de kerk geven, en terecht... En het wordt vaak de jongeren in de schoenen geschoven: Het is de schuld van de jongeren en niet van de kerk die doet niets fout.

Misschien moeten sommige mensen zich als ze zich afvragen waarom veel jongeren graag naar een jeugdkerk gaan eens niet meteen met de splinter in het oog van de jongere beginnen maar eerst de hand in eigen boezem steken, de balk uit eigen oog halen... kortom, eerst eens beginnen met naar de kerk te kijken in plaats van het gelijk af te doen als: Het ligt aan de jongerenm die zijn verwend, dom, kortzichtig, beinvloed door de wereld etc.

Jeugdkerken horen niet, vind ik ook. Allen, dus ouderen en jongeren horen in één kerk. Ik vraag me af in hoeverre de vorm aangepast moet worden om het mensen naar de zin te maken. Persoonlijk ben ik daar helemaal geen voorstander van. Als wij Gods boodschap niet leuk vinden, en dat is ie vaak ook niet, moeten we niet allerlei zaken gaan aanpassen waardoor het wellicht beter te pruimen is. De roep om jeugdkerken komt dus m.i. voort uit desinteresse in de Waarheid en een hunkering om het wereldse vlees te koesteren en te paaien met een een beetje van God en een beetje veel van de wereld. Ik schiet nu wel weer gelijk met een kernraket maar dan kom ik in elk geval niet vaag over. Trouwens, doen andere religies dat ook, andere vormen en muziek etc. om het voor de jeugd leuker te maken? Volgens mij doet bijv. de islam dat niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 17:58

jas schreef:Jeugdkerken horen niet, vind ik ook. Allen, dus ouderen en jongeren horen in één kerk. Ik vraag me af in hoeverre de vorm aangepast moet worden om het mensen naar de zin te maken. Persoonlijk ben ik daar helemaal geen voorstander van. Als wij Gods boodschap niet leuk vinden, en dat is ie vaak ook niet, moeten we niet allerlei zaken gaan aanpassen waardoor het wellicht beter te pruimen is. De roep om jeugdkerken komt dus m.i. voort uit desinteresse in de Waarheid en een hunkering om het wereldse vlees te koesteren en te paaien met een een beetje van God en een beetje veel van de wereld. Ik schiet nu wel weer gelijk met een kernraket maar dan kom ik in elk geval niet vaag over. Trouwens, doen andere religies dat ook, andere vormen en muziek etc. om het voor de jeugd leuker te maken? Volgens mij doet bijv. de islam dat niet.

Vorige week bezocht ik de Geref. Gemeenten in Nederland. Daar zitten kinderen in de kerk waaraan in de dienst geen enkele aandacht wordt besteed. Ook themadiensten om het Woord voor de kinderen begrijpelijk uit te leggen zijn daar (ik heb het nagevraagd) niet aan de orde. Pogingen om randkerkelijken te interesseren middels laagdrempelige "inloopdiensten" zijn er ook niet.

Als de kerk het Woord wil verkondigen, zal zij dat moeten doen op een manier die mensen kunnen begrijpen zonder te verzanden in hoogdravende stokpaardjes van welke signatuur dan ook. Het H. Evangelie hoeft niet veranderd te worden, de manier waarop het gebracht wordt, kan echter eindeloos gevarieerd worden. In Afrika heb je in de kerk allerhande trommels en dansers en weet ik veel wat, terwijl de kerk wel tot de gereformeerde signatuur behoort.

Het is de toon die de muziek maakt, dat zou jou als organist toch moeten bevallen ;)

*speelt zachtjes het Pangue Lingua Gloriosa*

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 nov 2004 22:18

Jas, liturgische vernieuwing heeft niets met compromis te maken. Ik zou zelfs durven stellen: de liturgische vormen dienen een afspiegeling van de cultuur waarin men leeft te zijn 8)

Voorbeeld: zingen is een methode om God te prijzen. Dit gebeurt niet alleen rationeel, maar ook, ik zou zeggen vooral, met je gevoel. Dan moet de vorm dus aansluiten bij je belevingswereld. Volgt u mij? Het is dan dus logisch dat je een band neerzet voorin de kerk.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 01:10

Optimatus schreef:
Het is de toon die de muziek maakt, dat zou jou als organist toch moeten bevallen ;)

Beste Optimatus, ik ben gek van orgelmuziek. Om naar te luisteren en om zelf te spelen. Maar als het mijn overtuiging zou zijn dat orgels in de kerk afbreuk zouden doen aan de boodschap, zouden ze van mij allemaal in een concertzaal geplaatst mogen worden i.p.v. in een kerk. Ik doe geen concessies aan de boodschap, noch voor bands, noch voor orgels. Ik zou dat vreselijk hypocriet van mezelf vinden.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 nov 2004 01:51

Ga eens in op mijn post, ipv door te gaan met polariseren...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2004 02:18

jas schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:
JMvVliet schreef:Die talenten... Maar kunnen die talenten niet samengevoegd worden? Een orgel met een bandje. Klinkt echt niet onaardig. Opwekking bij een orgel of psalmen met een band, klinkt echt niet onaardig. Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

Waar zit je verstand?

Hij gebruikt zijn verstand tenminste... Hij zoekt naar mogelijkheden waarbij zowel met de jongeren als met de ouderen, kortom met de hele gemeente rekening wordt gehouden.... In plaats van het te willen zoals je zelf graag wil.... en met de rest geen rekening te willen houden (ze passen zich maar aan, kortom, ze houden maar rekening met ons)

Wat nou talenten samenvoegen... jongeren moeten talenten hebben die aansluiten bij de wensen van de gevestigde orde.... zo niet, dan zetten we die jongeren maar niet in.... ze moeten zich maar aanpassen.

En dan maar braaf roepen: Nee, jeugdkerken kunnen niet... want jongeren en ouderen zijn samen kerk... Oh horen de jongeren ook bij de kerk? Daar merk je anders niet zoveel van... we gaan ons namelijk niet druk maken hoe die jongeren aangesproken worden in de kerk.... ze passen zich maar lekker aan.

En dan klagen dat jongeren naar jeugddiensten gaan.... waarom mogen ze niet naar jeugddiensten gaan omdat het gericht is op 1 groep.... en wel naar kerkdiensten die dat net zo goed zijn, alleen zijn de jongeren dat niet die groep? Als de kerk hun diensten niet richt op alle groepen inclusief de jeugd kan ik me wel voorstellen dat de jeugd diensten opzoekt maar mensen wel rekening met de houden en hart voor jongeren hebben.

Uitleg; Een jeugddienst is een verrijking voor een gemeente, omdat op die manier jongeren bij een dienst kunnen worden betrokken. Een jeugddienst is een dienst voor en door de jeugd, dus de jeugd moet een inbreng hebben in de organisatie en de uitwerking van de dienst.
E.a. houdt niet in dat er geen gewone diensten meer worden gehouden natuurlijk . Misschien is een andere optie om ook speciale zangdiensten voor ouderen in te stellen ofzo, waar liederen worden gezongen die zij waarderen.

De JEUGD is een onmisbaar deel van de kerkelijke gemeenschap. Net als iedere leeftijdsgroep onmisbaar is... kerk ben je samen, jong en oud... Daarom stimuleren jeugdkerken ook altijd jongeren om ook naar hun eigen kerk te gaan en wordt er verteld hoe waardevol de kerk is. Het probleem is dat in die kerken jongerern weinig worden betrokken en de betrokkenheid dus vaak ook niet groot is. Jeugdkerken zijn ontstaan omdat jongeren de kerk vaak niet leuk vinden, zich er niet thuis voelen, geen betrokkenheid hebben en ze er niet serieus worden genomen... Ook in de vormgeving wordt daar weinig op ingespeeld, het wordt allemala vaak op voor jongeren moeilijk te begrijpen en te volgen manier gebracht... Als dat nou eens zou veranderen... zouden jeugddiensten voor dat doeleinde al helemaal niet nodig zijn... Maar als er ook maar iets inde kerk zou moeten veranderen om de jongeren meer in de kerk te betrekken vragen mensen af of je je verstand hebt verloren en gaan er boze brieven naar de kerkenraad, onstaan er kerkscheuringen... Jongeren vinden dat onbegrijpelijk, het kan ook teleurstelling in de kerk geven, en terecht... En het wordt vaak de jongeren in de schoenen geschoven: Het is de schuld van de jongeren en niet van de kerk die doet niets fout.

Misschien moeten sommige mensen zich als ze zich afvragen waarom veel jongeren graag naar een jeugdkerk gaan eens niet meteen met de splinter in het oog van de jongere beginnen maar eerst de hand in eigen boezem steken, de balk uit eigen oog halen... kortom, eerst eens beginnen met naar de kerk te kijken in plaats van het gelijk af te doen als: Het ligt aan de jongerenm die zijn verwend, dom, kortzichtig, beinvloed door de wereld etc.

Jeugdkerken horen niet, vind ik ook. Allen, dus ouderen en jongeren horen in één kerk. Ik vraag me af in hoeverre de vorm aangepast moet worden om het mensen naar de zin te maken. Persoonlijk ben ik daar helemaal geen voorstander van. Als wij Gods boodschap niet leuk vinden, en dat is ie vaak ook niet, moeten we niet allerlei zaken gaan aanpassen waardoor het wellicht beter te pruimen is. De roep om jeugdkerken komt dus m.i. voort uit desinteresse in de Waarheid en een hunkering om het wereldse vlees te koesteren en te paaien met een een beetje van God en een beetje veel van de wereld. Ik schiet nu wel weer gelijk met een kernraket maar dan kom ik in elk geval niet vaag over. Trouwens, doen andere religies dat ook, andere vormen en muziek etc. om het voor de jeugd leuker te maken? Volgens mij doet bijv. de islam dat niet.

Tja Jas, in hoeverre moet vorm worden aangepast om het mensen naar de zin te maken? Een interessant vraag. 1 ding weet ik wel. Als er een heleboel jongeren de kerk uit gaan, God de rug toekeren etc. omdat ze door de vorm niets van de dienst meekrijgen en niet worden betrokken en aangesproken en er geen rekening met ze gehouden wordt kun je beter daar wat in veranderen dan de jongeren lekker naar de verdoemenis laten gaan, zolang er maar niets aan de vertrouwde ouderwetse kerkdienst verandert. Het gaat niet om Gods boodschap leuk vinden, je schuift lekker makkelijk de schuld weer bij de jongeren in de schoenen: Stom, moeten ze het maar leuk vinden, (stik?) terwijl ze er door de vormen niet van bewust zijn wie God is en wat Hij heeft gedaan en wil doen. De opkomst van jeugdkerken is geen teken van desinteresse in de waarheid... maar een teken van desinteresse van kerk in jongeren... een desinteresse van een gebrek aan het begrijpelijk en aansprekend preken van de waarheid... want die gaat in de kerk juist vaak langs de jongeren heen... als de waarheid hen niet bereikt omdat niemand daar moeite voor wil doen is het dus geen desinteresse in de waarheid want die kennen ze niet... het is omdat de jongeren teleurgesteld zijn omdat ze de waarheid er niet vinden, omdat deze op een moeilijke en onaansprekende manier wordt verteld... en een tweede reden voor het succes van jeugdkerken is omdat christelijke jongeren eenheid met andere kerken missen en de verdeeldheid in christelijk nederland hekelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 29 nov 2004 09:15

Onmacht is denk ik niet het juiste woord.... misschien kun je het beter ONWIL noemen. Er zijn genoeg gemeenten die laten zien dat het anders kan... maar er zijn er ook een heleboel die dat niet willen, omdat ze dan oude vaste patronen en tradities overboord moeten gooien... dat hebben ze niet voor jongeren, ongelovigen en randkerkelijken over. Misschien is dat ook wel een gevolg van het individualisme, wat in nederland hoogtij viert... en in andere culturen minder overheerst (zoals je voorbeeld over de familiebanden in Spanje bijvoorbeeld duidelijk maakt

oq, Marnix, dus als de jeugd apart naar de kerk gaat, dan is dat geen gevolg van het individualisme, en als mensen het in traditionele kerken al honderden jaren hetzelfde doen, dan is dat een gevolg van de laatste 20 jaar???
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 11:28

jas schreef:Jeugdkerken horen niet, vind ik ook. Allen, dus ouderen en jongeren horen in één kerk. Ik vraag me af in hoeverre de vorm aangepast moet worden om het mensen naar de zin te maken. Persoonlijk ben ik daar helemaal geen voorstander van. Als wij Gods boodschap niet leuk vinden, en dat is ie vaak ook niet, moeten we niet allerlei zaken gaan aanpassen waardoor het wellicht beter te pruimen is. De roep om jeugdkerken komt dus m.i. voort uit desinteresse in de Waarheid en een hunkering om het wereldse vlees te koesteren en te paaien met een een beetje van God en een beetje veel van de wereld. Ik schiet nu wel weer gelijk met een kernraket maar dan kom ik in elk geval niet vaag over. Trouwens, doen andere religies dat ook, andere vormen en muziek etc. om het voor de jeugd leuker te maken? Volgens mij doet bijv. de islam dat niet.

:shock: Dat zijn een hoop vooroordelen en stigma's in zo'n klein stukje.. :?

Ik denk overigens ook wel dat het beter is om de gemeente niet helemaal te versplinteren in aparte groepjes voor iedereen, maar voor sommige bijeenkomsten is dat prima. Als er ook nog maar bijeenkomsten zijn waar iedereen komt, je moet natuurlijk nog wel een beetje een zijn en iedere (leeftijds)groep voegt weer eigen dingen toe.

Jeugdkerken zouden waarschijnlijk niet bestaan als iedere kerk een voldoende bevredigend jeugdprogramma zou hebben. En verder, ach, het is toch een leuke aanvulling?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 nov 2004 12:44

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:

Waar zit je verstand?

Tja Jas, in hoeverre moet vorm worden aangepast om het mensen naar de zin te maken? Een interessant vraag. 1 ding weet ik wel. Als er een heleboel jongeren de kerk uit gaan, God de rug toekeren etc. omdat ze door de vorm niets van de dienst meekrijgen en niet worden betrokken en aangesproken en er geen rekening met ze gehouden wordt kun je beter daar wat in veranderen dan de jongeren lekker naar de verdoemenis laten gaan, zolang er maar niets aan de vertrouwde ouderwetse kerkdienst verandert. Het gaat niet om Gods boodschap leuk vinden, je schuift lekker makkelijk de schuld weer bij de jongeren in de schoenen: Stom, moeten ze het maar leuk vinden, (stik?) terwijl ze er door de vormen niet van bewust zijn wie God is en wat Hij heeft gedaan en wil doen. De opkomst van jeugdkerken is geen teken van desinteresse in de waarheid... maar een teken van desinteresse van kerk in jongeren... een desinteresse van een gebrek aan het begrijpelijk en aansprekend preken van de waarheid... want die gaat in de kerk juist vaak langs de jongeren heen... als de waarheid hen niet bereikt omdat niemand daar moeite voor wil doen is het dus geen desinteresse in de waarheid want die kennen ze niet... het is omdat de jongeren teleurgesteld zijn omdat ze de waarheid er niet vinden, omdat deze op een moeilijke en onaansprekende manier wordt verteld... en een tweede reden voor het succes van jeugdkerken is omdat christelijke jongeren eenheid met andere kerken missen en de verdeeldheid in christelijk nederland hekelen.

Ik geloof er helemaal niets van. De jongeren gaan naar de verdoemenis omdat ze de bijbelse boodschap van Christus niet aannemen. Die willen ze graag in een eigen vormpje gieten, aangenaam voor het vlees, daardoor gaan ze naar de verdoemenis. De boodschap van Christus is misschien niet zo aangenaam als we wel zouden willen. In elk geval niet altijd even leuk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2004 13:08

alex leusink schreef:
Onmacht is denk ik niet het juiste woord.... misschien kun je het beter ONWIL noemen. Er zijn genoeg gemeenten die laten zien dat het anders kan... maar er zijn er ook een heleboel die dat niet willen, omdat ze dan oude vaste patronen en tradities overboord moeten gooien... dat hebben ze niet voor jongeren, ongelovigen en randkerkelijken over. Misschien is dat ook wel een gevolg van het individualisme, wat in nederland hoogtij viert... en in andere culturen minder overheerst (zoals je voorbeeld over de familiebanden in Spanje bijvoorbeeld duidelijk maakt

oq, Marnix, dus als de jeugd apart naar de kerk gaat, dan is dat geen gevolg van het individualisme, en als mensen het in traditionele kerken al honderden jaren hetzelfde doen, dan is dat een gevolg van de laatste 20 jaar???

Dat is ook een gevolg van individualisme want die jongeren voelen zich niet thuis in eigen kerk omdat ze niet worden betrokken, er geen rekening met hen wordt gehouden. Overigens is het doel van jeugdkerken niet om jongeren uit de kerk te halen maar om ze het evangelie te vertellen en ze weer in eigen kerk terug te krijgen, ze te motiveren daar aan de slag te gaan, ook al is dat in veel kerken niet gangbaar. Ik ga door jeugdkerken weer met plezier naar mijn eigen kerk omdat ik er weer heb gezien hoe fantastisch het geloof is en hoe ontzettend groot God is.... en ik ken meer jongeren bij wie het zo gegaan is, bij wie het geloof door jeugdkerken weer is gaan leven. Je kunt dan kritisch ze gaan verwijten dat ze individualistisch en consumentistisch bezig zijn maar ik weet dat er in de hemel blijdschap is over elke zondaar die zich bekeerd, over elke verloren zoon die weer bij God terugkomt.

Het probleem is dat de kerken iets al honderd jaar doen en die jongeren pas 15-25 jaar leven... en daar dus niets van snappen... zich niet aangesproken voelen... en er geen rekening met hen wordt gehouden... daarom raken ze vaak teleurgesteld in de kerk, komen ze in een sleur... en als daar niets aan gebeurt binnen de kerk moet het er maar buiten gebeuren.... Veel jongeren die teleurgesteld zijn in de kerk omdat ze zo vasthouden aan tradities die jongeren niets zeggen komen bij een jeugdkerk en denken: Heej, kun je zo ook God eren?

Want veel mensen die vroeger christen waren hebben zijn niet zozeer afgeknapt op het geloof en op God maar vooral op de kerk... Er kwam laatst iemand die vroeger christen was geweest bij een jeugdkerk en zei na afloop: Als het ook zo kan ga ik er weer over nadenken om christen te worden. Hij was teleurgesteld in de kerk en had daarom het geloof vaarwel gezegd... Dat kun je slecht noemen... maar de kerk is wel vertegenwoordiger van God hier op aarde.... en als we dat niet goed doen kan dat mensen echt afschrikken. Dat moeten we ons goed realiseren...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2004 13:17

Aragorn schreef:

:shock: Dat zijn een hoop vooroordelen en stigma's in zo'n klein stukje.. :?

Ik denk overigens ook wel dat het beter is om de gemeente niet helemaal te versplinteren in aparte groepjes voor iedereen, maar voor sommige bijeenkomsten is dat prima. Als er ook nog maar bijeenkomsten zijn waar iedereen komt, je moet natuurlijk nog wel een beetje een zijn en iedere (leeftijds)groep voegt weer eigen dingen toe.

Jeugdkerken zouden waarschijnlijk niet bestaan als iedere kerk een voldoende bevredigend jeugdprogramma zou hebben. En verder, ach, het is toch een leuke aanvulling?

Precies.... maar is de kerk nog wel jong en oud samen? soms heb ik het idee dat de jongeren buiten de boot vallen en nauwelijks in de kerk worden betrokken... Jeugdkerken zijn ontstaan omdat er zoveel jongeren zich niet thuisvoelden in de kerk... hoe kan het dat ze dat gevoel hebben? Ligt dat aan de jongeren? Of wordt er zo met jongeren omgegaan dat ze zich er niet thuisvoelen? Veel jongeren gingen niet meer naar de kerk of ze gingen wel omdat het moest of om vrienden te zien maar niet meer voor God... daarnaast nemen jongeren naar een traditionele kerkdienst ook geen ongelovigen mee omdat het een grote abacadabra voor ze zou zijn... Vanuit die noden die er waren ontstond het idee voor een jeugdkerk, omdat de kerken er niets mee deden (elke vorm van vernieuwing zorgde al voor lange discussies etc...)

Als jongeren zo welkom zijn in de kerk, geef ze dan ook dat gevoel en hou rekening met ze. Dan waren er helemaal geen jeugdkerken geweest.... maar dat die er wel zijn moet je niet de organisatoren van de jeugdkerken verwijten... daar moet de kerk zich eerst zelf eens achter de oren krabben: Hoe kon het zover komen dat die stap genomen moest worden.

Jeugdkerken willen niet tegen de kerken aanschopping, maar aanvullen wat de kerken missen. Als kerken zelf met een goed jeugdprogramma komen, de jongeren betrekken en aandacht willen geven zijn er binnenkort geen jeugdkerken meer. Dat zou een geweldige situatie zijn... Het initiatief ligt nu bij de kerk. Ik ben benieuwd.

Jas schreef:Ik geloof er helemaal niets van. De jongeren gaan naar de verdoemenis omdat ze de bijbelse boodschap van Christus niet aannemen. Die willen ze graag in een eigen vormpje gieten, aangenaam voor het vlees, daardoor gaan ze naar de verdoemenis. De boodschap van Christus is misschien niet zo aangenaam als we wel zouden willen. In elk geval niet altijd even leuk.

Precies, gaan we weer: Het ligt aan hen, waarom zou ik me er druk om maken... ben ik mijn broeders hoeder... ze moeten zich maar aanpassen. De vorm zegt niets over de inhoud, Paulus bracht de inhoud ook in Athene door een aansprekende vorm... Daardoor werden mensen gered en gingen ze niet naar de verdoemenis. Jezus bracht het evangelie met beelden en op door mensen begrijpelijke manieren... ze gingen er niet door naar de verdoemenis, integendeel. Tegenwoordig willen we het precies andersom doen... we brengen het evangelie aan jongeren, ongelovigen en de rest op een onaantrekkelijke manier waar ze moeilijk wat van kunnen opsteken en als ze het dan niet aannemen is het hun schuld... En roepen we: Ja maar de boodschap is ook niet leuk... Leg mij dan maar eens uit waarom jongeren dat heel anders ervaren bij jeugdkerken waar de vorm anders is maar ze DEZELFDE boodschap te horen krijgen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2004 13:57

Als een kind leert lezen, begin je met eenvoudige woordjes op een niveau dat het kind aan kan. Dat geldt ook voor onderwijs in het christendom. Dan begin je ook op het niveau van een kind en niet op het niveau van een belijdend lid.

Moet ik een kind van zeven uit gaan leggen wat het leerstuk der uitverkiezing inhoudt?

Terug naar “Archief”