2e Pinksterdag = feestdag islam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

2e Pinksterdag = feestdag islam

Berichtdoor sela » 28 nov 2004 18:58

vrijdag en zaterdag werd er nova/den haag vandaag gesproken over een voorstel om een herdenkings/feestdag voor moslims in te voeren in nederland, bijvoorbeeld 2e pinksterdag.

helaas lukt het me niet om hier meer info over te vinden.
wat vinden jullie hier trouwens van?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 21:31

Ik zou niet inzien waarom wij dat zouden moeten doen. Ik heb natuurlijk niets tegen EXTRA feestdagen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 nov 2004 21:59

Optimatus schreef:Ik zou niet inzien waarom wij dat zouden moeten doen. Ik heb natuurlijk niets tegen EXTRA feestdagen...

Dat werd in de uitzending ook als reactie gegeven.

Me dunkt, de moslims kunnen de dag na Hemelvaartsdag gebruiken als feestdag - is op vrijdag, dus wat wil je nog meer?
En dat is voor hun een favoriete dag en de meeste mensen hebben dan toch al vrij.

Maar Tweede Pinksteerdag voorstellen gebeurt typisch door niet-gelovigen. Want juist op Tweede Pinksterdag zijn er veel bijzondere bijeenkomsten ( toogdagen, de Velddag van het Leger des Heils, etc. etc.)
Maar ja, dat weten ze natuurlijk niet...

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 22:03

En de Nationale Zilverdag in Schoonhoven!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 nov 2004 22:04

Ik vind dit typisch een voorbeeld van te ver doorschietende multi-culturaliteit. Weliswaar ben ik een Wilders-hater, maar zo'n voorstel gaat voorbij aan de wortels van onze samenleving. Je kan voor elke gekke ingevoerde sekte of godsdienst wel een dag vrij gaan maken, dan wordt er helemaal niet meer gewerkt :? :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 22:10

Als de moslims een extra vrije dag mogen, mogen wij hervormingsdag ook en allerzielen en allerheiligen en en en en en...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2004 01:58

Ik zie het nut er niet zo van in... net als dat ik niet snap waarom allerlei mensen een vrije dag nemen op een feestdag ter ere van de God waar ze helemaal niet in geloven... Maar ja dat heeft met historie, tradities etc te maken... en dan vind ik het logischer dat er christelijke feestdagen zijn...

Maar wat mij betreft komt er wel meer ruimte deze dagen zelf in te delen... als iemand op basis van zijn/haar religieuze overtuiging liever de christelijke feestdagen inruilt, dan gewoon werkt en in plaats daarvan op een andere dag een feest viert dat bij zijn godsdienst aansluit, prima... moet die mogelijkheid er wel voor zijn (als een winkel gesloten is omdat het een christelijke feestdag is wordt het lastiger)... anders raad ik ze aan die feestdag in te plannen op een dag dat de christenen ook een feestdag hebben en die winkels toch al niet open zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 nov 2004 02:22

Optimatus schreef:Als de moslims een extra vrije dag mogen, mogen wij hervormingsdag ook en allerzielen en allerheiligen en en en en en...

Ja, dan hebben die luie papen het goed voor elkaar.. elke dag is er wel iets. :mrgreen:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 nov 2004 02:30

Inderdaad. Die pauper-papen hebben het goed voor elkaar :wink: .

Is dit geen overweging om alsnog heiligen in te voeren in de protestante traditie?

Enfin, terug naar de stelling. Moslims zijn best aardig, maar hun vastendagen vieren ze maar in hun of in onze vrije tijd, we gaan er als het aan mij ligt niet de hele samenleving voor op zijn kop gooien.
Laatst gewijzigd door Gershwin op 29 nov 2004 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2004 10:50

Kan mij dat schelen, wat doen jullie eigenlijk op tweede pinksterdag? Het is misschien collegevrij, maar vaak moet je dan toch wel studeren op zo'n dag. Voor werkenden zou ik inderdaad voorstellen om er een vrije dag van te maken die je kunt opnemen wanneer je wilt.

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 29 nov 2004 11:00

Wat maakt het nou uit hoe je de dag noemt. Christenen noemen het 2de pinksterdag en vieren het zo, moslims noemen het... eh... hoe moslims die dag noemen en vieren het op hun manier...
Christelijke feestdagen inruilen voor moslim-feestdagen ben ik geen voorstander van.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 nov 2004 12:50

Ben ik ook op tegen. Ik zie ook niet in waarom we dat zouden moeten doen. Ons land kent in vergelijking met andere landen weinig feestdagen dus dan zou er eventueel wel 1 bij kunnen. Maar inruilen? geen sprake van.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

sela

Berichtdoor sela » 29 nov 2004 12:54

weet iemand wie dit idee voorgedragen heeft?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 nov 2004 13:38

Aragorn schreef:
Optimatus schreef:Als de moslims een extra vrije dag mogen, mogen wij hervormingsdag ook en allerzielen en allerheiligen en en en en en...

Ja, dan hebben die luie papen het goed voor elkaar.. elke dag is er wel iets. :mrgreen:

Quatertemperdagen in de Adventstijd, Eerste en Tweede Kerstdag, Driekoningen, Opdracht van de Heer in de Tempel, Carneval, Aswoensdag, Quatertemperdagen in de Veertigdagentijd, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, Eerste en Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag, Sacramentsdag, Gedenking Port Royal, Allerheiligen en Allerzielen.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 nov 2004 13:53

Optimatus schreef:Quatertemperdagen in de Adventstijd, Eerste en Tweede Kerstdag, Driekoningen, Opdracht van de Heer in de Tempel, Carneval, Aswoensdag, Quatertemperdagen in de Veertigdagentijd, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, Eerste en Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Eerste en Tweede Pinksterdag, Sacramentsdag, Gedenking Port Royal, Allerheiligen en Allerzielen.

Volgens mij vergeet je Maria Lichtmis (2 februari) en Maria-ten-hemel-opneming (15 augustus)

Riska

Terug naar “Archief”