Kruis slaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 01:25

Kijk, dat is iets anders :) Als mensen dat gaan beweren denk ik dat het niet meer goed is. Als het slaan van een kruisje puur een symbool, een teken is vind ik het mooi... en denk ik dat iemand die het tot Gods eer doet daar gerust mee door kan gaan. Als aan kruisjes slaan krachten worden toegekend heb ik wel mijn vraagtekens :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

LegoDoos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LegoDoos » 24 nov 2004 01:37

*foutje*

caprice

Berichtdoor caprice » 24 nov 2004 05:44

Marnix schreef:Ik heb je daar het antwoord op gegeven.

Ik weet niet of dat het juiste antwoord is. Waarom is dit gebruik er wel bij Roomsen en niet bij Protestanten?

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 24 nov 2004 10:04

caprice schreef:Waarom is dit gebruik er wel bij Roomsen en niet bij Protestanten?

Een kruis slaan is heel gewoon in de oude kerken (RK en de orthodoxe kerken, ook de Angelicaanse, volgens mij). De reden dat protestanten geen kruis slaan, moet je zoeken in de afscheiding van de RK-kerk, denk ik. Alle ceremonieel waar de RK om bekend staat, is verdwenen, of veel in elk geval. Vanuit mijn (orthodoxe) oogpunt, in elk geval. :wink:

Voor een orthodox kan het slaan van een kruis verschillende dingen betekenen. Het is een belijdenis van geloof, een vraag om Gods zegen, een lichamelijk gebed (bidden doe je niet alleen met je mond). De manier waarop je je vingers houdt, heeft ook nog weer een betekenis... Nou ja, ik dwaal af...

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 10:19

Caprice, er zijn nou eenmaal kerkelijke verschiillen. De een heeft een orgel de andere kerk heeft een band, de een zet de dominee in zwart pak op de preekstoel, de ander in spijkerbroek op een podium. En zo kan ik nog wel uren doorgaan over verschillen tussen verschillende kerken.

Hoe het gebaar precies ontstaan is weet ik niet, misschien kan iemand hier me daar wat meer over vertellen.... Maar in mijn antwoord geef ik juist aan dat het mogelijk is dat er verschillen tussen kerken zijn op bepaalde punten zonder dat dit in strijd is met de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 10:40

Ik denk - ik zal het eens navragen - dat het gebeurt om de zondige staat der mensheid aan te geven. Christus is voor ons gestorven aan het kruis om de zonden te dragen en de mensheid te verlossen. Elk mens heeft zijn eigen kruis te dragen en ik denk dat de aanwezigheid van God niet kan worden aanvaard dan zonder zich te beseffen dat de zonden nog altijd op ons rusten. Voorts drukt het uit dat niemand tot de Vader komt dan door de Gekruisigde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 10:49

Tja, als dat de motivatie is om een kruis te slaan vind ik die motivatie goed :)

Alleen, hoeveel mensen slaan om die reden een kruis, vaak is het wel een gewoonte... maar ja, ik zal daar maar niet etveel over zeggen want mijn kerk zit ook vol gewoonten en traditites :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 11:03

Ik ben er even verder over na gaan denken en ik heb nu nog wat meer plaatsen waarin kruisen geslagen worden ontdekt. Inderdaad overal waar men zich direct richt tot de Drievuldig God +Vader, +Zoon en +Heilige Geest.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 nov 2004 15:05

De Kerk (RKK) heeft veel heidense symbolen en uitdrukkingen over genomen, zo is het bijvoorbeeld dat een mijter vroeger door de priesters van Tammuz werden gedragen, Celibaat komt van Cybele een heidense godin.

Ook heeft De Kerk ook veel neutrale symbolen verduivelst, zoals het pentagram(pentakel), wat staat voor de volmaaktheid, de 5 lijnen in een pentakel zijn gelijk aan phi, een teken van volmaaktheid.

Kerst word gehouden op de geboortedag van Mithras de oude Zonnegod van de Perzen (Sol Invictus of Helios), en we gaan op zondag naar de kerk, omdat dat de toemalige eigelijk dag was voor Mithras...

Maar is daardoor ons geloof niks waard? doet het wat af aan het christendom? NEE inderdaad
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 24 nov 2004 21:36

Hoi Raido,

Niet om vervelend te doen, hoor, maar Cybele is een vruchtbaarheidsgodin... Hoe is die verantwoordelijk voor het celibaat..? :?
Voor zover ik begrijp gaan christenen op zondag naar de kerk omdat Jezus op zondag opstond uit het graf. Om de verrijzenis van Christus te beleven en te vieren. Heeft m.i. vrij weinig met Mithras te maken.
Bovendien, kerst is volgens de oude kalender (die de orthodoxe kerst nog altijd aanhoudt) niet op 25 en 26 december, maar op 7 januari. :wink:
Maar je hebt gelijk. Het doet niks af aan ons geloof.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 17:51

Even terug naar het topic. Ik heb hier een lang verhaal over het kruisteken gevonden:

I. Het Kruis en het christelijk geloof
De apostel Paulus schrijft: "Ik moge ervoor bewaard blijven in iets anders te roemen dan in het kruis van onze Heer Jezus Christus" (Galaten 6,14). Voor Paulus is het kruis één van de twee kernbe­grippen van het geloof; het andere is de verrijzenis. Voor de chris­tenen is het kruis een teken van triomf geworden.

II. De betekenis van het kruisteken
1. De oorsprong van het kruisteken
Maar het kruis is nog niet het kruisteken. Het kruis is een voorwerp, het kruisteken is een merkteken dat men aanbrengt. Uit oud­kerkelijke geschriften blijkt dat het al vroeg een algemeen gebruik is onder alle christenen. Tertullianus schrijft rond het jaar 200 dat de christenen het kruisteken maken bij uitgaan en thuiskomst, aan tafel, bij het slapen gaan, kortom: "bij welke dagelijkse bezigheid ook".

Er is nooit door een Concilie, een paus of een kerkvader een bevel uitgevaardigd tot het maken van kruistekenen, en toch kent het al vroeg algemene verspreiding. Dat kan maar één ding beteke­nen: het kruisteken is nooit als extra ingevoerd, maar moet zijn oorsprong hebben in de allervroegste kerk.

Een korte voorgeschiedenis zal dat duidelijk maken. Ons woord 'kruis' komt van het Latijnse 'crux' dat 'schandhout' betekent. Zowel in de Romeinse als in de Joodse wet betekende het hangen aan dat hout de schandelijkste dood. Het kruis als teken doet christenen dus in de eerste plaats denken aan de kruisdood van Je­zus.

2. Het kruis als merkteken
Het symbool van het kruis heeft meer betekenissen. Het praktische gebruik van het teken is voorbereid door het algemene gebruik dingen te merken. Door het aanbrengen van zo'n waarmerk ver­bindt men bijvoorbeeld een persoon aan een zaak; vergelijk dit bij­voorbeeld met het zetten van een handtekening onder een overeen­komst. In het oude Israël werd hiervoor de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet gebruikt, de letter thau. De vorm van deze let­ter was eenvoudig: een kruisje. De veelvoudigheid van het gebruik ervan als merkteken verklaart ook het feit dat in het Hebreeuws de naam van de letter tevens het zelfstandig naamwoord is voor het begrip 'teken' of 'zegel'. De eerste christenen begonnen dit teken over zichzelf te maken als een acte van toewijding aan het teken van Christus bij uitstek: het kruis.

3. Het kruis en de naam
Het kruisje onder de acte staat immers garant voor de naam van iemand, voor de naam van iemand, voor de verbondspartner zelf. De macht van de naam is zeer duidelijk in de bijbel. In de naam van de Heer spreken de profeten; in de naam van Christus genezen de apostelen zieken; in de naam van de drievuldige God worden de mensen gedoopt; "alles moeten we doen in die naam", zegt Paulus. En hij zegt ook: "God gaf aan Christus die naam, omdat Hij zich vernederde, gehoorzamend tot de dood aan het kruis" (Filippenzen 2,10 en 2,8)

De tekening met het kruis is als een zichtbare belijdenis van de naam. Als christenen hun gebed beginnen met het maken van een kruisteken, bidden zij 'in de naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest'.

4. Het kruisteken als zichtbaar gebed
Kruis, teken en naam horen dus zeer nauw bijeen. Het Latijnse 'signare': 'tekenen' heeft zich bovendien ontwikkeld tot het Ne­derlandse 'zegenen'. Voor mensen die leven uit het nieuwe testa­ment is het maken van een kruisteken een zichtbaar persoonlijk 'Amen!' op de zegen die Christus hen geeft.

Het kruisteken is ook een zichtbare toewijding van het lichaam aan de liefde voor God 'met heel het verstand, met heel het hart, en met alle kracht' (vgl. Markus 12,30) (men raakt immers hoofd, hart en schouders aan). Ook stelt dit gebaar het lichaam in het teken van de Heer, terwijl het iedere andere kracht of macht afweert en ontkent. Zo wordt het kruisteken ook gemaakt over mensen of voorwerpen wanneer zij in dienst van God worden gesteld.

III. Hoe wordt het kruisteken gemaakt?
Ook vandaag maken de meeste christenen het kruisteken bij hun privé-gebeden en in de liturgie. In de kerk van het Westen (Rooms-katholiek, Oud-Katholiek, Anglicaans) wordt het gewoonlijk met de rechterhand gemaakt, en wel als volgt:

1. Aanraken van het voorhoofd.

2. Hand omlaag bewegen naar het hart.

3. Hand naar de linkerschouder, en vervolgens via de borst naar de rechterschouder.

In één vloeiende beweging uitgevoerd brengt men zo het kruisteken op zichzelf aan.

IV. Waneer wordt het kruisteken gemaakt?
Het kruisteken kan op elk moment gemaakt worden. Het is gebruikelijk om het te maken op bepaalde momenten in het gebed, en als antwoord op een zegening van een priester.

1. Tijdens de eucharistie
Natuurlijk is iedere gelovige ook in de kerkdienst vrij om het kruisteken te gebruiken op ogenblikken die men zelf daarvoor ge­schikt acht. In de liturgie van de eucharistie zijn echter een paar momenten aan te wijzen waarop het vanouds gebruikelijk is ge­weest. Met behulp van bovenstaande uiteenzetting is het niet moeilijk te achterhalen waarom het juist op die momenten geschiedde. In de Oud-Katholieke Kerk geschiedt dit doorgaans op de volgende (zeven) momenten:

1. Bij het begin van de dienst tijdens de woorden "In de naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest" - of - "Onze hulp is in de naam van de Heer".

2. Tijdens de woorden van vergeving na de schuldbelijdenis.

3. Bij het begin van de evangelielezing.

Hier wordt het kruisteken gemaakt door met de duim van de rechterhand een kruisje te maken op voorhoofd, mond en borst. - D.w.z. geloven met het verstand (hoofd); belijden met de mond; het evangelie van Gods liefde uitdragen met heel ons wezen (hart).

4. Bij de woorden van de "Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer" in het 'Heilig'.

5. Bij de opheffing van brood en kelk tijdens het eucharistisch ge­bed.

6. Na het ontvangen van de heilige communie.

7. Wanneer de priester de slotzegen geeft.

2. Tijdens getijdediensten en persoonlijk gebed
Varianten van de nummers 1, 2 en 7 kunnen ook voorkomen tij­dens getijdediensten en bij het persoonlijk gebed. In de gebeds­diensten wordt het kruisteken bovendien gemaakt bij het begin van de drie dagelijkse lofzangen uit het evangelie, die van Zacharias, Maria en Simeon.

3. Op andere momenten
Bij de bediening van de andere sacramenten wordt ook vaak het teken van het kruis gemaakt. Wat de doopritus betreft, gaat het hier om een praktijk die in de beschrijvingen van oude doopbedieningen al voorkomt. De gezaghebbende kerkvader Augustinus noemt het zelfs een noodzakelijk element van de ritus. Behalve binnen het gereformeerd protestantisme is het heden dan ook overal de gewoonte.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 nov 2004 11:23

ik heb wat zitten splitsen hier.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

pip
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pip » 05 dec 2004 20:47

[

Moet alles wat we doen letterlijk in de bijbel staan, bijbels te onderbouwen zijn? Dan moeten we een hoop gaan veranderen. Maar de bijbel vult niet alles precies voor mensen in maar laat mensen vrij in allerlei zaken... en geeft als enige regel mee: Wat U doet, doe het tot eer van God.[/quote]

YESSSSSSS!!!!!!!!!!!!
vrede voor allen

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 29 jun 2005 23:28

Optimatus schreef:Even terug naar het topic. Ik heb hier een lang verhaal over het kruisteken gevonden:

I. Het Kruis en het christelijk geloof
De apostel Paulus schrijft: "Ik moge ervoor bewaard blijven in iets anders te roemen dan in het kruis van onze Heer Jezus Christus" (Galaten 6,14). Voor Paulus is het kruis één van de twee kernbe­grippen van het geloof; het andere is de verrijzenis. Voor de chris­tenen is het kruis een teken van triomf geworden.

II. De betekenis van het kruisteken
1. De oorsprong van het kruisteken
Maar het kruis is nog niet het kruisteken. Het kruis is een voorwerp, het kruisteken is een merkteken dat men aanbrengt. Uit oud­kerkelijke geschriften blijkt dat het al vroeg een algemeen gebruik is onder alle christenen. Tertullianus schrijft rond het jaar 200 dat de christenen het kruisteken maken bij uitgaan en thuiskomst, aan tafel, bij het slapen gaan, kortom: "bij welke dagelijkse bezigheid ook".

Er is nooit door een Concilie, een paus of een kerkvader een bevel uitgevaardigd tot het maken van kruistekenen, en toch kent het al vroeg algemene verspreiding. Dat kan maar één ding beteke­nen: het kruisteken is nooit als extra ingevoerd, maar moet zijn oorsprong hebben in de allervroegste kerk.

Een korte voorgeschiedenis zal dat duidelijk maken. Ons woord 'kruis' komt van het Latijnse 'crux' dat 'schandhout' betekent. Zowel in de Romeinse als in de Joodse wet betekende het hangen aan dat hout de schandelijkste dood. Het kruis als teken doet christenen dus in de eerste plaats denken aan de kruisdood van Je­zus.

2. Het kruis als merkteken
Het symbool van het kruis heeft meer betekenissen. Het praktische gebruik van het teken is voorbereid door het algemene gebruik dingen te merken. Door het aanbrengen van zo'n waarmerk ver­bindt men bijvoorbeeld een persoon aan een zaak; vergelijk dit bij­voorbeeld met het zetten van een handtekening onder een overeen­komst. In het oude Israël werd hiervoor de laatste letter van het Hebreeuwse alfabet gebruikt, de letter thau. De vorm van deze let­ter was eenvoudig: een kruisje. De veelvoudigheid van het gebruik ervan als merkteken verklaart ook het feit dat in het Hebreeuws de naam van de letter tevens het zelfstandig naamwoord is voor het begrip 'teken' of 'zegel'. De eerste christenen begonnen dit teken over zichzelf te maken als een acte van toewijding aan het teken van Christus bij uitstek: het kruis.

3. Het kruis en de naam
Het kruisje onder de acte staat immers garant voor de naam van iemand, voor de naam van iemand, voor de verbondspartner zelf. De macht van de naam is zeer duidelijk in de bijbel. In de naam van de Heer spreken de profeten; in de naam van Christus genezen de apostelen zieken; in de naam van de drievuldige God worden de mensen gedoopt; "alles moeten we doen in die naam", zegt Paulus. En hij zegt ook: "God gaf aan Christus die naam, omdat Hij zich vernederde, gehoorzamend tot de dood aan het kruis" (Filippenzen 2,10 en 2,8)

De tekening met het kruis is als een zichtbare belijdenis van de naam. Als christenen hun gebed beginnen met het maken van een kruisteken, bidden zij 'in de naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest'.

4. Het kruisteken als zichtbaar gebed
Kruis, teken en naam horen dus zeer nauw bijeen. Het Latijnse 'signare': 'tekenen' heeft zich bovendien ontwikkeld tot het Ne­derlandse 'zegenen'. Voor mensen die leven uit het nieuwe testa­ment is het maken van een kruisteken een zichtbaar persoonlijk 'Amen!' op de zegen die Christus hen geeft.

Het kruisteken is ook een zichtbare toewijding van het lichaam aan de liefde voor God 'met heel het verstand, met heel het hart, en met alle kracht' (vgl. Markus 12,30) (men raakt immers hoofd, hart en schouders aan). Ook stelt dit gebaar het lichaam in het teken van de Heer, terwijl het iedere andere kracht of macht afweert en ontkent. Zo wordt het kruisteken ook gemaakt over mensen of voorwerpen wanneer zij in dienst van God worden gesteld.

III. Hoe wordt het kruisteken gemaakt?
Ook vandaag maken de meeste christenen het kruisteken bij hun privé-gebeden en in de liturgie. In de kerk van het Westen (Rooms-katholiek, Oud-Katholiek, Anglicaans) wordt het gewoonlijk met de rechterhand gemaakt, en wel als volgt:

1. Aanraken van het voorhoofd.

2. Hand omlaag bewegen naar het hart.

3. Hand naar de linkerschouder, en vervolgens via de borst naar de rechterschouder.

In één vloeiende beweging uitgevoerd brengt men zo het kruisteken op zichzelf aan.

IV. Waneer wordt het kruisteken gemaakt?
Het kruisteken kan op elk moment gemaakt worden. Het is gebruikelijk om het te maken op bepaalde momenten in het gebed, en als antwoord op een zegening van een priester.

1. Tijdens de eucharistie
Natuurlijk is iedere gelovige ook in de kerkdienst vrij om het kruisteken te gebruiken op ogenblikken die men zelf daarvoor ge­schikt acht. In de liturgie van de eucharistie zijn echter een paar momenten aan te wijzen waarop het vanouds gebruikelijk is ge­weest. Met behulp van bovenstaande uiteenzetting is het niet moeilijk te achterhalen waarom het juist op die momenten geschiedde. In de Oud-Katholieke Kerk geschiedt dit doorgaans op de volgende (zeven) momenten:

1. Bij het begin van de dienst tijdens de woorden "In de naam van de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest" - of - "Onze hulp is in de naam van de Heer".

2. Tijdens de woorden van vergeving na de schuldbelijdenis.

3. Bij het begin van de evangelielezing.

Hier wordt het kruisteken gemaakt door met de duim van de rechterhand een kruisje te maken op voorhoofd, mond en borst. - D.w.z. geloven met het verstand (hoofd); belijden met de mond; het evangelie van Gods liefde uitdragen met heel ons wezen (hart).

4. Bij de woorden van de "Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer" in het 'Heilig'.

5. Bij de opheffing van brood en kelk tijdens het eucharistisch ge­bed.

6. Na het ontvangen van de heilige communie.

7. Wanneer de priester de slotzegen geeft.

2. Tijdens getijdediensten en persoonlijk gebed
Varianten van de nummers 1, 2 en 7 kunnen ook voorkomen tij­dens getijdediensten en bij het persoonlijk gebed. In de gebeds­diensten wordt het kruisteken bovendien gemaakt bij het begin van de drie dagelijkse lofzangen uit het evangelie, die van Zacharias, Maria en Simeon.

3. Op andere momenten
Bij de bediening van de andere sacramenten wordt ook vaak het teken van het kruis gemaakt. Wat de doopritus betreft, gaat het hier om een praktijk die in de beschrijvingen van oude doopbedieningen al voorkomt. De gezaghebbende kerkvader Augustinus noemt het zelfs een noodzakelijk element van de ritus. Behalve binnen het gereformeerd protestantisme is het heden dan ook overal de gewoonte.

PERFEKTE UITLEG EN JUIST.

Terug naar “Archief”