mediteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

mediteren

Berichtdoor essieee » 12 nov 2004 20:48

Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje.
Ik krijg als therapie meditatie training. Hebben jullie daar ervarnig in? Hoe zien jullie dat in bijbels oogpunt...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen mijn horizon te verbreden!

mystery
Kapitein
Kapitein

Re: mediteren

Berichtdoor mystery » 12 nov 2004 22:23

essieee schreef:Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje.
Ik krijg als therapie meditatie training. Hebben jullie daar ervarnig in? Hoe zien jullie dat in bijbels oogpunt...

Welke visie heeft deze meditatie training? Welke achtergrond heeft het?

Mediteren is gewoon overdenken, nadenken... Je kan dit als christen doen. Het ligt eraan van waaruit dit gaat. Komt het vanuit een Oosterse godsdienst als Boedhisme, dan lijkt mij het als christen niet aanvaardbaar.

Ik denk dat het handig is als je meer vertelt van de therapie...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: mediteren

Berichtdoor jas » 12 nov 2004 23:10

essieee schreef:Hallo allemaal,

ik heb even een vraagje.

Ik heb wel ervaring in trainingen die de psyche beïnvloeden, maar de training zelf en uitwerking was gericht op een fysiologische storing en hersteling van een bepaald evenwicht in hersengolven. Dus niet meditatief, puur medisch. Tja, ik sluit me bij de vorige spreker aan. Ik zou ook graag wat meer willen weten over de training, maar ook over het waarom je die volgt. Kun je er iets meer over vertellen, voor zover je privacy dat toelaat?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 11:32

Dat mediteren uit het Boeddhisme komt is voor mij geen argument om het af te keuren. Meditatie is namelijk alleen een vorm... inhoud wordt er door een religie aan gegeven. Als je meditatie gewoon als vorm gebruikt kun je het doen zonder dat het iets met Boeddhisme te maken heeft.

Je hebt allerlei meditatietechnieken, de een vreemder dan de ander....

Van Dale zegt:

me·di·te·ren (onov.ww.)
1 in zichzelf keren om de diepste werkelijkheid te ervaren
2 in gedachten verzonken zijn => contempleren
3 [r.-k.] een contemplatieve, vrome overdenking houden

Je kan heel wazig mediteren... maar mediteren kan ook zijn dat je gewoon heel erg gaat ontspannen.... met je ogen dicht in kleermakerszit zitten is wel een hele ontspannen houding :) Het gaat er om dat je dingen van je af kan zetten... en je kunt focussen op God... als dat mediteren is lijkt het me een goede zaak... hoe vaak zijn er niet allerlei gedachten, dingen die we hebben meegemaakt etc. die ons beheersen, ook als we aan het bidden zijn? Hoe vaak worden we niet afgeleid? Dan is het goed om dat even van je af te kunnen zetten zodat je je helemaal op God kan richten...

Die manier van mediteren vind ik goed... als mediteren echter iets wordt wat niet goed voor de mens is... maar goed voor God en invleod zou hebben wat Hij aan de mens kwijt kan, dan ga ik grote vraagtekens zetten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 nov 2004 12:16

Marnix schreef:Dat mediteren uit het Boeddhisme komt is voor mij geen argument om het af te keuren. Meditatie is namelijk alleen een vorm... inhoud wordt er door een religie aan gegeven. Als je meditatie gewoon als vorm gebruikt kun je het doen zonder dat het iets met Boeddhisme te maken heeft.

Je hebt allerlei meditatietechnieken, de een vreemder dan de ander....

Van Dale zegt:

me·di·te·ren (onov.ww.)
1 in zichzelf keren om de diepste werkelijkheid te ervaren

Ben het met je eens, alleen geloof ik niet dat mediteren uit het Boeddhisme komt. Het is volgens mij gewoon Bijbels. Hoevaak lees je niet dat men zich terug trok in de stilte. Zich tot zichzelf keerde om open te kunnen staan. Noach, David, Elia, Jezus. Johannes op Patmos mediteerde zo diep dat hij dromen kreeg die hem de Openbaringen lieten schrijven.

Maar er is inderdaad een verschil tussen jezelf leegmaken om je met God te laten vervullen dan jezelf leegmaken om je met jezelf te laten vullen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2004 14:35

Goed onderscheid.

Als ik jou was zou ik in elk geval niet allerlei rare onbegrijpelijke zinnetjes na gaan prevelen, dat zou ik zelf te riskant vinden (riekt naar occultisme). Maar goed, misschien heb ik te veel Peretti gelezen :) Doe alles in elk geval met God...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2004 15:44

Hehe :D

In ieder geval moet je bij mediteren niet gelijk denken aan het "je in een of andere geestelijke sfeer/staat brengen om bijzondere ervaringen op te kunnen doen"

Mediteren volgens Van Dale kan gewoon zijn dat je jezelf ergens op focust en omgevingsinvloeden naar de achtergrond verplaatst.

Zoals Jezus zich echt terugtrok, bijvoorbeeld in de stille heuvels bij het meer.... om te bidden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 nov 2004 19:59

ik weet het nog niet. Heb dinsdag de eerste keer.

alvast bedankt!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 12:36

Ik ben benieuwd hoe ze het daar gebruiken... of ze het daar op een goede manier doen.... Zal vast wel een beetje vaag zijn maar laat je daar niet door afleiden :)

Laat je even weten hoe de eerste les was?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 nov 2004 09:58

Wat een drama.......hier stop ik dus mee.
Je moest bijv. jezelf een douche van aandacht geven, dus met je handen voor je gezicht bewegen.
Nou kappuh...mediteer wel in m'n eentje op m'n eigen manier.....

Riska

Berichtdoor Riska » 28 nov 2004 11:23

Dag Essieee,

Jezelf een douche van aandacht geven - wat bedoel je daarmee?
Naar jezelf kijken en jezelf een klop op de schouder geven? Naar jezelf kijken en jezelf als het ware even vasthouden?

Kijk, wij zijn gewend aan de boodschap dat in de mens niks goeds heerst en wij geneigd zijn tot alle kwaad.
Het eerste en grote gebod is dat wij de Heer onze God liefhebben met geheel ons hart, geheel onze ziel en geheel ons verstand; het tweede, daaraan gelijk is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
En daar zit 'm de kneep. In heel veel preken heb ik vroeger gehoord dat ik mijn naaste lief moest hebben. Maar de rest werd weggelaten. Als uzelf? Kom, kom, niet jezelf in de aandacht, niet jezelf eren, prijzen, of wat dan ook.
Maar jezelf liefhebben is: mild zijn voor jezelf ( en ik heb dat jaaaren moeten horen van mijn therapeut, 'wees nou eens mild voor jezelf, veroodeel jezelf nou niet aldoor').
Ja dat kan hoogmoed tot gevolg hebben. Daar ben ik dan ook mee om de oren geslagen. Er is niks goeds, dus hoe kan je het zeggen...Maar het kan ook heel bevrijdend werken.

Als ik naar jouw schrikreactie kijk, denk ik: botst hier iets met wat je geleerd hebt?

Meditatie - het is je bewust worden van jezelf in het licht van Gods aanwezigheid. Ik word vaak stil voor God in een dienst samen met anderen. Alleen ben je dan van de voorganger afhankelijk hoe lang de stilte duurt (en dat is in onze kerk, die daarin 'getraind' is, behoorlijk lang), maar toch. Dus ga ik er af en toe thuis echt voor zitten en word stil. Dan zie ik de dingen die niet goed waren, maar vooral ook dat God tegen mij zegt dat ik aanvaard ben zoals ik ben. Dat ik voor mezelf niet zo streng hoef te zijn. Dat ik Zijn kind ben en blijf, wat er ook gebeurt. De deur altijd voor mij openstaat. Dan voel ik mij getroost en beschermd.

Ik weet niets van jouw achtergrond. Maar als ik zo lees: "een douche van aandacht geven" en combineer met de setting van therapie, dan denk ik: ze is dus ergens iets tekort gekomen. Mijn therapeut zei ooit tegen me: "het kind in jou is uitgehongerd" en hij bedoelde dat ik als kind tot diep in de volwassenheid zwaar emotioneel tekort ben gekomen. Het klopt en een heel enkele keer speelt dat nog steeds op. Ik heb al lang geen therapie meer, maar ik heb een vriendin, die bel ik op en zeg: ik heb je even nodig . Dan weet ze dat we elkaar, al is het maar vijf minuten, even vast moeten houden. Dan kan ik er weer een hele tijd tegen.
Dan is een 'douche van aandacht' alleen maar een lekkere warme douche. Maar dan moet er al wél vertrouwen zijn gegegroeid tussen jou en de therapeut(e) en moet jij een beetje vertrouwen hebben in de (een) vorm van therapie...

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2004 12:17

Heej Riska, ze schrijft ook: dus met je handen voor je gezicht bewegen...

Ik denk dat het probleem hem niet zozeer in het inhoudelijke zit bij haar.... maar dat ze de vormen maar niks vindt.... Kan ik me wel wat bij voorstellen, als je allemaal vage dingen moet doen om iets abstracts concreet te maken met gebaren en zo is het niet zo raar als mensen denken: Nou dat hoeft van mij niet... dat heeft dan niet te maken net een botsende inhoud.... maar met vormen die niet iedereen even goed liggen... (vooral nuchtere traditionele christenen houden volgens mij niet zo van lichamelijke gebaren :P)

Zeg maar als ik ongelijk heb Es.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 nov 2004 18:05

essieee schreef:Wat een drama.......hier stop ik dus mee.
Je moest bijv. jezelf een douche van aandacht geven, dus met je handen voor je gezicht bewegen.
Nou kappuh...mediteer wel in m'n eentje op m'n eigen manier.....

Essieee, je geeft wel erg weinig informatie. Het komt op mij niet gevaarlijk over. Je beweegt immers zelf met je handen voor je gezicht, niet je therapeut doet dat. In dat geval zou je nog kunnen denken aan instralen of magnetiseren maar dat lijkt me nu niet aan de orde. Kun je er eens wat meer over vertellen? Werd er bijv. nog wat gezegd tegen je, moest je nog meer doen? Je vraagt om onze meningen, maar je bent een beetje vaag. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 nov 2004 18:16

ai ai, dat hoor ik vaker....

Het gaat mij in eerste instantie vooral om de uiterlijke vorm van meditatie. Als ik bid - wat ik toch ook wel zie als een vorm van meditatie - =richt ik me op God, een vertrouwde houding.

Ik hoor nu veel in jullie reactie's, daar ga ik eerst over nadenken voor ik reageer.

Wat betreft het aandacht geven, ja daar is het ook op gericht, het lief en aardig zijn voor jezelf. Maar dat blijft iets wat ik niet accepteren kan!

De houding, in kleermakerszit, matje ogen dicht en het stil worden. Daarbij krijg je ontspanningsoefeningen(overigens wel okay) wat je erbij moet helpen.
.

Dit komt nu in me op, de rest volgt!

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 28 nov 2004 23:39

Ik heb ook ervaring met meditatie therapie.
Mij is uitgelegt dat het gewoon een van de vele therapie voormen is. En dat sommige mensen het geweldig vinden en anderen er een gigantische hekel aan hebben. En dus proberen ze het vaak, gewoon om te kijken of het aanslaat. En als het aanslaat, dan kunnen ze er mee door, en anders verzinnen ze weer wat anders. Dat mediteren moet meestal helpen mensen dichter bij hun gevoel te laten komen en ze over zichzelf te laten nadenken en te ontspannen.
Bij mij moest ik inderdaad in kleermakers zit gaan zitten met mijn handen op de knieen en met mijn ogen dicht (heel origineel 8) ). En dan moest ik me vullen met een kleur, of energie opbouwen tussen mijn handen en zo. Niets voor mij. Ben veel te veel iemand die alles wil beredeneren en begrijpen. En dat soort mensen vinden het meestal kolder en onzin gedoe. Het werkt het best bij' gevoels'mensen. Die vinden het meestal geweldig.
Als het voor die mensen werkt, geweldig. Maar niets voor mij.

DoIoRoK

Terug naar “Archief”