elbert schreef:Socrates schreef:Nog even een reactie op Elbert: Ik denk dat je sowieso uitkomt bij praktische argumenten, omdat de sentimenten die je hebt bij een uitvaart (bepaalde zaken vind je 'fijner' of 'griezeliger' dan andere zaken) worden bepaald door de praktische aspecten van een uitvaart: je vindt het 'eng' om in één keer tot as te vergaan, je vindt het idee verschrikkelijk dat je licht te verrotten en wordt aangevreten door wormen en insecten, je vindt het onverdraaglijk dat je lichaam na een bepaalde periode van 'rust' weer wordt opgegraven (althans, het gedeelte dat nog niet in de aarde is verdwenen).
Al die praktische aspecten bepalen hoe je dit kunt 'inpassen' in de opvattingen die je hebt over dood en uitvaart. Omdat er wat betreft het 'eindresultaat' weinig wezenlijke verschillen zijn tussen cremeren en begraven. En dat eindresultaat is een vergaan lichaam waar uiteindelijk niets meer van over blijft.
Nou nee, als je m'n posts goed leest, dan heb ik de emotionele aspekten van begraven of cremeren niet in mijn mening betrokken. Dat zou er eigenlijk niet toe moeten doen (ik geef toe dat dit natuurlijk ook wel meespeelt).
Mijn belangrijkste punt was hoe je de keuze voor begraven of crematie vanuit je geloof beargumenteert, niet hoe dit emotioneel ligt. Natuurlijk heb ik wel bepaalde gevoelens bij begraven en cremeren, maar die zouden niet de doorslag moeten geven.
Ik vraag me af of er veel vanuit het geloof vált te beredeneren...