Kinderen willen niet meer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 23:09

AssiFv schreef:Ik ben ook een puber (17, bijna volwassen) en ik heb ook een tijd gehad dat ik niet mee naar de kerk wou. Bij ons thuis was hier gewoon geen discussie over mogelijk. Je gaat gewoon mee, punt uit. Achteraf bezien vind ik dit de beste manier. Je moet je kinderen laten denken dat er geen manier is om thuis te blijven.

Dat gaan ze niet denken door hen te dwingen thuis te blijven hoor.. Hooguit versterk je daarmee het denkbeeld dat het geloof een zaak van indoctrinatie en repressie is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2004 23:24

Hm dat denk ik ook. Je moet er zelf achter komen, niet gedwongen worden.... het feit dat je nu wel weer met plezier naar de kerk gaat komt vast niet omdat je bent gedwongen... maar omdat je het zelf bent gaan inzien... Jij gaat nu weer met plezier naar de kerk.... maar ik ken ook mensen die ook in een christelijk gezin zijn opgegroeid en over die manier van aanpak negatief denken. Ze zeggen: Ja, ik moest vroeger ook naar de kerk.... daardoor hebben ze geen positiever beeld van de kerk gekregen.... en sommigen dachten eerst zelfs dat ik ook moet... want ze konden zichzelf niet voorstellen dat ik er met plezier naar toe ga.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 28 nov 2004 23:41

Misschien moet de kerk er meer aan doen om kinderen óók bij de dienst te betrekken. Óok ja, wan meestal vallen ze buiten de boot. Dat wscheelt ook een hoop. En op welke manier je dat dan doet is de tweede vraag. Maar dat kan op veel verschillende manieren.

DoIoRoK

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2004 01:46

Helemaal met je eens.

Heb je zelf suggesties hoe we dat kunnen doen? Ben wel benieuwd hoe je dat zou aanpakken als jij daar voor zou worden gevraagd.

Helaas heeft dat geen zin als mensen die ideeen afkraken en de grond in trappen omdat het niet spoort met hun tradities... en omdat ze vooral de kerkdienst voor zichzelf zo vertrouwd mogelijk willen houden... Als ze aan zichzelf denken maar geen rekening willen houden met anderen...

Dat is wat er echt moet veranderen, de mentaliteit van kerkmensen en kerkleiding.... Jammer genoeg blijkt dat heel moeilijk te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 30 nov 2004 00:17

Marnix schreef:Helemaal met je eens.

Heb je zelf suggesties hoe we dat kunnen doen? Ben wel benieuwd hoe je dat zou aanpakken als jij daar voor zou worden gevraagd.

Helaas heeft dat geen zin als mensen die ideeen afkraken en de grond in trappen omdat het niet spoort met hun tradities... en omdat ze vooral de kerkdienst voor zichzelf zo vertrouwd mogelijk willen houden... Als ze aan zichzelf denken maar geen rekening willen houden met anderen...

Dat is wat er echt moet veranderen, de mentaliteit van kerkmensen en kerkleiding.... Jammer genoeg blijkt dat heel moeilijk te zijn.

Totaal mee eens.

Ik vind het wel wat als de kinderen naar zondagschool gaan. Dan zitten ze gewoon in de kerk tot de preek begint en dan gaan ze die tijd de kerk uit en krijgen ze zondagsschool. Een preek in hun eigen taal. Uit de kinderbijbel bijvoorbeeld. Het kan zelfs over het zelfde onderwerp gaan als de preek als dat niet te ingewikkeld is. En als er nog tijd over is maken ze er dan een kleurplaat over of zo. En dan komen ze na de preek weer in de kerk.
Dan weten ze hoe het er in de kerk aan toe gaat en steken ze toch een heel stuk meer op. En dan hoevenm ze ook niet de hele tijd dood stil te zitten, wat ook weer een heel stuk scheeld. En dan hoeven somige ouders ook niet thuis te blijven om op hun kind te passen.
Ik heb er ervaring mee (gehad) en het werkt perfect.

DoIoRoK

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 00:51

Inderdaad, vind ik ook een goede regel... het kind ervaart zo een hoop van het hele kerkzijn maar hoeft niet zich een half uur (tot een uur) te vervelen tijdens een preek die hij/zij niet snapt... op deze manier kun je zelfs hele kleine kinderen meenemen en een deel van de kerkdienst mee laten maken... en met het maken van een kleurplaat, het vertellen van een bijbelverhaal etc lijkt me dan zinvoller dan te luisteren naar een preek over de uitverkiezing, vrije wil of verzin maar wat. :)

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 30 nov 2004 09:19

Hoi Beer,

Welkom en wat een goeie vraag.
Mijn kinderen zijn nog klein 10 en bijna 3.
Mijn zoon van 10 begint richting pubergedrag te gaan.
Vooralsnog denk ik er zelf over om mijn kind niet te dwingen naar de kerk te gaan.
Als ik kijk naar hoe God de Vader met mij omgaat, bemerk ik in die omgang geen enkele vorm van dwang.
Elke dag opnieuw krijg ik de kans om mijn gezicht te richten op Hem en elke dag merk ik dat ik zo vaak een andere kant op kijk.
Soms uit ballorigheid, ( pubergedrag).

Zelf ben ik gedwongen naar de kerk te gaan met als gevolg een enorme aversie tegen de kerk.
Uiteindelijk was het Gods liefde die mij terughaalde.
Hoe kan ik als ouder de liefde van God uitstralen?
Door elke zondag vette ruzie te maken?

Overigens vind ik dat strippenkaartidee wel een prima idee :idea:
Die ga ik onthouden voor als het zover is.

Verder zou ik als idee eraan toe willen voegen, bidt voor je kids.
Bidt dat God hen zal trekken, ik weet dat mijn moeder haar knieen heeft stukgebeden voor mij, zeker toen ik afhaakte.
En haar gebeden zijn verhoord :).

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 30 nov 2004 09:55

Zie je weer eens hoe belangrijk zondagsschool of zo iets kan zijn. Als je dat goed organizeerd gaan kinderen met plezier naar de kerk. :)

DoIoRoK

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 nov 2004 12:49

Ik wil wel naar de kerk, maar alleen als God het goed vindt. Dat wordt zoeken!
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 30 nov 2004 13:33

Huh Jas,

Waarom zou God het niet goedvinden?

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 nov 2004 13:37

jas schreef:Ik wil wel naar de kerk, maar alleen als God het goed vindt. Dat wordt zoeken!

"Waar twee of drie in Mijn naam vergaderd zijn, ben Ik in hun midden."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 13:45

Inderdaad, dus ook in de PKN!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 nov 2004 14:13

jas schreef:Ik wil wel naar de kerk, maar alleen als God het goed vindt. Dat wordt zoeken!

Ben je een thuislezer (thuismokker :D ), Jas?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 nov 2004 14:29

aan hanger van de ware godsdienst
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 30 nov 2004 16:18

Ik vond het wel een redelijke regeling van m'n ouders,
dat ik gewoon naar de kerk moest gaan tot m'n 18e en daarna zelf mocht beslissen.
Misschien moet de kerk er meer aan doen om kinderen óók bij de dienst te betrekken

Inderdaad. Vooral ook de jeugd er bij betrekken.
Bij m'n vorige kerk, was eigenlijk alles op de ouderen gericht.
Daar ging ik (en zoveel anderen) dus alleen maar heen, omdat ik gewoon moest van m'n ouders.

De kerk waar ik nu heen ga, is voor iedereen bestemd.
Preek die voor iedereen begrijpbaar is, zondagschool voor de kids, etc.
Ik wil er nu gewoon heen, ipv dat het moet.

(Btw, DoIoRoK, you're back? Waar was je?)

Terug naar “Archief”