Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2004 16:59

caprice schreef:
Riska schreef:Marnx en Optimatus: dit is taal naar mijn hart.

Het gaat er niet om of het taal naar je hart is, maar taal naar Gods Woord. Dat is de betrouwbaarste taal die er is.

Riska schreef:Kortom: naar mijn gevoel kan die preek dus een kwartier korter...

Riska

Je kan dus wel met minder (geestelijk) voedsel toe? Is dat ook een vorm van vasten?

Flauw argument hoor.... het gaat er om dat je op een zondag een goede preek met inhoud te horen krijgt... als dat het geval is heeft dat helemaal niets met vasten te maken.... Dan kan ik ook gaan beweren dat lange preken een vorm van overvoeding zijn... :D

En dat taal naar haar hart sloeg op de reacties van Optimatus en mij.... De taal van Gods Woord kan overigens gerust een half uur worden gepreekt...dat maakt het niet opeens anders.... omdat het wat minder lang dan een uur duurt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 26 nov 2004 17:14

Optimatus schreef:Tijdens de Reformatie hebben de calvinisten de baby met het badwater naar buiten gegooid. Geloof moet vreugde brengen, niet een eindeloze zelfkwelling.

Toen was er zo'n honger naar dat Woord, dat men graag luisterde, en de preken niet lang genoeg konden duren. Tegenwoordig vindt men het al teveel om 1,2% van de tijd die er in een week onder de bediening des Woords te zitten.
Ik weet niet naar wat voor predikanten je luistert, als ze vaak herhalen, maar ik heb er maar weinig last van. Het is eerder zo dat ze meer willen zeggen dan dat ze tijd hebben. Dan is er geen plaats voor herhalingen. Wel voor het aanbrengen van verbanden, met eerder genoemde zaken, maar dat kun je eigenlijk geen herhaling noemen.

Sabra schreef:Wat luisteren betreft heeft de mens een spanningsboog van ongeveer een half uur. Het is dus verstandig als predikanten/voorgangers hier rekening mee houden.

Een preek moet dus niet veel langer duren dan 30 minuten, anders neemt de concentratie dermate af, dat er niet meer wordt opgenomen wat er verteld wordt.

Daarom nemen we na een half uur een snoepje, of houden een tussenzang, waarna we verder gaan met een nieuwe spanningsboog. 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 nov 2004 17:20

Gaat het bij geestelijk voedsel nu om de kwaliteit of om de kwantiteit?

Teveel kwantiteit kan de kwaliteit ook doen afnemen..

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 26 nov 2004 17:35

Misschien is het een idee om meer kerkdiensten te gaan houden, maar dan korter. Maar dat is voor mensen die van wat verder weg komen niet zo handig. Dus dan een pauze tussendoor, waarin je over het gepreekte met elkaar kunt praten of nog wat nalezen in je Bijbel. Of gewoon gezellig bij kunt kletsen. En daarna er weer met volle moed het volgende gedeelte van de preek kunt beluisteren! :)

caprice

Berichtdoor caprice » 26 nov 2004 17:41

Aragorn schreef:Gaat het bij geestelijk voedsel nu om de kwaliteit of om de kwantiteit?

Ach, wat zijn er toch klachten over de dienst van God. :(

Men moppert ook niet als er een toegift is bij een orgelconcert.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 nov 2004 18:06

caprice schreef:
Aragorn schreef:Gaat het bij geestelijk voedsel nu om de kwaliteit of om de kwantiteit?

Ach, wat zijn er toch klachten over de dienst van God. :(

Men moppert ook niet als er een toegift is bij een orgelconcert.

Ik kan werkelijkwaar geen klacht in mijn post ontdekken.. en als het al zo zou zijn dan is het een klacht over de invulling van de dienst van God door mensen en niet over de dienst van God zelf.

Maar waar kies jij voor? Kwaliteit of kwantiteit?

caprice

Berichtdoor caprice » 26 nov 2004 19:28

Aragorn schreef:Maar waar kies jij voor? Kwaliteit of kwantiteit?

Voor beide. En daarbij moet wel aangetekend worden dat 'kwaliteit', zoals je het noemt, niet zozeer van mensen afhankelijk is, maar bovenal van God. Alleen Hij kan een zegen geven onder de bediening des Woords.

De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest, daar onder de bediening des Woords wil Hij werken. Dan wil je toch niet liever dan daar verkeren waar God een mens bekeert?

(Zijn jullie dan van die mensen die thuisblijven als er H. Avondmaal is, wat inhoudt dat de dienst bijna 2,5 uur duurt?)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2004 00:06

Interessant, bij ons duren avondmaalsdiensten niet zo lang. In plaats van een uur duren ze een uur en 20 minuten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 27 nov 2004 00:14

caprice schreef:Men moppert ook niet als er een toegift is bij een orgelconcert.

ik wel :D maar ik ben dan ook geen liefhebber van orgelconcerten.

bovendien, als een organist 5 keer dezelfde toegift speelt, hebben de luisteraars het ook wel gehoord. het valt me nogal eens op dat het laatste deel van de preek weinig nieuws meer wordt verteld, maar vooral een herhaling is van het voorgaande. in dat geval zou je dus de herhalene delen kunnen schrappen zonder dat er menselijkerwijs kwaliteit verloren gaat. als een predikant twee uur lang een werkelijk boeiende preek kan houden, mag hij dat van mij doen, en zal ik die twee uur met plezier uitzitten, maar helaas is dat vaak niet zo.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 00:25

caprice schreef:
Aragorn schreef:Maar waar kies jij voor? Kwaliteit of kwantiteit?

Voor beide. En daarbij moet wel aangetekend worden dat 'kwaliteit', zoals je het noemt, niet zozeer van mensen afhankelijk is, maar bovenal van God. Alleen Hij kan een zegen geven onder de bediening des Woords.

De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest, daar onder de bediening des Woords wil Hij werken. Dan wil je toch niet liever dan daar verkeren waar God een mens bekeert?

(Zijn jullie dan van die mensen die thuisblijven als er H. Avondmaal is, wat inhoudt dat de dienst bijna 2,5 uur duurt?)

Maar er zijn momenten waarop kwantiteit de kwaliteit ondermijnd. Veel mensen ervaren dat als een preek tegen de twee uur duurt. En ik dacht altijd dat ons hart de werkplaats van de Heilige Geest is.. laten we de Geest niet weerstaan door ons te laten afleiden door verveling tijdens een weids uitgesponnen betoog dat ook een half uur korter had gekund.

Nee, zo iemand ben ik niet, maar een avondmaalsdienst duurt ook geen 2,5 uur.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2004 20:27

Aragorn schreef:Maar er zijn momenten waarop kwantiteit de kwaliteit ondermijnd. Veel mensen ervaren dat als een preek tegen de twee uur duurt. En ik dacht altijd dat ons hart de werkplaats van de Heilige Geest is.. laten we de Geest niet weerstaan door ons te laten afleiden door verveling tijdens een weids uitgesponnen betoog dat ook een half uur korter had gekund.

Een preek van 2 uur heb ik nog nooit meegemaakt, maar een preek van 1,5 uur wel. Dat is nog best te doen.

Wat klagen er toch veel mensen over de dienst des Heeren. Ach, dat de lasten nog eens tot een lust mochten worden en de lusten tot een last. Dan zouden we graag onder de bediening des Woords zitten, zondag en doordeweeks.

Aragorn schreef:Nee, zo iemand ben ik niet, maar een avondmaalsdienst duurt ook geen 2,5 uur.

Bij ons wel ruim 2 uur en een kwartier. De preek is dan weer juist een kwartier korter, dus maar drie kwartier.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 23:18

caprice schreef:
Aragorn schreef:Maar er zijn momenten waarop kwantiteit de kwaliteit ondermijnd. Veel mensen ervaren dat als een preek tegen de twee uur duurt. En ik dacht altijd dat ons hart de werkplaats van de Heilige Geest is.. laten we de Geest niet weerstaan door ons te laten afleiden door verveling tijdens een weids uitgesponnen betoog dat ook een half uur korter had gekund.

Een preek van 2 uur heb ik nog nooit meegemaakt, maar een preek van 1,5 uur wel. Dat is nog best te doen.

Wat klagen er toch veel mensen over de dienst des Heeren. Ach, dat de lasten nog eens tot een lust mochten worden en de lusten tot een last. Dan zouden we graag onder de bediening des Woords zitten, zondag en doordeweeks.

Aragorn schreef:Nee, zo iemand ben ik niet, maar een avondmaalsdienst duurt ook geen 2,5 uur.

Bij ons wel ruim 2 uur en een kwartier. De preek is dan weer juist een kwartier korter, dus maar drie kwartier.

Wat wil je nu met je verzuchtingen over het klagen over de dienst des Heeren? Wat versta je eigenlijk onder de dienst des Heeren? De preken in de kerk of het volgen van Jezus?

1,5 uur is te doen, als je getraind bent, ik maak het zelf ook elke zondag mee. Maar sommige dominee's zouden zich best wat meer mogen verdiepen in begrippen als spanningboog, kernachtigheid, etc.. Als dat al klagen over de dienst des Heeren en dus illegitiem is.. :roll: Het gaat er juist om de boodschap beter ingang te doen hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2004 01:00

Inderdaad. Want kwaliteit is meer dan een goede inhoud.... als een leraar ontzettend zinnige dingen kan zeggen maar het zo brangt dat de luisteraars er nauwelijks wat van mee krijgen is het geen goede leraar. :)

Maar daar moet je als leerling dan niet over klagen, het is kwalitatief toch zo goed?

Daarom snap ik je commentaar op mensen die kritiek hebben op een preek van 1,5 uur niet.

Je idee: als er kwaliteit is kan het niet lang genoeg duren gaat niet op als de vormgeving zo is dat mensen er niet bij kunnen blijven... en het is wetenschappelijk bewezen dat de meeste mensen geen 1,5 uur achter elkaar kunnen luisteren, of de kwaliteit nou goed is of niet, of het nou een interessant onderwerp is of niet.

Ik vind een preek van een half uur lang genoeg... Maar ga niet beweren dat het daarom een last is en geen lust, want dat tweede is het zeker. Alleen beweren dat het een last moet zijn omdat ik een preek van een uur te lang vindt, dat is te kort door de bocht. Maar ja, misschien heb je eerst wat meer inlevingsvermogen nodig om dat te kunnen begrijpen, jij zit wat anders in elkaar dan mij merk ik... en je kunt je moeilijk in anderen verplaatsen... dat merk ik aan dergelijke vooroordelen...

Maar ja, ik ga zo maar eens slapen, morgen een preek van zo'n half uur, naar de jeugddienst... en ik kan ook nog bijbellezen. Ik krijg morgen weer een heleboel over God te horen hoor :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 28 nov 2004 01:07

Zullen we dan Jezus als voorbeeld nemen, die Zijn disipelen eten liet halen voor de mensen die naar Hem aan het luisteren waren.
Blijkbaar is dat de manier van prediken.........
(dit is niet spottend bedoeld)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2004 02:25

Ik kan prima leven met een preek van een half uur. Dan is kort en bondig uitgelegd waar het werkelijk om draait en in de rest van de vreugdevolle liturgie komt ook van alles ter sprake.

Een zondagse dienst is het feest van de opstanding onzes Heren, moeten wij dan in stemmig rouwzwart komen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”