Welke vertaling is getrouw?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2004 10:34

"Wat is waarheid?"
P. Pilatus, Romeins Stadhouder

Deze vraag stel ik niet voor niets. Sommigen zien de SV als de perfecte vertaling van de Waarheid. Hoe weten zij dat? Hebben zij dat geconroleerd aan de hand van de grondteksten?

Wie o wie legt dit uit aan een onwetende.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 nov 2004 11:02

Optimatus schreef:"Wat is waarheid?"
P. Pilatus, Romeins Stadhouder

Deze vraag stel ik niet voor niets. Sommigen zien de SV als de perfecte vertaling van de Waarheid. Hoe weten zij dat? Hebben zij dat geconroleerd aan de hand van de grondteksten?

Wie o wie legt dit uit aan een onwetende.

Je moet je niet vergissen dat niet iedereen die de SV lezen denken dat de SV de perfecte vertaling van de waarheid is!!

Ik lees zelf de SV waarom? omdat ik hier mee op gegroeid ben! (thuis, school, kerk, j.v., cathechisatie). Naast de SV lees ik de NBV. Mooi Boek! (alle twee trouwens wel).

Maar goed, waar vindt je nou de beste vertaling???

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2004 20:28

Andre schreef:
caprice schreef:Ik heb het zelf niet onderzocht, maar anderen die dat wel hebben gedaan hebben dingen gevonden die zeer tegenstrijdig zijn met de Waarheid.

Toch vind ik dat jammer dat je zelf niet de gelegenheid hebt gehad om te zien hoe Het Boek is ingedeeld.
Boven ieder bijbel boek staan kenmerken van het betreffende boek zoals, Schrijver, Plaats, Ontstaan, Inhoud en Thema.

Dit hoef ik niet te missen, want de kanttekeningen hebben dit ook.

Ach, waar blijft mijn nieuwe Statenbijbel van de GBS toch. :|

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 27 nov 2004 22:02

Gelezen in het Friesdagblad: lezers vinden tot nog toe 35 zetfouten in de NBV. Woorden aanéén geschreven, een e ipv een i, Christus een keer zonder s. In een volgende druk zal dat gecorrigeerd worden.

BertV
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 nov 2004 22:05

BertV schreef:Gelezen in het Friesdagblad: lezers vinden tot nog toe 35 zetfouten in de NBV. Woorden aanéén geschreven, een e ipv een i, Christus een keer zonder s. In een volgende druk zal dat gecorrigeerd worden.

BertV

kun je niet wat zinnigs zeggen? :roll:

André

Berichtdoor André » 27 nov 2004 22:28

caprice schreef:Dit hoef ik niet te missen, want de kanttekeningen hebben dit ook.

Gefeliciteerd, het gaat me er natuurlijk om dat je zelf niet uit een andere vertaling wilt/kunt lezen, dat is jammer, want we proberen hier over wel van gedachte te wisselen in een topic als dit.

Kun je me ook vertellen wat er anders aan is dan de SV die we nu hebben?

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 27 nov 2004 22:58

caprice schreef:
Andre schreef:
caprice schreef:Ik heb het zelf niet onderzocht, maar anderen die dat wel hebben gedaan hebben dingen gevonden die zeer tegenstrijdig zijn met de Waarheid.

Toch vind ik dat jammer dat je zelf niet de gelegenheid hebt gehad om te zien hoe Het Boek is ingedeeld.
Boven ieder bijbel boek staan kenmerken van het betreffende boek zoals, Schrijver, Plaats, Ontstaan, Inhoud en Thema.

Dit hoef ik niet te missen, want de kanttekeningen hebben dit ook.

In het ND van vandaag (http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=51830) staat dat-ie vandaag verschenen is. Jammer dat de goedkoopste 60 euro is, hoewel het dat wel waard is. Ik heb alleen hier al een 3-bandige versie staan, en dan schaf je zo'n ding toch iets minder snel aan.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 nov 2004 06:51

Andre schreef:
caprice schreef:Dit hoef ik niet te missen, want de kanttekeningen hebben dit ook.

Gefeliciteerd, het gaat me er natuurlijk om dat je zelf niet uit een andere vertaling wilt/kunt lezen, dat is jammer, want we proberen hier over wel van gedachte te wisselen in een topic als dit.

Dan zou ik dat boek moeten kopen, want ik heb het niet.

Andre schreef:

De kanttekeningen staan er in, en ik had nog geen eigen Bijbel met kanttekeningen. Deze kanttekeningen zijn in 15 jaar tijd allemaal tegen het licht gehouden en m.b.v. de corrigeerbijbel uit 1657 gezuiverd van fouten, en ook is het in de hedendaagse spelling gezet.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 nov 2004 08:49

caprice schreef:
Andre schreef:

Andre schreef:

De kanttekeningen staan er in, en ik had nog geen eigen Bijbel met kanttekeningen. Deze kanttekeningen zijn in 15 jaar tijd allemaal tegen het licht gehouden en m.b.v. de corrigeerbijbel uit 1657 gezuiverd van fouten, en ook is het in de hedendaagse spelling gezet.

En, heb je 'm nu al binnen?

caprice

Berichtdoor caprice » 29 nov 2004 18:44

Michel schreef:
caprice schreef:
Andre schreef:

Andre schreef:

En, heb je 'm nu al binnen?

[-( :|

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 nov 2004 19:10

vreemd, ik heb hem al 2 weken binnen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 29 nov 2004 23:52

johannes1 schreef:vreemd, ik heb hem al 2 weken binnen.

Hoe kan dat dan, hij is toch pas net verkrijgbaar?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 nov 2004 23:53

ik heb hem echt al 2 weken geleden binnen gehad, was zo voor uitgave die je voor 50 euro kon bestellen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 30 nov 2004 01:21

Johannes, heb jij het niet over de NBV? Of de parallelbijbel?

Caprice heeft het over de uitgave van de StatenVertaling met herziene kanttekeningen. Volgens een advertentie van vandaag (gisteren :wink:) in het RD zal de levering daarvan pas over twee weken beginnen...

caprice

Berichtdoor caprice » 30 nov 2004 06:15

Hobbyist schreef:Johannes, heb jij het niet over de NBV? Of de parallelbijbel?

Caprice heeft het over de uitgave van de StatenVertaling met herziene kanttekeningen. Volgens een advertentie van vandaag (gisteren :wink:) in het RD zal de levering daarvan pas over twee weken beginnen...

Mijn opa en oma hadden hem ook al binnen gehad. :roll:

Terug naar “Archief”