jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 26 nov 2004 20:02

caprice schreef:
JMvVliet schreef:Die talenten... Maar kunnen die talenten niet samengevoegd worden? Een orgel met een bandje. Klinkt echt niet onaardig. Opwekking bij een orgel of psalmen met een band, klinkt echt niet onaardig. Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

:shock:

Waar zit je verstand?

Misschien kun je beter de indruk wekken dat er bij jou zelf sprake is van verstand, door gefundeerde argumenten leveren tegen de post van JMvVliet? Ik zie niet in wat er zo onzinnig aan is...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 nov 2004 22:22

JMvVliet schreef:Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

Alleen zijn wij als reformatorische kerken aan zo'n gezamenlijke stap nog niet toe. Het lijkt wel een utopie... :?

Ik zou daar maar niet te happig op zijn. Bij ons is tijdens zo'n toneelstukje wel eens een dronken man uitgebeeld die in de wasbak kotste en pieste. Ik vond het walgelijk, niet van goede smaak getuigen, en absoluut niet in een kerk thuishoren. Als ik toneel wil zien ga ik naar een toneelvoorstelling. Om het woord Gods te horen ga ik naar de kerk. Ik ga ook niet naar een toneelvoorstelling om een preek te horen. M.a.w. ik vind het afschuwelijk, verwerpelijk en niet tot meerdere eer en heerlijkheid van God.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 27 nov 2004 00:01

caprice schreef:
JMvVliet schreef:Die talenten... Maar kunnen die talenten niet samengevoegd worden? Een orgel met een bandje. Klinkt echt niet onaardig. Opwekking bij een orgel of psalmen met een band, klinkt echt niet onaardig. Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

Waar zit je verstand?

Caprice, wil je even de relevantie van deze vraag aangeven? als het louter denigrerend bedoeld is, mag je dat ook even aangeven, dan verwijder ik hem wel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 nov 2004 09:26

Psalmen bij een bandje = ok (zelf ervaring mee, wel met een bescheiden bandje).
Opwekking bij een orgel.... mwah, vaak wil dat toch niet zo lekker vind ik. Het is lastig om dan hetzelfde ritme te houden met z'n allen. Maar volgens mij ligt dat vooral aan het feit dat mensen vaak helemaal niet luisteren naar de begeleiding en er gewoon maar wat op los zingen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2004 10:26

JMvVliet schreef:
Optimatus schreef:Voor.

Elke generatie maar ook elke stadium van ontwikkeling van kind tot volwassene heeft zijn eigenaardigheden.

Kleine kinderen vermoei je niet met Harry Mülisch, maar met Rupsje Nooitgenoeg.

Opgroeiende Christenjongeren ga je niet lastig vallen met allerhande theologische spitsvondigheden maar voorzie je van duidelijke en bij hun belevingswereld passende diensten.

In die zin ben ik het er ook wel mee eens, maar zie jij dan niet het gevaar van een versnipperde gemeente? Een groepje jongeren, een groepje ouderen, een groepje ouders met kinderen?

Nee, want als je groepen binnen de gemeente op de juiste manier prikkelt, blijven die groepen nieuwsgierig en zullen ze onderzoeken waar ze mee bezig zijn.

Verder moet je de diensten variëren. De ene keer een jeugddienst, dan een hoogliturgische dient, vervolgens een dienst met een lage drempel voor rand- en onkerkelijken en ga zo maar door.

Het midden-orthodoxe deel van de PKN-Gemeente in Berkenwoude heeft een beetje het imago van een vereniging gekregen, een groep mensen die open staat voor nieuwsgierige rand- en onkerkelijken. Daardoor zit er forse groei in. Juist omdat er van alles en nog wat georganiseerd wordt voor bepaalde doelgroepen. Dat trekt mensen en vervolgens blijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 27 nov 2004 11:44

caprice schreef:

Waar zit je verstand?

Op dezelfde plaats als bij jouw (hoop ik :))

Wat is er zo raar aan mijn voorstelling van zaken? Dat wil ik dan wel graag weten!
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 nov 2004 20:40

JMvVliet schreef:
caprice schreef:

Waar zit je verstand?

Wat is er zo raar aan mijn voorstelling van zaken? Dat wil ik dan wel graag weten!

Met díe gedachte op de achtergrond, dat ik je al tijdens de ledenvergadering in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) zie pleiten voor dit 'idee'. Ze kijken je hooguit meewarig aan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 23:22

caprice schreef:
JMvVliet schreef:
caprice schreef:

Waar zit je verstand?

Met díe gedachte op de achtergrond, dat ik je al tijdens de ledenvergadering in de (Oud) Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) zie pleiten voor dit 'idee'. Ze kijken je hooguit meewarig aan.

Dus? Dat zegt eerder iets over die leden dan over het voorstel van MvVliet.

André

Berichtdoor André » 27 nov 2004 23:42

Aragorn schreef:
caprice schreef:
JMvVliet schreef:
caprice schreef:

Waar zit je verstand?

Enne, psalmen zing je begeleid door een orgel, iets anders heb je daar niet voor nodig, dat weet je toch wel dat het al eeuwen zo gaat?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 nov 2004 00:29

Andre schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:
JMvVliet schreef:
caprice schreef:

Waar zit je verstand?

Enne, psalmen zing je begeleid door een orgel, iets anders heb je daar niet voor nodig, dat weet je toch wel dat het al eeuwen zo gaat?

Ja, vind ik ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2004 01:33

Haha... voglens mij meende Andre het niet helemaal serieus... maar was het meer een saracastische knipoog naar tradities... :D

Wij hebben bij aangepaste diensten wel eens psalem die met een keyboard worden begeleid :)

Klinkt fantastisch hoor! ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2004 01:37

jas schreef:
JMvVliet schreef:Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

Alleen zijn wij als reformatorische kerken aan zo'n gezamenlijke stap nog niet toe. Het lijkt wel een utopie... :?

Ik zou daar maar niet te happig op zijn. Bij ons is tijdens zo'n toneelstukje wel eens een dronken man uitgebeeld die in de wasbak kotste en pieste. Ik vond het walgelijk, niet van goede smaak getuigen, en absoluut niet in een kerk thuishoren. Als ik toneel wil zien ga ik naar een toneelvoorstelling. Om het woord Gods te horen ga ik naar de kerk. Ik ga ook niet naar een toneelvoorstelling om een preek te horen. M.a.w. ik vind het afschuwelijk, verwerpelijk en niet tot meerdere eer en heerlijkheid van God.

Tja... dus omdat je een keer een slechte uitvoering hebt gezien is het dus helemaal niet goed? Dat vind ik bekrompen.... Hou dan ook maar op met forummen... want ik ken iemand die helemaal verkeerd met dat medium omging.... zo kan ik het ook. Zo redeneer je alleen als je iets zelf niet leuk vindt en je argumenten nodig hebt om dat te onderstrepen. Dus dat is onzin....
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 nov 2004 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

André

Berichtdoor André » 28 nov 2004 01:38

Marnix schreef:Haha... voglens mij meende Andre het niet helemaal serieus... maar was het meer een saracastische knipoog naar tradities... :D

Wij hebben bij aangepaste diensten wel eens psalem die met een keyboard worden begeleid :)

Klinkt fantastisch hoor! ;)

Je snapt et Marnix, idd er zijn bij ons ook veel andere instrumenten in gezet, en het past m.i. goed bij alle eer brengen aan God (zie b.v. de tekst van psalm 150)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 nov 2004 01:52

Marnix schreef:
jas schreef:

Tja... dus omdat je een keer een slechte uitvoering hebt gezien is het dus helemaal niet goed? Dat vind ik bekrompen.... Hou dan ook maar op met forummen... want ik ken iemand die helemaal verkeerd met dat medium omging.... zo kan ik het ook. Zo redeneer je alleen als je iets zelf niet leuk vindt en je argumenten nodig hebt om dat te onderstrepen. Dus dat is onzin....

Je zegt het verkeerd. Jij vindt het onzin. Ik namelijk niet. We hebben met een heilig God te maken en toneel, al is het nog zo christelijk bedoeld, vindt toch vaak plaats in een komische setting. Ik ben er tegen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2004 01:55

caprice schreef:

Waar zit je verstand?

Hij gebruikt zijn verstand tenminste... Hij zoekt naar mogelijkheden waarbij zowel met de jongeren als met de ouderen, kortom met de hele gemeente rekening wordt gehouden.... In plaats van het te willen zoals je zelf graag wil.... en met de rest geen rekening te willen houden (ze passen zich maar aan, kortom, ze houden maar rekening met ons)

Wat nou talenten samenvoegen... jongeren moeten talenten hebben die aansluiten bij de wensen van de gevestigde orde.... zo niet, dan zetten we die jongeren maar niet in.... ze moeten zich maar aanpassen.

En dan maar braaf roepen: Nee, jeugdkerken kunnen niet... want jongeren en ouderen zijn samen kerk... Oh horen de jongeren ook bij de kerk? Daar merk je anders niet zoveel van... we gaan ons namelijk niet druk maken hoe die jongeren aangesproken worden in de kerk.... ze passen zich maar lekker aan.

En dan klagen dat jongeren naar jeugddiensten gaan.... waarom mogen ze niet naar jeugddiensten gaan omdat het gericht is op 1 groep.... en wel naar kerkdiensten die dat net zo goed zijn, alleen zijn de jongeren dat niet die groep? Als de kerk hun diensten niet richt op alle groepen inclusief de jeugd kan ik me wel voorstellen dat de jeugd diensten opzoekt maar mensen wel rekening met de houden en hart voor jongeren hebben.

Waar zit als kerk dan je verstand?

Jeugddiensten vormen een onvervreembaar deel van een kerkelijke gemeenschap.

Uitleg; Een jeugddienst is een verrijking voor een gemeente, omdat op die manier jongeren bij een dienst kunnen worden betrokken. Een jeugddienst is een dienst voor en door de jeugd, dus de jeugd moet een inbreng hebben in de organisatie en de uitwerking van de dienst.
E.a. houdt niet in dat er geen gewone diensten meer worden gehouden natuurlijk . Misschien is een andere optie om ook speciale zangdiensten voor ouderen in te stellen ofzo, waar liederen worden gezongen die zij waarderen.

De JEUGD is een onmisbaar deel van de kerkelijke gemeenschap. Net als iedere leeftijdsgroep onmisbaar is... kerk ben je samen, jong en oud... Daarom stimuleren jeugdkerken ook altijd jongeren om ook naar hun eigen kerk te gaan en wordt er verteld hoe waardevol de kerk is. Het probleem is dat in die kerken jongerern weinig worden betrokken en de betrokkenheid dus vaak ook niet groot is. Jeugdkerken zijn ontstaan omdat jongeren de kerk vaak niet leuk vinden, zich er niet thuis voelen, geen betrokkenheid hebben en ze er niet serieus worden genomen... Ook in de vormgeving wordt daar weinig op ingespeeld, het wordt allemala vaak op voor jongeren moeilijk te begrijpen en te volgen manier gebracht... Als dat nou eens zou veranderen... zouden jeugddiensten voor dat doeleinde al helemaal niet nodig zijn... Maar als er ook maar iets inde kerk zou moeten veranderen om de jongeren meer in de kerk te betrekken vragen mensen af of je je verstand hebt verloren en gaan er boze brieven naar de kerkenraad, onstaan er kerkscheuringen... Jongeren vinden dat onbegrijpelijk, het kan ook teleurstelling in de kerk geven, en terecht... En het wordt vaak de jongeren in de schoenen geschoven: Het is de schuld van de jongeren en niet van de kerk die doet niets fout.

Misschien moeten sommige mensen zich als ze zich afvragen waarom veel jongeren graag naar een jeugdkerk gaan eens niet meteen met de splinter in het oog van de jongere beginnen maar eerst de hand in eigen boezem steken, de balk uit eigen oog halen... kortom, eerst eens beginnen met naar de kerk te kijken in plaats van het gelijk af te doen als: Het ligt aan de jongerenm die zijn verwend, dom, kortzichtig, beinvloed door de wereld etc.

Terug naar “Archief”