Het aanroepen van heiligen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 07:10

Optimatus schreef:Voorts drukt het uit dat niemand tot de Vader komt dan door de Gekruisigde.

Welke rols speelt Maria, de moeder van de Heere Jezus daar dan bij?
Het was een zondige vrouw, net als wij zijn, maar zij krijgt in de Roomse kerk volgens mij meer aandacht dan haar Zoon.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 11:24

Rome ziet haar als de heiligste der heiligen, direct onder God (+Vader, +Zoon en +Heilige Geest) geplaatst. Zij is een middelares.

"Want zie, van nu aan zullen mij zalig prijzen alle geslachten,..." (Lucas 1:48b)

Omdat de volksvroomheid, aangespoord door de geestelijkheid, Christus steeds meer als richter der gedingen beschouwde en de liefde toch ook beleden moest worden, is de moederfiguur Maria in opgekomen. Helaas worden haar de meest idiote eigenschappen toebedacht: sterre der zee, middelares der genade, zetel der wijsheid (als Jezus op schoot zit)...

Dat Maria aandacht verdient, is op zich te begrijpen (zie ook: A. Knevel, Maria in de Reformatie), maar Rome is op dat punt gaan overdrijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2004 12:00

Hm zalig betekent gelukkig. De mensen zullen haar gelukkig prijzen... dat is wat anders dan dat ze zalig is of zondeloos.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 25 nov 2004 12:48

RK's denken dat St. Maria zonder zonde is, als enige van de mensen. Onbevlekt. Voor zover ik weet is dit een puur RK dogma, en denken protestanten en orthodoxen daar anders over.
Ik zou niet zover durven gaan door te zeggen dat St. Maria meer aandacht krijgt dan Christus. Het lijkt misschien zo, omdat mensen haar vaak om voorbede vragen. Echter, het gebed is uiteindelijk gericht aan Christus. Er is immers maar 1 weg tot God, en dat weten de RK's ook heel goed.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 13:21

Het is eigenlijk van tweeën één:

de prostestanten hebben de verordeningen van Paulus voor Christus geplaatst,
de rooms-katholieken hebben Maria voor Christus geplaatst.

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 23:39

Optimatus schreef:Het is eigenlijk van tweeën één:

de prostestanten hebben de verordeningen van Paulus voor Christus geplaatst,
de rooms-katholieken hebben Maria voor Christus geplaatst.

Ik ben het niet eens met wat je over de protestanten zegt, al was het alleen al maar omdat al de Schrift van God is ingegeven, en dat Hij het dus ten diepste bevolen heeft.

Over Maria: Wat hebben wij aan haar voor de eeuwigheid? Wij hebben een Middelaar nodig die én God én mens is, zónder zonde. Dat is alleen Christus. Maria was wel zondig. Daarom kan zij geen middelares zijn, hoe godvruchtig zij ook was. Ook zij had de genade van Christus nodig om verlost te worden van haar zonden.

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 26 nov 2004 11:05

caprice schreef:Over Maria: Wat hebben wij aan haar voor de eeuwigheid? Wij hebben een Middelaar nodig die én God én mens is, zónder zonde. Dat is alleen Christus. Maria was wel zondig. Daarom kan zij geen middelares zijn, hoe godvruchtig zij ook was. Ook zij had de genade van Christus nodig om verlost te worden van haar zonden.

Natuurlijk was St. Maria niet zonder zonde.
[orthodox p.o.v.-waarschuwing] Maar dat neemt niet weg dat zij (en de andere heiligen) voorbede voor ons kunnen doen bij haar Zoon, Christus.
Jij vraagt toch ook wel eens iemand (uit je vriendenkring bijvoorbeeld) om voor jou te bidden? Nou, voor ortho's en katho's is het normaal om zulks ook voor te kunnen leggen aan de heiligen, waar St. Maria er één van is.
Maar ik kan me voorstellen dat een protestant hier anders over denkt. :wink:

Agape, Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

caprice

Berichtdoor caprice » 26 nov 2004 16:58

Mikhaila schreef:
caprice schreef:Over Maria: Wat hebben wij aan haar voor de eeuwigheid? Wij hebben een Middelaar nodig die én God én mens is, zónder zonde. Dat is alleen Christus. Maria was wel zondig. Daarom kan zij geen middelares zijn, hoe godvruchtig zij ook was. Ook zij had de genade van Christus nodig om verlost te worden van haar zonden.

[orthodox p.o.v.-waarschuwing] Maar dat neemt niet weg dat zij (en de andere heiligen) voorbede voor ons kunnen doen bij haar Zoon, Christus.
Jij vraagt toch ook wel eens iemand (uit je vriendenkring bijvoorbeeld) om voor jou te bidden? Nou, voor ortho's en katho's is het normaal om zulks ook voor te kunnen leggen aan de heiligen, waar St. Maria er één van is.

Agape, Mikhaila

Hoe kun je dat dan voorleggen aan een overleden mens? Dat kan ik toch ook niet doen bij mijn overleden opa? Waarom dan wel aan een ander mens? Wij hebben toch slechts één Voorspraak in de hemel?

Zie 1 Johannes 2 vers 1:
Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;

en de tekst gaat níet door met '..., Maria, en nog vele andere heiligen en rechtvaardigen.

Ik begrijp hier even niet wat Maria voor ons nog zou kunnen doen. Ze juicht al reeds lang voor Gods troon, en is verlost van alle aardse moeiten en verdriet, en ook voor onze moeiten hoeft zij niet te pleiten bij haar Zoon. Wij moeten rechtstreeks tot Christus gaan. We hebben geen middelares nodig om tot die Middelaar te gaan.

Toch ben ik benieuwd waar Rome de voorbede van Maria op baseert, dus vraag ik een Bijbels bewijs.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 nov 2004 21:19

caprice schreef:Toch ben ik benieuwd waar Rome de voorbede van Maria op baseert, dus vraag ik een Bijbels bewijs.

Dat is moeilijk te geven. De meeste bronnen voor de mythevorming van Maria zijn apocrief.
Het apocriefe boek Baruch (3:37) vertelt dat de Wijsheid op aarde gezien is en onder de mensen verkeerd heeft. Zie ook Spreuken 8 'Chokmah' (wijsheid) is vrouwelijk.
Dat werd op Maria toegepast; terwijl door de joodse traditie in deze Wijsheid de Torah wordt gezien.
En in het boek het evangelie van de Hebreeën spreekt Yeshua over 'Mijn moeder, de Heilige Geest. (Ruach is ook vrouwelijk).
Dan zie je de link wel dat Maria een voorbidster kan zijn volgens de RK.

Veel meer en uitgebreider staat het beschreven in hfdst 6 van 'de 7e koningin' van WJO
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 26 nov 2004 22:00

caprice schreef:
Mikhaila schreef:

Agape, Mikhaila

Hoe kun je dat dan voorleggen aan een overleden mens? Dat kan ik toch ook niet doen bij mijn overleden opa? Waarom dan wel aan een ander mens? Wij hebben toch slechts één Voorspraak in de hemel?

Zie 1 Johannes 2 vers 1:
Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;

en de tekst gaat níet door met '..., Maria, en nog vele andere heiligen en rechtvaardigen.

Ik begrijp hier even niet wat Maria voor ons nog zou kunnen doen. Ze juicht al reeds lang voor Gods troon, en is verlost van alle aardse moeiten en verdriet, en ook voor onze moeiten hoeft zij niet te pleiten bij haar Zoon. Wij moeten rechtstreeks tot Christus gaan. We hebben geen middelares nodig om tot die Middelaar te gaan.

Toch ben ik benieuwd waar Rome de voorbede van Maria op baseert, dus vraag ik een Bijbels bewijs.

Mozes en Elia stonden toch ook al lang en breed te juichen voor Gods troon toen ze alsnog een keertje naar de aarde moesten/wilden/gingen om tijdens de verheerlijking op de berg met Jezus te praten? In hoeverre dat met elkaar te vergelijken is weet ik niet, maar het is wel een feit dat het zomaar mogelijk is dat mensen die al heengegaan zijn zich weer met de aarde bemoeien. In hoeverre dat een eenmalige uitzonderingssituatie was weten we helaas niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2004 00:04

Christus is onze Voorspraak bij de Vader.
Maar wie is onze voorspraak bij Christus?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 27 nov 2004 00:18

Optimatus schreef:Maar wie is onze voorspraak bij Christus?

Niemand, want Christus is de Middelaar tussen God en mens. Dus we hebben niemand anders nodig.
Wil jij stellen dat we nog een middelaar tussen Christus en ons nodig hebben? Indien ja, waar baseer je dat op?
(ik denk nu aan 'Niemand komt tot de Vader dan door Mij', en 'Allen die tot Mij komen...')

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 00:21

Optimatus schreef:Christus is onze Voorspraak bij de Vader.
Maar wie is onze voorspraak bij Christus?

Stil, gij verderfelijke paap! :shock:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 nov 2004 00:24

Ik zeg niet dat er iemand TUSSEN Christus en mensen staat, ik vraag me af of het mogelijk zou zijn dat de mens op aarde hulp van overledenen krijgt bij het bidden.

Het schijnt toch zo te zijn dat het bidden in wetenschap dat boven nog iemand mee helpt bidden een stukje schroom wegneemt. Je staat er niet alleen voor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 nov 2004 00:27

Je hebt toch de wetenschap dat Jezus meebidt? Wat heb je dan van doen met overledenen?

Terug naar “Archief”