Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 25 nov 2004 13:33

Riska schreef:
alex leusink schreef:Ook begrijpelijkheid is toch niet afhankelijk van hoe lang de preek duurt?????

Nee, maar ik denk dat (betrekkelijk) kort maar krachtig vooral in deze tijd meer zoden aan de dijk zet, of, om een wat minder wereldse uitdrukking te gebruiken, het beter ingang zal vinden in het hart...

Riska

Is zoden aan den dijk zetten een wereldse uitdrukking??? :mrgreen:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 nov 2004 15:01

alex leusink schreef:
Riska schreef:
alex leusink schreef:Ook begrijpelijkheid is toch niet afhankelijk van hoe lang de preek duurt?????

Nee, maar ik denk dat (betrekkelijk) kort maar krachtig vooral in deze tijd meer zoden aan de dijk zet, of, om een wat minder wereldse uitdrukking te gebruiken, het beter ingang zal vinden in het hart...

Riska

Is zoden aan den dijk zetten een wereldse uitdrukking??? :mrgreen:

ik kom hem nergens in de Bijbel tegen, dus ja :D (al komt dat misschien vooral omdat het fenomeen dijken daar niet zo bekend was)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 25 nov 2004 16:26

PeterD schreef:Als iemand een college volgt moet hij zich toch ook inspannen om het geheel te volgen? Waarom in de kerk niet dan?

Haha, geloof je dat? Het ligt maar net aan het college, hoe het gegeven wordt en waar het over gaat. Maar anders is mijn aandacht al naar 5 minuten verslapt... en wordt de rest van het college besteed aan het tekenen van allerlei mooie en mindere mooie figuurtjes :wink: .

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 25 nov 2004 16:41

alex leusink schreef:Je hebt het nu over langdradig, das natuurlijk onzin in dit verband. Ook al preekt een dominee een uur, daarom hoeft het niet langdradig te zijn! En wij hebben drie kwartier preek en een kwartier toepassing, ongever in ieder geval. In die drie kwartier heb je voor drie dingen een kwartier: ellende, verlossing en dankbaarheid, een prachtig systeem. Zo komen de drie elementen van het christenzijn in evenredige mate aan de orde!

Volgens mij kan ik beter 1 preek GOED tot me door laten dringen en daarmee aan de slag gaan de rest van de zondag, dan 3 keer naar hetzelfde luisteren en geen (of in ieder geval: minder) tijd hebben om er voor mezelf nog eens rustig over na te denken. (dit is mijn ideale voorstelling ervan, niet dat ik dit ook altijd even trouw doe :oops:
Laatst gewijzigd door just_mary op 26 nov 2004 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 25 nov 2004 21:05

PeterD schreef:Ik zie het nog niet echt voor me dat er bij ons met een kerk van zo'n 800 man iedeeen over zijn gevoelens gaat praten.

Wat is er mis met persoonlijk geloof (als je niet weet wat dat is wil ik dat wel proberen uit te leggen)
Ik ben bijna geneigd een tegenvraag te stellen: waarom moet het altijd makkelijk zijn? Waarom mag er nou niet eens wat inspanning gevraagd worden? Waarom moet het allemaal gemakkelijk toegankelijk

Een vraag met een vraag beantwoorden is not done vind ik, probeer dan iets langer na te denken over een antwoord (3 zelfs :P )

caprice

Berichtdoor caprice » 25 nov 2004 23:44

Riska schreef:Marnx en Optimatus: dit is taal naar mijn hart.

Het gaat er niet om of het taal naar je hart is, maar taal naar Gods Woord. Dat is de betrouwbaarste taal die er is.

Riska schreef:Kortom: naar mijn gevoel kan die preek dus een kwartier korter...

Riska

Je kan dus wel met minder (geestelijk) voedsel toe? Is dat ook een vorm van vasten?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2004 23:59

Waarde Caprice, het gaat er niet om hoe lang een preek duurt maar hoe goed deze is. De ervaring leert dat een uur lang gepreek meestal leidt tot oeverloos herhalen. Ik snap het na één keer uitleggen ook wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 nov 2004 06:56

2 Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!
3 Mijn ziel dorst6) naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan7), en voor Gods aangezicht verschijnen?
4 Mijn tranen zijn mij tot spijs dag en nacht; omdat zij den gansen dag tot mij zeggen: Waar9) is uw God?
5 Ik gedenk daaraan, en stort mijn ziel uit in mij10), omdat ik placht heen te gaan onder de schare, en met hen te treden11) naar Gods huis, met een stem van vreugdegezang en lof, onder de feesthoudende menigte.

Zo moeten wij naar de kerk gaan: met een diep verlangen om God zelf te ontmoeten en te ervaren.

feesthoudende menigte.... klinkt gezellig. Ik geloof zeker dat het een echt feest was.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 26 nov 2004 06:59

hijwel schreef:
2 Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God!
3 Mijn ziel dorst6) naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan7), en voor Gods aangezicht verschijnen?
4 Mijn tranen zijn mij tot spijs dag en nacht; omdat zij den gansen dag tot mij zeggen: Waar9) is uw God?
5 Ik gedenk daaraan, en stort mijn ziel uit in mij10), omdat ik placht heen te gaan onder de schare, en met hen te treden11) naar Gods huis, met een stem van vreugdegezang en lof, onder de feesthoudende menigte.

Zo moeten wij naar de kerk gaan: met een diep verlangen om God zelf te ontmoeten en te ervaren.

feesthoudende menigte.... klinkt gezellig. Ik geloof zeker dat het een echt feest was.

Dat eerste wat je zegt mag ik ook wel eens hebben. Ik ga in elk geval graag naar de kerk, en als je dat verlangen hebt, heb je soms liever dat de dominee nog een kwartier - half uur, of langer doorging. Maar dat doet hij niet. :|

Draagt iedereen eigenlijk de predikant wel op in het gebed, ook bij het voorbereiden van zijn preek? Daarin ligt voor ons ook een taak.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 nov 2004 08:41

caprice schreef:
Riska schreef:Marnx en Optimatus: dit is taal naar mijn hart.

Het gaat er niet om of het taal naar je hart is, maar taal naar Gods Woord. Dat is de betrouwbaarste taal die er is.

Riska schreef:Kortom: naar mijn gevoel kan die preek dus een kwartier korter...

Riska

Je kan dus wel met minder (geestelijk) voedsel toe? Is dat ook een vorm van vasten?

Ik heb aan een goede preek genoeg. Dat heeft helemaal niets te maken met de lengte ervan, maar alles met de inhoud. En als ik zeg:"dat is taal naar mijn hart", dan heb ik het in dit verband - zie quote - over Marnix en Optimatus, dus niet over Gods Woord.
Maarrrr... Als Gods Woord om welke reden dan ook niet tot mijn hart doordringt, bv. omdat het veel te lang is en veel te veel herhalingen, waardoor mijn gedachten afdwalen, dan is er ook iets niet goed. Woorden zijn woorden, ook als het Gods woorden zijn, totdat ze het hart raken.

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 nov 2004 09:35

Tijdens de Reformatie hebben de calvinisten de baby met het badwater naar buiten gegooid. Geloof moet vreugde brengen, niet een eindeloze zelfkwelling.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 nov 2004 09:47

Wat luisteren betreft heeft de mens een spanningsboog van ongeveer een half uur. Het is dus verstandig als predikanten/voorgangers hier rekening mee houden.

Een preek moet dus niet veel langer duren dan 30 minuten, anders neemt de concentratie dermate af, dat er niet meer wordt opgenomen wat er verteld wordt.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 26 nov 2004 09:57

Volgens mij ging dit topic over de liturgie. De preek is daar een onderdeel van, nu lijkt het wel of het alleen nog gaat om de lengte van die preek.
Terwijl de dienst veel meer is. Een goede liturgische invulling met inbreng van de gemeente is vaak al een preek op zichzelf.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 nov 2004 10:02

Zareb schreef:Volgens mij ging dit topic over de liturgie. De preek is daar een onderdeel van, nu lijkt het wel of het alleen nog gaat om de lengte van die preek.
Terwijl de dienst veel meer is. Een goede liturgische invulling met inbreng van de gemeente is vaak al een preek op zichzelf.

Volstrekt met je eens!

Riska

sela

Berichtdoor sela » 26 nov 2004 11:02

Afbeelding

Terug naar “Archief”