Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Ik acht - net als de ganse christelijke kerk - de Schrift hoger dan de tradities. Het is een fout te denken dat diverse kerken de tradititie hoger achten dan de Schrift, hoewel het op het eerste gezicht soms zo lijkt.
Optimatus schreef:O ja? Welke dan?
Optimatus schreef:Ik vind vooral die opmerking van Moerkerken tamelijk gekleurd. Je moet kijken naar wat de RKK leert. De RK - Cathegismus en de congregatio fidei zijn juiste bronnen.
jas schreef:Optimatus schreef:Ik vind vooral die opmerking van Moerkerken tamelijk gekleurd. Je moet kijken naar wat de RKK leert. De RK - Cathegismus en de congregatio fidei zijn juiste bronnen.
Ja, en staat daar wat anders in dan? Echt niet hoor. Je geeft blijk van de inhoud niet te kennen. Het is één en al traditie. De beeldenaanbidding, de processies, de overdadige mariaverering, het aanbidden van de hostie, de bisschoppelijke successie, de concilies, de pausen, de heiligverklaringen, de aflaathandel, etc. etc.
Optimatus schreef:jas schreef:Optimatus schreef:Ik vind vooral die opmerking van Moerkerken tamelijk gekleurd. Je moet kijken naar wat de RKK leert. De RK - Cathegismus en de congregatio fidei zijn juiste bronnen.
Ja, en staat daar wat anders in dan? Echt niet hoor. Je geeft blijk van de inhoud niet te kennen. Het is één en al traditie. De beeldenaanbidding, de processies, de overdadige mariaverering, het aanbidden van de hostie, de bisschoppelijke successie, de concilies, de pausen, de heiligverklaringen, de aflaathandel, etc. etc.
Zucht... dat uitgerekend ik hier steeds de RKK moet verdedigen.
Beeldenaanbidding: het beeld wordt niet aanbeden, de heilige die het voor moet stellen wordt gevraagd mee te bidden voor de biddende op aarde.
Optimatus schreef:Processies: wat is daar mis mee? Mag de kerk niet laten zien dat ze bestaat?
Optimatus schreef:Mariaverering: theologisch vraagstuk, ik ben er ook geen fan van
Optimatus schreef:Aanbidden van de hostie: de RKK leert dat Christus tegenwoordig is in de hostie, dus de aanbidding is niet geheel ten onrechte vanuit katholiek oogpunt
Optimatus schreef:Bisschoppelijke (=apostolische) processie: mooi symbool voor de verbondenheid met de vroege kerk en vooral met Christus
Optimatus schreef:Concilies: is er enig verschil met synodes? En los daarvan, jij geniet nog steeds na van het concilie van Nicaea-Constantinopel waar de grootste geloofsbelijdenis is vastgesteld
Optimatus schreef:Pausen: iemand moet toch het wereldlijk hoofd der kerk zijn
Optimatus schreef:Heiligverklaringen: tja, daar heb je een punt
Optimatus schreef:Aflaathandel: is reeds vier eeuwen geleden afgeschaft
jas schreef:Dus je vraagt via de heilige God. Die heilige kan je niet horen, die zit in de hemel. Paulus zegt in Rom 8: 34; "Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand God is, Die ook voor ons bidt." Een vreselijke eeuwenoude dwaling van de RK kerk.
jas schreef:Daar is alles mis mee, want ze dragen hun met handen gemaakt goden met zich mee in hun stoet en om de hemel te bewegen hen daarom om wat voor reden dan ook genadig te zijn.
jas schreef:Het is afgoderij. Geen enkel mens mag aanbeden worden. Alleen God mogen we aanbidden, en dat in Geest en in Waarheid.
jas schreef:Je zegt het goed, vanuit katholiek oogpunt. Maar dat oogpunt is dus fout. Want dat brood is brood en blijft brood. En zou het anders zijn, dan zou als er een kruimel van verloren ging, er een stukje van Christus lichaam verloren gaan. Maar Christus is naar lichaam en Geest in de hemel bij Zijn Vader. Daarom noemen de rechtzinnige protestanten de mis een vervloekte afgoderij. En ik ook.
jas schreef:Het is successie, geen processie, maar goed ik val verder niet over een paar letters. Je bedoelt hetzelfde denk ik, nl. de onafgebroken opvolging. Nou, daar klopt sowieso al niets van, want die is al lang verbroken.
jas schreef:Er is op zich niets mis met een concilie. Echter, op de concilies worden de meest ongoddelijke en onbijbelse besluiten genomen. De besluiten van concilies prevaleren boven de Schrift. Daarom is het een broednest van leugen en dwaling.
jas schreef:Nee, enkel Christus is het Hoofd der kerk en verder niemand. De hiërarchie van Rome is volslagen onbijbels en een gevolg van het willen vergaren van wereldlijke macht.
jas schreef:punt.
jas schreef:Je bent niet goed geïnformeerd. Deze quote uit Katholiek Nieuwsblad beweert iets heel anders: "Paus stelt nieuwe dag in om aflaat te verdienen
Vaticaanstad (Van de redactie) 8 augustus 2002 - Paus Johannes Paulus II heeft een nieuwe dag ingesteld waarop rooms-katholieken een aflaat kunnen verdienen. Het gaat om de tweede zondag na Pasen, die de naam van ‘goddelijke genade’ heeft meegekregen. In Polen, het geboorteland van de paus, is die dag een religieuze feestdag. Dat heeft het Vaticaan maandag bevestigd.
De paus kondigde zondag vanuit zijn zomerverblijf Castelgandolfo de nieuwe naam van de betreffende dag aan. Bidden bij een afbeelding van Jezus en biechten in een r.-k. kerk levert de gelovigen op die dag een aflaat op. Een aflaat is een kwijtschelding van straffen die na de vergeving van zonden in de biecht nog moeten worden uitgeboet. "
Optimatus schreef:jas schreef:Dus je vraagt via de heilige God. Die heilige kan je niet horen, die zit in de hemel. Paulus zegt in Rom 8: 34; "Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand God is, Die ook voor ons bidt." Een vreselijke eeuwenoude dwaling van de RK kerk.
Wie zegt dat de heilige je niet kan horen?jas schreef:Daar is alles mis mee, want ze dragen hun met handen gemaakt goden met zich mee in hun stoet en om de hemel te bewegen hen daarom om wat voor reden dan ook genadig te zijn.
Goden? Ook de RKK, de OKK en de Anglicaanse Kerk aanbidden slechts Eén God +Vader, +Zoon en +Heilige Geest. Je hoeft de doxologie maar te volgen en je snapt waar ik op doel.jas schreef:Het is afgoderij. Geen enkel mens mag aanbeden worden. Alleen God mogen we aanbidden, en dat in Geest en in Waarheid.
Aan de H. Maagd worden niet dezelfde krachten als aan God toebedacht. Wel even bij de Congregatio Fidei blijven.jas schreef:Je zegt het goed, vanuit katholiek oogpunt. Maar dat oogpunt is dus fout. Want dat brood is brood en blijft brood. En zou het anders zijn, dan zou als er een kruimel van verloren ging, er een stukje van Christus lichaam verloren gaan. Maar Christus is naar lichaam en Geest in de hemel bij Zijn Vader. Daarom noemen de rechtzinnige protestanten de mis een vervloekte afgoderij. En ik ook.
Wat leert de H. Avondmaalsleer van Calvijn nu precies?jas schreef:Het is successie, geen processie, maar goed ik val verder niet over een paar letters. Je bedoelt hetzelfde denk ik, nl. de onafgebroken opvolging. Nou, daar klopt sowieso al niets van, want die is al lang verbroken.
O ja? Waar dan?jas schreef:Er is op zich niets mis met een concilie. Echter, op de concilies worden de meest ongoddelijke en onbijbelse besluiten genomen. De besluiten van concilies prevaleren boven de Schrift. Daarom is het een broednest van leugen en dwaling.
Kletskoek. Op veel concilies is van alles en nog wat besloten wat jij ook gelooft.jas schreef:Nee, enkel Christus is het Hoofd der kerk en verder niemand. De hiërarchie van Rome is volslagen onbijbels en een gevolg van het willen vergaren van wereldlijke macht.
Een kerk met de omvang als die van Rome zal toch enige structuur moeten hebben om niet in chaos ten onder te gaan.jas schreef:punt.
Aan de andere kant, de Curia en de Congratio Fidei en de H. Vader zijn niet volslagen krankzinnig. Iemand wordt niet zomaar heilig verklaard dus hij of zij zal ongetwijfeld het bestuderen waard zijn. De H. Franciscus van Assisi en de H. Caecilia beschouw ik toch wel als mijn favorieten.jas schreef:Je bent niet goed geïnformeerd. Deze quote uit Katholiek Nieuwsblad beweert iets heel anders: "Paus stelt nieuwe dag in om aflaat te verdienen
Vaticaanstad (Van de redactie) 8 augustus 2002 - Paus Johannes Paulus II heeft een nieuwe dag ingesteld waarop rooms-katholieken een aflaat kunnen verdienen. Het gaat om de tweede zondag na Pasen, die de naam van ‘goddelijke genade’ heeft meegekregen. In Polen, het geboorteland van de paus, is die dag een religieuze feestdag. Dat heeft het Vaticaan maandag bevestigd.
De paus kondigde zondag vanuit zijn zomerverblijf Castelgandolfo de nieuwe naam van de betreffende dag aan. Bidden bij een afbeelding van Jezus en biechten in een r.-k. kerk levert de gelovigen op die dag een aflaat op. Een aflaat is een kwijtschelding van straffen die na de vergeving van zonden in de biecht nog moeten worden uitgeboet. "
Maar het is niet hetzelfde als vroeger, waarin je vijfduizend aflaten kon kopen voor de rest van je leven. Wederom, lees de uitgaven van de congregatio fidei eens.
jas schreef:Optimatus schreef:Ik acht - net als de ganse christelijke kerk - de Schrift hoger dan de tradities. Het is een fout te denken dat diverse kerken de tradititie hoger achten dan de Schrift, hoewel het op het eerste gezicht soms zo lijkt.
Niet alleen lijkt het zo, het is ook zo. Zeker in de RK heeft men sommige tradities boven de Schrift verheven.
PeterD schreef:jas schreef:Optimatus schreef:Ik acht - net als de ganse christelijke kerk - de Schrift hoger dan de tradities. Het is een fout te denken dat diverse kerken de tradititie hoger achten dan de Schrift, hoewel het op het eerste gezicht soms zo lijkt.
Niet alleen lijkt het zo, het is ook zo. Zeker in de RK heeft men sommige tradities boven de Schrift verheven.
Zullen we het ook wat dichter bij huis houden? Wat te denken van de kleding van de vrouw in veel reformatorische kerken? Is dat traditie of bijbelgetrouw?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten