jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:39

JMvVliet schreef:
jas schreef:zo offtopic is het toch niet? Dit soort zaken moet je nu eenmaal bespreken als je het over jeugd en kerk hebt vind ik. Daar kun je niet omheen. Het zou kunnen marnix, dat mijn persoonlijke voorkeur een rol speelt. Daar ontkomt denk ik niemand aan. Maar de instrumenten die je nu opnoemt, die worden in de Bijbel al beschreven als instrumenten waar God mee geloofd werd. Daar kan ik dus maar moeilijk iets tegen in brengen toch? Iets wat expliciet vermeld staat daar is geen discussie over mogelijk als ook andere Schriftplaatsen daar geen aanleiding toe geven. Dus tamboerijn ja, citer ja, harp ja, orgel ja, fluit ja, trommels ja, cimbalen ja, bazuin, hoorn ja. Genoeg mogelijkheden toch? akoestisch gitaar lijkt me ook wel kunnen. Volgens mij gaat het fout waar er electronica om de hoek komt kijken.

Akoestische gitaar wel? De bijbel spreekt ook over snaarinstrumenten (lees psalm 150). Nee, de bijbel kende geen elektriciteit. Weg met de microfoons waardoor wij de preek zo goed kunnen verstaan. Weg met de elektrische orgels. En zo kan ik nog wel even doorgaan! :?

Buiten dat vind ik in de NBV, de Groot Nieuws Bijbel en in de NBG51 vertaling het woord 'orgel' niet terug.

Daarom zijn het ook slechte vertalingen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:41

JMvVliet schreef:
jas schreef:zo offtopic is het toch niet? Dit soort zaken moet je nu eenmaal bespreken als je het over jeugd en kerk hebt vind ik. Daar kun je niet omheen. Het zou kunnen marnix, dat mijn persoonlijke voorkeur een rol speelt. Daar ontkomt denk ik niemand aan. Maar de instrumenten die je nu opnoemt, die worden in de Bijbel al beschreven als instrumenten waar God mee geloofd werd. Daar kan ik dus maar moeilijk iets tegen in brengen toch? Iets wat expliciet vermeld staat daar is geen discussie over mogelijk als ook andere Schriftplaatsen daar geen aanleiding toe geven. Dus tamboerijn ja, citer ja, harp ja, orgel ja, fluit ja, trommels ja, cimbalen ja, bazuin, hoorn ja. Genoeg mogelijkheden toch? akoestisch gitaar lijkt me ook wel kunnen. Volgens mij gaat het fout waar er electronica om de hoek komt kijken.

Akoestische gitaar wel? De bijbel spreekt ook over snaarinstrumenten (lees psalm 150). Nee, de bijbel kende geen elektriciteit. Weg met de microfoons waardoor wij de preek zo goed kunnen verstaan. Weg met de elektrische orgels. En zo kan ik nog wel even doorgaan! :?

We hebben het niet over geluidsinstallaties dacht ik? Die zullen in de hemel niet nodig zijn. Als ik het over orgels heb heb ik het over een door wind gegenereerde klank. Anders heb ik het over een electronicum, overigens uitermate geschikt als studieorgel, maar dat terzijde. Het gaat bij de electrische gitaar om zijn herkomst waar ik moeite mee heb.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 21:08

jas schreef:
JMvVliet schreef:

Buiten dat vind ik in de NBV, de Groot Nieuws Bijbel en in de NBG51 vertaling het woord 'orgel' niet terug.

Daarom zijn het ook slechte vertalingen.

Da's onzin, Jas. Het orgel werd in de Bijbelse tijden niet gebruikt omdat het nog niet was uitgevonden. Elke vertaling die het woord orgel in psalm 150 plaatst, zit er naast.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 21:38

Optimatus schreef:
Da's onzin, Jas. Het orgel werd in de Bijbelse tijden niet gebruikt omdat het nog niet was uitgevonden. Elke vertaling die het woord orgel in psalm 150 plaatst, zit er naast.

Geloof ik niks van. En ook in Genesis 4:21 wordt er over gesproken. Misschien moeten we daarbij denken aan een soort panfluitachtig instrument, maar dat doet er niet toe. Het principe is hetzelfde. Eén ding zijn de geleerden het over eens. Het leek meer op een orgel, dan op een electrische gitaar. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 21:49

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:
En wat Jas betreft, de wens is vaak de vader van de gedachte. Hij hoopt dat er daar alleen maar klassieke muziek is volgens mij :D Wat zal hij raar staan te kijken als blijkt dat je er ook kan springen bij tromgeroffel, tamboerijn... en misschien zelfs wel electrische gitaar :D

Nee dat is echt niet zo. Electrische gitaar geloof ik idd niet, maar zeker wel andere instrumenten. Ik heb misschien niet zo'n star hemelbeeld als jij denkt hoor.Afbeelding

Haha.... we zullen zien, ik ben benieuwd. Ik denk dat je er dan achter zult komen dat je hemelbeeld toch wel wat star was :)

ik ga helemaal niks uitzoeken, heb wel meer te doen. Alle instrumenten mogen heb ik al gezegd, maar niet die hun basis hebben in rock, pop en house.

Mogen dan ook geen instrumenten die in de bijbel staan maar die in die tijd ook in de niet-christelijke gebruikt werd... zoals bij feesten ter ere van afgoden? Ik denk aan de luit, citer, tamboerijnen... die werden in die tijd ook overal gebruikt... God zei niet: Dat mag niet want anderen maken er verkeerd gebruik van :D

Oeps zie readtie van mod.... ik hou mijn mond en ga in de hoek staan :)

zo offtopic is het toch niet? Dit soort zaken moet je nu eenmaal bespreken als je het over jeugd en kerk hebt vind ik. Daar kun je niet omheen. Het zou kunnen marnix, dat mijn persoonlijke voorkeur een rol speelt. Daar ontkomt denk ik niemand aan. Maar de instrumenten die je nu opnoemt, die worden in de Bijbel al beschreven als instrumenten waar God mee geloofd werd. Daar kan ik dus maar moeilijk iets tegen in brengen toch? Iets wat expliciet vermeld staat daar is geen discussie over mogelijk als ook andere Schriftplaatsen daar geen aanleiding toe geven. Dus tamboerijn ja, citer ja, harp ja, orgel ja, fluit ja, trommels ja, cimbalen ja, bazuin, hoorn ja. Genoeg mogelijkheden toch? akoestisch gitaar lijkt me ook wel kunnen. Volgens mij gaat het fout waar er electronica om de hoek komt kijken.

Nu ben je inderdaad aan de hand van je voorkeur oneerlijk aan het redeneren. Over die instrumenten zeg je: Daarmee wordt God volgens de bijbel geloofd dus het is goed. Maar bij een electrische gitaar bijvoorbeeld zeg je: Daar wordt door sommigen verkeerde muziek mee gemaakt dus dat is niet goed. Dan meet je met 2 maten. Je gaat dan vorobij aan het feit dat die instrumenten waar God in de bijbel mee wordt geloofd ook door heidenen werden gebruikt voor verkeerde dingen. En dat die muziek waar verkeerde muziek mee wordt gemaakt ook door christenen wordt gebruikt om goede muziek te maken. Wat dat betreft zit er dus totaal geen verschil tussen de tamboerijnen van vroeger en de gitaren van nu. Ik denk dat het inderdaad meer met je persoonlijke voorkeur te maken heeft.... Hoezo electronica fout? Mogen kerken geen electrisch orgel hebben? Of een keyboard ipv een orgel? Waarom maakt het feit dat er stroom wordt gebruikt het opeens fout? En denk je dat tamboerijnen en orgels niet in popmuziek worden gebruikt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 24 nov 2004 22:45

Mijn collega's mods zijn duidelijk geweest, off topic wordt niet meer getolereerd. Dit topic gaat tijdelijk op slot om de gemoederen wat tot bedaren te brengen. Discussies over instrumenten in de hemel horen in een ander topic thuis.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 26 nov 2004 13:39

Hij kan weer, maar graag bij het onderwerp Jeugd en Kerk blijven, anders gaat-ie definitief op slot.

hoogachtend,

uw mod :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 26 nov 2004 14:09

Om de discussie weer aan te zwengelen:

Stellinkje;

Jeugddiensten vormen een onvervreembaar deel van een kerkelijke gemeenschap.

Uitleg; Een jeugddienst is een verrijking voor een gemeente, omdat op die manier jongeren bij een dienst kunnen worden betrokken. Een jeugddienst is een dienst voor en door de jeugd, dus de jeugd moet een inbreng hebben in de organisatie en de uitwerking van de dienst.
E.a. houdt niet in dat er geen gewone diensten meer worden gehouden natuurlijk :mrgreen: . Misschien is een andere optie om ook speciale zangdiensten voor ouderen in te stellen ofzo, waar liederen worden gezongen die zij waarderen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 26 nov 2004 14:16

Floefloe schreef:Om de discussie weer aan te zwengelen:

Stellinkje;

Jeugddiensten vormen een onvervreembaar deel van een kerkelijke gemeenschap.

Uitleg; Een jeugddienst is een verrijking voor een gemeente, omdat op die manier jongeren bij een dienst kunnen worden betrokken. Een jeugddienst is een dienst voor en door de jeugd, dus de jeugd moet een inbreng hebben in de organisatie en de uitwerking van de dienst.
E.a. houdt niet in dat er geen gewone diensten meer worden gehouden natuurlijk :mrgreen: . Misschien is een andere optie om ook speciale zangdiensten voor ouderen in te stellen ofzo, waar liederen worden gezongen die zij waarderen.

Oneens. De gemeente is één gemeente. Niet een deel van de gemeente heeft het recht op speciale diensten. Iedere dienst moet mijns inziens gericht zijn op de beleving van alle groepen in de kerk (kinderen, jongeren, middelbare leeftijd, ouderen enzovoort).

Tegenstelling: Aparte diensten werken vervreemding in de hand.

Jongeren vinden het vaak moeilijk om de taal van ouderen te 'verstaan', andersom is ook waar. Dat uit zich vaak in taalgebruik en :oops: muziek :oops:. Beiden spreken wonderlijk genoeg wel de taal van het kind. Om geen vervreemding in de hand te werken dus de bovenstaande stelling.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 nov 2004 14:23

Voor.

Elke generatie maar ook elke stadium van ontwikkeling van kind tot volwassene heeft zijn eigenaardigheden.

Kleine kinderen vermoei je niet met Harry Mülisch, maar met Rupsje Nooitgenoeg.

Opgroeiende Christenjongeren ga je niet lastig vallen met allerhande theologische spitsvondigheden maar voorzie je van duidelijke en bij hun belevingswereld passende diensten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 26 nov 2004 15:51

Optimatus schreef:Voor.

Elke generatie maar ook elke stadium van ontwikkeling van kind tot volwassene heeft zijn eigenaardigheden.

Opgroeiende Christenjongeren ga je niet lastig vallen met allerhande theologische spitsvondigheden maar voorzie je van duidelijke en bij hun belevingswereld passende diensten.

In die zin ben ik het er ook wel mee eens, maar zie jij dan niet het gevaar van een versnipperde gemeente? Een groepje jongeren, een groepje ouderen, een groepje ouders met kinderen?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 nov 2004 16:33

JMvVliet schreef:

In die zin ben ik het er ook wel mee eens, maar zie jij dan niet het gevaar van een versnipperde gemeente? Een groepje jongeren, een groepje ouderen, een groepje ouders met kinderen?
De vraag is of meer groepjes ook meer versnippering oplevert. OP een school gooi je ook niet mensen met verschillende leeftijden en verschillende intellegentie niveau's bij elkaar. VOlgens mij krijg je juist versnippering als niet iedereen de mogelijkheid heeft om z'n talenten in te zetten
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 nov 2004 17:28

@mic schreef:
JMvVliet schreef:

De vraag is of meer groepjes ook meer versnippering oplevert. OP een school gooi je ook niet mensen met verschillende leeftijden en verschillende intellegentie niveau's bij elkaar. VOlgens mij krijg je juist versnippering als niet iedereen de mogelijkheid heeft om z'n talenten in te zetten

Daarom is Gods Rijk ook niet te vergelijken met wat voor aardse groepering dan ook. En de boodschap moet voor iedereen, intelligent of minder begaafd, duidelijk zijn. Ik zie bij ons in de jeugddiensten dat er steeds meer ouderen wegblijven. Ze werken met geluidsinstallatie, harde beat, nou ja, ik vind het zelf ook vreselijk en ga er ook niet meer heen.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 26 nov 2004 18:53

@mic schreef:
JMvVliet schreef:

Die talenten... Maar kunnen die talenten niet samengevoegd worden? Een orgel met een bandje. Klinkt echt niet onaardig. Opwekking bij een orgel of psalmen met een band, klinkt echt niet onaardig. Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

Alleen zijn wij als reformatorische kerken aan zo'n gezamenlijke stap nog niet toe. Het lijkt wel een utopie... :?

caprice

Berichtdoor caprice » 26 nov 2004 19:23

JMvVliet schreef:Die talenten... Maar kunnen die talenten niet samengevoegd worden? Een orgel met een bandje. Klinkt echt niet onaardig. Opwekking bij een orgel of psalmen met een band, klinkt echt niet onaardig. Een toneelstuk opvoeren kan een preek prima ondersteunen. Een preek kan een toneelstuk prima ondersteunen.

:shock:

Waar zit je verstand?

Terug naar “Archief”