JMvVliet schreef:jas schreef:zo offtopic is het toch niet? Dit soort zaken moet je nu eenmaal bespreken als je het over jeugd en kerk hebt vind ik. Daar kun je niet omheen. Het zou kunnen marnix, dat mijn persoonlijke voorkeur een rol speelt. Daar ontkomt denk ik niemand aan. Maar de instrumenten die je nu opnoemt, die worden in de Bijbel al beschreven als instrumenten waar God mee geloofd werd. Daar kan ik dus maar moeilijk iets tegen in brengen toch? Iets wat expliciet vermeld staat daar is geen discussie over mogelijk als ook andere Schriftplaatsen daar geen aanleiding toe geven. Dus tamboerijn ja, citer ja, harp ja, orgel ja, fluit ja, trommels ja, cimbalen ja, bazuin, hoorn ja. Genoeg mogelijkheden toch? akoestisch gitaar lijkt me ook wel kunnen. Volgens mij gaat het fout waar er electronica om de hoek komt kijken.
Akoestische gitaar wel? De bijbel spreekt ook over snaarinstrumenten (lees psalm 150). Nee, de bijbel kende geen elektriciteit. Weg met de microfoons waardoor wij de preek zo goed kunnen verstaan. Weg met de elektrische orgels. En zo kan ik nog wel even doorgaan!
Buiten dat vind ik in de NBV, de Groot Nieuws Bijbel en in de NBG51 vertaling het woord 'orgel' niet terug.
Daarom zijn het ook slechte vertalingen.