jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 nov 2004 12:57

jas schreef:Die Mattheuspassion van Bach zal tot in alle eeuwigheid doorklinken in zn zuiverste vorm. De hemelbewoners zullen zeker weten waaruit en waardoor ze verlost zijn.

Hemelbewoners?, nieuwe-aarde bewoners bedoel je.
Maar bedoel je nu te zeggen dat er straks een soort muziek wordt gespeeld ? Hoe zie (hoor) je dat voor je?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 nov 2004 15:23

Het enige wat ik over muziek in de Hemel kan zeggen, is dat het Hemels zal zijn, en dat iedereen het mooi zal vinden, rock en klassiekliefhebbers allebei.

en wie nu nog 1 woord off-topic schrijft gaat in de hoek. [-X
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 12:58

caprice schreef:
Optimatus schreef:Mogen trommels in de kerk, Jas?

Ja, en een paar negers erbij. 8)

Wat er nodig is om jeugd bij de kerk te houden? Een zuivere kenmerkende prediking, waardoor het de Heere behaagt om mensen tot zich te trekken.

De jeugdverenigingen bij ons zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid, en sommige zijn eigenlijk veel te groot.

Het is ook goed om jongeren in de kerk iets te laten doen, zoals het organiseren van een zangavond door de jeugdverenigingen, het bezoeken van oude en zieke mensen of het maken en versturen van kaarten naar hen. Ik noem maar wat, maar de mogelijkheden zijn zo uit te breiden.

Hoe je jongeren bij de kerk houdt? Allereerst door rekening met ze te houden. Dat mis ik al heel erg. Als jongeren aangeven dat een uur lang luisteren naar ouderwetse taal heel moeilijk voor ze is en er zijn wel oplossingen.... maar mensen houden stug hun poot stijf omdat ze zo vertrouwd zijn aan die vormen.... Als de kerk altijd de mentaliteit heeft: We doen het zo en zo en de jeugd past zich maar aan, ze houden maar rekening met ons ipv andersom.... Dan is het niet zo vreemd dat er een hoop jongeren die zich niet aangesproken en thuis voelen in de kerk.

Verder is het inderdaad belangrijk jongeren te betrekken in de kerk.... dan wordt er ook makkelijker rekening met ze gehouden... maar jongeren niet betrokken zijn/worden wordt alle besluitvorming ook buiten de jongeren om genomen, de jongeren hebben geen inspraak, kunnen hun mening vaak niet in de kerk laten horen... en daardoor wordt er weer geen rekening met ze gehouden. Kerk ben je met jong en oud samen.... als er dus besluiten worden genomen, vergaderd wordt over punten en ga zo maar door, zorg dan dat er in je commissies ook jongeren zitten.... Betrek jongeren bij de kerk als je wil dat ze zich betrokken voelen.

En wat Jas betreft, de wens is vaak de vader van de gedachte. Hij hoopt dat er daar alleen maar klassieke muziek is volgens mij :D Wat zal hij raar staan te kijken als blijkt dat je er ook kan springen bij tromgeroffel, tamboerijn... en misschien zelfs wel electrische gitaar :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 13:19

Marnix schreef:
En wat Jas betreft, de wens is vaak de vader van de gedachte. Hij hoopt dat er daar alleen maar klassieke muziek is volgens mij :D Wat zal hij raar staan te kijken als blijkt dat je er ook kan springen bij tromgeroffel, tamboerijn... en misschien zelfs wel electrische gitaar :D

Nee dat is echt niet zo. Electrische gitaar geloof ik idd niet, maar zeker wel andere instrumenten. Ik heb misschien niet zo'n star hemelbeeld als jij denkt hoor.Afbeelding
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 nov 2004 14:23

Eerlijkheid en echtheid zijn de twee belangrijkste kenmerken van de gemeente van Jezus Christus (het eerste en grote kenmerk). Treed jongeren ook tegemoet als jongeren. Behandel ze als jongeren. Neem hun (vaak kritische, regelmatig terechte) vragen serieus. Zorg als oudere voor kennis van Gods Woord (daar ontbreekt het vaak heel erg aan), zodat je ook vragen kunt beantwoorden.

Gebruik in de eredienst stijlelementen die zowel ouderen als jongeren aanspreken (dus voor elk wat wils). Zing bijvoorbeeld psalmen en opwekking door elkaar! Preek aansprekend, en dan geen drie kwartier achter elkaar, maar drie blokken van een kwartier of iets dergelijks, met duidelijk afgebakende onderdelen.

De eerste alinea is wel de belangrijkste. Als die ontbreekt, heeft de tweede geeneens zin meer...

jas schreef:
Marnix schreef:

Nee dat is echt niet zo. Electrische gitaar geloof ik idd niet, maar zeker wel andere instrumenten. Ik heb misschien niet zo'n star hemelbeeld als jij denkt hoor.Afbeelding

Over muziek: wie was de eerste zangleider in de hemel? En met welke instrumenten begeleidde hij? Mijn vraag aan Jas om dat uit te gaan zoeken... En daarna nog eens een oordeel te geven over orgels, trommes en (elektrische) gitaren.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 15:42

JMvVliet schreef:Eerlijkheid en echtheid zijn de twee belangrijkste kenmerken van de gemeente van Jezus Christus (het eerste en grote kenmerk). Treed jongeren ook tegemoet als jongeren. Behandel ze als jongeren. Neem hun (vaak kritische, regelmatig terechte) vragen serieus. Zorg als oudere voor kennis van Gods Woord (daar ontbreekt het vaak heel erg aan), zodat je ook vragen kunt beantwoorden.

Gebruik in de eredienst stijlelementen die zowel ouderen als jongeren aanspreken (dus voor elk wat wils). Zing bijvoorbeeld psalmen en opwekking door elkaar! Preek aansprekend, en dan geen drie kwartier achter elkaar, maar drie blokken van een kwartier of iets dergelijks, met duidelijk afgebakende onderdelen.

De eerste alinea is wel de belangrijkste. Als die ontbreekt, heeft de tweede geeneens zin meer...

jas schreef:
Marnix schreef:

Over muziek: wie was de eerste zangleider in de hemel? En met welke instrumenten begeleidde hij? Mijn vraag aan Jas om dat uit te gaan zoeken... En daarna nog eens een oordeel te geven over orgels, trommes en (elektrische) gitaren.

ik ga helemaal niks uitzoeken, heb wel meer te doen. Alle instrumenten mogen heb ik al gezegd, maar niet die hun basis hebben in rock, pop en house.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 nov 2004 15:52

jas schreef:
JMvVliet schreef:Eerlijkheid en echtheid zijn de twee belangrijkste kenmerken van de gemeente van Jezus Christus (het eerste en grote kenmerk). Treed jongeren ook tegemoet als jongeren. Behandel ze als jongeren. Neem hun (vaak kritische, regelmatig terechte) vragen serieus. Zorg als oudere voor kennis van Gods Woord (daar ontbreekt het vaak heel erg aan), zodat je ook vragen kunt beantwoorden.

jas schreef:
Marnix schreef:

ik ga helemaal niks uitzoeken, heb wel meer te doen. Alle instrumenten mogen heb ik al gezegd, maar niet die hun basis hebben in rock, pop en house.

Bang voor de consequenties, Jas?

Nog een vraag, iets dichterbij in de tijd: waaruit is de huidige popcultuur (gevolgd door de rock-, house- en metalcultuur) ontstaan?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 15:54

JMvVliet schreef:Bang voor de consequenties, Jas?

Nee hoor, andere prioriteiten. We moeten de wereld vaarwel zeggen, niet ons ermee vermengen.

JMvVliet schreef:Nog een vraag, iets dichterbij in de tijd: waaruit is de huidige popcultuur (gevolgd door de rock-, house- en metalcultuur) ontstaan?

uit het brein van satan.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 nov 2004 16:12

houd er rekening mee dat muziek niet het topic onderwerp is, houd de lijn met het topic onderwerp open.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 nov 2004 16:40

parsifal schreef:houd er rekening mee dat muziek niet het topic onderwerp is, houd de lijn met het topic onderwerp open.

juist. Jas, Marnix en JMvVliet moeten in de hoek :D maak desnoods een nieuw topic over muziek in de Hemel, al denk ik dat het iets is wat niet heel opbouwend is.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 nov 2004 17:13

Napoleon schreef:
parsifal schreef:houd er rekening mee dat muziek niet het topic onderwerp is, houd de lijn met het topic onderwerp open.

juist. Jas, Marnix en JMvVliet moeten in de hoek :D maak desnoods een nieuw topic over muziek in de Hemel, al denk ik dat het iets is wat niet heel opbouwend is.

Je hebt gelijk. Een nieuw topic openen heeft helaas geen zin, want Jas weigert om serieus naar de feiten te kijken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 17:17

JMvVliet schreef:
Napoleon schreef:

Je hebt gelijk. Een nieuw topic openen heeft helaas geen zin, want Jas weigert om serieus naar de feiten te kijken.

Beste JMvVliet, ik heb zo mn mening over muziek. Maar verwijt me niet dat ik geen oog heb voor feiten. Ik ben echter nog met wat dingen bezig waar ik momenteel meer prioriteit aan schenk. Ik heb al meerdere keren gezegd, dat in de hemel waarschijnlijk alle mogelijke instrumenten gebruikt worden. Maar ik geloof zelf dat instrumenten die rechtstreeks voortkomen uit de wereldse muziek, en daartoe ook uitermate dienen, niet geschikt zijn voor religie hier op aarde en ook niet in de hemel. Ik weet niet eens of daar electriciteit is, maar ik denk het niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 18:17

jas schreef:
Marnix schreef:

Haha.... we zullen zien, ik ben benieuwd. Ik denk dat je er dan achter zult komen dat je hemelbeeld toch wel wat star was :)

Mogen dan ook geen instrumenten die in de bijbel staan maar die in die tijd ook in de niet-christelijke gebruikt werd... zoals bij feesten ter ere van afgoden? Ik denk aan de luit, citer, tamboerijnen... die werden in die tijd ook overal gebruikt... God zei niet: Dat mag niet want anderen maken er verkeerd gebruik van :D

Oeps zie readtie van mod.... ik hou mijn mond en ga in de hoek staan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:26

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:

Haha.... we zullen zien, ik ben benieuwd. Ik denk dat je er dan achter zult komen dat je hemelbeeld toch wel wat star was :)

Mogen dan ook geen instrumenten die in de bijbel staan maar die in die tijd ook in de niet-christelijke gebruikt werd... zoals bij feesten ter ere van afgoden? Ik denk aan de luit, citer, tamboerijnen... die werden in die tijd ook overal gebruikt... God zei niet: Dat mag niet want anderen maken er verkeerd gebruik van :D

Oeps zie readtie van mod.... ik hou mijn mond en ga in de hoek staan :)

zo offtopic is het toch niet? Dit soort zaken moet je nu eenmaal bespreken als je het over jeugd en kerk hebt vind ik. Daar kun je niet omheen. Het zou kunnen marnix, dat mijn persoonlijke voorkeur een rol speelt. Daar ontkomt denk ik niemand aan. Maar de instrumenten die je nu opnoemt, die worden in de Bijbel al beschreven als instrumenten waar God mee geloofd werd. Daar kan ik dus maar moeilijk iets tegen in brengen toch? Iets wat expliciet vermeld staat daar is geen discussie over mogelijk als ook andere Schriftplaatsen daar geen aanleiding toe geven. Dus tamboerijn ja, citer ja, harp ja, orgel ja, fluit ja, trommels ja, cimbalen ja, bazuin, hoorn ja. Genoeg mogelijkheden toch? akoestisch gitaar lijkt me ook wel kunnen. Volgens mij gaat het fout waar er electronica om de hoek komt kijken.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 24 nov 2004 19:31

jas schreef:zo offtopic is het toch niet? Dit soort zaken moet je nu eenmaal bespreken als je het over jeugd en kerk hebt vind ik. Daar kun je niet omheen. Het zou kunnen marnix, dat mijn persoonlijke voorkeur een rol speelt. Daar ontkomt denk ik niemand aan. Maar de instrumenten die je nu opnoemt, die worden in de Bijbel al beschreven als instrumenten waar God mee geloofd werd. Daar kan ik dus maar moeilijk iets tegen in brengen toch? Iets wat expliciet vermeld staat daar is geen discussie over mogelijk als ook andere Schriftplaatsen daar geen aanleiding toe geven. Dus tamboerijn ja, citer ja, harp ja, orgel ja, fluit ja, trommels ja, cimbalen ja, bazuin, hoorn ja. Genoeg mogelijkheden toch? akoestisch gitaar lijkt me ook wel kunnen. Volgens mij gaat het fout waar er electronica om de hoek komt kijken.

Akoestische gitaar wel? De bijbel spreekt ook over snaarinstrumenten (lees psalm 150). Nee, de bijbel kende geen elektriciteit. Weg met de microfoons waardoor wij de preek zo goed kunnen verstaan. Weg met de elektrische orgels. En zo kan ik nog wel even doorgaan! :?

Buiten dat vind ik in de NBV, de Groot Nieuws Bijbel en in de NBG51 vertaling het woord 'orgel' niet terug.

Terug naar “Archief”