Paulus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 24 nov 2004 11:35

Optimatus schreef:De traditie wil dat Paulus zich van zijn vrouw heeft laten scheiden voordat hij zijn apostolaat aanvaardde.

De traditie? Dit is zelf tegen wat hij predikt over het huwlijk.
En ook tegen zijn eigen woorden.

Dit is geen traditie, maar grote onzin.
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 12:37

Optimatus schreef:De traditie wil dat Paulus zich van zijn vrouw heeft laten scheiden voordat hij zijn apostolaat aanvaardde.

Opti je bent nu geloof ik echt de weg kwijt. Wat is dat voor traditie? Ik vermoed die van het RK om het celibaat goed te kunnen praten. Maar het is een volkomen onbijbelse stelling waarover in de canon in elk geval niets vermeld staat. Integendeel, Paulus stelt zelfs dat hij wel wenste dat iedereen was zoals hij op dit gebied, hij had blijkbaar geen behoefte aan een vrouw. Hoe dan ook, er staat absoluut niets over een scheiding.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2004 15:09

yezz schreef:

Tradities kunnen ook onzin zijn en onzin kan traditie worden.. :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 nov 2004 15:12

Paulus heerscht, dat is tenminste iemand die weet hoe het is om onbekeerd te zijn, soms is hij hard voor de onbekeerden maar zelfs ik, verstokte zondaar put soms nog wat hoop uit een van zijn brieven.

Paulus zou een Nobelprijs kunnen krijgen, echt fantastisch, hoe hij schrijft over de liefde over ongeloof, zo herkenbaar
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 nov 2004 15:14

Ik heb ook wel eens ergens gelezen of gehoord dat hij eerst boskabouter is geweest...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 15:43

Maja de Bij schreef:

Ik heb ook wel eens ergens gelezen of gehoord dat hij eerst boskabouter is geweest...

en dat hij bekend is geworden wegens het schilderen van een stier.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 nov 2004 16:46

Openb. 22:19; "En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is".

Ff hier op terugkomend:
Geldt dit voor de hele Bijbel of voor de woorden van het boek Openbaringen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 24 nov 2004 17:07

jas schreef:

Opti je bent nu geloof ik echt de weg kwijt. Wat is dat voor traditie? Ik vermoed die van het RK om het celibaat goed te kunnen praten. Maar het is een volkomen onbijbelse stelling waarover in de canon in elk geval niets vermeld staat. Integendeel, Paulus stelt zelfs dat hij wel wenste dat iedereen was zoals hij op dit gebied, hij had blijkbaar geen behoefte aan een vrouw. Hoe dan ook, er staat absoluut niets over een scheiding.

Ooit heb ik eens een uitleg gehoord waarin gesteld werd dat Paulus weduwnaar was. Lijkt me logisch en verklaard "de doorn" in zijn vlees.
Als Paulus schrijft dat hij wenste dat iedereen was zoals hij wil dat niet zeggen dat hij geen behoefte aan een vrouw had. Het is een uitdrukking die hij gebruikt in een periode van christenvervolging waarin het logisch is dat je minder zorgen hebt als je alleen bent. Het is juist een uitspraak die op een enorme betrokkenheid met zijn gemeente duidt, maar je daar verder geen dogma op vastbinden.

Dat is tegelijk het probleem met onze uitleg van Paulus. Veel van zijn uitspraken zijn gebonden aan de tijd en cultuur waarin hij zijn brieven schreef. Op dat moment zeer ter zake maar je kunt niet alles zomaar zondermeer overzetten naar onze tijd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:08

Aragorn schreef:
yezz schreef:

Tradities kunnen ook onzin zijn en onzin kan traditie worden.. :D

Ja daar heb je gelijk in. Carnaval bijv. is daar een voorbeeld van. Meer kolder en losbandigheid en onzin kan een mens haast niet bij elkaar verzinnen. Toch viert men het elk jaar weer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:16

Cathy schreef:
Openb. 22:19; "En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is".

Ff hier op terugkomend:
Geldt dit voor de hele Bijbel of voor de woorden van het boek Openbaringen?

Cathy, veel mensen zullen het er niet mee eens zijn, maar ik ben er van overtuigd dat het voor de hele Bijbel geldt. Het boek openbaring is niet zomaar een bijbeldeel wat op zich staat. In het boek zijn vele links verweven naar andere Bijbelboeken en andere profetieën. De tekst uit openb. 22:19 is dus automatisch voor alle andere Bijbelboeken geldig. Temeer, omdat uit het karakter van de Apocalyps duidelijk blijkt dat het het profetisch sluitstuk is van wat God aan de mens heeft te vertellen over de dingen die komen gaan. Ook uit de woorden; Ik ben de Alpha en de Omega, het Begin en het Einde blijkt volgens mij dat het om de Bijbel van Genesis tot en met Openbaringen gaat. Daar komt bij, dat wanneer wij de visie koesteren dat de gehele Bijbel Gods woord is, wij Zijn woord uit het ene deel niet boven het ander kunnen of mogen stellen. De oproep tot het ongeschonden laten van het woord Gods kan dus niet anders dan voor de hele Bijbel gelden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 nov 2004 19:39

Inderdaad. Als je 1 tekst in twijfel gaat trekken of het wel serieus te nemen is als boodschap van God aan ons, vraag ik me af waar de grens ligt.
Ik geloof dat God de bijbel bewaakt, en dat geen tekst meer en geen tekst minder in de bijbel staat wat Hij goed acht voor ons leven en geloof.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 19:52

meschianza schreef:Inderdaad. Als je 1 tekst in twijfel gaat trekken of het wel serieus te nemen is als boodschap van God aan ons, vraag ik me af waar de grens ligt.
Ik geloof dat God de bijbel bewaakt, en dat geen tekst meer en geen tekst minder in de bijbel staat wat Hij goed acht voor ons leven en geloof.

Nou ben ik het alweer met je eens. :P

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2004 20:55

Maja de Bij schreef:

Zullen we het misschien wel even op een beetje normaal en respectvol omgaan met elkaar in deze discussie houden? Bij voorbeeld dank.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 24 nov 2004 21:23

Ik lees over de bijbel geloven en dan dus ook alle geschriften als Gods woord zijnde.

Wij hebben de nieuwe bijbelvertaling gekocht en ons voorgenomen (als het ons gegeven mag worden) de hele bijbel aan tafel uit te lezen.

Vandaag het verhaal uit Genesis 17 en moest toen denken aan het opvolgen van de bijbel, halen wij er niet uit wat wij zelf kunnen gebruiken om er ergens tussen uit te komen?
Hoe denken de manlijke lezers over Gods voorschrift uit dit gedeelte te zullen opvolgen?

10 Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: en verder.

Bert.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 nov 2004 21:32

Optimatus schreef:
Maja de Bij schreef:

Zullen we het misschien wel even op een beetje normaal en respectvol omgaan met elkaar in deze discussie houden? Bij voorbeeld dank.

Nou nou, zo erg is het nou ook weer niet. Jij begon over traditie. Traditie wordt in alle gezindtes hoog geacht. In protestantse kringen moet de traditie het echter afleggen tegen de Schrift als de traditie t.o.v. de Schrift hoger gewaardeerd wordt. Dat zal je best bekend zijn denk ik. Het stellen van traditie boven de Schrift is dan ook typisch RK, en in reformatorische ogen verwerpelijk. Vandaar deze in jouw ogen wellicht wat minder eerbiedige reacties.

Terug naar “Archief”