collecte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

butterfly
Luitenant
Luitenant

collecte

Berichtdoor butterfly » 02 okt 2002 14:24

Waar gaan de collectes heen?

Sommige kerken besteden helaas alles aan hun kerk (bouw etc) Terwijl het al zowwww mooi gebouw is. Soms een groot enorm mooi orgel echt enorm duurrrrrrrrr . Ik snap dat werkelijk niet!!!!! dat geld kan je toch beter voor andere doeleinden gebruiken???

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 14:40

tsja...aan van die orgels van weet ik hoeveel duizend euro...vind ik ook vrij overdreven...Laten ze t dan aan kerken geven die in geldnood zitten...Of gewoon aan goeie doelstellingen...

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 okt 2002 14:46

Bij ons in de kerk hebben we drie rondgangen.... Alleen weet ik niet meer wat voor naam ze hebben.

Maar soms heb ik weleens het gevoel, als ik in de kerk zit, van geef ik daar mijn geld aan uit????? En dan denk ik meer als het gaat over de collecte voor bestemming van de aflossing van de kerk, of voor het vereninginsgebouw.... En dan vragen ze met verjaardagen (verjaardagszakjes) ook nog eens geld voor der kerk. (soms vind ik het een beetje een overdreven)

Ik vind dat er te weinig gedacht wordt aan ontwikkelings gebeuren. Het is wel zo dat ze, als er bijvoorbeeld een ramp is gebeurd, of een overstroming in de derde wereld landen, daar een collecte aan geven.

De diakonale collecte vind ik een collecte waar ook wel aandacht aan besteed mag worden..

Dit was ik.!!!!

Night
Moderator
Contacteer:

Re: collecte

Berichtdoor Night » 02 okt 2002 15:35

butterfly schreef:Waar gaan de collectes heen?

Sommige kerken besteden helaas alles aan hun kerk (bouw etc) Terwijl het al zowwww mooi gebouw is. Soms een groot enorm mooi orgel echt enorm duurrrrrrrrr . Ik snap dat werkelijk niet!!!!! dat geld kan je toch beter voor andere doeleinden gebruiken???

Ik denk dat dit wel heel kort door de bocht is, maar je vraag is: waar gaat dat heen.
Ik weet niet hoe dat bij alle kerken geregeld is, maar ik kan wel vertellen hoe het bij ons is.

Er is een scheiding tussen kerk en diaconie.
Geld voor de kerk is ter bekostiging van de predikant, onderhoud van het gebouw, de pastorie en ga zo maar door. Alle zaken die met het kerkelijk leven te maken hebben.
Geld voor de diakonie is voor anderen zou je kunnen zeggen.
Dus voor de armen in de gemeente, en voor de armen buiten de gemeente.

Een ieder gemeentelid is dus vrij zijn gaven te verdelen.
De kerk verdeelt het dan weer naar eer en geweten aan anderen.
Als het goed is wordt dat in soberheid gedaan, in die zin dat alles met erstand wordt gebruikt. Kleinere gemeenten hebben veel moeite zich in stand te houden. Grotere gemeenten kunnen meer geld in kas hebben.
En dat besteden aan een mooi kerkgebouw...ach..de grens is altijd moeilijk aan te geven. Er mag best een mooie kerk gebouwd worden, maar de soberheid mag als het goed is ook gezien worden.

Dus ja..waar gaat dat geld heen..
Als het goed is is dat zo na te trekken.
In de financiele jaarverslagen, die heus toegankelijk zullen zijn voor je.

Bietjuh Duudlijk?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

butterfly
Luitenant
Luitenant

Re: collecte

Berichtdoor butterfly » 02 okt 2002 15:59

Night schreef:
butterfly schreef:Waar gaan de collectes heen?

Ik denk dat dit wel heel kort door de bocht is, maar je vraag is: waar gaat dat heen.
Ik weet niet hoe dat bij alle kerken geregeld is, maar ik kan wel vertellen hoe het bij ons is.

Er is een scheiding tussen kerk en diaconie.
Geld voor de kerk is ter bekostiging van de predikant, onderhoud van het gebouw, de pastorie en ga zo maar door. Alle zaken die met het kerkelijk leven te maken hebben.
Geld voor de diakonie is voor anderen zou je kunnen zeggen.
Dus voor de armen in de gemeente, en voor de armen buiten de gemeente.

Een ieder gemeentelid is dus vrij zijn gaven te verdelen.
De kerk verdeelt het dan weer naar eer en geweten aan anderen.
Als het goed is wordt dat in soberheid gedaan, in die zin dat alles met erstand wordt gebruikt. Kleinere gemeenten hebben veel moeite zich in stand te houden. Grotere gemeenten kunnen meer geld in kas hebben.
En dat besteden aan een mooi kerkgebouw...ach..de grens is altijd moeilijk aan te geven. Er mag best een mooie kerk gebouwd worden, maar de soberheid mag als het goed is ook gezien worden.

Dus ja..waar gaat dat geld heen..
Als het goed is is dat zo na te trekken.
In de financiele jaarverslagen, die heus toegankelijk zullen zijn voor je.

Bietjuh Duudlijk?

ja meester ik snap het! Nee je hoeft mij niet de les voor te gaan schrijven ik weet heus wel hoe dat in zn werk gaat. het gaat er bij mij om waarom ze bv. perse zown mooi orgel moeten hebben! Waarom kunnen ze dat geld nou niet aan armen geven of aan bv evangelisatie

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 okt 2002 16:04

sorry madame...
ik was in de veronderstelling dat je niet wist hoe dat in zn werk ging.
de les lezen was al helemaal niet de bedoeling.
wat dat betreft zal je dus je vraag mogelijk iets beter moeten stellen, want anderen voor mij hadden hem meen ik ook zo begrepen

maar je zit dus met dat orgel
bij ons is er met man en macht met acties gespaard voor een orgel.
een aantal zustergemeenten doen op dit moment hetzelfde.
zodat al dat geld voor het orgel vrijwillig wordt opgebracht.
een ieder is vrij om het daarvoor uit te geven.
zodat je het zelf in de hand hebt waar je geld naar toe gaat

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 02 okt 2002 16:09

je leest niet goed
het gaat er bij mij om waarom ze bv. perse zown mooi orgel moeten hebben

Bv betekent natuurlijk een voorbeeldje snapt gij (Grijnssss)

Waar gaan de collectes heen?

Oke hier heb je het recht om te zeggen dat ik de stelling iets beter had kunnen verwoorden. Ik dacht dat het schuingedrukte een prima voorbeeld was och boejend ook

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 okt 2002 16:14

:( En ik probeerde gewoon uit te leggen dat geld voor de kerk en geld voor de diakonie twee verschillende geldstromen zijn :(

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 02 okt 2002 16:21

mmm kwam bij mij wat meesterlijk over. Als dat niet het geval is sorry!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 02 okt 2002 16:24

butterfly schreef:mmm kwam bij mij wat meesterlijk over. Als dat niet het geval is sorry!

Of dat het geval is moet je zelf beoordelen.
Zo was het in ieder geval niet bedoeld.

Misschien ben je op dit moment teveel anti-meester minded? ;-)

Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 02 okt 2002 16:32

Wel een beetje lief voor elkaar blijven hoor :lol:

Ik denk dat Butterfly maar ten dele gelijk heeft.
Veel van de standaard collectes zijn gewoon echt nodig voor onderhoud aan kerk en armen in de gemeente!

Verder gebeurd het bij ons regelmatig dat èèn van de diakonale collectes voor een ander doel is!
Toch ben ik het wel met je eens dat het niet altijd duidelijk is waarom niet meer besteed kan worden voor dergelijke doelen!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 02 okt 2002 17:05

Maar we zijn soms wel erg knieperig hoor!!! vooral bij ons in de gemeente..... (grwl)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 02 okt 2002 17:43

Night heeft het toch wel aardig uitgelegd. Maar wat betreft het orgel is het vaak een competitiestrijd. Vooral als er een nieuwe kerk gebouwd wordt, kijkt men vooral naar zusterkerken en pseudo-zusterkerken wat zij voor apparaat in de kerk hebben staan. En dan moet het eigen orgel net een paar stemmen meer hebben of iets duurder zijn. B.v. de competitie tussen ger. gem. en ger. gem. in Ned. te Opheusden is spreekwoordelijk. Overigens zwemmen beide gemeenten in het geld, dus het kan lijden.

Nog een algemene opmerking. Het grootste deel van onze collecten moeten we afdragen aan centrale organen van de Hervormde Kerk, i.v.m. de zogenaamde predikantstractementen en pensioenen. Ook al heb je geen eigen dominee, dan betaal je je nog scheel. Voor een kleine gemeente is dat nauwelijks op te brengen. Maar de hervormde bureaucratie kent geen enkel medelijden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 02 okt 2002 21:57

Waarom mag Gods kerk niet erg mooi zijn?
Het valt mij vaak op hoeveel zorg m.n. R.K-kerken aan hun gebouwen besteden.
De kerk is de werkplaats van de Heilige Geest. Mag dit niet een uitermate mooi uitgevoerd gebouw zijn?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 03 okt 2002 07:29

Die kerken staan meestal onder monumentenzorg!!!

Terug naar “Archief”