Alles lijkt wel te kunnen worden weggeredeneerd...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carlo
Verkenner
Verkenner

Alles lijkt wel te kunnen worden weggeredeneerd...

Berichtdoor Carlo » 07 feb 2003 12:52

In onze tijd lijkt alles wel te worden weggeredeneerd: het geloof is een psychologisch verschijnsel, iedereen heeft zijn eigen waarheid ( relativisme) enz. Men ziet het christendom als een Joodse sekte die bij gebrek aan steun in het eigen volk ' internationaal' gegaan is. Bovendien verschillen het Oude en Nieuwe Testament zoveel van elkaar enz. enz.

Hoe zou je ooit een postmodern mens kunnen bekeren ( menselijkerwijs), want alles redeneert men weg ? Kan je zo iemand wel overtuigen of gaapt er een te grote kloof?

Hoe kijken jullie aan tegen postmodernisme en relativisme?

mvg Carlo
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 feb 2003 12:54

misschien is het nog geeneens zo'n probleem dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, maar meer hoe integer daarmee omgegaan wordt. Ik denk dat daar het probleem ligt. Pas je jouw opvatting over de waarheid aan aan datgene wat je het beste uitkomt? Dat is dodelijk.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 07 feb 2003 13:01

surfer schreef:misschien is het nog geeneens zo'n probleem dat iedereen zijn eigen waarheid heeft, maar meer hoe integer daarmee omgegaan wordt. Ik denk dat daar het probleem ligt. Pas je jouw opvatting over de waarheid aan aan datgene wat je het beste uitkomt? Dat is dodelijk.

zoals ik steeds al zeg: 'eigen waarheid' bestaat niet! er zijn geen twee tegensprekende WAARHEDEN.

ik ben het met Carlo eens, dat het wegredeneren van de waarheid en het verzinnen van nieuwe waarheden om die waarheid weg te kunnen drukken, nu wel erg de overhand heeft. de postmoderne mens, heeft op basis van zijn rede zijn toekomst al in de hand, denkt men. daarom hebben ze geen bekering en geen God nodig...
ach... arme mens
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 07 feb 2003 13:25

Ik ben blij dat wij niet bekeren kunnen, want dan zou er niemand in de hemel zijn. Zo gunnend zijn wij nu eenmaal niet.

Dat beredeneren klopt, hier op school heb ik uren college over deze dingen en hebben we ook uren discussies. Het is soms heel moeilijk omdat je er als christen zijnde soms echt niet uitkomt en je jezelf niet altijd kunt verdediggen tegen anderen.

Toch kan men niet alles weg redeneren omdat er ook keiharde feiten zijn.

Ik raad je aan om o.a. "Gedenkstenen in de Jordaan" van Makay eens te lezen. Hij gaat hier op een goede manier op in.
Hij is een christen filosoof.

Als nadeel zie ik bij hem en bij o.a. Reile dat ze toch niet echt de kern noemen en toch niet altijd Gods Hand duidelijk aanwijzen.
Time flies when you have none!

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 07 feb 2003 14:40

Zelf ben ik sterk post-modernistisch. Zowel in mijn geloof als in mijn werk.

Carlo schreef:Hoe zou je ooit een postmodern mens kunnen bekeren ( menselijkerwijs), want alles redeneert men weg ? Kan je zo iemand wel overtuigen of gaapt er een te grote kloof?

Doe maar niet, zou ik zeggen. :? :roll: Ja, er is een enorme kloof tussen post-modernisme en westerse religies en de Islam. Juist omdat ze evangeliseren. Dat vinden wij post-modernen niet echt fijn, zelfs ongemakkelijk. Juist omdat we voor onszelf willen denken en niet in een groep.
Misschien dat bekering tegenwoordig meer zelfstandig is. Waarschijnlijk is dat ook wet het beste.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 feb 2003 14:58

zoals ik steeds al zeg: 'eigen waarheid' bestaat niet! er zijn geen twee tegensprekende WAARHEDEN
nee, maar alleen God kent de volledige waarheid en wij niet. Dus second best is dat je jezelf houdt aan de waarheid zoals jij die zien kan en tegelijkertijd streeft naar en bidt om meer licht.

1 Cor. 13:

9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 07 feb 2003 15:16

surfer schreef:
zoals ik steeds al zeg: 'eigen waarheid' bestaat niet! er zijn geen twee tegensprekende WAARHEDEN
nee, maar alleen God kent de volledige waarheid en wij niet. Dus second best is dat je jezelf houdt aan de waarheid zoals jij die zien kan en tegelijkertijd streven naar en bidden om meer licht.

OK, maar dat is niet hetzelfde als elkaar volledig vrij laten. Het is wel nodig om voortdurend in gesprek te gaan. Verder is het postmoderne denken innerlijk tegenstrijdig. De bewering dat er geen universele waarheid is accepteren zij als universele waarheid. Wanneer ze ook deze bewering in twijfel gaan trekken, verval je in absurditeiten.
The one thing you can give and still keep is your word.

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 07 feb 2003 21:36

laten we dan spreken over 'ik denk dit' of 'dit is mijn mening' maar niet over 'dit is mijn waarheid' of 'voor mij is dit waar'. kan ik op een of andere manier niet zo tegen.... weet niet hoe het komt...ach.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 07 feb 2003 23:58

rpdingemanse schreef:laten we dan spreken over 'ik denk dit' of 'dit is mijn mening' maar niet over 'dit is mijn waarheid' of 'voor mij is dit waar'. kan ik op een of andere manier niet zo tegen.... weet niet hoe het komt...ach.

Laten we het zó zeggen: Dit ís waar!
Er is geen ander Waarheid dan Christus.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 08 feb 2003 22:10

Elsa schreef:
rpdingemanse schreef:laten we dan spreken over 'ik denk dit' of 'dit is mijn mening' maar niet over 'dit is mijn waarheid' of 'voor mij is dit waar'. kan ik op een of andere manier niet zo tegen.... weet niet hoe het komt...ach.

ben ik ook voor, maar dan moet je zo ZEKER wezen dat je, met argumenten, kunt weergeven dat de ander fout zit. dan kun je dit zeggen.
Amen medestrijder!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 feb 2003 11:30

dat is niet meer dan een statement, dat inhoudsloos is als je er geen handen en voeten aan kunt geven.

En dan zul je toch moeten interpreteren.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Alles lijkt wel te kunnen worden weggeredeneerd...

Berichtdoor groenrondballetje » 10 feb 2003 11:48

Carlo schreef:In onze tijd lijkt alles wel te worden weggeredeneerd: het geloof is een psychologisch verschijnsel, iedereen heeft zijn eigen waarheid ( relativisme) enz. Men ziet het christendom als een Joodse sekte die bij gebrek aan steun in het eigen volk ' internationaal' gegaan is. Bovendien verschillen het Oude en Nieuwe Testament zoveel van elkaar enz. enz.

Persoonlijk denk ik dat je met de hedendaagse kennis een voordeel kunt hebben t.o.v. de vroegere onwetendheid. Kennis is een krachtig wapen, om je te wapenen tegen onwaarheden. Helaas leidt kennis lang niet altijd tot begrip en wijsheid, niet bij christenen, en niet bij niet-christenen.

Carlo schreef:Hoe zou je ooit een postmodern mens kunnen bekeren ( menselijkerwijs), want alles redeneert men weg ? Kan je zo iemand wel overtuigen of gaapt er een te grote kloof?

Ik denk dat het belangrijk is/wordt dat ook gelovigen de kennis van zaken inhoudelijk goed begrijpen, en zien wat echt sterk en echt zwak is van een bepaalde theorie. Op die manier kun je inhoudelijk zien in hoeverre een bepaalde kennis of visie strijdig is met geloof, of juist het geloof ondersteund.

Carlo schreef:Hoe kijken jullie aan tegen postmodernisme en relativisme?

Ik denk dat de stelling dat alles relatief is, zichzelf relativeert. Het is belangrijk te begrijpen waarop een stelling is gebaseerd, en daar kun je als christen ook wat mee. Je kunt bv de verschillen verklaren tussen de 4 evangelien. Het blijft belangrijk hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: Alles lijkt wel te kunnen worden weggeredeneerd...

Berichtdoor kootje » 10 feb 2003 14:01

Misschien kun je met je wandel je naaste voor Christus winnen. Als uit je wandel blijkt dat je geloof meer is dan een psychologisch verschijnsel...
Verder denk ik dat kennis een belangrijke ondersteuning is.

Terug naar “Archief”