Kruis slaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Kruis slaan

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 06:30

In een ander topic was er een reactie die me stilzette bij een vraag:

Optimatus schreef:Als het aan mij ligt tot in de + eeuwen der eeuwen.

+ = slaat kruisje

In de Roomse kerk, en mogelijk ook in andere kerken slaat men vaak een kruisje om bepaalde redenen.

1. Waarom doet men dit, wat is de betekenis hiervan?
2. Is dit wel Bijbels gefundeerd (+ bewijs uit de Schrift)?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier meer van weten. Wellicht de geciteerde...?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 nov 2004 09:52

Ik weet niet precies wat t inhoudt, maar ik vind het een onwijs mooi gebaar! Maar misschien is de achtergrond ervan wel heel bizar...heb even gezocht, maar kan er (nog) niks over vinden.
Engaged @ 07-01-2005

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 23 nov 2004 10:52

Mijn eerste indruk: mooi gebaar!!! Ik zou ook wel de achtergrond van willen weten, dus ik wacht af..
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 nov 2004 10:57

Het slaan van een kruis word vaak gedaan bij een gebed, Vader (boven) zoon, heilige geest en amen. Mijn buurjongen doet het ook vaak, naar het eten ,gewoon het onze vader en aan het eind dan het kruisje slaan... traditie

Ik vind het mooi gebaar, maar ik denk dat het van vroeger uit een heidens iets is geweest, voor het afweren van kwade krachten und machten.

Vaak word ook alleen het kruisje geslagen, omdat er geen tijd is voor een gebed... Net zoiets als Luther zei, heilige Anna sta mij bij... een uitdrukking
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 23 nov 2004 11:09

Het gebaar zelf is mooi, maar volgens mij is het in oorsprong een gebaar om het kwaad te weren.

Iemand noemt de duivel, en je slaat een kruis om ongeluk te voorkomen. Het is meer een uiting van bijgeloof, zoals het niet onder een ladder doorlopen, dan een uiting van geloof.

Verschilt natuurlijk per persoon die het gebruikt, maar ik zal de gewoonte niet snel overnemen :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 12:29

Ik weet niet precies hoe Rome het kruisteken hanteert, Utrecht (OK) doet het op vier plaatsen:

Bij het begin van de schuldbelijdenis:
+ Onze Hulp is in de Naam van de Heer
DIE HEMEL EN AARDE GEMAAKT HEEFT

In het Eucharistisch (=Tafel)gebed:
Bij het opheffen van de hostie:
uit Euch. Gebed nr. 2: Neemt, eet, dit is Mijn Lichaam Dat voor u gegeven wordt *hostie wordt opgeheven, altaarschel klinkt, parochianen maken het kruisteken*

Bij het opheffen van de kelk:
uit Euch. Gebed nr. 2: Drinkt allen hieruit. Dit is Mijn Bloed van het Nieuwe Verbond, dat voor u en voor velen vergoten wordt tot vergeving van de zonden *kelk wordt opgeheven, altaarschel klinkt, parochianen maken het kruisteken*

Bij de zegen:
zegen nr. 1: De Almachtige God, + Vader, Zoon en Heilige Geest geve u Zijn zegen

Als er een bisschop voor gaat, wordt de zegen gezongen:
De Naam des Heren zij gezegend
VAN NU AAN TOT IN EEUWIGHEID
Onze Hulp in de Naam van de Heer,
DIE HEMEL EN AARDE GEMAAKT HEEFT.
Zegene u de Almachtige God,
+Vader, +Zoon en +Heilige Geest.
AMEN

Ik denk - ik zal het eens navragen - dat het gebeurt om de zondige staat der mensheid aan te geven. Christus is voor ons gestorven aan het kruis om de zonden te dragen en de mensheid te verlossen. Elk mens heeft zijn eigen kruis te dragen en ik denk dat de aanwezigheid van God niet kan worden aanvaard dan zonder zich te beseffen dat de zonden nog altijd op ons rusten. Voorts drukt het uit dat niemand tot de Vader komt dan door de Gekruisigde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Kruis slaan

Berichtdoor groenrondballetje » 23 nov 2004 20:10

caprice schreef:In een ander topic was er een reactie die me stilzette bij een vraag:
Optimatus schreef:Als het aan mij ligt tot in de + eeuwen der eeuwen.
+ = slaat kruisje

In de Roomse kerk, en mogelijk ook in andere kerken slaat men vaak een kruisje om bepaalde redenen.
1. Waarom doet men dit, wat is de betekenis hiervan?
2. Is dit wel Bijbels gefundeerd (+ bewijs uit de Schrift)?
Ik hoop dat er mensen zijn die hier meer van weten. Wellicht de geciteerde...?

1
De betekenis van de 4 hoeken die aangegeven worden met het kruis is inderdaad zoals al eerder aangegeven:
in de naam van de Vader, de Zoon, de Heilige Geest, Amen.

2
Of het Bijbels is :?:

- de tekst is Bijbels (in de naam van de Vader, de Zoon, de Heilige Geest, Amen.) althans Bijbelser in mijn ogen dan wat ik ook wel eens hoor "in Jezus Naam alleen, amen"

- Het Kruis is een Bijbels symbool ...

- Het symbool zelf lijkt me een menselijk verzinsel (althans ik vind het net zo min terug in de Bijbel als een ICHTUS-visje of iets dergelijks) maar of dat per definitie fout is ....
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 20:34

Precies... is bidden met gevouwen handen en de ogen dicht bijbels te onderbouwen? Is het bijbels te onderbouwen dat een dominee op een preekstoel staat? Is ieder aspect van de kerkelijke liturgie bijbels te onderbouwen in de vorm waarin het plaatsvindt? Zijn 2 kerkdiensten op een zondag bijbels te onderbouwen?

Moet alles wat we doen letterlijk in de bijbel staan, bijbels te onderbouwen zijn? Dan moeten we een hoop gaan veranderen. Maar de bijbel vult niet alles precies voor mensen in maar laat mensen vrij in allerlei zaken... en geeft als enige regel mee: Wat U doet, doe het tot eer van God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 21:42

Bedankt voor de reacties. Ik ben al wat wijzer geworden. Ik zit nu vooral nog even met de tweede vraag.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 23:48

Ik heb je daar het antwoord op gegeven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 24 nov 2004 00:05

Marnix schreef:Ik heb je daar het antwoord op gegeven.
het of een ? :wink:

Caprice schreef:2. Is dit wel Bijbels gefundeerd (+ bewijs uit de Schrift)?

Ik kan zelf niet iets bedenken (op grond van de Bijbel) waarop het rechtstreeks is af te keuren.

groenrondballetje schreef:de tekst is Bijbels (in de naam van de Vader, de Zoon, de Heilige Geest, Amen.) althans Bijbelser in mijn ogen dan wat ik ook wel eens hoor "in Jezus Naam alleen, amen"

Waarbij we wel mee moeten nemen dat Christus onze (?) Voorbidder is. Volgens mij is dat de achterliggende gedachte van het "om Christus wil"

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2004 00:20

Hehe, Marnix die de objectieve en ultieme waarheid schenkt. 8)

LegoDoos
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LegoDoos » 24 nov 2004 00:45

Aragorn schreef:

Helaas. Op de EH heb ik ondertussen al geleert dat de mens geen objectieve en ultieme waarheden kan geven. :roll:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 00:46

een antwoord... in mijn optiek het antwoord. Als alles wat we doen namelijk letterlijk in de bijbel moet staan gaat er momenteel wel heel veel mis in de kerk :)

En inderdaad, wat al werd aangehaald, de ichtus-tekens die in het zand werden getekend waren toch ook niet verkeerd? :) Hoewel de bijbel nergens gebied om, als je vervolgt wordt en een ander wil ontmoeten en wil weten of hij/zij ook gelooft je een ichtusvisje in het zand moet tekenen :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 nov 2004 00:50

LegoDoos schreef:
Aragorn schreef:

Helaas. Op de EH heb ik ondertussen al geleert dat de mens geen objectieve en ultieme waarheden kan geven. :roll:

Weg met de EH dan! :shock: Het is een onomstotelijk objectief feit dat deze aanslag op de objectieve waarheid een list van de duivel is! 8)

@Marnix: er is natuurlijk wel een verschil met het tekenen van het visje. Als er een bepaalde betekenis of kwade-geesten-afwerende kracht aan toegekend wordt (wat vroeger volgens mij wel gebeurde) zit het denk ik mis.

Terug naar “Archief”