Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 12:29
Ik weet niet precies hoe Rome het kruisteken hanteert, Utrecht (OK) doet het op vier plaatsen:
Bij het begin van de schuldbelijdenis:
+ Onze Hulp is in de Naam van de Heer
DIE HEMEL EN AARDE GEMAAKT HEEFT
In het Eucharistisch (=Tafel)gebed:
Bij het opheffen van de hostie:
uit Euch. Gebed nr. 2: Neemt, eet, dit is Mijn Lichaam Dat voor u gegeven wordt *hostie wordt opgeheven, altaarschel klinkt, parochianen maken het kruisteken*
Bij het opheffen van de kelk:
uit Euch. Gebed nr. 2: Drinkt allen hieruit. Dit is Mijn Bloed van het Nieuwe Verbond, dat voor u en voor velen vergoten wordt tot vergeving van de zonden *kelk wordt opgeheven, altaarschel klinkt, parochianen maken het kruisteken*
Bij de zegen:
zegen nr. 1: De Almachtige God, + Vader, Zoon en Heilige Geest geve u Zijn zegen
Als er een bisschop voor gaat, wordt de zegen gezongen:
De Naam des Heren zij gezegend
VAN NU AAN TOT IN EEUWIGHEID
Onze Hulp in de Naam van de Heer,
DIE HEMEL EN AARDE GEMAAKT HEEFT.
Zegene u de Almachtige God,
+Vader, +Zoon en +Heilige Geest.
AMEN
Ik denk - ik zal het eens navragen - dat het gebeurt om de zondige staat der mensheid aan te geven. Christus is voor ons gestorven aan het kruis om de zonden te dragen en de mensheid te verlossen. Elk mens heeft zijn eigen kruis te dragen en ik denk dat de aanwezigheid van God niet kan worden aanvaard dan zonder zich te beseffen dat de zonden nog altijd op ons rusten. Voorts drukt het uit dat niemand tot de Vader komt dan door de Gekruisigde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.