johannes1 schreef:aragorn schreef:Wie zegt dat het vroeger wel kon dan? Voorzover ik gehoord heb was er toen ook al genoeg kritiek op dominees die te lang doorgingen (zelfs vanuit de kerkenraad), er stond soms zelfs een zandloper op de preekstoel.
En in de kroeg praat je met iemand, dat is interactief en iets heel anders dan een betoog aanhoren.
mijn vader zei dat, hij kerkte bij ds zandt en bij ds kersten en nog 1 van wie mij de naam ontschoten is, en daar duurde een preek soms wel 2 uur. en dat hij moest rennen om thuis te eten en dan weer snel terug te gaan voor de volgende dienst. dat niet iedereen dat aankon das waar, maar het kon wel.
wat vind je belangrijker het betoog over het Woord des Heeren of een interactief praatje?
Ik vind het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen; jongeren die dit totaal niet gewend zijn, ouderen die dit geen 4 uur volhouden, kinderen die dat helemaal niet trekken.... zoveel mogelijk leren van dat betoog over het Woord des Heeren. Maak geen karikatuur door het te vergelijken met een interactief praatje. Het gaat er in de kerk om dat Gods Woord wordt uitgelegd en mensen er van leren, dat kan ook dmv interactiviteit, visuele aspecten etc.
Het gevaar is dat we ons dan teveel op de vorm gaan richten dan op de inhoud. Er leeft tegenwoordig onder de moderne mens een drang om alles te gaan veranderen. De kerk moet zich niet met de tijd meeveranderen. God is geen modern God, maar Hij is gisteren en heden dezelfde in der eeuwigheid (Hebr. 13).
God is dus ook een God van vandaag, een interactieve beeldcultuur... en Zijn Woord kan dus ook met behulp van sheets, beamer en interactie uitgelegd worden. En het gevaar dat we ons teveel gaan richten op vormen en niet op inhoud, daar ben ik niet bang voor. Op scholen geven ze toch ook niet op een ouderwetse onaansprekende manier les omdat ze bang zijn dat de leerlingen teveel zich op de vorm gaan richten.
Alex schreef:Kritiek was er, is er en zal er altijd zijn, maar das niet algemeen. Dominees preekten in de middeleeuwen zelfs wel zo'n zeven keer per zondag!!! Van 's morgens vijf tot 's avonds een uur of tien. Dat is de zondag VIEREN!
De zondag vieren betekent niet gezellig met je vrienden eten, of naar het strand , maar het betekent dat je met Gods Woord en Zijn dienst bezig bent!
Waarom kwamen de eerste gemeenten van Christus dan niet 5 tot 7 keer samen op een zondag om preken te horen? Nee ze waren bij elkaar en aten en drinken samen. Daarnaast ga je helemaal voorbij aan het feit dat God een vrije dag gaf, in de eerste plaats als RUSTdag... lekker veel rust heb je als je zo vaak naar de kerk gaat.... mij niet gezien, ik denk dat God helemaal niet van me vraagt dat ik zondag van de ene kerkdienst naar de andere vlieg, integendeel.