Paulus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 21:40

Rafaëlla schreef:Maar Jas,

Dat is alle eeuwen al zo geweest.
Voordat de kerk ontstond zoals wij hem kennen, ging het volk ook in afgodendienst.
Was er ook sprake van vermenging.
Mensen blijven op zoek, omdat ze geschapen zijn om God te aanbidden.
Alleen daarin vinden ze volkomenheid en innerlijke rust.

Maar ik wil je complimenteren over je toon.
Eerlijk gezegd ben ik pas een paar dagen aktief op dit forum en las de eerste dagen alleen maar berichten van en tegen jou.
In je laatste postings op dit subforum en het algemeen forum bemerk ik een lichte verandering.
Je bent gedreven en ik lees dat je grote liefde hebt voor onze schepper.
Dat is wat ons verbindt.
Je toon is nu iets prettiger leesbaar :wink: .
Mijn complimenten daarvoor.

Nu weer on-topic.
Paulus is ook heden ten dage nog steeds een inspirerend voorbeeld voor vele Christenen. Zo ook voor mij.

God Bless, Rafaëlla

Ik weet dat ik scherp ben. Als God daarmee niet gediend wordt, maar eerder de waarheid ongeloofwaardig wordt, pas ik me graag aan. Hier vergeet men echter nogal eens dat mijn scherpheid ook uit liefde voortkomt. Maar goed, iets minder scherp, maar geen andere boodschap. :)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 11 nov 2004 10:22

Ik geloof wel dat de Bijbel van de eerst hoofdletter tot de laatste punt Gods woord is. Gelukkig wel zeg. Wat zou ik anders wel en wat niet moeten geloven?
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 11 nov 2004 11:02

O maar bischop Ik ook hoor!

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 13:10

Het probleem dat ik met Paulus heb is dat hij een bepaalde visie op het christelijk geloof heeft opgeschreven. Veel van zijn brieven - zo niet allemaal - zijn eigenlijk hele lange predikaties. Ik merk bij hem ook enige interpretatie, zoals over de rol van de vrouw. Schreef hij ook over kinderen?

Persoonlijk vind ik dat Paulus een muur van kerkelijk institutionalisme om Christus heeft neergezet. Niemand komt tot de Vader dan door Christus en niemand komt tot Christus dan door Paulus. En dat maakt mijn voorliefde voor Paulus vrij klein.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 13:14

Ik sluit mij bij Optimatus aan. Daarnaast vind ik het opvallend dat iemand die niet deel uitmaakte van de 12 discipelen de grootste invloed heeft gehad en nog altijd heeft op de kerk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 13:17

Als Christus zegt: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf dan vind ik Paulus' brieven en raadgevingen het bestuderen waard, maar niet bindend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 23 nov 2004 15:01

Sabra schreef:Ik sluit mij bij Optimatus aan. Daarnaast vind ik het opvallend dat iemand die niet deel uitmaakte van de 12 discipelen de grootste invloed heeft gehad en nog altijd heeft op de kerk.

Dat is Gods Geest die dat bewerkt stelligt. Wel opgevallen dat de 12e persoon die de plaats van Judas Iskariot moest innemen, door de mens gekozen is en niet door Jezus? Paulus is door Jezus uitverkoren om apostel te zijn. Dit is ook door de overige apostelen erkent. Petrus erkent dat Paulus met gezag van God spreekt. En zet zijn brieven in lijn met het OT.

In de bijbel staat niets in wat God er niet in zou willen hebben gezet. Paulus heeft meerdere brieven geschreven, echter niet alle brieven staan in de bijbel, slechts 13 (14 voor degene die de hebr.brief ook aan Paulus toeschrijft). Dat in een periode van 30 jaar.
Dat sommige met bepaalde teksten niet uit de voeten kan, (zoals over de vrouw) wil niet zeggen, dat het een eigen visie is. Ik denk dat je dan een nadere bestudering van deze teksten moet doen. Ook in welke contex iets geschreven is.
Optimatus schreef:Als Christus zegt: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf dan vind ik Paulus' brieven en raadgevingen het bestuderen waard, maar niet bindend

Dan is Godswoord als ik jou goed begrijp niet bindend? Wat is dan wel bindend?
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 nov 2004 18:16

Ik vind de brieven van paulus prachtig! Vooral in Romeinen lees ik zijn bewogenheid en bevlogenheid, en zijn oproep om toegewijdt aan God en je naasten te leven., in een oprechte, eerlijke levenswandel.
En wat dacht je van het stuk over de uitnemendheid der liefde!
Paulus brieven ervaar ik als scherpe, maar liefdevolle lessen. ZEker het woord van God!

Ik weet wel dat veel mensen moeite hebben met de gedeelten over de vrouwen in de kerkelijke gemeente en in het huwelijk.
ik heb daar nooit echt moeite meegehad, en ervaar het zeker niet als vrouwonvriendelijk ofzo.
Dat is puur wat je er zelf van maakt. Ik zie dat Paulus ordelijkheid en structuur in huwelijk en kerk enorm waardevol acht en zeker niet dat hij vrouwen als minderwaardig zag, dat is zeer onterecht om dat daar uit op te maken.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 23 nov 2004 19:01

meschianza schreef:Ik vind de brieven van paulus prachtig! Vooral in Romeinen lees ik zijn bewogenheid en bevlogenheid, en zijn oproep om toegewijdt aan God en je naasten te leven., in een oprechte, eerlijke levenswandel.
En wat dacht je van het stuk over de uitnemendheid der liefde!
Paulus brieven ervaar ik als scherpe, maar liefdevolle lessen. ZEker het woord van God!

Ik weet wel dat veel mensen moeite hebben met de gedeelten over de vrouwen in de kerkelijke gemeente en in het huwelijk.
ik heb daar nooit echt moeite meegehad, en ervaar het zeker niet als vrouwonvriendelijk ofzo.
Dat is puur wat je er zelf van maakt. Ik zie dat Paulus ordelijkheid en structuur in huwelijk en kerk enorm waardevol acht en zeker niet dat hij vrouwen als minderwaardig zag, dat is zeer onterecht om dat daar uit op te maken.

helemaal mee eens meschianza :P
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 nov 2004 19:08

Optimatus schreef:Niemand komt tot de Vader dan door Christus en niemand komt tot Christus dan door Paulus. En dat maakt mijn voorliefde voor Paulus vrij klein.

Zit je nu niet heel vroom je ongeloof te beschrijven ?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 19:24

Optimatus schreef:Persoonlijk vind ik dat Paulus een muur van kerkelijk institutionalisme om Christus heeft neergezet. Niemand komt tot de Vader dan door Christus en niemand komt tot Christus dan door Paulus. En dat maakt mijn voorliefde voor Paulus vrij klein.

Dit getuigt van een absoluut onbegrip van Paulus waardoor je hem ernstig tekort doet. Bovendien ga je er van uit dat hetgeen Paulus schrijft niet de Schrift is anders zou je niet tot een dergelijke opvatting kunnen komen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 nov 2004 19:30

Sabra schreef:Ik sluit mij bij Optimatus aan. Daarnaast vind ik het opvallend dat iemand die niet deel uitmaakte van de 12 discipelen de grootste invloed heeft gehad en nog altijd heeft op de kerk.

God heeft dit bij Paulus op het oog gehad geloof dat dat ergens in Handelingen staat. 1 van de grootste vervolgers van de kerk van die dagen werd 1 van de belangerijkste grondleggers van de christelijke geloof. waarom heb je daar moeite mee? Heel de Bijbel is Gods Woord ongeacht degene die God daarvoor heeft willen gebruiken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 19:38

Yael schreef:

God heeft dit bij Paulus op het oog gehad geloof dat dat ergens in Handelingen staat. 1 van de grootste vervolgers van de kerk van die dagen werd 1 van de belangerijkste grondleggers van de christelijke geloof. waarom heb je daar moeite mee? Heel de Bijbel is Gods Woord ongeacht degene die God daarvoor heeft willen gebruiken.

Ja zo zie ik dat ook. Het leidt allemaal tot niets om sommige stukken niet als Gods Woord te willen zien.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 19:42

Ik heb daar geen moeite mee, ik vind het opvallend.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 19:57

Sabra schreef:Ik heb daar geen moeite mee, ik vind het opvallend.

Misschien heeft God er dan ook geen moeite mee om je naam uit het Boek des Levens te delgen.

Terug naar “Archief”