taal die wij begrijpen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 14:15

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Optimatus schreef:Ook in een Bijbeltekst kun je een iegelijk rustig in een ieder, elk of iedereen omzetten.

Wil je dat de Bijbel voor een groot publiek toegankelijk blijft, zul je het taalgebruik zo moeten aanwenden dat het grote publiek het snapt. Zo werkt dat nou eenmaal.

Het grote publiek in de kerk begrijpt het. Jij begrijpt het in elk geval wel, en daar gaat het om, toch?

Ben jij nou echt ziende blind en horende doof? Het gaat niet om de kleine kudde in de kerk maar om de massa BUITEN DE KERK! Wil je dat die gered wordt of niet?

Een aantal berichten terug zei iemand nog dat het niet het onderwerp van dit topic was, dus bij behoefte staat het u vrij om een nieuw onderwerp te openen (over de vorm van de boodschap die wij naar buiten hebben uit te dragen o.i.d.).

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 nov 2004 14:17

Optimatus schreef:Ben jij nou echt ziende blind en horende doof? Het gaat niet om de kleine kudde in de kerk maar om de massa BUITEN DE KERK! Wil je dat die gered wordt of niet?

Denk je dat die massa het hoog-liturgische circus in de oud-katholieke kerk wel doorgrondt ?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 14:20

De katholieke liturgie niet direct nee, maar de teksten zijn helder en hedendaags, niet verloren laten gaande de inhoud van alle eeuwen.

Los daarvan, ik ben vooralsnog protestant...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 14:21

Sabra schreef:
caprice schreef:Het is wel waar dat er veel valse profeten zijn, maar ik doelde meer op diegenen waar je het onderscheid tussen een zuivere en valse prediking niet gemakkelijk hoort, vooral als je tot de eenvoudigen des volks behoort.

Dan is het juist zaak om een en ander te vertellen in hedendaags Nederlands. En je niet te beperken tot 17e eeuws Nederlands.

Je overdrijft grotelijks als je de woorden van de prediking bestempelt als '17e eeuws Nederlands'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 14:28

Ik heb afgelopen zondag toch echt heel goed moeten luisteren om überhaupt te snappen waar het over ging.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 14:36

Optimatus schreef:Ik heb afgelopen zondag toch echt heel goed moeten luisteren om überhaupt te snappen waar het over ging.

En begreep je het niet, dan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 14:40

Ik begreep het wel, maar ik doel steeds op mensen die afgeschrikt worden door het kerkelijk jargon. Als de kerk de taal van deze tijd niet wil spreken, zal zij verworden tot een in zichzelf gekeerde, van de wereld afgekeerde en verstarde gemeenschap.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 14:44

Optimatus schreef:Ik begreep het wel, maar ik doel steeds op mensen die afgeschrikt worden door het kerkelijk jargon. Als de kerk de taal van deze tijd niet wil spreken, zal zij verworden tot een in zichzelf gekeerde, van de wereld afgekeerde en verstarde gemeenschap.

De wereld is een van de kerk afgedwaalde en vervreemde groep mensen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 14:50

Dat zal best, maar een deel van de wereld heeft nooit van de kerk gehoord en een ander deel dwaalde af omdat zij de wereldlijke herder der kerk niet meer konden volgen vanwege het feit dat zij de wereldlijke herder der kerk niet meer konden verstaan omdat die zeventiende eeuws Nederlands murmelde.

Wil de kerk als insituut overleven, dan zal zij haar vorm moeten aanpassen zonder haar leer prijs te geven aan deze tijd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:06

caprice schreef:

Je overdrijft grotelijks als je de woorden van de prediking bestempelt als '17e eeuws Nederlands'.

En jij overdrijft schromelijk als je zegt of denkt dat de oudvaders een antwoord hebben op hetgeen allemaal gebeurd vandaag de dag.

De kerk moet de taal van deze tijd spreken, anders kunnen wij niet het gebod van Jezus voldoen om alle volken tot zijn discipelen te maken.
Laatst gewijzigd door Sabra op 23 nov 2004 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 15:09

Helemaal mee eens.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:13

Sabra schreef:De kerk moet de taal van deze tijd spreken, anders kunnen wij niet het gebod van Jezus voldoen om alle volken tot zijn discipelen te maken.

Dat kunnen wij ook niet. Dat kan alleen God.
Het is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan, hoor.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:15

Ik zie vooralsnog de (kansel)taal in de reformatorische kerken niet zomaar veranderen. Het lijkt me daarom nutteloos en vruchteloos om je er mee bezig te houden en met dit onderwerp de tijd te verdoen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 15:15

Waarom geeft Jezus dan de opdracht aan ons: gaat heen en maakt alle mensen tot mijn discipelen?

Als wij dat niet kunnen, waarom zou Hij anders die opdracht geven. Ik vind dat getuigen van een vergaande lijdzaamheid die christenen niet past.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 15:27

Sabra schreef:Waarom geeft Jezus dan de opdracht aan ons: gaat heen en maakt alle mensen tot mijn discipelen?

Als wij dat niet kunnen, waarom zou Hij anders die opdracht geven. Ik vind dat getuigen van een vergaande lijdzaamheid die christenen niet past.

Mattheüs 28 vers 19:
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Marcus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.

Kun je even aanwijzen waar er staat dat 'wij alle mensen tot discipelen moeten maken'?

Terug naar “Archief”