Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 nov 2004 09:49

de titel is toch verstandelijk gehandicapten, als bijde ouders bijvoorbeeld een down-syndroom hebben lijkt me het gewoon minder tacties, ik gun ze het wel... maar denk ook aan de kinderen!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 23 nov 2004 10:06

Het beleid is niet uitvoerbaar omdat het veel te veel geld kost. Bovendien is er een chronisch te kort aan menskracht.

Verstand is beter meetbaar dan sociale vaardigheden, vandaar dat verstand als criterium gekozen is. Nogmaals, het is nu eenmaal zo dat mensen met een gemiddeld of bovengemiddeld IQ beter voor kinderen kunnen zorgen dan mensen met een heel laag IQ.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 nov 2004 11:18

Vaak heb ik bij "gewone" mensen al twijfels.
Gisteravond laat zag ik een programma over een alleenstaande moeder met 4 kinderen, die zo sadistisch tegen die kids was.
Echt zo'n aso vrouw.
Die kinderen werden door haar kansloos gemaakt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 nov 2004 11:46

Mariamagdalena schreef:Vaak heb ik bij "gewone" mensen al twijfels.
Gisteravond laat zag ik een programma over een alleenstaande moeder met 4 kinderen, die zo sadistisch tegen die kids was.
Echt zo'n aso vrouw.
Die kinderen werden door haar kansloos gemaakt.

Een moeder met een persoonlijkheidsstoornis? :?
Als amateur-psycholoog komt die gedachte dan wel bij me bovendrijven.
Lijkt me geen pretje voor de kinderen. Maar goed, is wel off-topic.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 nov 2004 12:38

Een persoonlijkheidstoornis is eigenlijk ook een handicap, maar er zijn ook genoeg mensen die volkomene normaal (wat is normaal..) jij en die toch hun kinderen aftuigen of weet ik wat
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 23 nov 2004 13:39

Dat is zonder meer waar. Dat mensen 'normaal' zijn is geen voorspeller van een goede opvoeding, er zijn uitzonderingen. Maar het blijkt gewon dat normale mensen beter kinderen kunnen opvoeden dan mensen met een handicap, of dit nu geestelijk of verstandelijk is.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 nov 2004 16:18

Floefloe schreef:Dat is zonder meer waar. Dat mensen 'normaal' zijn is geen voorspeller van een goede opvoeding, er zijn uitzonderingen. Maar het blijkt gewon dat normale mensen beter kinderen kunnen opvoeden dan mensen met een handicap, of dit nu geestelijk of verstandelijk is.

geestelijk gehandicapten zijn mensen die een handicap hebben op het geestelijke vlak bijv.: geloofsbeleving. Een dominee of pastoor worden daarom ook wel geestelijken genoemd

verstandelijk gehandicapten zijn mensen die beperkingen hebben in hun denk vermogen. Ze denken als mensen die veel of iets jonger zijn dan zij zelf.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 24 nov 2004 09:55

Ehm, die scheiding kende ik nog niet, in dat geval gaat het hiet alleen om verstandelijk gehandicapten.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 nov 2004 12:46

Gerdien B. schreef:
Floefloe schreef:Dat is zonder meer waar. Dat mensen 'normaal' zijn is geen voorspeller van een goede opvoeding, er zijn uitzonderingen. Maar het blijkt gewon dat normale mensen beter kinderen kunnen opvoeden dan mensen met een handicap, of dit nu geestelijk of verstandelijk is.

geestelijk gehandicapten zijn mensen die een handicap hebben op het geestelijke vlak bijv.: geloofsbeleving. Een dominee of pastoor worden daarom ook wel geestelijken genoemd

verstandelijk gehandicapten zijn mensen die beperkingen hebben in hun denk vermogen. Ze denken als mensen die veel of iets jonger zijn dan zij zelf.

Volgens mij is het gewoon hetzelfde.
De dikke van Dale zegt zit: gees·te·lijk (bn.)
1 betr. hebbend op de geest, de psyche => mentaal, onstoffelijk, psychisch; <=> lichamelijk
2 betr. hebbend op godsdienst => godsdienstig; <=> wereldlijk

Dus als je iemand bent met een verstandelijke beperking dan ben je verstandelijk (want het beperkt je verstand) of tewel geestelijk (het beperkt ook je geest, psyche) gehandicapt.
Daarom noemt met het ook Psychiatrie.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 nov 2004 19:25

Ik ben het absoluut niet met je eens! met een verst. handicap kunnen dingen goed op een rijtje hebben! ze denken alleen als kinderen! Zijn kinderen dan ook psychisch?

volgens mij staat er dus duidelijk in de van Dale: geestelijk en psyche. Ik zie er niet staan verstand!

Op de 1ste schooldag van mijn opleiding krijg je al in gegoten dat er zeker een verschil in zit! En dat verschil heb ik hierboven geprobeerd duidelijk te maken.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 nov 2004 08:45

Gerdien B. schreef:Ik ben het absoluut niet met je eens! met een verst. handicap kunnen dingen goed op een rijtje hebben! ze denken alleen als kinderen! Zijn kinderen dan ook psychisch?

volgens mij staat er dus duidelijk in de van Dale: geestelijk en psyche. Ik zie er niet staan verstand!

Op de 1ste schooldag van mijn opleiding krijg je al in gegoten dat er zeker een verschil in zit! En dat verschil heb ik hierboven geprobeerd duidelijk te maken.

Je moet toch nog eens beter lezen wat er staat.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 nov 2004 15:55

joepie schreef:Je moet toch nog eens beter lezen wat er staat.

leg dan is uit hoe jij dat leest/opvat!

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 01 dec 2004 20:56

Ik vind het persoonlijk geen goed idee als gehandicapte mensen een kind opvoeden. Bij het verzorgen van een baby komt echt heel wat kijken! Maar ook later als kinderen groot zijn! Bovendien worden kinderen ook overal op aangekeken, ook op hun ouders. (ik bedoel dat kinderen hard voor elkaar kunnen zijn!)

Maar wat als een gehandicapt stel een kind krijgt met een gedragsstoornis? Dat wordt nog veel moeilijker dan het al had kunnen zijn!
Dus, dat.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 dec 2004 23:48

dE bAdEeND schreef:Maar wat als een gehandicapt stel een kind krijgt met een gedragsstoornis? Dat wordt nog veel moeilijker dan het al had kunnen zijn!

Dat wordt het dan voor ieder gezin. Denk niet dat je van te voren hier van uit moet gaan! Alleen het feit op zich van een kind krijgen!

pip
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pip » 04 dec 2004 00:26

Wij die denken normaal te zijn vellen een waardeoordeel over anderen die in onze ogen minder zijn. Liefde tussen twee mensen is het allerhoogste goed en wanneer daar kinderen uit voortkomen is dat de wil van God geweest. Wij hebben de edele taak zo goed als het mogelijk is voor deze mensen te zorgen als ware het een van ons. Economische of practische motieven zijn valse motieven om dit gebeuren negatief af te schilderen. Het eutenaseren van een vonk des levens is net zo fout als het voortijdig afbreken van welk leven dan ook. Wij zijn ook in een bepaalde gradatie geestelijk gehandicapt ookal denken we zelf van niet. Het is niet aan ons een waardeoordeel te vellen over het leven van anderen!
vrede voor allen

Terug naar “Archief”