straatevangelisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

straatevangelisatie

Berichtdoor Lalage » 06 feb 2003 08:56

Wat vinden jullie van straatevangelisatie? Je hoeft dan niet meteen te denken aan hele gesprekken aanknopen met onbekenden, maar iets uitdelen wat mensen aan het denken zet (een kaartje met een bijbeltekst ofzo).

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 06 feb 2003 09:32

Heel mooi en gaaf.. Bij ons in de gemeente doen ze het ook... Ze staan op maandag met een kraampje in de winkelstraat en proberen door middel van een kleine enquete mensen naar hun kraampje te krijgen, en een gesprek te krijgen....

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 06 feb 2003 21:15

Goeie bezigheid. Geen uren met mensen gaan staan praten als ze dat niet willen, dat werkt averechts. Niets dwingen, gewoon vrijwillig iets geven, en als ze interesse hebben er meer over vertellen. Heel goed werk!

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 06 feb 2003 21:36

[quote="janneke"]Goeie bezigheid. Geen uren met mensen gaan staan praten als ze dat niet willen, dat werkt averechts. Niets dwingen, gewoon vrijwillig iets geven, en als ze interesse hebben er meer over vertellen. Heel goed werk![/quote]

klein probleempje: mensen praten errder als jij het vraagt, dan als zij tijd hebben en maar moeten laten blijken dat zij tijd hebben....

een kaartje afgeven vind ik opzich wel mooi, maar getuigd van een beetje afstandelijkheid.

ik heb een mooi manier geleerd: een fel gekleurd kaartje met een Bijbeltekst bijv.: 'God heeft de wereld lief' 'God houd van jou' o.i.d. dit kaartje moet je in je hand houden. als je een (geschikte) voorbijganger ziet, stap je met hem mee. (noot: je vraagt/dwingt hem dus niet STIL te staan maar loopt mee) en gaat over dat kaartje vragen en praten. als er zo een zinnig gesprek komt geef je dat kaartje uiteindelijk af. en daarachterop staat dan waar die bijbeltekst in de Bijbel staat, en waar jij of een contactpersoon woont. zo is het echt interactief.

volgens een docent aan de EH is dit een van de beste straatevangelisatie methoden die er is........
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 08 feb 2003 00:00

Waar denken jullie dat die kaartjes/ tekstjes/ tractaatjes belanden? :?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 08 feb 2003 00:27

Ok, misschien dat de meeste inderdaad zullen worden weggegooid. Maar als er 1 is die wel goed terecht komt. Dat is dan toch geweldig?

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 08 feb 2003 10:04

Elsa schreef:Waar denken jullie dat die kaartjes/ tekstjes/ tractaatjes belanden? :?

Soms komen ze terug met vragen, sommigen stappen naar het kraampje, voor een grootdeel belanden ze in de prullenbak...

Maar als ze elke keer weer zo'n briefje krijgen. Misschien komt er een keer dat ze er toch belangstelling in krijg...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 feb 2003 21:10

Elsa schreef:Waar denken jullie dat die kaartjes/ tekstjes/ tractaatjes belanden? :?

daar zal God wel voor zorgen. stel, God vraagt na je leven: "heb je ge-evangeliseerd?". kun je dan zeggen: "nee, want ik vermoedde dat het toch geen effect zou hebben"

het is de meest makkelijke manier om niets te doen (ik gebruik het argument zelf ook veel te vaak), maar ook een van de gevaarlijkste gedachten, omdat het regelrecht van de satan komt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 08 feb 2003 22:06

Napoleon schreef:

daar zal God wel voor zorgen. stel, God vraagt na je leven: "heb je ge-evangeliseerd?". kun je dan zeggen: "nee, want ik vermoedde dat het toch geen effect zou hebben"

het is de meest makkelijke manier om niets te doen (ik gebruik het argument zelf ook veel te vaak), maar ook een van de gevaarlijkste gedachten, omdat het regelrecht van de satan komt.

is wel een beetje kort gedacht. onschuldig voor God komen betekend niet dat je alles doet wat maar even goed zou kunnen uitpakken. betekend niet dat je alle voorhanden zijnde mogelijkheden aanpakt, maar meer dat je op onderzoek uitgaat welke en hoe de mogelijkheden het meest effect hebben. ik denk dat we dus beter eerst kunnen bezinnen voor we beginnen, ook, juist met evangeliesatie. mensen kunnen juist afknappen of zich bekeren, waarbij juist het eerste gezicht heel belangrijk is.

dus : eerst nadenken en dan krachtig doen!!!
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 08 feb 2003 22:45

Je hebt denkers en doeners in het Lichaam van Christus.
De denkers denken teveel, gelukkig denken de doeners niet zolang.
Tuurlijk eerst vragen of het God's wil is, maar luister dan ook naar het antwoord en doe wat.

Geweldig dat er mensen zijn die het lef hebben om in deze wereld openlijk voor het geloof in Christus uit te komen. In een wereld die ze niet moet en uitlacht. Ook de bijbel staat vol straatevangelisten, Christus, Petrus, Paulus.........

Gelukkig hoeft niet iedereen de straat op. Er zijn ook gelovigen nodig die ze het geloof kunnen voorleven en bijstaan in het (komen tot) geloof. Denk aan de Messiaanse gemeente uit handelingen. Die straalden iets uit.

Er is een verscheidenheid van gaven, maar wie gebruikt de zijne of hare?
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 08 feb 2003 22:55

Blaadjes uitdelen is natuurlijk oké. (doe ik zelf ook aan mee, als we als gemeente dat doen n.a.v. een heilsfeit)
Maar blaadjes uitdelen of in brievenbussen stoppen is géén evangelisatie!
Evangeliseren doe je door praten, vertellen en voorleven.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

TUer
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TUer » 09 feb 2003 12:56

Evangelisatie kan denk ik ook door je uitstraling en als het erop uit komt bij je vrienden in gesprek (nee, dan bedoel ik dus op een niet-christelijke school/universiteit). Ik maak best wel eens mee dat studiegenoten geïnteresseerd zijn en dan hoef je hen niet meteen te willen overtuigen, maar het is wel een weg om wat uit te kunnen dragen. Dat valt hier in het zuiden niet altijd mee, velen zijn nogal afkering van het geloof.

Echt straatevangelisatie door mensen aan te spreken? Ik denk niet dat je dat als een verplichting moet zien. Iedereen heeft andere gaven, niet iedereen is nu eenmaal goed in mensen altijd maar aanspreken. Dat moet je aan types zoals Peter Scheele overlaten :wink:

Groetjes,
TUer

Mientje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mientje » 09 feb 2003 13:13

Peter! 8)
Ik sluit me bij TUer aan. Straatevangelisatie hoeft niet per se op een sinaasappelkistje te zijn. Meer gewoon je uitstraling denk ik. Vriendelijk zijn, een deur voor iemand openhouden ofzo. Ik kreeg een keer een compliment van iemand: "Jij glimlacht ten minste nog naar mij!" Dat vind ik ook evangelisatie. Je uitstraling kan een aanknopingspunt zijn.
Punx not dead, neither is Jesus!

Mientje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mientje » 09 feb 2003 13:15

Meestal is het ook wel slim om over iets te praten wat die persoon interesseert. Niet meteen het evangelie opdringen.
Punx not dead, neither is Jesus!

Rader

en nu ook doen

Berichtdoor Rader » 10 feb 2003 09:20

Ik begrijp dat verschillende mensen wel geïnterresseerd zijn in straatevangelisatie. Sjofar is een interkerkelijke evangelisatiewerkgroep. Wij willen een echte "refo" werkgroep in onze manier van werken en materiaal dat wij gebruiken. Voor een beetje een beeld onze werkgroepleden komen uit de kerken uit de achterban van het RD. Dan weet je een beetje waar we het over hebben.

Wij doen aan straatevangelisatie bijv. in winkelcentra, Zeumerpop in Voorthuizen, Heideweek in Ede, Oudveluwse markt in Barneveld, houseparties in Utrecht. Verder willen we ook de vaste evangelisatieposten ondersteunen van Theo Visser, ICF, Rotterdam, Matthé Schreur in Hoorn.

Maar we zoeken dringend mensen die willen helpen. Af en toe of structureel. Alleen folders uitdelen of ook gesprekken aanknopen. In het bijzonder zijn mensen die met een grote bus kunnen en mogen rijden welkom.

Reageer voor meer info naar sjofar@hotmail.

Alvast bedankt voor je reactie,

Namens alle mensen van Sjofar
Rudolf

N.B.
Lijkt dit werk je niks, bidt dan of er anderen komen.

!! Je bent evangelist of je hebt er één nodig. !!

Terug naar “Archief”