Imam wilde minister Verdonk geen hand schudden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Imam wilde minister Verdonk geen hand schudden

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 nov 2004 12:20

Een Imam wilde minister Verdonk geen hand schudden. Hij zei: Het spijt me, maar ik mag dit niet doen vanwege mijn geloof.
Mevr Verdonk zei: Maar ik ben gelijk aan u ?
Zij was duidelijk beledigd.
Natuurlijk zou de Imam moeten weten dat het in Nederland een beleefdheidsvorm is om elkaar de hand te schudden,en had hij voor haar wel een uitzondering kunnen maken, maar waarom er zo'n ophef over wordt gemaakt nu?
Van de hele groep was het dus maar 1 hele oude Imam ( van minstens 80 jaar of zo ) die het allemaal niet zo begrijpt???
Waarom die ophef?
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 12:21

Die man kan dan wel heel oud zijn, maar een Imam is wel iemand met invloed. Men zou zijn voorbeeld kunnen volgen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 nov 2004 12:26

Precies!
En daarom hadden ze er juist geen ophef over moeten maken, en het niet moeten uitzenden op tv.
Het was nl maar een klein stukje uit een groot geheel, die ze eruit gepikt hebben, om discussie los te maken.
Door al die aandacht hierover, brengt het andere moslims op een idee.
Want het is volgens de koran wel verboden een vrouw aan te raken die niet van jou is.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 23 nov 2004 12:31

pff ligt het ook niet aan Verdonk zelf? volgens mij heeft ze dusdanig veel met moslims te maken dat het ze kon weten dat moslims een vreemde vrouw niet aan mogen raken! ze had dus niet verbaasd hoeven te staan! een andere discussie is idd het feit dat het een normaal gebruik is in Nederland en of moslims zich daarin aan moeten passen. dat zou ik zo snel niet weten eigenlijk.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 nov 2004 12:35

Ik weet het ook niet.

Bijvoorbeeld in sommige kringen dat als iemand nieteens familie is, dat ze je gaan zoenen.
Daar houd ik dus ook niet van, van dat gezoen. Das weer nieuw, uit Frankrijk over komen waaien.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 nov 2004 12:37

bleef het maar bij zoenen... liep pas op straat, groepje meiden heey meid! lang niet gezien, waarna ze even gingen lopen tongen jeuhj!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 nov 2004 12:48

ik kan mij afschuwelijker beelden voor ogen halen :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 nov 2004 12:51

Ik was het dus helemaal niet eens met die VVD'er die vond dat die imam zich maar moest aanpassen. Hij zei heel beleefd dat hij dat niet mocht doen en er zit best wat achter: raak geen vrouw aan die de jouwe niet is. Wij vinden dat misschien wat overdreven, maar het is toch geen ramp? Een hand is een symbool van respect, iets wat je ook op een heleboel andere manier kunt tonen. Rabbijn Evers zei 's avonds dat hij ook niet bij iemand gaat eten die niet koosjer kookt, dat lijkt misschien ook een beetje onbeleefd om zo'n uitnodiging af te slaan, maar een beetje inlevingsvermogen kan hier geen kwaad.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 12:53

Tja, een hoofdknikje was misschien ook tactischer geweest van Verdonk. Verder vind ik dat meneer de imam ook wel iets opener had kunnen zijn voor de NL-vormen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 15:28

Ik wist niet eens dat dat gewoonte was.. denken alle moslims daar zo over?

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 23 nov 2004 15:36

Iedereen heeft het recht om iemand te weigeren een hand te geven. Staat er ergens in de wet dat je bij een ontmoeting iemand een hand moet geven? Nee. Het is alleen sociaal aanvaard dat je dat doet wanneer je iemand ontmoet. Dat de Imam Verdonk om andere redenen geen hand gaf is totaal irrelevant.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 23 nov 2004 15:39

Op zich waardeer ik Verdonk, maar dit gaat wel erg ver!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 nov 2004 15:40

Aragorn schreef:Ik wist niet eens dat dat gewoonte was.. denken alle moslims daar zo over?

Nee, alleen een klein gedeelte van de moslims. De hele strenge.
Je mag als moslim ook geen biertje drinken, en ik ken er genoeg die dat wel doen.
En je mag ook geen patat uit een snackbar eten dat in hetzelfde vet is gebakken als een varkensfrikandel, maar daar denken een hoop mensen ook niet bij na.

Maar als je een hand geeft, zou het wel eens kunnen zijn dat een vrouw in haar maandstond is... :?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 nov 2004 15:55

Mariamagdalena schreef:Maar als je een hand geeft, zou het wel eens kunnen zijn dat een vrouw in haar maandstond is... :?

Rabbijn Evers legde gisteren op tv uit dat het niet daaraan ligt, het gaat erom dat je fysiek contact hebt met een vrouw die niet de jouwe is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 15:57

Mariamagdalena schreef:
Aragorn schreef:Ik wist niet eens dat dat gewoonte was.. denken alle moslims daar zo over?

Nee, alleen een klein gedeelte van de moslims. De hele strenge.
Je mag als moslim ook geen biertje drinken, en ik ken er genoeg die dat wel doen.
En je mag ook geen patat uit een snackbar eten dat in hetzelfde vet is gebakken als een varkensfrikandel, maar daar denken een hoop mensen ook niet bij na.

Maar als je een hand geeft, zou het wel eens kunnen zijn dat een vrouw in haar maandstond is... :?

Maar er zijn er volgens mij veel meer die zich aan het alcoholverbod houden dan hieraan.

Terug naar “Archief”