jeugd en kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 15:00

Sabra schreef:Ik wil niet al te cynisch worden, maar sinds wanneer kun jij een blik in de hemel werpen?

Sinds ik kan lezen. "De zaligheid zij onzen God, Die op den troon zit, en het Lam. (.....) de lof, en de heerlijkheid, en de wijsheid, en de dankzegging, en de eer, en de kracht, en de sterkte zij onzen God in alle eeuwigheid. Amen".
Sabra schreef:En wanneer geef je eens antwoord op mijn vraag of je soms een narcist bent?

Ik heb niet gezien dat je die vraag gesteld hebt, maar dat zal ik dan over het hoofd gezien hebben. Een narcist is toch iemand die vreselijk veel van zichzelf houdt? Nou, dan ben ik in elk geval narcist. Maar als je opkomt voor je reformatorische gedachtengoed, en je verwerpt al dat arminiaanse wrakhout, dan ben je dus een Narcist? Ok, in dat geval.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 nov 2004 15:04

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Sabra schreef:Misschien moet je dan eens luisteren naar Michael W. Smith of aanverwante zangers/groepen, dan kun je horen dat elektrische gitaren wel degelijk kunnen worden gebruikt om God te eren, te lofprijzen en te aanbidden.

Ik ben benieuwd wat er van al die aanbidding overblijft op de jongste dag.
Een rockversie van "bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons".

Daar blijft evenveel van over als van Bach's Mattheuspassion: niets dus. De geest ervan zal echter naar alle waarschijnlijkheid voortleven tot in eeuwigheid.

Die Mattheuspassion van Bach zal tot in alle eeuwigheid doorklinken in zn zuiverste vorm. De hemelbewoners zullen zeker weten waaruit en waardoor ze verlost zijn.

Dat laatste is waar. Maar dat heeft geen bal met de muzikale verwerking ervan in de Mattheuspassion te maken.

en ik vind van wel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2004 15:24

Mogen trommels in de kerk, Jas?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 22 nov 2004 18:04

Ik vermoed dat deze discussie nergens heen gaat leiden ... Jas heeft zijn visie op wat er wel en niet kan op muziekgebied en de anderen ook. Ik vermoed dat geen van beide zich zal laten 'bekeren' tot de positie van de andere. Als ik dit topic lees krijg ik een beetje het vermoeden dat het verschil tussen een jeugddienst en een gewone dienst alleen ligt in de muziek. Volgens mij zitten er meer verschillen tussen een jeugdienst en een gewone dienst (althans zouden die er moeten zijn). Bij ons worden vaak alternatieve manieren gebruikt om de Boodschap over te brengen, zoals een stukje toneel of video, werken met sheets etc. Wat vinden jullie daarvan? Kan dat een goede aanvulling zijn?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 nov 2004 18:57

Floefloe schreef:Bij ons worden vaak alternatieve manieren gebruikt om de Boodschap over te brengen, zoals een stukje toneel of video, werken met sheets etc. Wat vinden jullie daarvan? Kan dat een goede aanvulling zijn?

Lijkt me een goede invulling om ook buitenkerkelijke jongeren te trekken.

Overigens, de jeugd warm maken voor de kerk beperkt zich niet tot een jeugddienst. Geef jongeren een stem in je kerk-organisatie. Laat ze meepraten over onderwerpen die in de gemeente spelen. In onze gemeente komen de kinderen uit de kindernevendienst terug in de kerk voordat de zegen wordt uitgesproken. En meestal besteed de dominee dan even tijd om met de kinderen te praten over wat ze geleerd hebben. En dan hoor je soms de mooiste belijdenissen.
Jeugd bij de kerk houden begint met kinderen bij de kerk te houden. Ze actief deel te laten nemen.
Niet alleen tijdens een dienst, maar ook door de week. Je trekt geen jongere naar de kerk door een keer in de zoveel weken een drumstel in de kerk te zetten maar hem / haar de rest van de tijd te negeren.
Ik herinner mij de periode dat ik actief meewerkte binnen de jongerenverenigingen van mijn toenmalig NH-GG gemeente. Af en toe kwam er eens een ouderling kijken. Niet om van gedachten te wisselen over onze gemeente, maar alleen maar om te controleren. Dat is geen interactie.

Jongeren dwepen soms met jeugddiensten. Vaak alleen maar omdat ze maar af en toe plaats vinden. En dan is het weer even iets anders. Veel belangrijker is het om ervoor de zorgen dat ze zich elke dienst thuisvoelen.

Hier in Allicante gebruiken we projectiesystemen om Bijbelteksten en tektsten van liederen te projecteren. Pure noodzaak omdat niet iedereen een Bijbel heeft en omdat er vaak mensen meegenomen worden die enkel en alleen de RKK kennen. In onze gemeente draait een jeugdteam dat actief betrokken word bij alles wat binnen de gemeente speeld. Zowel in de liturgie als binnen de dagelijkse werking van de gemeente. Het is verrassend om te zien dat de bewuste inbreng van de jongeren vaak veel minder "reactionair" is dan waar ouderen bang voor zijn.

Jeugd en de kerk, schitterend onderwerp, nou voor die jeugd ben ik zo bang niet, volgens mij moeten we ons langzamerhand meer zorgen gaan maken over "ouderen en de kerk".

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 19:06

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Ik ben benieuwd wat er van al die aanbidding overblijft op de jongste dag.

Daar blijft evenveel van over als van Bach's Mattheuspassion: niets dus. De geest ervan zal echter naar alle waarschijnlijkheid voortleven tot in eeuwigheid.

Die Mattheuspassion van Bach zal tot in alle eeuwigheid doorklinken in zn zuiverste vorm. De hemelbewoners zullen zeker weten waaruit en waardoor ze verlost zijn.

Dat laatste is waar. Maar dat heeft geen bal met de muzikale verwerking ervan in de Mattheuspassion te maken.

en ik vind van wel.

Dat kun je vinden, maar dan zul je ook moeten erkennen dat hetzelfde het geval is met rocknummers die dezelfde inhoudelijke strekking hebben. Ik ben overigens erg benieuwd hoe je je dat voorstelt, de Mattheuspassion in de hemel..
Laatst gewijzigd door Aragorn op 23 nov 2004 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 01:19

Arie1892 schreef:Ik weet zelf niet goed wat ik van die jeugddiensten moet vinden. Heb er geen ervaring mee, dus zal ik er niet over proberen te oordelen voorzover er dingen zijn die ik niet weet. Ikzelf (ben 22 jaar) kan het goed vinden onder de "gewone" prediking. Als jullie het mij toestaan wil ik beide kampen in deze discussie echter enkele gedachten meegeven.

Voorstanders van jeugddiensten: heiligt het doel de middelen? Moet je om jongeren in de kerk te kunnen krijgen je aanpassen aan die jongeren, of moet je de jongeren leren zich aan te passen aan het woord? Hoever ga je in die aanpassing? Ga je zover dat de vorm van de boodschap afleidt? Ik ken zelf enkele niet-christenen die naar de EO-jongerendag gaan om gewoon lekker te feesten, maar de boodschap dringt totaal niet tot hen door, omdat hun aandacht wordt afgeleidt door de verpakking...

Afgezien van het feit dat het mij niet ligt, zo'n jeugddienst, denk ik dat het zeker wel effect kan hebben: als de kiem is gelegd kan de Heilige Geest zorgen voor verdere verdieping en verbreding van de aandacht voor Gods woord en het geloof.

Je geeft het antwoord zelf al wel een beetje op het eind :) Het doel heiligt niet altijd de middelen... Je kan er in doorslaan. Je moet Gods evangelie niet veranderen om meer mensen te bekeren. En je moet geen foute vormen gaan gebruiken om te evangeliseren. Maar als het doel is om mensen van God te vertellen en je kunt dat met moderne vormen doen die niet onchristelijk zijn en niet tegen Gods wil ingaan (en dat gaat een band, drama, een spreker etc. volgens mij niet) dan zie ik geen problemen.

Wat je over de EOJD zegt klopt denk ik niet... leidt de vorm af van de verpakking? Dan wil ik je uitdagen om die kennisen me te nemen naar je eigen kerk.... dringt te boodschap dan wel goed dat hen door? Of gaan ze daar helemaal niet heen? Als ze bij een eojd zijn krijgen ze toch dingen te horen... als ze zich daarvoor afsluiten moet je dat niet aan de vormen wijten...

Bij GODfashion leidt de vorm me niet af van de inhoud maar zorgt juist dat de inhoud me beter bereikt. Dit kan natuurlijk per persoon verschillen (smaken verschillen dus de voorkeur voor vormen ook) maar ik ervaar de vorm daar zeker niet als afleidend, integendeel. En ik ken massa's mensen die dat standpunt met me delen.... die niet voor de lol naar GODfashion gaan maar echt voor God.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 07:05

Optimatus schreef:Mogen trommels in de kerk, Jas?

Ja, en een paar negers erbij. 8)

Wat er nodig is om jeugd bij de kerk te houden? Een zuivere kenmerkende prediking, waardoor het de Heere behaagt om mensen tot zich te trekken.

De jeugdverenigingen bij ons zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid, en sommige zijn eigenlijk veel te groot.

Het is ook goed om jongeren in de kerk iets te laten doen, zoals het organiseren van een zangavond door de jeugdverenigingen, het bezoeken van oude en zieke mensen of het maken en versturen van kaarten naar hen. Ik noem maar wat, maar de mogelijkheden zijn zo uit te breiden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 11:48

Komt die vraag voort uit een heilige eerbied en wens om Hem daarmee te dienen, of om de grenzen van het toelaatbare te verkennen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 11:51

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Ik ben benieuwd wat er van al die aanbidding overblijft op de jongste dag.

en ik vind van wel.

Dat kun je vinden, maar dan zul je ook moeten erkennen dat hetzelfde het geval is met rocknummers die dezelfde inhoudelijke strekking hebben. Ik ben overigens erg benieuwd hoe je je dat voorstelt, de Mattheuspassion in de hemel..

Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen. Maar die rocknummers hebben een heel andere achtergrond dan de Matth.passion. Een electrische gitaar is per definitie een werelds instrument.

sela

Berichtdoor sela » 23 nov 2004 12:05

misschien geeft god je op de jongste dag niet alleen een nieuw gewaad, maar ook een nieuw gehoor..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 nov 2004 12:34

jas schreef:

Komt die vraag voort uit een heilige eerbied en wens om Hem daarmee te dienen, of om de grenzen van het toelaatbare te verkennen?

Uit beiden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 12:39

Optimatus schreef:
jas schreef:

Uit beiden.

O,dan mag het niet. Je kunt niet God dienen en de Mammon. Blijkbaar is er een drang om de grens te verkennen waar God ophoudt en de Mammon begint. Dat noemt men een droefheid naar de wereld.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 nov 2004 12:47

hallooooo gaan we even on topic? Het ging toch over jeugddiensten? Of ben ik nou gek dat ik niet snap dat wat jullie zeggen bij het onderwerp hoort?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 12:50

Lalage schreef:hallooooo gaan we even on topic? Het ging toch over jeugddiensten? Of ben ik nou gek dat ik niet snap dat wat jullie zeggen bij het onderwerp hoort?

Je hebt gelijk, wij trommelen er maar op los. :)

Terug naar “Archief”