[Job 1:6] Eeuwigheid of tijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

[Job 1:6] Eeuwigheid of tijd?

Berichtdoor TKF » 15 nov 2004 09:19

6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.

Hier staat: Er was nu een dag

En dat terwijl ik altijd geleerd heb dat er na de dood geen tijd meer is in de eeuwigheid... of ervaren mensen die na hun dood in hemel of hel komen eerst wel tijd, en na de oordeelsdag, als alle mensen geoordeeld worden, ook degenen die hier op aarde nog leven, dat dan de tijd definitief in eeuwigheid veranderd?

Kan iemand dit helder krijgen?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Cathy
Majoor
Majoor

Re: [Job 1:6] Eeuwigheid of tijd?

Berichtdoor Cathy » 15 nov 2004 21:56

TKF schreef:6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.

En dat terwijl ik altijd geleerd heb dat er na de dood geen tijd meer is in de eeuwigheid... of ervaren mensen die na hun dood in hemel of hel komen eerst wel tijd, en na de oordeelsdag, als alle mensen geoordeeld worden, ook degenen die hier op aarde nog leven, dat dan de tijd definitief in eeuwigheid veranderd?

Ik begrijp je niet goed; het is toch verleden tijd? Dit speelt zich af ttv Job
+/- 1000 voor onze jaartelling.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

André

Berichtdoor André » 15 nov 2004 22:08

Voor God is 1 dag als 1000 jaar en andersom, maar dat wil nog niet zeggen dat God niet weet wat een aardse dag is.
Als ik dit in de NBV lees heb ik zoiets van, op een dag.........in de zin van vertellende wijs.

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 16 nov 2004 00:25

Ik heb nog even andere vertalingen er op na geslagen, in Het Boek wordt erover gesproken dat de engelen voor God komen en dat de satan met hen meekomt. Het Leven schrijft als verklaring erbij:
De Bijbel spreekt van andere hemelse vergaderingen, waar God en de engelen hun activiteiten op aarde plannen en waar van de engelen verwacht wordt dat zij zelf verslag uitbrengen (bijv 1 Koningen 22: 19 -23). Omdat God de Schepper is van alle engelen- die Hem dienen én die tegen Hem opstonden- heeft Hij absolute macht en gezag over hen.

De kanttekenningen en dergelijjke staan beneden en iedereen slaapt al. Ik weet niet of dit dé uitleg is, maar het kan natuurlijk een goede en aannemelijk uitleg zijn. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 01:02

Volgens mij worden bij sterven lichaam en ziel gescheiden... Het lichaam blijft op aarde en ervaart geen tijd, de ziel gaat naar de hemel en ervaart dat wel... hoe dat precies zal gaan weet ik niet... Maar in Openbaring lezen we dat zielen onder het altaar roepen: Hoe lang nog Here.

Bij de wederkomst zullen de zielen dan weer een worden met het verheerlijkte lichaam... en opstaan.

Dat lijkt mij bijbels gezien hoe het zal gaan... (maar ik kan er natuurlijk naast zitten ;) )
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 nov 2004 03:16

Volgens mij is "Er was nu een dag" een typisch voorbeeld van poëtisch taalgebruik in de bijbel. Vergelijk het met het engelse 'Once upon a time', waarmee alle engelstalige sprookjes beginnen. Het is een vorm van spreken, de nadruk valt niet op dag maar op er was nu een dag. Dus: 'dag' is niet letterlijk bedoeld.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 nov 2004 19:59

tkf schreef:Hier staat: Er was nu een dag

waar baseer je op dat het stuk uit de bijbel zich afspeelt in de eeuwigheid? misschien is het nu wel op aarde?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 16 nov 2004 22:32

Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat de Bijbel de openbaring van God is aan de mensen; de boodschap wordt dus ook op een voor mensen te begrijpen manier gebracht. Wij leven op aarde met het begrip 'tijd'.

'op een dag', is dus een typisch "menselijke/aardse" benadering, dus het zou kunnen (ik heb de waarheid niet in pacht) dat er over een 'moment' gesproken wordt, omdat wij mensen het nu eenmaal altijd tijdsaanduidingen gebruiken als we het over gebeurtenissen hebben.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 22 nov 2004 15:48

johannes1 schreef:
tkf schreef:Hier staat: Er was nu een dag

waar baseer je op dat het stuk uit de bijbel zich afspeelt in de eeuwigheid? misschien is het nu wel op aarde?

Is er na het leven nog tijd? Iemand die overleden is, heeft het tijdige met het eeuwige verwisseld...
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:13

Mag ik nog een andere draai aan de discussie geven?

Zijn eeuwigheid en tijd contrasten? Zo wordt dat daar gebracht.... :)

Bij ons is tijd altijd tijdelijk omdat alles een keer een einde heeft

Ik vind dat wel interessant... is eeuwigheid iets zonder tijd.... of iets met tijd... maar zonder dat er een einde aan die tijd komt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 nov 2004 00:20

Marnix schreef:Mag ik nog een andere draai aan de discussie geven?

Ik vind dat wel interessant... is eeuwigheid iets zonder tijd.... of iets met tijd... maar zonder dat er een einde aan die tijd komt?

Ja dat is een goeie vraag....

Er staat volgens mij toch nergens dat de eeuwigheid per definitie ook tijdloos is..? Ik bedoel de eeuwigheid duurt eeuwig voort; maar waarom zou er daarin geen sprake meer kunnen zijn van dag of tijd? Je moet toch in de eeuwigheid op een of andere manier ook tijdstippen kunnen aanduiden enzo. Alleen het verschil met het tijdelijke is dat er nu nooit meer een eind aan komt...

*dit is alleen mijn idee hoorr*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

André

Berichtdoor André » 23 nov 2004 00:36

Johanne schreef:
Marnix schreef:Mag ik nog een andere draai aan de discussie geven?

Ja dat is een goeie vraag....

Er staat volgens mij toch nergens dat de eeuwigheid per definitie ook tijdloos is..? Ik bedoel de eeuwigheid duurt eeuwig voort; maar waarom zou er daarin geen sprake meer kunnen zijn van dag of tijd? Je moet toch in de eeuwigheid op een of andere manier ook tijdstippen kunnen aanduiden enzo. Alleen het verschil met het tijdelijke is dat er nu nooit meer een eind aan komt...

*dit is alleen mijn idee hoorr*

Wij willen het zo graag met ons menselijk vermogen kunnen beredeneren heh, maarre dat lukt niet altijd, omdat je sommige dingen gewoon niet weet, denk ik 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 01:38

Openbaring heeft het in het nieuwe Jeruzalem over bomen aan de rivier in het nieuwe Jeruzalem... die 12 keer per jaar vruchtdragen, elke maand een keer... en over poorten die de hele dag open zullen staan omdat er geen nacht meer is...

Het wijst volgens mij wel op tijd... En in het paradijs was er toch ook tijd? Als de mens niet in zonde was gevallen zouden ze nog steeds in een volmaakt paradijs leven.... ze zouden eeuwig leven maar wel met tijd.

caprice

Re: [Job 1:6] Eeuwigheid of tijd?

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 06:45

TKF schreef:6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods kwamen, om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam.

Ik denk dat dit een beeldspraak is om het voor ons als mensen begrijpelijker te doen maken. Er moet toch een 'moment' aangegeven worden waarop het gebeurt? En in de eeuwigheid bestaat de tijd niet, dus kun je het niet zoals wij gewend zijn het zien als tijdsaanduiding.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 20:26

Fijn dat je je mening zo goed onderbouwt.... Daar hebben we wat aan....

Caprice, zou je willen onderbouwen waarom er in de eeuwigheid geen tijdsfactor is? Lees even mijn argumentatie waarom ik denk dat dat wel zo is in mijn vorige 2 posts... en ga er dan alsjeblieft op in, in plaats van er alleen ff een schopje tegenaan te geven maar niet te zeggen waarom je dat doet.

Terug naar “Archief”