De naam van God voluit schrijven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

De naam van God voluit schrijven

Berichtdoor PeterD » 22 nov 2004 11:30

Ik verbaas me er over dat sommigen hier op het forum de naam van God niet voluit schrijven maar er G.d of G-d van maken.

Waarom? Je bedoelt dan toch Hem? Waarom kan dan die éne "o" er niet bij?

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 22 nov 2004 12:05

volgens mij is het vooral een joodse gewoont om uit eerbied voor God's majesteit Zijn naam niet volledig te schrijven.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 22 nov 2004 12:15

Ik ben het eigenlijk nog nooit tegengekomen...maar...misschien zit ik wel te weinig op de 'geloof-afdeling' :roll:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 nov 2004 13:17

Ons aller Sam (Taytelbaum) heeft daarover op een ander forum het volgende geschreven:

http://www.faq-online.nl/modules.php?op ... =97&page=1

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 nov 2004 14:03

Ik vind het echt super vaag en super fout omdat te doen maar goed, dat ben ik... God is God en geen G.d of G-d
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 nov 2004 17:44

waarom is het superfout als deze mensen dat met een gerust geweten voor G.d 8) /God doen?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 nov 2004 18:21

God is eigenlijk geen naam. De naam van God is Elohim of Adonia of IK ben. Ik vind het toch wel mooi dat veel Joden G'd schrijven juist uit eerbied voor Hem. Laten wij niet doen of wij de wijsheid in pacht hebben. We kunnen noch wel wat van hen leren. IK hoop dat Yael naar ds. Ben Zvi is geweest en daar wat hoorde wat denk ik nieuw voor ons is. Misschien wil iemand daar een nieuw topic over openen. Het gaat over de Tora wat wij vertaald hebben met wet en dat is toch iets anders. Misschien iets voor jou Yael!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 nov 2004 19:26

ik ben geweest ja naar die avond :wink: maar ds ben zvi is amper aan het woord geweest hij heeft alleen zn inleiding kunnen doen van 15 minuten. omdat ds bouw en het kerkkoor de meeste tijd in namen jammer genoeg :( k hoop dat de volgende avond niet weer een wervings avond wordt voor de stichting maar dat het echt over het onderwerp zal gaan. :mrgreen: :mrgreen: tja dus ik kan geen topic openen. :wink:
persoonlijk heb ik er helemaal geen enkel probleem mee dat Joden G.d zo schrijven. zelf vindt ik het prettiger God te schrijven daar hoor je hen toch ook niet over. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 20:30

Het stoort mij niet. Er zal best een reden voor zijn om het op die manier te doen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 nov 2004 20:44

Dat Joden het doen, moeten ze zelf weten, van mij mogen ze.
Dat christenen het overnemen vind ik vreemd: je laat je toch ook niet besnijden, en je viert de sabbath toch ook niet? Schreef Paulus ook geen klinkers in het Grieks?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:00

Ik vind het niet storend... maar ik vind het wel vreemd... ik snap het niet goed.... eerbied is goed.... maar wat heeft dit met eerbied te maken.

Zou het eerbiedig zijn als ik Beatrix voortaan ga schrijven als B..trix? Of mijn leraar voortaan meneer J.nsen noem?

Is het eerbiedig om iemands Gods naam niet voluit te willen schrijven (hoewel God maar een vertaling is) terwijl God juist zich op die manier aan mensen openbaart?

Ik begrijp het niet....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 nov 2004 02:02

Het stoort mij vreselijk en ik heb er al verschillende keren een opmerking over gemaakt. Maar dat werd me natuurlijk weer niet in dank afgenomen. Ik raak het gewend. :)
Ik vind het argument dat het met eerbied voor God te maken heeft nl. niet kloppen. Immers het woord God is al een vertaling en is niet eens Gods meest heerlijke Naam JHWH. Ik weet dat Joden die Naam zo heerlijk achten dat ze Hem niet mogen uitspreken. Maar ik vind dat dit argument niet voor God gebruikt kan worden. Bovendien ben ik van mening dat wij juist wel God bij Zijn Naam moeten aanroepen. Immers, "een ieder die de Naam des Heeren zal aanroepen, die zal zalig worden". En ik denk dat je niet zalig wordt door G-d aan te roepen. Ik zou niet eens weten hoe je dat uitspreekt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 nov 2004 08:56

Kunnen we elkaar in dit soort dingen misschien ook een beetje vrijlaten? Zijn er eindelijk eens mensen die eerbied richting God belangrijk vinden is het weer niet goed. Ik word werkelijk schijtziek van deze veroordelende houding richting andere vormen. Wat de boer niet kent dat eet ie niet...

Kunnen we elkaar niet gewoon accepteren in Christus? Of iemand dan uit eerbied een hoedje op heeft, psalmen op hele noten zingt, de hele dag in het zwart gaat of G.d schrijft zal me dan een zorg zijn. Elke oprechte uiting van eerbied naar God vind ik een pluspunt. Punt.

Jas:
Bovendien ben ik van mening dat wij juist wel God bij Zijn Naam moeten aanroepen. Immers, "een ieder die de Naam des Heeren zal aanroepen, die zal zalig worden".

Je kunt niet tegelijkertijd zeggen dat God geen naam is en vervolgens wel dit stellen. Dat slaat gewoon nergens op.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 nov 2004 09:04

Ik vind het superfout omdat God een soortnaam is en Jahwe of JHWH de Naam van onze God is net als Allah... eigenlijk is Allah ook een g'd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 23 nov 2004 10:28

Klaas schreef:Kunnen we elkaar in dit soort dingen misschien ook een beetje vrijlaten?

ik word werkelijk schijtziek van deze veroordelende houding richting andere vormen.

Klaas

volgens mij veroordeel jij de mensen die veroordelen ook weer! :lol: Maar je hebt wel gelijk hoor. Het niet volledig schrijven van de naam van God geeft aan hoeveel eerbied joden voor God hebben! Misschien raken wij dat besef wel kwijt! Toch vind ik niet dat wij het moeten doen hoor!

Terug naar “Archief”