Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Avondmaalgangers bekeerd?

Berichtdoor TKF » 22 nov 2004 15:34

Na aanleiding van: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7637&start=60

Stelling: Een avondmaalganger is bekeerd.

Is dat zo? Iemand die belijdenis gedaan heeft, ''voelt zich bekeerd". Of zie ik dat verkeerd? Ik las dat in andere kerken ook doopleden aan het avondmaal gaan. Dus ook jonge kinderen?
Iemand die dus belijdenis doet en aan het avondmaal gaat verantwoord dus dat hij "bekeerd" is. Moeten we daar dan niet voorzichtig mee zijn?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 15:40

We moeten niet stellen dat het avondmaal bedoeld is voor mensen die belijdenis hebben gedaan, maar voor iedereen.

In de bijbel staan niet echt richtlijnen wat dit betreft.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 22 nov 2004 16:58

Sabra schreef:We moeten niet stellen dat het avondmaal bedoeld is voor mensen die belijdenis hebben gedaan, maar voor iedereen.

Ik citeer uit de SV:

Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren

Maar de mens beproeve zichzelf, en ete alzo van het brood en drinke van den drinkbeker.

Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren

Geen richtlijnen? Beproeving!! Beproef uzelf, of u in het geloof bent! Geen geloof, geen Avondmaal! Geen belijdenis, geen geloof, want als je gelooft, wil je ook belijden! (Dit is een theoretisch principe uiteraard, in de praktijk kan het anders zijn, maar ik denk wel dat als God je zonden vergeeft, dat je ook Hem wilt belijden voor hem en Zijn gemeente)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 nov 2004 17:13

alex leusink schreef:
Sabra schreef:We moeten niet stellen dat het avondmaal bedoeld is voor mensen die belijdenis hebben gedaan, maar voor iedereen.

Ik citeer uit de SV:

Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren

Maar de mens beproeve zichzelf, en ete alzo van het brood en drinke van den drinkbeker.

Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren

Geen richtlijnen? Beproeving!! Beproef uzelf, of u in het geloof bent! Geen geloof, geen Avondmaal! Geen belijdenis, geen geloof, want als je gelooft, wil je ook belijden! (Dit is een theoretisch principe uiteraard, in de praktijk kan het anders zijn, maar ik denk wel dat als God je zonden vergeeft, dat je ook Hem wilt belijden voor hem en Zijn gemeente)

Dat zijn richtlijnen van de kerk!!! Belijdenis doen!!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 nov 2004 17:17

Beproef uzelf, of u in het geloof bent!

Waar staat dat in dat gedeelte?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

just_mary
Mineur
Mineur

Re: Avondmaalgangers bekeerd?

Berichtdoor just_mary » 22 nov 2004 17:42

TKF schreef:Na aanleiding van: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7637&start=60

Is dat zo? Iemand die belijdenis gedaan heeft, ''voelt zich bekeerd". Of zie ik dat verkeerd? Ik las dat in andere kerken ook doopleden aan het avondmaal gaan. Dus ook jonge kinderen?
Iemand die dus belijdenis doet en aan het avondmaal gaat verantwoord dus dat hij "bekeerd" is. Moeten we daar dan niet voorzichtig mee zijn?

Zo zou het wel moeten zijn toch? In het avondmaalsformulier staat dat je moet geloven dat de Heere Jezus voor jouw geleden heeft en gestorven is en dat je dus gelooft dat je zonden vergeven zijn. En bekeerde mensen geloven dit.

Btw, je doet toch belijdenis van je geloof (als t goed is)? Dan ben je bekeerd en mag je aan het avondmaal. Dus wat is er dan mis met je 'bekeerd voelen' als je belijdenis doet? (wat trouwens een aardig negatieve klank heeft, maar goed).

Maar goed, voorzichtig moet je er wel mee zijn. Vaak doe je belijdenis omdat je nu eenmaal de leeftijd hebt. Het persoonlijk geloof komt niet echt aan de orde. Dus automatisch aan het heilig avondmaal gaan nadat je belijdenis hebt gedaan? Ik weet het niet...

André

Berichtdoor André » 22 nov 2004 17:58

TKF schreef:Stelling: Een avondmaalganger is bekeerd.

..........Moeten we daar dan niet voorzichtig mee zijn?

Ik heb het 1 en ander mee gelezen, ik zou wel graag willen weten wie "we" zijn?
Over je stelling, dus Judas is dan ook bekeerd?
Gelukkig hoeven we daar geen uitspraak over te doen, maar het kwam zo in mij op.
Volgens mij is het avondmaal bedoelt om je bewust te worden van je zonden en worden deze zonden "zichtbaar" vergeven.
Ik denk dat als je bekeerd bent dat daarmee bedoelt wordt dat je je leven in Gods hand weet.
En dat je daar ook naar leeft.
Maar misschien is dit niet een Gereformeerde stelling.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 nov 2004 18:13

En dat moesten ze doen tot Zijn gedachtenis, niet meer en niet minder.

Kan elk mens dit in waarheid tot Zijn eer doen?
Of zit hier juist het punt waarvan men gezegd heeft: hier is een beproeving op nodig...wie dit wel in waarheid mag doen, wie niet.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 22 nov 2004 21:56

Klaas schreef:
Beproef uzelf, of u in het geloof bent!

Waar staat dat in dat gedeelte?

Klaas

Wat dacht je dan dat er beproeft moet worden??
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 nov 2004 21:58

Wat dacht je dan dat er beproeft moet worden??

Nou, waar gaat het in dat gedeelte over?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:21

Evelien schreef:
alex leusink schreef:

Ik citeer uit de SV:

Dat zijn richtlijnen van de kerk!!! Belijdenis doen!!!

Juist... Alex, je hebt gelijk als je zegt dat als je gelooft, je dat ook wil belijden. Wat dat betreft is het belijden van je geloof een goed criterium om aan te gaan.... Zolang je het maar houdt bij het belijden van je geloof... zolang het maar niet het belijden van een kerkleer in een kerk wordt.... Dan wordt het anders... dan zeg je tegen een gelovige uit een andere kerk die in jou kerk komt: Je hebt HIER geen belijdenis van je geloof afgelegd dus je mag niet aan het avondmaal... terwijl zo iemand in zijn eigen kerk en leven zijn geloof wel belijdt. Geef dan zo iemand de kans om in die kerk zijn geloof ook te belijden en laat hem vervolgens toe aan het avondmaal, in plaats van hem die kans niet eens te geven omdat hij geen belijdend lid van een bepaalde kerk is.

Aan het avondmaal gaan wil niet zeggen dat je bekeerd bent... Het gebeurt vaak genoeg dat iemand aangaat die dat niet is... hij eet/drinkt tot zijn eigen oordeel... Maar zoals Jezus het heeft ingesteld is het avondmaal voor iedereen die gelooft dat Jezus Zijn lichaam en bloed gaf als volkomen voldoening voor al onze zonden. Als iemand dat gelooft mag hij/zij aangaan.

Helaas verschillen het kerkelijk avondmaal en het avondmaal zoals Jezus het instelde vaak nogal van elkaar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 nov 2004 00:32

just_mary schreef:
TKF schreef:Na aanleiding van: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7637&start=60

Zo zou het wel moeten zijn toch? In het avondmaalsformulier staat dat je moet geloven dat de Heere Jezus voor jouw geleden heeft en gestorven is en dat je dus gelooft dat je zonden vergeven zijn. En bekeerde mensen geloven dit.

Btw, je doet toch belijdenis van je geloof (als t goed is)? Dan ben je bekeerd en mag je aan het avondmaal. Dus wat is er dan mis met je 'bekeerd voelen' als je belijdenis doet? (wat trouwens een aardig negatieve klank heeft, maar goed).

Maar goed, voorzichtig moet je er wel mee zijn. Vaak doe je belijdenis omdat je nu eenmaal de leeftijd hebt. Het persoonlijk geloof komt niet echt aan de orde. Dus automatisch aan het heilig avondmaal gaan nadat je belijdenis hebt gedaan? Ik weet het niet...

Ik heb belijdenis gedaan, niet omdat ik de leeftijd had, maar omdat ik het zelf wilde. Hiermee zeg ik niet dat ik bekeerd ben ofzo. Met de doop heeft God 'ja' tegen mij gezegd; nu 'heb ik ja' teruggezegd tegen God. Dit wilde ik ook zelf, ik denk juist dat ik nu steeds meer in mn geloof ga/ probeer ta gaan groeien; maar ik durf echt niet te zeggen dat ik nu bekeerd ben ofzo; ik denk zelf dat ik daarvoor nog veel te onzeker over mn geloof enzo ben.

Maar ik denk niet dat dit wil zeggen dat ik niet aan het heilig avondmaal mag; zeker niet. Ik ga zeg maar wel aan sinds ik belijdenis gedaan heb, maar zie dit zeker niet als iets fouts ofzo...
Ik zie het juist zo dat God een ieder daartoe geroepen heeft en juist alleen maar 'blij' is als wij met zn allen 'Zijn Maaltijd' houden...
Zoals Marnix ook al zei:

Marnix schreef:Maar zoals Jezus het heeft ingesteld is het avondmaal voor iedereen die gelooft dat Jezus Zijn lichaam en bloed gaf als volkomen voldoening voor al onze zonden. Als iemand dat gelooft mag hij/zij aangaan.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:42

Johanne... als je het met me eens bent... waarom ben je dan nog niet bekeerd?

Geloof je dat Jezus voor de zonden van de wereld en dus ook voor jou zonden gestorven is?

Zo ja, waar moet je dan nog meer aan voldoen om bekeerd te zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 23 nov 2004 00:42

Johanne schreef:
just_mary schreef:

Ik heb belijdenis gedaan, niet omdat ik de leeftijd had, maar omdat ik het zelf wilde. Hiermee zeg ik niet dat ik bekeerd ben ofzo. Met de doop heeft God 'ja' tegen mij gezegd; nu 'heb ik ja' teruggezegd tegen God. Dit wilde ik ook zelf, ik denk juist dat ik nu steeds meer in mn geloof ga/ probeer ta gaan groeien; maar ik durf echt niet te zeggen dat ik nu bekeerd ben ofzo; ik denk zelf dat ik daarvoor nog veel te onzeker over mn geloof enzo ben.

Maar ik denk niet dat dit wil zeggen dat ik niet aan het heilig avondmaal mag; zeker niet. Ik ga zeg maar wel aan sinds ik belijdenis gedaan heb, maar zie dit zeker niet als iets fouts ofzo...
Ik zie het juist zo dat God een ieder daartoe geroepen heeft en juist alleen maar 'blij' is als wij met zn allen 'Zijn Maaltijd' houden...
Dat denk ik ook Johanne omdat Jezus zelf in het N.T. heeft gezegd hoe Hij wil dat wij Zijn dood herdenken, kheb niet het hoofdstuk in mn hoofd 8) , maarre er staat boven het laatste avondmaal oid

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 nov 2004 00:44

Marnix schreef:Johanne... als je het met me eens bent... waarom ben je dan nog niet bekeerd?

Geloof je dat Jezus voor de zonden van de wereld en dus ook voor jou zonden gestorven is?

Zo ja, waar moet je dan nog meer aan voldoen om bekeerd te zijn?

Ja dat geloof ik!

Ik weet het ook allemaal niet meer zo goed zeg maar. Ik wilde dat ik gewoon nu kon zeggen dat ik bekeerd ben ofzo...

Ik weet ook niet waaraan ik allemaal moet voldoen; ik weet het allemaal niet meer...

Ik hoop alleen dat God mij 'goed genoeg' vindt om mij als 'Zijn kind' te zien enzo...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Terug naar “Archief”