Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Optimatus schreef:Jas, niet iedereen heeft die Reformatie gehad. De grootste kerk in ons land is de Ecclesia Catholica Romana, oftewel de Rooms-Katholieke Kerk. Die wijzen het gereformeerd protestantisme toch echt af.
Dat geldt ook vpor de Lutheranen, Oud-Katholieken, Vrij-Katholieken, Anglicanen en nog een hele reeks aan kerkgenootschappen. Ik moet zeggen dat ook ik me niet echt verbonden voel met het dogmatisch-reformatorische protestantisme.
Dat Rome die afwijst is niet zo vreemd hè

De reformatie was tegen hen gekeerd. Rome heeft toen ook zn ware aard laten zien door de aanhangers van de nije leer op een vreselijke manier te vervolgen, mishandelen en levend te verbranden. Dat is Rome.
En dat is Calvijn.
Aragorn, het is goed met jou. Rome heeft nooit vervolgd, ze preken de zuivere waarheid, reformatie is nooit nodig geweest, we moeten allemaal terug naar de kerk der kerken, de heilige rooms katholieke moederkerk, want alleen daar wordt de zuivere waarheid gepreekt. De paus is niet het beest, maar God Zelf die op aarde aan ons verschijnt. Hij ziet er trouwens voor een godje wel akelig sukkelachtig uit vind ik.
Jas, je draaft weer gruwelijk door. Ik vraag je serieus en kritisch naar jezelf te kijken en je mening te bepalen.
Is het soms een onvermogen om op een normale manier op dingen in te gaan dat je ertoe brengt om dan maar een karikatuur te maken van de tegenwerpingen die je krijgt?
Niemand heeft gezegd dat de paus God is, zelfs de RKK zelf niet. En het is nu eenmaal een jammerlijk feit dat Calvijn zijn tegenstander Servet op de brandstapel heeft gezet. Dat zegt niet dat heel Calvijn slecht is, evenmin als de Inquisitie een paar honderd jaar geleden zegt dat de hele RKK uit den boze is.
Ja ik draaf gruwelijk door tegen alle onzin en onwaarheden die hier tegen de enige waarachtige God worden uitgekraamd. Maar ik heb geen andere mening dan Paulus als hij zegt; "want
ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek. Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is:
Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven." Wat Calvijn versus Servet betreft, naar de opvattingen van die tijd kon een ketter, die de Drie-eenheid loochende niet anders dan met de dood bestraft worden. Hij werd tot de brandstapel veroordeeld. Calvijn heeft nog geprobeerd dit om te zetten naar een meer humane straf, nl. onthoofding. Dat is niet gelukt. De terechtstelling van Servet was dus conform de algemeen heersende opvatting van die tijd. Het gaat niet op dit enkel op het conto van Calvijn te schrijven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )