Mag je naar een gebedsgenezingsdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 nov 2004 11:57

joepie schreef:Jan Zijlstra die zegt dat hij kan genezen kan het zichzelf niet?
Hij heeft een hartinfarct gekregen en heeft zich laten dotteren.
Hoe kan dat eigenlijk?
Hij geneest toch mensen met een kankergezwel, en met MS, en doven laat hij horen, dus waarom zou hij dan zichzelf niet kunnen genezen?

Het bekende argument tegen 'gebedsgenezers'. Lees een gemiddeld boek hierover en je hebt antwoord.

PS: Mag ik u er op wijzen dat niet Jan degene is die geneest? Bij deze.

joepie schreef:Of zou het toch allemaal onzin zijn wat hij zelf leert.

Dat wil jij te graag :P

joepie schreef:Mattheus 24: 23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd.

'Zij zullen grote tekenen en wonderen doen'. Doet Jan nou echte (!) tekenen volgens jou of nept hij de boel? Wat is jouw precieze standpunt?
..

joepie

Berichtdoor joepie » 22 nov 2004 13:28

Hij nept de boel, klopt de mensen geld uit hun zak voor een grote kerk, grote auto, enz. Anders zou hij zeker niet zelf naar een ziekenhuis gaan maar gewoon God bidden om genezing. Net zoals hij tenslotte zijn toehoorders adviseerd.
Als hij echt werkt volgens Jezus principe zou hij zijn "gave" gratis aanbieden en niet eerst een kwartier staan zeuren over geld.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 22 nov 2004 14:08

Hoe kan dat eigenlijk?
Hij geneest toch mensen met een kankergezwel, en met MS, en doven laat hij horen, dus waarom zou hij dan zichzelf niet kunnen genezen?
Of zou het toch allemaal onzin zijn wat hij zelf leert.

Denk zeker niet dat het onzin is dat hij leert. Het is wel logisch dat hij zichzelf niet kan genezen, als hijzelf ziek is zullen anderen met hem moeten bidden en hem de handen op moeten leggen. Dat kan hij zelf niet. En genezen hoeft niet persé lichamelijk te zijn. Je kunt ook lichamlijk ziek blijven, maar wel dat je psychisch ergens van geneest of dat je geestelijk geneest, dus dat je tot geloof komt. Heb daar laatst op een jongerenavond dr. Paul over gehoord. Moet je ff op jongerenavonden.filternet.nl kijken, daar zijn denk ik ook wel bandjes te bestellen.

Gebedsgenezig gaat in de eerste plaats om schuldbelijdenis, dus het belijden van ál je zonden die tussen jou en God instaan en die een zegen kunnen weerstaan. In de tweede plaats gaat het om het gebed en als laatste wordt de zalving toegepast.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 14:29

Hoe kan dat eigenlijk?

Ten eerste zegt hij helemaal niet dat hij het is die geneest, maar dat als je geneest dat het werk van Jezus is. Dat is toch een duidelijk verschil.
Ten tweede zegt hij helemaal niet dat ziekenhuisbezoek onnodig is, maar dat je gewoon naar een ziekenhuis kunt gaan, omdat God ook via die weg werkt.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 22 nov 2004 15:12

Sabra schreef:
Hoe kan dat eigenlijk?

Ten eerste zegt hij helemaal niet dat hij het is die geneest, maar dat als je geneest dat het werk van Jezus is. Dat is toch een duidelijk verschil.
Ten tweede zegt hij helemaal niet dat ziekenhuisbezoek onnodig is, maar dat je gewoon naar een ziekenhuis kunt gaan, omdat God ook via die weg werkt.

Eens met Sabra!! =D>

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 22 nov 2004 22:21

Jan Zijlstra die zegt dat hij kan genezen kan het zichzelf niet?
Hoe kan dat eigenlijk?

Mattheus 24: 23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden. 25 Zie, Ik heb het u voorzegd.

Daar is de bekende tekst weer. Te pas en te onpas wordt tegenwoordig Matth 24 erbij gesleept. Kijk eens hoe onterecht! Zegt Zijlstra: zie hier is de Christus of ziedaar? Probeert Zijlstra de uitverkorenen te verleiden? Ik zou zeggen: luister eens naar zijn Woordbediening (waarin hij Christus centraal stelt) en vraag God om vergeving voor de onzin die je uitkraamt!
Laatst gewijzigd door Happy One op 22 nov 2004 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 22 nov 2004 22:23

Jan Zijlstra die zegt dat hij kan genezen kan het zichzelf niet?
Hoe kan dat eigenlijk?

Wil je nu echt zeggen dat dit een bewijs is dat zijn werk niet uit God is? Eens zeiden de mensen tegen Christus aan het kruis: anderen heeft Hij geholpen, zichzelf kan Hij niet helpen..... Kun je uit deze grondeloze liefde van Christus opmaken dat het daarom niet echt was?
Maw ik vind deze reactie helemaal nergens op slaan.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 22 nov 2004 22:27

Hij nept de boel, klopt de mensen geld uit hun zak voor een grote kerk, grote auto, enz. Anders zou hij zeker niet zelf naar een ziekenhuis gaan maar gewoon God bidden om genezing. Net zoals hij tenslotte zijn toehoorders adviseerd.

O ja, sinds wanneer adviseert hij om maar niet naar een ziekenhuis te gaan? In zijn team heeft hij bewust een arts opgenomen.

Als hij echt werkt volgens Jezus principe zou hij zijn "gave" gratis aanbieden en niet eerst een kwartier staan zeuren over geld.

Nooit gehoord dat huren geld kost, en dat het dan prettig is om de onkosten terug te krijgen? En dat kwartier is volgens mij onzin. (ben er toch herhaalde malen geweest).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:47

joepie schreef:Hij nept de boel, klopt de mensen geld uit hun zak voor een grote kerk, grote auto, enz. Anders zou hij zeker niet zelf naar een ziekenhuis gaan maar gewoon God bidden om genezing. Net zoals hij tenslotte zijn toehoorders adviseerd.

Je laat wel merken dat je je er weinig in hebt verdiept... wat je hier zegt klopt totaal niet.... En als je beweert dat hij de boel nept, ik ken iemand de er is genezen en ze is niet de enigste.... nep?

Je moet oppassen wat je zegt... Natuurlijk moeten we ook oppassen met gebedsgenezing, als het niet beter worden bijvoorbeeld gekoppeld gaat worden aan een te klein geloof gaat er iets mis... Maar ga niet te snel roepen dat iets niet goed is.... Waarom mag die man niet collecteren in Zijn genezingsdiensten en mogen we dat als kerken wel? Is onze veroordeling voor dit soort dingen niet vaak een gevolg van angst voor het onbekende... omdat we het in onze kerken niet kennen? De bijbel heeft het toch over de gave van genezing als gave die mensen kunnen hebben... en doelt daarmee niet op ziekenhuizen... en ook niet alleen maar op gebed (hoewel dat heel belangrijk is) maar als het alleen daarom zou gaan zou iedereen die gave hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 23 nov 2004 01:12

Happy One schreef:

O ja, sinds wanneer adviseert hij om maar niet naar een ziekenhuis te gaan? In zijn team heeft hij bewust een arts opgenomen.

Wie is die arts?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 nov 2004 07:21

Brion schreef:
Happy One schreef:

Wie is die arts?

Geen idee, zo goed ken ik zijn team ook niet hoor :) .

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 23 nov 2004 18:54

Ik hoorde eens vaniemand die heel ziek was, en ook naar Zijlstra ging. Zij genas niet, nee, ze werd doodziek. Wat zegt Zijlstra dan? 'Je gelooft gewoon te weinig'!!!

Verschrikkelijk, hij verleid ons gewoon. Het lijkt allemaal heel heilig, maar het is gewoon troep, hij legt de genezen gevallen voor eigen rekening, en de niet genezen gevallen komen voor rekening van de patiënt, watr heerlijk christelijk-pastoraal.

Joepie, houdt vast!!! God werkt niet via een of andere grootbek.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 nov 2004 19:05

Wat altijd jammer is bij gebedsgenezers is dat ze altijd de lage rugpijnen genezen en de tumoren van de rontgenfoto's laten verdwijnen.
De waarheid van bijv. een Zijlstra is eenvoudig te testen door een gelovige met een geamputeerd been erheen te sturen.
Lijkt me een eerlijke test en het einde van de discussie.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 nov 2004 19:36

Ik hoorde eens vaniemand die heel ziek was, en ook naar Zijlstra ging. Zij genas niet, nee, ze werd doodziek. Wat zegt Zijlstra dan? 'Je gelooft gewoon te weinig'!!!

Verschrikkelijk, hij verleid ons gewoon. Het lijkt allemaal heel heilig, maar het is gewoon troep, hij legt de genezen gevallen voor eigen rekening, en de niet genezen gevallen komen voor rekening van de patiënt, watr heerlijk christelijk-pastoraal.

Joepie, houdt vast!!! God werkt niet via een of andere grootbek.

Wat ben je weer heerlijk genuanceerd :( . Ik geloof er namelijk helemaal niets van dat Zijlstra in een specifiek geval dit zal zeggen.
Je bent het toch wel met me eens dat geloof een rol speelt in de genezing? Maar ik weiger de vele teksten die hierover in de Bijbel staan te citeren. Ga je eigen Bijbel maar lezen.

En ik zou maar uitkijken dat wanneer je niet zeker weet of hij uit God is, hem zo maar voor grootbek uit te maken.
Ook daar weet ik een hele toepasselijke tekst voor, en ook die mag je zelf opzoeken.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 23 nov 2004 19:40

Wat altijd jammer is bij gebedsgenezers is dat ze altijd de lage rugpijnen genezen en de tumoren van de rontgenfoto's laten verdwijnen.
De waarheid van bijv. een Zijlstra is eenvoudig te testen door een gelovige met een geamputeerd been erheen te sturen.
Lijkt me een eerlijke test en het einde van de discussie.

Dank je voor je reaktie Maja, die is gelukkig normaal van toon. Bij mij zijn er niet zoveel vragen over die genezingen. Hij geeft al jaren een blaadje uit, waar genezingen instaan van hele zware kankerpatienten. Deze verhalen hebben ook in diverse (landelijke) dagbladen gestaan, inclusief bevestigingen van het ziektebeeld. Maw het lijkt, nee het is onmogelijk dat allemaal in scene te zetten. Zeker omdat controle mogelijk is door het blaadje, en er vele mensen zijn die de zieke voor de genezing gekend hebben. Als daar valse voorbeelden tussen zaten was dat allang algemeen bekend denk ik....

Terug naar “Archief”