Ik geloof...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Ik geloof...

Berichtdoor bloempie » 21 nov 2004 22:52

Ff een vraag:
We weten ws allemaal wel dat je moet geloven om zalig te worden.
Maar wanneer geloof je nu precies?
Ik geloof dat God bestaat, dat Jezus de Zoon van God is en dat de Heilige Geest met Pinksteren is uitgestort.
Maar is dat genoeg? Wanneer heb je genoeg geloof om te kunnen zeggen: "Ik geloof" ?
Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet, staat er in de Bijbel.
Ik geloof dus wel in God, maar die vaste grond om te zeggen dat ik een kind van God ben, ervaar ik niet.
Het is misschien een btje vaag, maar ik hoop dat jullie me toch wel begrijpen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Duckie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Duckie » 21 nov 2004 23:02

Romeinen 10:9 (NBG)
want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden.

Dat is genoeg! Je hoeft het niet zo te ervaren, maar je mag erop vertrouwen!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 nov 2004 23:18

Dat dacht ik eerst ook, maar het geloof kent men toch aan de vruchten?
En wat nou als je geen vruchten draagt? En wat als je geen berouw hebt van je zonden?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 nov 2004 09:12

Inderdaad... ben je dan bekeerd? Komt het dan goed? De Bijbel is zovaak mistig, alles in vage omschrijvingen gehuld, bah...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 nov 2004 10:16

bloempie20 schreef:Dat dacht ik eerst ook, maar het geloof kent men toch aan de vruchten?
En wat nou als je geen vruchten draagt? En wat als je geen berouw hebt van je zonden?

Ik ben het met je eens dat je het geloof aan de vrucht zal kennen. Niet gezegd dat een wedergeboren mens tegelijk nooit meer zondigt, daar zijn voldoende voorbeelden van te noemen.
Maar als je geen berouw van je zonden hebt, bidt des te vuriger om die ware liefde tot Hem!

André

Re: Ik geloof...

Berichtdoor André » 22 nov 2004 12:02

bloempie20 schreef:Ik geloof dus wel in God, maar die vaste grond om te zeggen dat ik een kind van God ben, ervaar ik niet.

Als ik jou de vraag stel, geloof jij dat Jezus de Zoon van God is?
Wat antwoord jij daarop dan?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 nov 2004 12:30

Andre schreef:Als ik jou de vraag stel, geloof jij dat Jezus de Zoon van God is?

Ja.
Maar Hij is niet het belangrijkste in mijn leven :oops: .
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

André

Berichtdoor André » 22 nov 2004 12:46

bloempie20 schreef:
Andre schreef:Als ik jou de vraag stel, geloof jij dat Jezus de Zoon van God is?

Ja.
Maar Hij is niet het belangrijkste in mijn leven :oops: .

Denk je dat God jou wel belangrijk vind?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 nov 2004 12:51

Andre schreef:Denk je dat God jou wel belangrijk vind?

Dat hoop ik in ieder geval wel.

Maar wanneer weet je nou zeker dat je 'genoeg' gelooft?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

André

Berichtdoor André » 22 nov 2004 12:59

bloempie20 schreef:
Andre schreef:Denk je dat God jou wel belangrijk vind?

Dat hoop ik in ieder geval wel.

Maar wanneer weet je nou zeker dat je 'genoeg' gelooft?

Wat zou je graag zelf anders willen doen dan?

Kijk het woordje geloof betekent dat jij geloof hecht aan wat er in de bijbel staat geschreven, dus je kunt denk ik niet te weinig, genoeg of teveel geloven.

Maar misschien bedoel jij je dagelijkse invulling van je geloofsleven?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2004 13:18

bloempie, bedenk eens hoeveel God van jou houdt... en laat dat goed tot je doordringen (hmz, dat moet ik ook maar weer eens doen) Vertel Hem ook wat je hierboven aan ons hebt verteld.
Overgave is het moeilijkste wat je moet doen om christen te worden, het kost een hoop moeite, maar het is wel de moeite waard! Het is trouwens wel goed dat je beseft dat je geen goede christen bent (wie is dat wel?) want dan kan je er ook iets aan gaan doen.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 22 nov 2004 14:16

bloempie20 schreef:Dat dacht ik eerst ook, maar het geloof kent men toch aan de vruchten?
En wat nou als je geen vruchten draagt?

Het feit dat jij bij jezelf (misschien) geen vruchten opmerkt hoeft niet te betekenen dat ze er niet zijn. Grote kans dat anderen om je heen ze wel bij je opmerken.

Het belangrijkste is denk ik dat je er van doordrongen bent dat God je eigenlijk voor eeuwig zou moeten straffen om wat je bent en wat je doet. Maar als je gelooft dat Christus voor jou die straf gedragen heeft en dat je door Zijn kruisdood Gods vergeving hebt dan is dat het echte geloof. Het is aan de ene kant een zeker weten (alles wat we weten uit de Bijbel) en een vertrouwen dat God de beloften die Hij gegeven heeft waar zal maken. Dat is iets wat je niet kunt weten, maar dat is juist vertrouwen. Als ik me niet vergis heb je een vriend, die vertrouw je toch ook als hij zegt dat'ie van je houdt zoals je bent? Dan ga je je toch ook niet afvragen of hij het wel echt meent. Dan geloof je dat hij het meent en geef je je op grond daarvan over aan je vriend. Zo kun je het denk ik ook zien bij God.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 nov 2004 22:11

Ik denk dat hydro gelijk heeft: vaak heb je niet door welke vruchten je draagt. Even voor de duidelijkheid: een vrucht hoeft niet perse iemand te zijn die door jou tot geloof komt. Een mens kan niet bekeren, dat kan alleen God. Hij kan je wel gebruiken, maar meestal ben je toch maar een klein schakeltje in een lang proces.

Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Galaten 5:22,23

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 nov 2004 23:33

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb veel om over na te denken.

Hydro schreef:Maar als je gelooft dat Christus voor jou die straf gedragen heeft en dat je door Zijn kruisdood Gods vergeving hebt dan is dat het echte geloof.

En dat stukje geloof mis ik dus. Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is, maar niet dat Hij persoonlijk voor mij gestorven is.
En ik ben bang dat als ik voor Hem moet verschijnen, dat Hij dan zal zeggen: Ga weg van Mij, Ik ken je niet. En dat terwijl ik dan altijd gedacht heb dat ik Hem wel ken.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

André

Berichtdoor André » 22 nov 2004 23:45

bloempie20 schreef:Bedankt voor de antwoorden. Ik heb veel om over na te denken.

Hydro schreef:Maar als je gelooft dat Christus voor jou die straf gedragen heeft en dat je door Zijn kruisdood Gods vergeving hebt dan is dat het echte geloof.

En dat stukje geloof mis ik dus. Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is, maar niet dat Hij persoonlijk voor mij gestorven is.
En ik ben bang dat als ik voor Hem moet verschijnen, dat Hij dan zal zeggen: Ga weg van Mij, Ik ken je niet. En dat terwijl ik dan altijd gedacht heb dat ik Hem wel ken.

Hoe kom je aan die "angst"?
Lijkt me erg vervelend om zo een relatie met God te hebben.

Terug naar “Archief”