Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 19 nov 2004 15:40

Ja ik ben het volledig met lalage eens. Ik geloof echt niet omdat ik niet in de hel wil komen. Dat is voor mij geen reden. Tuurlijk zit ik er niet om te springen om daar terecht te komen, dat lijkt me duidelijk. Tuurlijk wil ik graag naar de hemel. Maar ik geloof toch echt in God omdat Hij de reden van mijn bestaan is. Ik geloof toch echt in God omdat, laat ik het maar zo zeggen, ik niet anders kan. Het is een overtuiging die je hebt in alles wat je meemaakt en alles wat je ziet en onderzoekt, dat je tot de conclusie komt ja hier kan alleen God maar achter zitten!
Dus ik denk idd dat als je gelooft om maar niet in de hel te komen dat dat niet meteen een goeie insteek is. Alhoewel de hel natuurlijk wel realiteit is wat best een reden tot gaan geloven kan zijn. Ik bedoel als je beseft dat als je niet gelooft je naar de hel gaat en als je wel gelooft dat je naar de hemel gaat, dan kan dat best een reden zijn natuurlijk. Maar om dat alleen als enige basis te hebben om te geloven lijkt me niet echt goed.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 19 nov 2004 18:57

Rafaëlla schreef:De basis van mijn geloof bestaat niet uit angst.
De basis van mijn geloof is de liefde van de Heer Jezus Christus, Van God de Vader en de Gemeenschap met de Heilige Geest.
Allesoverwinnende en doordringende liefde.

God Bless, Rafaëlla

thanx

dat dit bij ons allen zo mag zijn
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 21 nov 2004 00:37

de_bisschop schreef:
Rafaëlla schreef:De basis van mijn geloof bestaat niet uit angst.
De basis van mijn geloof is de liefde van de Heer Jezus Christus, Van God de Vader en de Gemeenschap met de Heilige Geest.
Allesoverwinnende en doordringende liefde.

God Bless, Rafaëlla

thanx

dat dit bij ons allen zo mag zijn

Maar hoe...?

Hoe weet ik of de basis van mn geloof goed is? Ik wil graag dat de basis van mn geloof bestaat uit liefde voor God en niet uit angst en eigenbelang. Dat is het liefste wat ik wil.

Toch ben ik bang dat mn geloof meer uit angst bestaat. Naja ik weet niet hoe ik het uit moet leggen Ik weet dat God zn Zoon gezonden heeft om te lijden zodat wij die straf niet meer hoeven te ondergaan en in Gods heerlijkheid kunnen komen zeg maar. Dit geloof ik allemaal etc.
En toch hoe moet ik het uitleggen, uhm... soms zijn er dingen die ik graag zou willen, maar niet doe omdat 'God t niet goed vindt'. Alleen volgens mij doe ik het dan niet niet omdat ik God er verdriet mee zou doen, maar doe ik het niet omdat ik dan denk dat ik slecht bezig ben, God dit niet goed vindt, en ik dus zeg maar 'meer kans' heb om naar de hel te gaan ofzo en ook het idee heb dat de hemel fijner is dan al die 'verboden dingen' op aarde bij elkaar.

Maar hoe verander ik dit (ik wil het zo graag) dat mn geloof geloven gebaseerd op liefde wordt en niet op angst en op mezelf gericht, maar juist op God gericht.....
Het probleem is dat mn verstand wel wil, maar op een of andere manier blijft mn gevoel achter ofzo...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 21 nov 2004 00:40

hmmm je vraagt je dus af waarom je zou geloven, omdat je niet in de hel wil komen of omdat je in de hemel wil komen,

Geloof je omdat je bang bent dat je in de hel komt of geloof je omdat je zo bent opgeoed en daar mee door gaat omdat je niet beter weet, je zoekt naar je gevoel waarom je moet geloven of begrijp ik je nu verkeerd ?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 21 nov 2004 00:43

Spons schreef:hmmm je vraagt je dus af waarom je zou geloven, omdat je niet in de hel wil komen of omdat je in de hemel wil komen,

Geloof je omdat je bang bent dat je in de hel komt of geloof je omdat je zo bent opgeoed en daar mee door gaat omdat je niet beter weet, je zoekt naar je gevoel waarom je moet geloven of begrijp ik je nu verkeerd ?

Half, half...
Ik geloof niet omdat ik ermee opgevoed ben, naja dat ook wel, maar ik heb er zelf voor gekozen om te blijven geloven enzo zeg maar...
Alleen volgens mij is het feit dat ik geloof meer gestoeld op het feit dat ik graag naar de hemel wil/ bang ben voor de hel.
Ik denk dat geloof gebaseerd moet zijn op liefde voor God zeg maar, en dat mis ik bij mezelf heel erg....

*k hoop dat t nu iets duidelijker klinkt..;)*

-Narnia-

André

Berichtdoor André » 21 nov 2004 01:02

Mhaw, ik vind het wel duidelijk hoor, was is er mis mee om "bang" te zijn voor de hel, lijkt mij redelijk terechte angst.
Dus jij hebt er bewust voor gekozen om te geloven dat er een God bestaat, door proberen te gaan leven zoals Hij dat van je vraagt.
En volgens mij is dat geen eigen belang ofzo.
Geloven is enkel je hand ophouden je hoeft er niet iets bijzonders voor te doen.
En zo ervaar je dat God een God van liefde voor je wil zijn, btw Hij wil je ook graag de dingen vergeven die je misschien bij nader inzien anders had moeten doen.
En dat kun je Hem vragen in je gebed.
Zoiets, ofzo?

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 21 nov 2004 17:00

Hallo Johanne,

Eerlijk gezegd vind ik het bijzonder bemoedigend om te lezen dat je je dit soort dingen afvraagd.
Stel de kerkgang wordt verboden doordat bijvoorbeeld de Islam de boventoon gaat voeren in Nederland.
Stel er wordt ons verboden om onze Godsdienst op wat voor manier dan ook te uiten.
Waar sta je dan als gelovige.
Je hebt onderwijs genoten binnen de veilige muren van de kerk, hebt daar geleerd dat je naar de hel gaat als je niet geloofd.
Je leert binnen de muren van de kerk dat God een trouwe Vader is.
Dat maakt dan nog net dat je je kunt identificeren, want je eigen biologische vader zou je immers nooit naar een hel toe laten gaan?
(Zelfs niet als je ontkent dat hij je vader is.)
Tja, wat geloof je dan eigenlijk nog?

Ik vind het bemoeidigend om te lezen dat hierover nadenkt, dat je zeg maar 'onderzoekt'.

Ik ben grootgebracht met het idee dat God een soort van boeman was met een enorme stok achter de deur.
Zichzelf verstoppend om op het moment dat ik een 'foutje' maakte tevoorschijn te komen en mij beschuldigend terecht te wijzen.
Ik kwam groot met het idee dat als ik eenmaal één keer gezondigd had, ik daar de rest van mijn leven boete voor moest doen.
Als dat idee niet zelf in mijn hoofd resoneerde dan werd het er wel door mijn moeder in vastgezeurd of zondags hoorde ik weer twee keer een donderpreek.
Het enige wat mij in de kerk hield was dat ik zover geparentifiseerd was geraakt dat ik mijn moeder geen verdriet wilde doen door niet meer naar deze liefdeloze kerk te gaan.
In de levens van sommige mensen zag ik wel een liefde waar ik jaloers op was, en die mensen daar trok ik naartoe ( ben ze helaas uit het oog geraakt).
Maar mijn hart blootgeven en mijn daadwerkelijke angsten bespreekbaar maken durfde ik niet.

Natuurlijk is er een tijd gekomen dat ik me losmaakte van mijn angst dat mijn moeder zou doodgaan als ik uit de kerk zou stappen en ik ging alles doen wat God verboden had.
Ik zette me af tegen alles wat ik had geleerd binnen de kerken.
Gebruikte softdrugs, dronk teveel, had sex voor het huwelijk, vloekte, ging met de verkeerde mensen om en raakte onnoemelijk beschadigd.

Gek genoeg ging mijn moeder niet dood, al had ze er wel veel verdriet van.
Gek genoeg voelde ik me eigenlijk nog steeds schuldig alleen was het nu een soort van hopeloosheid, ik kan nooit meer terug.
Ik miste het samenzijn met God en Zijn volk ( de kerk) en vooral Zijn aanwezigheid binnen de kerk.

Het verhaal wordt te lang en ik moet even mijn kids doen, maar ik kom er nog wel op terug.
Nogmaals ik vind het bijzonder bemoedigend dat je nadenkt over dit soort belangrijke vragen.
Leg ze voor Gods troon en Hij zal je inzicht geven en leren dat er meer is dan angst alleen.
:D gevoelsmatig denk ik namelijk dat dat bij jou zo is!

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 22 nov 2004 10:48

Om verder te gaan met mijn verhaal.
Na twee jaar van totale duisternis verlangde ik terug naar de tijd waarin er in elk geval sprake was van een sprankje licht en hoop.

Ik verlangde terug naar het samenzijn tijdens de kerkdiensten.
Maar doordat ik God ooit had leren kennen, gedoopt was, belijdenis had gedaan en daarmee erkend had dat God mijn Heer was en mij er daarna tegen heb afgezet, dacht ik te hebben gezondigd tegen de Heilige Geest.
Ik dacht dat ik eerst mijn hele leven op orde moest hebben alvorens God mij nog wilde aankijken.
Ik dacht eigenlijk dat het nooit meer goed kon komen tussen God en mijzelf.

Toen liep ik tegen een oude vriend op in Engeland.
Hij was getuige geweest van mijn belijdenis en we hadden jarenlang op dezelfde youthgroup gezeten.
Hij vertelde mij dat de Heer Jezus Christus nu juist daarvoor gestorven was.
Dat Hij van ons verlangde dat wij in onze onvolmaaktheid bij Hem kwamen, juist zo smerig als ik nu was, kon Hij iets.
Om een lang verhaal kort te maken, na verloop van tijd heeft de uitspraak van deze vriend mij een diep besef van Gods grote liefde voor mij/ons in mijn hart gelegd.
Ik ben terug gegaan naar de kerk.
Vond de liefde waar ik zo enorm naar verlangde terug.
In eerste instantie in een pinkstergemeente, maar later ook in verschillende andere kerken, waaronder de kerk waar ik belijdenis deed.

Gods liefde, goedheid, genade, grootheid, etc,...laat zich niet beperken tot kerkmuren.
Maar die kerkmuren hebben voor mij wel een stuk veiligheid.
Daar ontmoet ik mijn broers en zussen en mag ik samen met hen Onze Vader eren en dienen.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 22 nov 2004 20:48

Bij ons haalde de dominee dit gister in zijn preek aan

het kwam er op neer dat bang zijn voor de hel een beginsel van de bekering kan zijn.

Hij legde het zo uit: een klein kind is bang voor straf. Maar zijn angst komt pas als vader of moeder hem daarop aanspreekt of beetpakt oid.
Later als het kiind groter wordt, zal het gaan begrijpen, dat het geen dingen moet doen die niet mogen/ waar het straf op zal krijgen.

Zo moet de angst voor de hel veranderen in een bewust worden van de zonden die de hel tot gevolg hebben. Zodat wij de zonden gaan laten en God nodig gaan hebben om ons hierbij te helpen en om onze zonden te vergeven.

Ik vond dit zelf nogal verduidelijkend...
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 nov 2004 00:01

de_bisschop schreef:Bij ons haalde de dominee dit gister in zijn preek aan

het kwam er op neer dat bang zijn voor de hel een beginsel van de bekering kan zijn.

Hij legde het zo uit: een klein kind is bang voor straf. Maar zijn angst komt pas als vader of moeder hem daarop aanspreekt of beetpakt oid.
Later als het kiind groter wordt, zal het gaan begrijpen, dat het geen dingen moet doen die niet mogen/ waar het straf op zal krijgen.

Zo moet de angst voor de hel veranderen in een bewust worden van de zonden die de hel tot gevolg hebben. Zodat wij de zonden gaan laten en God nodig gaan hebben om ons hierbij te helpen en om onze zonden te vergeven.

Ik vond dit zelf nogal verduidelijkend...

K vind t idd best verduidelijkend ja, klinkt als een mooie en interessante preek.
Ik denk opzich zelf dat ik me wel redelijk probeer bewust te worden van zonden die de hel tot gevolg hebben zeg maar. Alleen ik mis toch misschien nog wel af en toe zeg maar het besef dat ik God hierbij nodig heb ofzo, naja dat is niet de goede verwoording. Ik weet dat ik God nodig heb om mn zonden te vergeven ja, alleen mis ik volgens mij nog het feit dat ik hierom God ook echt liefheb ofzo; ik heb t idee dat t mij nog teveel om die hel gaat...

Maar t was wel erg verduidelijkend, thx bisschop.

-Narnia-

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 nov 2004 00:04

@ Rafaella; heel erg bedankt voor je verhaal!!!:)

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:57

Johanne schreef:
Spons schreef:hmmm je vraagt je dus af waarom je zou geloven, omdat je niet in de hel wil komen of omdat je in de hemel wil komen,

Half, half...
Ik geloof niet omdat ik ermee opgevoed ben, naja dat ook wel, maar ik heb er zelf voor gekozen om te blijven geloven enzo zeg maar...
Alleen volgens mij is het feit dat ik geloof meer gestoeld op het feit dat ik graag naar de hemel wil/ bang ben voor de hel.
Ik denk dat geloof gebaseerd moet zijn op liefde voor God zeg maar, en dat mis ik bij mezelf heel erg....

*k hoop dat t nu iets duidelijker klinkt..;)*

Is Gods liefde niet juist dat Hij je verlost van de zonde en een plek voor je in de hemel heeft weggelegd in plaats van in de hel? Geloof je omdat je bang bent voor de hel en naar de hemel wil? Dat is Gods bedoeling met je. Is dat dan ook geen reden om dankbaar te zijn en om van God te gaan houden? Als je beseft hoe Hij je leven hier en je eeuwige leven heeft verandert is liefde voor Hem toch logisch? Je mag beiden geloven... ze sluiten elkaar niet uit... het is niet of Jij of God.... Het is Jij en God... en God met Jou... voor eeuwig... amen.... Op de nieuwe aarde zijn we de bruid en God de bruidegom. In een huwelijk hoef je toch ook niet te kiezen tussen jezelf en de bruid, je hoeft toch niet van hem te houden en jezelf wegvlakken, voor hem te zorgen en jezelf te verwaarlozen? Je hebt een relatie en in een relatie draait het nooit om 1 persoon.... maar om de band tussen 2 personen. God wil je redden.... dat geloof je. Daarmee maak je Hem blij... en daarmee neem je Zijn verlossing aan en ontloop je de hel. Dat is niet egoistisch... zolang je maar beseft dat God een relatie met je wil. Je redt omdat Hij van je houdt.... en wil dat jij van Hem houdt... omdat Hij je redt... en dan mag je best geloven omdat je gered wilt worden... Dat wil God namelijk ook...

Liefde voor God is voor van zonde verloste mensen mensen een gevolg van die redding. Je gaat van God houden omdat je ziet hoeveel Hij van je houdt... en niet andersom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 23 nov 2004 01:06

Marnix schreef:Liefde voor God is voor van zonde verloste mensen mensen een gevolg van die redding. Je gaat van God houden omdat je ziet hoeveel Hij van je houdt... en niet andersom.

Ja en dat mis ik nog een beetje vrees ik zeg maar...
Op een of andere manier is het zo dat mn verstand wel wil, maar mn gevoel niet. Ik wil er zo graag iets van voelen enzo denk ik...
*ben niet zo goed in het uitleggen hiervan..*

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 02:01

Hm.... Maar moet je daarvoor bij God zijn? :)

Stel, je redt iemand van de verdrinkingsdood... maar die persoon voelt vervolgens nog niet zoveel liefde voor zijn redden... Kan die persoon dat dan helpen?

God houdt ontzettend veel van je, heeft je ontzettend veel gegeven en belooft je nog veel meer.

Als je meer van Hem wil gaan houden, kijk dan hoeveel Hij van jou houdt. Als je dat inziet voel je Zijn liefde ook vast wel.

Misschien goed om hier dus veel over na te denken... Hoeveel God van je houdt. En ik zou je willen adviseren om het ook eens op te gaan schrijven.... maak maar eens een lijstje van wat God je allemaal geeft en wat Hij je allemaal belooft... Het is veel meer dan we vaak beseffen... en dat bedenken kan je helpen te beseffen hoeveel God van je houdt. Hij heeft je gered van de dood en wil je alles geven... leven met Hem, leven op een fantastische wereld zonder ziekte, dood, angst.... een wereld zonder problemen... een wereld zo mooi dat je er nooit op raakt uitgekeken en elke dag volop kan genieten... niet alleen... maar samen met allemaal toffe mensen... en met God. Dat krijg je allemaal voor niets... hou je dat maar elke keer weer voor en probeer je maar voor te stellen hoe het er zal zijn... Zie hoe lief God je heeft, dan ga je steeds meer van Hem houden! Dat is iets waarin je moet groeien... en waarin we allemaal mogen groeien... ik leer dagelijks weer meer, zie elke keer weer nieuwe dingen.... Daarin groei je... dat hoort ook bij dagelijkse bekering... maar dagelijkse bekering is een gevolg van bekering.... willen leven naar Gods wil... Dan ben je bekeerd... en mag je dat elke dag weer doen... en elke keer weer een stapje zetten! Succes, ik bid voor je!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 23 nov 2004 06:18

Johanne schreef:
Aragorn schreef:Ja, goede vraag.. aan de andere kant: als er geen hel zou zijn zou je ook nergens van verlost hoeven te worden. En zou je dus ook Jezus niet nodig hebben; zou Hij ook niks voor ons gedaan hebben en heb je dus veel minder reden om Hem lief te hebben.

Ja daar zit wel iets in ja idd.
Maar toch ik heb gewoon het gevoel dat ik iets fout doe. Gewoon het idee dat ik Hem zeg maar alleen maar lief heb om zelf later niet in de hel te komen. Dat ik zeg maar heel egoistisch voor mezelf geloof ofzo. *k kan niet zo duidelijk uitleggen*
Ik herhaal toch maar even: Heb je G-d Zelf ook wel eens gezocht en gevonden?
Maar zoekt eerst het Koninkrijk G-ds en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden. (Matth.6:33)
En je zult Mij zoeken en vinden, wanneer je naar Mij zult vragen met je hele hart (Jer.29:13)
Hiertoe moet je wel wederomgeboren zijn:
Jesjoea antwoordde en zei tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk G-ds niet zien. ... Jesjoea antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan. Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest. (Joh.3:3,5,6)
Wanneer onze geest door wedergeboorte weer levend is en ook G-ds Geest bij ons gaat verblijven, ontstaat de volgende situatie:
Want jullie hebben niet ontvangen de Geest der dienstbaarheid wederom tot vrees; maar jullie hebben ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader! Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen G-ds zijn. (Rom.8:15,16)
En indien jullie kinderen bent, zo heeft G-d den Geest van Zijn Zoon uitgezonden in jullie harten, Die roept: Abba, Vader! (Gal.4:6)
Dan is je de liefde in je gelegd en je gevoel van geborgenheid.
Heb je de Geest G-ds niet?
Indien dan u, die boos bent, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven aan degenen, die Hem bidden? (Luk.11:13)

Sam

Terug naar “Archief”